Geen spanning op stopcontact, wel op draad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04 11:11
Ik zit met een probleem waarbij ik tot nu toe de oplossing niet gevonden heb.
2.5 jaar geleden is onze benedenverdieping verbouwd en is alles nieuw aangelegd qua stroom.
Alles heeft altijd goed gewerkt tot 2 weken geleden bij 1 stopcontact.
Dit stopcontact verliest als het ware zijn stroom waardoor er geen stroom meer op het stopcontact staat.
In dit stopcontact zit de koelkast welke de groep deelt met de vriezer. Irritant dus, aangezien de koelkast er dan mee stopt.

Wat heb ik vervolgens nagekeken en getest:

- stop slaat er niet uit en vriezer werkt normaal
- nagekeken of er stroom op de bruine draad staat met een stroomschroevendraaier en dat blijkt zo te zijn
- steek de bruine draad terug en het stopcontact werkt weer voor 2 a 3 seconden en de stroom.weer wegvalt.
- stekker van de koelkast in een ander stopcontact gedaan, die werkt naar behoren. Stekker van de koelkast is dus goed
- nieuw inbouwstopcontact besteld en geinstalleerd. Heeft een week goed gewerkt en hetzelfde riedeltje weer.

Bij kortsluiting zou je verwachten dat de groep er uit knalt, dat gebeurd dus niet.
Bij een breuk zou ik verwachten dat er nooit stroom op staat, dus die sluit ik ook even uit.

Iemand enig idee waar dit misgaat? Is er wat met de automaat aan de hand? Rest in huis werkt allemaal vlekkeloos en is juist aangesloten.

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24

Cheezus

Luiaard

Wat ervaar je precies 'als de stroom uitvalt'? Is er dan geen spanning meer op de WCD of stopt het aangesloten apparaat met werken?
Ik vermoed dat er ergens een slecht contact zit, afhankelijk van de temperatuur kan het contact slechter/beter worden en als het contact te slecht is krijgt het apparaat te weinig spanning en gaat uit.
Je kan kijken of het wel goed gaat met een lichte belasting (een LED lampje bijvoorbeeld).

Slecht contact is ook een potentieel brandgevaar dus ik zou er gewoon even een electricien bij halen om te kijken wat er loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Cheezus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:00:
Wat ervaar je precies 'als de stroom uitvalt'? Is er dan geen spanning meer op de WCD of stopt het aangesloten apparaat met werken?
Ik vermoed dat er ergens een slecht contact zit, afhankelijk van de temperatuur kan het contact slechter/beter worden en als het contact te slecht is krijgt het apparaat te weinig spanning en gaat uit.
Je kan kijken of het wel goed gaat met een lichte belasting (een LED lampje bijvoorbeeld).

Slecht contact is ook een potentieel brandgevaar dus ik zou er gewoon even een electricien bij halen om te kijken wat er loos is.
Dank voor je reactie!

We merken dat de koelkast dan uit staat en dan meet ik ook geen spanning meer op de WCD.
Ik heb ook even getest met een stekkerdoos met zo'n lichtgevende schakelaar en dan zie je dat deze even brand en dan na 1 a 2 seconden wegebt en stopt met branden.

Ik zat zelf te filosoferen dat de stop in de kast misschien niet goed is en niet het volledige kan geven zeg maar, of denk ik dan verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcchicken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 17:35
Meet je ook de blauwe draad (nul)? Als je alleen de bruine draad meet (fase) dan zegt dat nog niks. Je hebt de fase en nul nodig om een gesloten circuit te krijgen. Een spanningzoeker is dan ook niet echt een goede methode om te checken of alles werkt. Dan kun je nog beter een multimeter pakken.

Als de vriezer op dezelfde groep zit en die blijft gewoon werken dan kan het eigenlijk niet aan de groep/stop liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
mcchicken schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:11:
Meet je ook de blauwe draad (nul)? Als je alleen de bruine draad meet (fase) dan zegt dat nog niks. Je hebt de fase en nul nodig om een gesloten circuit te krijgen. Een spanningzoeker is dan ook niet echt een goede methode om te checken of alles werkt. Dan kun je nog beter een multimeter pakken.

