Douchegoot aarden verplicht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
We gaan de badkamer binnenkort afwerken. Ik heb een douchegoot aangekocht en lees hier en daar dat deze een aarding zou moeten hebben. Ik was hier niet van op de hoogte..

Is dit verplicht in Belgie en is dit onveilig zonder? Hebben jullie dit ook voorzien?

Indien verplicht of sterk aan te raden, mag ik de aarding van een stopcontact in de buurt aftappen?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:34
Ik heb tijdens de renovatie van onze badkamer ook overal aarding voorzien, zoals (destijds) verplicht volgens Arei. De mannen die de loodgieterij kwamen doen vonden dat merkwaardig. Ik denk niet dat ze er iets van aangesloten hebben.

Ook tijdens de keuring van de elektrische installatie werd hier niet naar gekeken.

Het lijkt mij dus iets van het verleden. (Toen dingen zoals een bad nog van metaal waren)

(Ik woon dus ook in Belgie. In Nederland zijn ze zo te zien strenger)

[ Voor 8% gewijzigd door andorig op 27-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:01
Jafa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 06:59:
We gaan de badkamer binnenkort afwerken. Ik heb een douchegoot aangekocht en lees hier en daar dat deze een aarding zou moeten hebben. Ik was hier niet van op de hoogte..

Is dit verplicht in Belgie en is dit onveilig zonder? Hebben jullie dit ook voorzien?

Indien verplicht of sterk aan te raden, mag ik de aarding van een stopcontact in de buurt aftappen?

Mvg
Dit heet geen aarding maar heet potentiaalvereffening en is verplicht in Nederland, dus ik verwacht ook in België.

Je gebruikt daarvoor ook niet geïsoleerde koper aardedraad, maar vertinde vereffeningsdraad. Dat doe je met alle metalen onderdelen. Dus drain, kranen, douchestang etc.

De aardedraad kan in je dekvloer gestort worden en laat je op een centraal punt uitkomen waar je deze in een CAP (centraal aardpunt) aansluit op de aarde van de elektra.

Het is een kleine moeite, dus doe het maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik geloof dat het idee is dat als je föhn in de badkuip valt, de aardlek er direct uit springt, i.p.v. pas wanneer de stroom door jouw heen naar aarde loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:35
Nee, dat is niet het idee. Lees hier waar het wel om gaat:
https://www.aardnet.nl/potentiaalvereffening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-06 19:15
Potentiaalvereffening is nog steeds verplicht en wordt in Nederland gemeten bij keuring. Komt beun de haas dan wordt er niks gemeten en niks vereffend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

mjl

Ugh

D.deJong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:43:
Potentiaalvereffening is nog steeds verplicht en wordt in Nederland gemeten bij keuring. Komt beun de haas dan wordt er niks gemeten en niks vereffend.
Bij welke keuring?

Ik vraag me ook af, tegenwoordig zijn alle leidingen van plastic, hoe wil je die dan ‘vereffenen’?

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
mjl schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:55:
[...]

Bij welke keuring?

Ik vraag me ook af, tegenwoordig zijn alle leidingen van plastic, hoe wil je die dan ‘vereffenen’?
Normaal keurt de installateur/ elektricien bij gereedmelding installatie zijn installatie. Ik lever in ieder geval geen bouwwerk op zonder die keuring.
Een metalen douchegoot behoort aangesloten te zijn en onder een douchetegel hoort een aangesloten aardemat te liggen, dit is gewoon onderdeel van de nen 1010
Beun weet hier niks van.

[ Voor 24% gewijzigd door D.deJong op 27-04-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

mjl

Ugh

D.deJong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:57:
[...]

Normaal keurt de installateur/ elektricien bij gereedmelding installatie zijn installatie en daar hoort dit ook bij. Ik lever in ieder geval geen bouwwerk op zonder die keuring. Daar horen rapporten van te zijn.
Een metalen douchegoot hoort aangesloten te zijn en onder een douchetegel hoort een aangesloten aardemat te liggen.
Beun weet hier niks van.
Voelt als een slager die zijn eigen vlees keurt :) is meer een ‘validatie’ rondje na installatie :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
mjl schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:10:
[...]

