Office pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is puur voor office toepassingen, zoals windows office, browsen van internet etc.
Waarbij er 2 schermen worden aangesloten. Blue tooth voor de hoofdtelefoon is wenselijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max € 750 euro, maar hoop eigenlijk onder de € 600,00 uit te komen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb vorige jaar 4 pc's van Lenovo gekocht en die zijn goed bevallen, dus ik wil hierbij blijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2 displayports zijn wel wenselijk

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben zelf al aan de gang geweest met de price watch.
Maar loop nu vast. Ik vind het bij dit merk erg moeilijk om te bepalen op basis van de type nummers, welke pc's er nieuw zijn.
Ook vraag ik me af welke minimale pc we nodig zouden hebben voor onze wensen.
Alvast bedankt.

categorie: Pc's

Beste antwoord (via Zomaar iemand op 28-04-2024 16:21)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Bij Intel zegt i3/i5/i7/i9 iets over de hoeveelheid cores binnen een generatie, i3 is de minst krachtige, i9 de krachtigste. De generatie zegt iets over het jaar waar ze in uitgekomen zijn. De huidige generartie is de 14e, de naamgeving is dan Core iX-14YYY, op de plaats van de X staat dan een 3, 5, 7 of een 9, en op de YYY een getal die de performance binnen het type aangeeft, er bestaat bv een Core i5-14400, en een Core i5-14500, de laatste is iets krachtiger.

Voor alles wat jij doet is een niet al te oude i5 prima (in de lijst die ik linkte staan dus twaalfde en dertiende generatie modellen), en ook een i3 kan het aan, maar omdat die wat minder cores hebt zullen toekomstige generaties software wat eerder tegen hun grenzen aanlopen met een i3, de Lenovo die ik ^^ linkte voldoet ruim met jullie gebruik.

Alle reacties

• martyw
Je voorkeursmerk is prima, maar andere A-merken doen er niet voor onder. Met het oog op je wensen voldoet iedere CPU, in mijn ervaring is 8GB RAM wat weinig, zeker als je een paar jaar vooruit wilt, ik zou voor 16GB kiezen, zelfs met deze wensen. Dan kom ik op deze lijst: https://tweakers.net/pcs/...nFaWW_cqpst7l505T02YVl-AQ, de tweede PC van de lijst zou mijn keuze zijn (het is een Lenovo ;) ).

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Je kan filteren op 'Verkrijgbaar sinds'

Ook kan je de CPU serie opgeven.

Intel Core i3 tot i7 gevolgd door code 11x (2021) tot 14x (2024) is meer dan genoeg
AMD heeft Ryzen 3 tot 7 vanaf 4000 series is prima.
8GB RAM is prima, zeker als die uit te breiden is naar 16GB.

Verder moet je zelf een beetje bepalen wat je echt doet, heftig kantoorwerk kan bijvoorbeeld zijn:
Videovergaderingen met meer dan 8 personen, je doet presentaties en neemt dit ook op, terwijl je gek bent op powerpoints met video erin of als een malle veel excel sheets en word documenten opent terwijl je snel de fouten markeert. Erg grote documenten (Office) snel en vaak openen, converteren, aanpassen. Veel foto's bewerken (denk aan een makelaar) al is het maar honderden foto's inladen en met een programma of via website voorzien van logo en verschillende maten.

Als je dat allemaal niet hebt dan kan je echt met 8GB en een oude CPU (van 2020) uit de voeten. Heb je wel een paar van die dingen die in de buurt komen denk dan eerder aan een Core i5 12xx met 16GB in plaats van een i3 10xx.

Qua werkelijk verschil in snelheid hebben we het dan over een PC die tiktak doet in plaats van flipflap ;) Je zal niet zomaar een onwerkbaar office systeem kopen tegenwoordig.

Bluetooth of Wifi kan altijd nog met een losse dongel.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Dank jullie wel.
Is een I3 dan nieuwer dan een I7 of is de I3 ouder dan de I7?

Video bellen zal wel gebeuren met max 3 a 4 personen, maar geen presentaties oid. Deze pc is voor de persoon die onze personeelsplanning doet.
Ze werkt daardoor wel met excell, maar het merendeel gaat via een software pakket dat via een internetbrowser loopt (Chrome in dit geval).

Omdat deze pc nog wel lang mee moet, zal ik gaan voor de 16gb. Mochten programma's dan zwaarder worden dan kunnen we nog even vooruit.

@martyw
Deze:
uitvoering: Lenovo ThinkCentre M75q Gen 2 (11JN0082GE, Qwertz toetsenbord)

IS nog net iets nieuwer en goedkoper. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Bij Intel zegt i3/i5/i7/i9 iets over de hoeveelheid cores binnen een generatie, i3 is de minst krachtige, i9 de krachtigste. De generatie zegt iets over het jaar waar ze in uitgekomen zijn. De huidige generartie is de 14e, de naamgeving is dan Core iX-14YYY, op de plaats van de X staat dan een 3, 5, 7 of een 9, en op de YYY een getal die de performance binnen het type aangeeft, er bestaat bv een Core i5-14400, en een Core i5-14500, de laatste is iets krachtiger.