Als de vriezer op dezelfde groep zit en die blijft gewoon werken dan kan het eigenlijk niet aan de groep/stop liggen.
Heb helaas geen mogelijkheden om op die manier te meten. Ik heb alleen een stanley metertje welke aangeeft of de fase, nul en aardedraad goed aangesloten zitten.

Groep kan ik dus vrijwel zeker uitsluiten, aangezien de vriezer inderdaad gewoon goed werkt en blijft werken. De vaatwasser op dezelfde groep werkt ook naar behoren.

Ik heb wel een centraaldoos welke de draden verdeelt over de keuken etc. Is het een idee na te gaan of daar brakke lasklemmen tussen zitten of een slechte verbinding?

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnAbel op 26-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
Haal bij een bouwmarkt in de buurt een multimeter. Voor 30 euro moet dat lukken.
Kan je in ieder geval meten of je een gesloten circuit hebt zoals @mcchicken zegt.

Begin bij het stopcontact aan de buitenzijde, traceer dan stap voor stap waar het mis gaat richting centraal doos.

Al lijkt mij de storing eerder in de wandcontactdoos te liggen dan verderop in de installatie

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
MarchelHoek schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:19:
Haal bij een bouwmarkt in de buurt een multimeter. Voor 30 euro moet dat lukken.
Kan je in ieder geval meten of je een gesloten circuit hebt zoals @mcchicken zegt.

Begin bij het stopcontact aan de buitenzijde, traceer dan stap voor stap waar het mis gaat richting centraal doos.

Al lijkt mij de storing eerder in de wandcontactdoos te liggen dan verderop in de installatie
Snap ik, zal mijn pa eens vragen, die heeft vast 1 liggen. Nog ergens rekening mee houden in dat geval?

Nieuw WCD is al geplaatst, dus die zou goed moeten zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcchicken
Een (multi)meter moet 230 volt kunnen meten.
Als dat niet op de draden direct gemeten wordt dan zit het probleem elders. Als de draden in een buis omhoog gaan dan is de kortste weg waarschijnlijk de centraaldoos. Als de buis naar links/rechts/onder gaat dan mogelijk naar een ander stopcontact.

Als je in de centraaldoos gaat kijken raad ik je aan de stroom eraf te zetten. Je kunt zachtjes aan de draden van het stopcontact trekken om te controleren of ze inderdaad in de centraaldoos uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
mcchicken schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:27:
Een (multi)meter moet 230 volt kunnen meten.
Als dat niet op de draden direct gemeten wordt dan zit het probleem elders. Als de draden in een buis omhoog gaan dan is de kortste weg waarschijnlijk de centraaldoos. Als de buis naar links/rechts/onder gaat dan mogelijk naar een ander stopcontact.

Als je in de centraaldoos gaat kijken raad ik je aan de stroom eraf te zetten. Je kunt zachtjes aan de draden van het stopcontact trekken om te controleren of ze inderdaad in de centraaldoos uitkomen.
Thanks. Ik ga een multimeter regelen, eerst meten op het wcd morgen en dan eens verder gaan zoeken richting centraaldoos. Stroom haal ik er sowieso eerst af en dan eens verder kijken in de centraaldoos.
Draden gaan sowieso omhoog.
Qua voltage, ik lees her en der een maximale afwijking van 10% van de 230 volt. Mag dus niet lager of hoger zijn dan 207 volt/253 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcchicken
Als de centraaldoos niet dezelfde groep is dan hoef je er trouwens niet in te gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 18:03
heb eerder het idee dat de afgaande nul naar je wcd niet helemaal jofel in de lasdop zit . Dus even centraaldoos openmaken en ff koekeloeren daar

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
mcchicken schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:31:
Als de centraaldoos niet dezelfde groep is dan hoef je er trouwens niet in te gaan kijken
Snap ik. Zou volgens de aannemer wel dezelfde groep moeten zijn.
Cybersijp schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:33:
heb eerder het idee dat de afgaande nul naar je wcd niet helemaal jofel in de lasdop zit . Dus even centraaldoos openmaken en ff koekeloeren daar
Thanks, gaan we naar kijken!