Voelt als een slager die zijn eigen vlees keurt :) is meer een ‘validatie’ rondje na installatie :)
Dit is een keurmeester vaak wel in dienst van de installateur maar zeker niet de elektricien zelf, ik zie het nut er ook niet van in om hier mee te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 12:34

icecreamfarmer

en het is

D.deJong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:13:
[...]

Dit is een keurmeester vaak wel in dienst van de installateur maar zeker niet de elektricien zelf, ik zie het nut er ook niet van in om hier mee te rommelen.
Dit dus. Kost op de hele bouw nog geen €100.
Waarom moet het trouwens vertinde draad zijn en niet gewoon koper?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:00
icecreamfarmer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:25:
[...]

Het is ook koper... alleen dan vertind.. deze kan je zo in de dekvloer mee storten zonder dat er een buis omheen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:13
icecreamfarmer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:25:
[...]

omdat koper sneller roest, wat vlekken geeft in beton / marmer / stenen vloer.
Als je plastic douchebak hebt kan je ook gewone koperdraad gebruiken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40

Seafarer

XXX

99ruud99 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:49:
[...]

omdat koper sneller roest, wat vlekken geeft in beton / marmer / stenen vloer.
Als je plastic douchebak hebt kan je ook gewone koperdraad gebruiken inderdaad.
Nou denk ik dat werkelijk niemand geïnteresseerd is in wel of geen vlekken als het om veiligheid gaat. ;)

Koper oxideert en kan volledig kapot oxideren, je hebt dan niet meer de veiligheid die je wilde hebben, vertin je het dan voorkom je dit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:09
Seafarer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:55:
[...]

Nou denk ik dat werkelijk niemand geïnteresseerd is in wel of geen vlekken als het om veiligheid gaat. ;)

Koper oxideert en kan volledig kapot oxideren, je hebt dan niet meer de veiligheid die je wilde hebben, vertin je het dan voorkom je dit.
In Belgie word meestal een VOB van 6mm² getrokken, dus met zn geel groen jasje.
In 1 stuk dat begint aan de aardingsscheider en zonder onderbreking alles aard in je badkamer.
Zelfde als je je waterleidingen aarden

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:50
D.deJong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:43:
Keuring, als in bouwtechnische keuring voor aan of verkoop?

Ik vraag het, omdat bij alle keuringen die ik tot nu toe heb bijgewoond, zo'n 8 in totaal, dit nog nooit is gemeten. Het kan natuurlijk een andere keuring zijn vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
Mijn elektriciteitskeuring is reeds gebeurd. Daar maak ik me dus zeker geen zorgen over.

Ik wil gewoon weten wat het gevaar is als ik het niet voorzie (want dat is nu wel wat werk). Ik had er werkelijk nooit van gehoord.

Gaat het echt om de gevallen waar een haardroger in de douche zou vallen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sinds wanneer is dit verplicht dan? Onze woning uit 2005 heeft het in ieder geval nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
BounceMeister schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:33:
Sinds wanneer is dit verplicht dan? Onze woning uit 2005 heeft het in ieder geval nog niet.
Al vele decennia lang; waterleiding, radiatoren , bad, vloer... moest en moet aan de aarde worden aangesloten, vroeger zelfs met een dikke vertinde koperdraad naar het aardpunt van de groepenkast..
Tegenwoordig is de waterleiding niet meer van koper, maar de waterleiding moeten nog steeds aan de aarde ('verevening') ook de metalen douche drain.
In bepaalde afdelingen van ziekenhuizen zijn deze regels nog vele malen strenger.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jafa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:31:
Mijn elektriciteitskeuring is reeds gebeurd. Daar maak ik me dus zeker geen zorgen over.

Ik wil gewoon weten wat het gevaar is als ik het niet voorzie (want dat is nu wel wat werk). Ik had er werkelijk nooit van gehoord.

Gaat het echt om de gevallen waar een haardroger in de douche zou vallen ?
Nee, het is voor vereffening. Spanningsniveau van je kraan en je douchedrain zouden verschillend kunnen zijn, als jij dan met je natte handen de kraan vastpakt terwijl je met je natte voeten op de drain staat krijg je dan een schok.

Het is verplicht geworden omdat steeds meer leidingen met kunststof worden aangelegd. Voorheen waren de radiator en kraan aangesloten met staal of koper en boeide het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dat was het in ieder geval al toen ik een kleine 20 jaar terug de badkamer bouwde.

