Fundering tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenhh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-05-2024
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een tuinhuis in elkaar zetten en ben nu bezig met de fundering.
De fundering bestaat uit opsluitbanden van 10x20x100 cm. Het tuinhuisje is 4x2 meter en de fundering 375x 275.
Bovenop de opsluitbanden bevestig ik hardhouten funderingsbalken. Deze zijn 3,5 á 4 cm dik/hoog.

Nu lees ik op verschillende websites dat je de opsluitbanden 3 á 5 centimer boven het maaiveld moet plaatsen.
Als de funderingsbalken daar bovenop komen, dan komt het tuinhuis 6,5 á 9 cm boven het maaiveld. Dit lijkt mij best hoog.
Wat is jullie advies hierin? Opsluitbanden gelijk met het terras of toch wel 3 á 5 centimeter boven het
maaiveld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-rPhpF-Xk082TKFfcfrzo55LLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vk5pwERfss6OMRfK86kvYeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A48RsidaV3PjLOypEC4uvtBcWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5nq8bdFFWld6Lv2LIxozr8V.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten,

Steven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:03
Waarvan wordt de rest van fundering gemaajt.?
Hout gaat namelijk rotten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:00
Gelijk, anders krijg je ook kieren onder je deuren.

Of je moet het geheel boven t maaiveld.maken, maar das ook geen gezicht

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stevenhh schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:35:
Nu lees ik op verschillende websites dat je de opsluitbanden 3 á 5 centimer boven het maaiveld moet plaatsen.
Gewoon even doorzoeken naar een website die iets anders zegt :D
Een opsluitband plaats je ongeveer 1 cm onder de bestrating.
Maar zonder gekheid, door je opsluitbanden hoger dan je bestrating te zetten krijg je een zwembad. Een opsluitband zet je bij bestrating ~1cm lager, dan valt hij weg met het zand ernaast. In jouw geval is gelijk ook prima. De bestrating iets hoger dan de grond eromheen zorgt ervoor dat het water wegloopt. Dat is waarschijnlijk wat ze bedoelen met 3-5 cm hoger.
(Ik heb hier een gazon dat hoger ligt dan het naastliggende terras en bij hevige regenval heb je dan een zwembad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55

Dat wordt meestal aangegeven omdat het water niet onder het houtwerk kan komen. Dan kan het ook niet rotten. Met gelijk dan heb je last van iets opspattend water. Met iets hoger niet. Je kan natuurlijk binnen altijd iets hoger het straatwerk maken. En ter hoogte van de ingang gelijk straten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 16:26
Waarom plaats je funderingsbalken op een betonband? Die band is je fundering? Gewoonlijk plaats je poeren + bandjes, en dan een paar cm boven het maaiveld. Ter plaatse van een deur stopt dan de betonband.

Zo: Afbeeldingslocatie: https://www.trendhout.nl/wp-content/uploads/2023/07/betonpoeren-op-betonvloer-fundering-buitenverblijf-overkapping-schuur-houten-trendhout.jpg?w=832&signature=d80eddb6f9fe9a4464409cc0ca98536646a1bce8f15369aa0daafba3d38435b3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 16:26
praliwi schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:56:
Waarom plaats je funderingsbalken op een betonband? Die band is je fundering? Gewoonlijk plaats je poeren + bandjes, en dan een paar cm boven het maaiveld. Ter plaatse van een deur stopt dan de betonband.

Zo: [Afbeelding]
Zo hoog hoeft niet, net wat je smaak is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:15
praliwi schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:56:

Zo: [Afbeelding]
Dat is wat overkill voor een houten schuurtje van 4x2. Dat is gebruikelijk om die op oplsuitbanden te zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:15
TheGhostInc schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:32:
[...]

[...]

Maar zonder gekheid, door je opsluitbanden hoger dan je bestrating te zetten krijg je een zwembad. Een opsluitband zet je bij bestrating ~1cm lager, dan valt hij weg met het zand ernaast. In jouw geval is gelijk ook prima. De bestrating iets hoger dan de grond eromheen zorgt ervoor dat het water wegloopt. Dat is waarschijnlijk wat ze bedoelen met 3-5 cm hoger.
(Ik heb hier een gazon dat hoger ligt dan het naastliggende terras en bij hevige regenval heb je dan een zwembad)
Hoezo een zwembad, er zit toch een dak boven dat huisje? het water kan er juist nooit inkomen door die hogere opsluitband. Bij normaal straatwerk gebruik je de oplsuitband inderdaad iets lager.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenhh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-05-2024
Bedankt voor jullie reacties. Als de opsluitbanden gelijk of lager zijn met het terras, dan kan het water tussen de kieren komen toch?
(Kier tussen de opsluitband en funderingsbalk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 20:47
Yep, die andere comments gaan over het reguliere gebruik van opsluitbanden, dus om normale bestrating in op te sluiten, dan is die afwatering nodig.

Jij ilt dat juist niet en je moet ze wat hoger zetten, al vind ik 5cm wel een aardige afstand, mogelijk wordt er rekening gehouden met wat inklinking/zetting van de onderlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
TheGhostInc schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:32:
[...]

[...]