[ Voor 35% gewijzigd door MartijnAbel op 26-04-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
Kan je de stekkers van de koelkast en de vriezer eens van plek verwisselen?
Misschien de koelkast eens aansluiten via een verlengsnoer op een andere wandcontactdoos.

Verhuist het probleem dan mee met het aangesloten apparaat of blijft het probleem nog steeds bij de koelkast.

Kan natuurlijk ook zijn dat de koelkast zelf defect is

[ Voor 15% gewijzigd door MarchelHoek op 26-04-2024 21:11 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
MarchelHoek schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:09:
Kan je de stekkers van de koelkast en de vriezer eens van plek verwisselen?
Misschien de koelkast eens aansluiten via een verlengsnoer op een andere wandcontactdoos.

Verhuist het probleem dan mee met het aangesloten apparaat of blijft het probleem nog steeds bij de koelkast.

Kan natuurlijk ook zijn dat de koelkast zelf defect is
Reeds gedaan, koelkast werkt naar behoren in een ander stopcontact en zit nu aangesloten op een stekkerdoos en een ander stopcontact.
Doe ik de stekker van iets anders in het "foutieve" wcd dan stop dat apparaat er ook mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
Hmm, dan gaan mijn verdenkingen toch uit naar de wandcontactdoos zelf.
Wcd is normaal aangesloten met een enkele bruine, blauwe en eventueel aarde draad.
Verbinding tussen de 2 aansluitingen van het wcd zit in het wcd zelf.. Misschien een defect vanaf het begin (los/slecht contact)

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
MarchelHoek schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:23:
Hmm, dan gaan mijn verdenkingen toch uit naar de wandcontactdoos zelf.
Wcd is normaal aangesloten met een enkele bruine, blauwe en eventueel aarde draad.
Verbinding tussen de 2 aansluitingen van het wcd zit in het wcd zelf.. Misschien een defect vanaf het begin (los/slecht contact)
Begrijpelijk, maar ook die is al vervangen voor een nieuwe (zie startpost) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 13:59
Als je de WCD al heb uitgewisselt dan zou je verwachten dat er ergens anders tussen WCD en centraaldoos iets niet lekker zit. Dus kabel kapot of los contact. Klinkt vrij link als ik eerlijk ben, dat kan heel warm worden op de plek met slecht contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
Sorry, wel gelezen niet actief opgeslagen:-)

Dan ben ik even door mijn opties heen ben ik bang, wellicht komt er nog een andere oplossing voorbij

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:08

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Kleine titelfix :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MartijnAbel
Probleem gevonden!

Het lag uiteindelijk ook nog redelijk voor de hand...
De buis van het stopcontact loopt naar boven, dus centraal doos opengehaald. Bleek dus toch niet die groep te wezen. Alles netjes terug gedaan en een heldere ingeving gekregen om het stopcontact van de vriezer los te halen. Blijkt dat die van de koelkast dus toch doorgelust zit op die van de vriezer. Bruine draad bleek los te zitten en maakte blijkbaar slecht of geen contact.
Vraag me niet hoe het kan, want het zit nu goed vast (zal denk ik nooit goed gezeten hebben)
Alles werkt nu weer naar behoren.

Ik ben weer een stuk kennis en een multimeter rijker 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 16:15
Wat een anti-climax, haha… maar wel fijn dat de oorzaak is achterhaald.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
Fijn dat het gevonden is.. maar wat ik nog niet helemaal begrijp, was het nou 1 dubbele wandcontactdoos of waren het 2 enkele.

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
MarchelHoek schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:00:
Fijn dat het gevonden is.. maar wat ik nog niet helemaal begrijp, was het nou 1 dubbele wandcontactdoos of waren het 2 enkele.
2 enkele stopcontacten, ongeveer 50cm uit elkaar op de wand gemonteerd.
RobbieB schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:48:
Wat een anti-climax, haha… maar wel fijn dat de oorzaak is achterhaald.
Haha echt hè, vonden wij hier dus ook 😆
Ach, al lang blij inderdaad dat het gevonden en opgelost is.

[ Voor 31% gewijzigd door MartijnAbel op 27-04-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
toch mooi, 2,5 jaar onzekerheid voor een klusje van 7 minuten. Goed dat het is opgelost idd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1