Design radiator, easy drain, inbouw muurplaat van de douchekraan, de badkraan, inbouw muurplaat van de kraan voor de wasmachine en de kranen op de dubbele wasbak zijn allen voorzien van een eigen vertinde koperdraad net als het krimpnet in de zandcement dekvloer.
Behalve de designradiator is alles met koper leidingwerk aangesloten dus wat precies de meerwaarde is ontging mij toen ook even.
Maar goed zoveel meerwerk is het niet als je het gelijk mee neemt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:01
En hoe weet je dit zeker?
Zoek maar eens naar een blinde afdekplaat voor een elektradoos. Vaak onder of in je badmeubel. Daar zit gewoon een verzamelpuntje voor de draden. Ook in 2005 al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:25
In hoeverre is een verzamelpunt in de badkamer noodzakelijk? Verplicht zal wel, maar de koperen leidingen zijn doorgaans geaard in de meterkast. Als je dan de douchegoot daar ook aard, dan is er ook geen potentiaalverschil mogelijk toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:35
Het zou echt helpen als personen die er geen verstand van hebben zouden stoppen met beweringen of suggesties te doen voor iets dat gewoon in een norm geregeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Toch even opmerken dat het hier over Belgie gaat en we het in Belgie dus net iets anders doen dan in Nederland. Ook in Belgie bestaat dus de verplichting om alle oppervlakken die mogelijks kunnen geleiden met elkaar en de aarde te verbinden en zoals eerder uitgelegd doen we dat in Belgie met een gewone, doorlopende geel/groene aardedraad. Je zal dus geen centrale doos vinden in Belgie waar alles samenkomt. We noemen dit een equipotentiale verbinding.

Heb je een kunststof badkuip is het bijv. aan te raden de EQ verbinding alsnog onder de badkuip door te lussen voor het geval je in de toekomst toch iets anders wenst te plaatsen wat uit metaal gemaakt is. Zelfde met een douchekuip bijvoorbeeld.

En ja, deze verplichting bestaat al minstens sinds de jaren '80, maar vele mensen zijn zich daar niet bewust van en vaak roepen ze dan ook: maar water geleid dus is het toch niet nodig? Klopt, water geleid, maar is een slechte geleirder en niet in staat om een verschil in potentiaal weg te werken over lange afstanden. En waar je vroeger nog kon vertrouwen op de stalen leidingen (en hopelijk geen lood), zijn de huidige kunststofleidingen net een probleem waardoor de EQ verbinding belangrijker is geworden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:02

inhico

pw

Wellicht is het in België inderdaad anders.
Allereerst: aarding en potentiaalvereffening is niet hetzelfde. Het lijkt me dat het hier gaat om potentiaalvereffening. In Nederland geldt dat in een badkamer alle "metalen gestellen en bereikbare vreemd geleidende delen" plaatselijk met elkaar moeten worden verbonden. Deze eis heeft betrekking op alle metalen objecten die zo zijn opgesteld dat zij bijvoorbeeld door een fout onder spanning kunnen komen te staan.
Als dan een ander geleidend object niet onder de zelfde spanning staat (bijvoorbeeld als één van beide geaard is en de ander niet), ontstaat bij aanraking van beide objecten tegelijkertijd een gevaarlijke stituatie. Potentiaalvereffening voorkomt dat, doordat deze objecten met elkaar verbonden zijn en er geen potentiaalverschil kan ontstaan.
Als het bij TS om een kunststof douchegoot gaat, zou dat op zichzelf geen vereffening vereisen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
tcw82 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:25:
[...]

Keuring, als in bouwtechnische keuring voor aan of verkoop?

Ik vraag het, omdat bij alle keuringen die ik tot nu toe heb bijgewoond, zo'n 8 in totaal, dit nog nooit is gemeten. Het kan natuurlijk een andere keuring zijn vandaar de vraag.
Keuring behorend bij de oplevering van de installatie in het geval van nieuwbouw, dit gebeurd voor de oplevering en is voor de installateur ter controle van hun eigen werk.
https://huiskeur.nl/aarding-badkamer/

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 28-04-2024 12:28 ]

Pagina: 1