Het is de fundering van een tuinhuis, lijkt mij bijzonder als je in je tuinhuis een zwembad creëert bij regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een tuinhuis in elkaar zetten en ben nu bezig met de fundering.
De fundering bestaat uit opsluitbanden van 10x20x100 cm. Het tuinhuisje is 4x2 meter en de fundering 375x 275.
Bovenop de opsluitbanden bevestig ik hardhouten funderingsbalken. Deze zijn 3,5 á 4 cm dik/hoog.

Als de funderingsbalken daar bovenop komen, dan komt het tuinhuis 6,5 á 9 cm boven het maaiveld. Dit lijkt mij best hoog.
Wat is jullie advies hierin? Opsluitbanden gelijk met het terras of toch wel 3 á 5 centimeter boven het
maaiveld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten,

Steven
toon volledige bericht
De betonbandjes iets boven het straatwerk doe je om je houtwerk droog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Hout moet je 20 cm vrijhouden van het maaiveld, anders rotten de onderste delen binnen no-time weg.

Het kan wel minder maar dan worden de onderste delen vaker nat.

Desondanks zou ik hem 5 tot 10 cm hoger zetten. Ter plaatste van je deur dan geen band. Rondom dan een rand grind zodat je het opspattend water verminder.

[ Voor 3% gewijzigd door BBB-Nick op 02-05-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 20:06
Hoi,

Een klein vraagje voor het plaatsen van een vloerplaat voor tuinhuis (8,80x2,95)
Hoe dik moet het ijzernet zijn? 6mm voldoende of eerder 8mm? Of is dit te weinig?

Gr

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Stef CB schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:41:
Hoe dik moet het ijzernet zijn? 6mm voldoende of eerder 8mm? Of is dit te weinig?
Meestal is het alleen voor wat krimpscheuren te voorkomen. Dus 6 of 8 is meer dan voldoende. Doet toch niet echt constructiefs iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 20:06
RonnieKo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:20:
[...]

Meestal is het alleen voor wat krimpscheuren te voorkomen. Dus 6 of 8 is meer dan voldoende. Doet toch niet echt constructiefs iets.
5mm voldoende dan? Staat nu net in korting :D

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Stef CB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:04:
[...]

5mm voldoende dan? Staat nu net in korting :D
Kan ook. Moet geen probleem zijn. Het is vooral om wat krimpscheuren te voorkomen. Constructief doet het bijna niets. Je moet toch altijd zorgen dat de ondergrond goed stevig is met een plaatfundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:20:
[...]

Wat is jouw bron?
Ik lees dit voor het eerst en zou dan bijna denken dat iedereen het fout doet.

Bij mijn weten is wapeningsnet iets constructiefs. Ik heb voor mijn verbouwing destijds op een gevonden website een berekening gemaakt op basis waarvan de draaddikte en maasgrootte gekozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
@nokiaan958GB : Je moet weten hoe je het toepast.

Wapening hoeft niet altijd constructief te zijn. Wapening in beton wordt gebruikt om de treksterkte van beton te vergroten. Beton kan heel goed drukspanning weerstaan maar heel slecht trekspanning. Dus je moet weten wanneer welke spanning op gaat treden. Daarop wordt dan bepaalde wapening toegepast.

Voor een tuinhuisje / schuurtje is het vaak geen probleem. Meestal doe je een betonvloer in een tuinschuurtje om een nette afwerking te hebben. Als de ondergrond gewoon zand is dan is de betonplaat alleen maar om een nette (geisoleerde) vloer te hebben. Dat doet constructief niets. De ondergrond neemt de kracht dan toch goed over. Men zet hele tuinhuisjes op trottoirbanden of industrieplaten zonder wapening. Dat doet constructief ook niets. Alleen maar gewicht en een vlakke ondergrond om op te bouwen. Voor volledig ondersteunde vloer is een wapeningsnetje voor het voorkomen van krimpscheurtjes dan voldoende.

Ga je iets bijzonders doen zoals een autobrug neerzetten in de schuur dan is het verstandig om een constructeur mee te laten kijken en/of een berekening te laten maken. Dit omdat de autobrug een puntbelasting op de vloer gaat geven. Mogelijk dus trekspanning in de vloer kan geven.

Ook bij slechte ondergronden zoals veen of zachte klei, dus de kans op verzakken (en mogelijke andere belastingen / spanningen in het beton kan opleveren) zou ik wat meer nadenken.

Voor een verbouwing / aanbouw van een woning / gebouw praat je over een hele andere situatie. Dan heb je te maken met andere zaken / belastingen zoals draagkracht ondergrond, fundering, gebruik, aansluiting op bestaand gebouw, e.d. De wapening is dan constructief. Dan is het handig om een constructeur mee te laten kijken en eventueel een berekening te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens de TS van hardhout... dat rot niet, als het goed is. ;)

Heb hier zelf ook een tuinoverkapping van hardhout gebouwd. En de hardhouten palen staan gewoon in de polderklei/zand (bijna een meter diep).
Dat gaat nergens heen en rot ook niet.

En de hele hardhouten schutting + -palen staan er nu al >25 jaar. Die rotten ook niet.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1