Voor alles wat jij doet is een niet al te oude i5 prima (in de lijst die ik linkte staan dus twaalfde en dertiende generatie modellen), en ook een i3 kan het aan, maar omdat die wat minder cores hebt zullen toekomstige generaties software wat eerder tegen hun grenzen aanlopen met een i3, de Lenovo die ik ^^ linkte voldoet ruim met jullie gebruik.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg, ik snap nu beter hoe het werkt.

Ik heb jouw optie en mijn optie kwa cpu nog even vergeleken en dan denk ik dat de Ryzen 5 er het beste uit komt, hoewel ze nagenoeg hetzelfde lijken
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1983362;1931352/

https://versus.com/nl/amd...0g-vs-intel-core-i5-12400

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:52
Vergeet een website als versus. Die vergelijken alleen op specs en daar is totaal geen conclusie uit te trekken. De 12400 is in alles beter behalve gamen op de iGPU review: Intel Core i5 12400 - Goedkope Alder Lake zet 5600X buitenspel Nu betreft het in de door jouw geselecteerde systemen om energiezuiniger versies maar het verschil blijft hetzelfde. Daarnaast heeft de 12400T en modernere iGPU met HDMI2.1 output zodat monitoren met hogere resoluties en hogere refreshrates gebruikt kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 28-04-2024 16:47 ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
Dank je wel, op basis van dit onderzoek zou de intel I5 dus juist goedkoper moeten zijn dan de ryzen 5.

[ Voor 3% gewijzigd door Zomaar iemand op 28-04-2024 17:47 ]

• Uszka
Waarom zou de i5 goedkoper moeten zijn? Beter is vaak duurder en in dit geval is dat ook zo. Het prijsverschil vind ik rechtvaardig.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Uszka schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:44:
Daarnaast heeft de 12400T en modernere iGPU met HDMI2.1 output zodat monitoren met hogere resoluties en hogere refreshrates gebruikt kunnen worden.
Ze hebben allebei Displayport 1.4, wat een veel hogere resolutie aankan dan die neppe HDMI 2.1. Dat is namelijk gewoon de oude 2.0.
Graphics Output
eDP 1.4b, DP 1.4a, HDMI 2.1
Lijkt leuk, maar:
Max Resolution (HDMI)‡
4096 x 2160 @ 60Hz
Gewoon de oude 2.0 dus.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:00:
Waarom zou de i5 goedkoper moeten zijn? Beter is vaak duurder en in dit geval is dat ook zo. Het prijsverschil vind ik rechtvaardig.
U begrijpt mij verkeerd. In het onderzoek van Tweakers staat dat de I5 veel goedkoper is dan de Ryzen 5. Maar met nagenoeg dezelfde systemen is de Ryzen 5 goedkoper. Niet veel ongeveer 20 euro maar op basis van het onderzoek had ik gedacht dat de I5 goedkoper zou zijn.

• Uszka
In de review gaat het om de 5600X maar in de tabellen staat ook de 5600G. Het cpu deel van de 5600G is een manke 5600X. Minder PCIe lanes en geen PCIe4.0. Daarnaast is het een review van januari 2022. De prijzen zijn nu heel anders.

• Zomaar iemand
  • Niet online
U bent zelf degene die het onderzoek erbij haalde, maar nu geeft u aan dat dit verouderd en niet relevant is?
Ik snap er nu niet veel meer van.
Is de I5 nu beter of slechter dan dan de ryzen 5.
U gaf aan dat de versus website niet goed is en het odnerzoek dat u opgeeft is verouderd en gaat over een ander model.

• Zomaar iemand
  • Niet online
martyw schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:45:
Je voorkeursmerk is prima, maar andere A-merken doen er niet voor onder. Met het oog op je wensen voldoet iedere CPU, in mijn ervaring is 8GB RAM wat weinig, zeker als je een paar jaar vooruit wilt, ik zou voor 16GB kiezen, zelfs met deze wensen. Dan kom ik op deze lijst: https://tweakers.net/pcs/...nFaWW_cqpst7l505T02YVl-AQ, de tweede PC van de lijst zou mijn keuze zijn (het is een Lenovo ;) ).
Ik heb uiteindelijk toch voor het model gekozen dat u aanbevolen heeft, bedankt voor uw help.

• Uszka
De review is relevant, het gaat er immers om dat de prestaties van de produkten vergeleken kunnen worden en er worden veel meer cpu's bij gehaald dan de 5600x. De 5600G staat ook in de tabellen. Zo kan je de i5-12400 en de 5600G vergelijken, De prijzen zijn inmiddels gewijzigd maar dat is voor jou niet van toepassing als je een compleet systeem koopt.
Pagina: 1