Digitale burnout

Pagina: 1
Acties:
  • 1.926 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
Beste lezer,

Ik heb een digitale burnout zoals ik het noem, ik ben met zoveel dingen bezig en ben het overzicht kwijt en er spoken 1000 vragen door mijn hoofd over wat ik moet doen en 1000 gedachten over wat ik wil. Ik probeer online mijn weg te vinden en wil veel, maar merk dat ik niet meer goed tegen het geweld van internet en sociale media kan. Het is bij mij nu in de form dat ik eerst alcohol drink voordat ik de pc aanzet omdat ik anders teveel negatieve gevoelens heb, dat is heel triest maar de daadwerkelijke situatie!

Ik heb nu tig berichten geschreven en ze vervolgens weer allemaal gewist. Er zijn dagen dat ik naar wakker word en geen zin meer heb in de wereld en toch telkens denk dat internet mijn weg is voor een mooier leven omdat face to face blijkbaar niet meer werkt in deze tijd.

Ik weet niet waar dit onderwerp heen gaat, ik weet niet eens meer wat ik wil vragen, ik wil gewoon opnieuw beginnen en heb een probleem die ik amper het hoofd kan bieden.

Wellicht begrijpt niemand mij, maar zou er wel graag over willen praten.

[ Voor 3% gewijzigd door De Zwaluw op 26-04-2024 17:31 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Zoek professionele hulp.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit zijn dingen waar je echt de huisarts voor kunt en moet bellen. Die weet ook de ingangen naar mensen die face to face kunnen praten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
Ik sta daar absoluut geheel voor open op dit moment, maar ben dan wel hulp nodig met enige ervaring en niet de basis psycholoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
De Zwaluw schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:33:
Ik sta daar absoluut geheel voor open op dit moment, maar ben dan wel hulp nodig met enige ervaring en niet de basis psycholoog.
Je wordt vanzelf doorverwezen als de hulp die je krijgt niet effectief genoeg is, en anders kan je er altijd om vragen :) Zoals @Kurkentrekker zegt: de huisarts lijkt me een prima startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
Kunnen we er toch een poosje over doorpraten zodat ik beter weet welke hulp ik moet vragen en mijn probleem beter kan verwoorden naar de hulpverlening? Als dit forum niet geschikt is en men hier niet verder over wil spreken dan begrijp ik dat. Toch denk ik dat het verstandig is om hier met mensen te spreken die meer kennis hebben en het wat makkelijker is om eerlijk te zijn, immers ben ik deels anoniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Uiteraard mag je hier verder praten en meer vragen/vertellen, en ik snap dat het een flinke drempel is om professionele hulp te vragen. Maar professionals hebben ervoor geleerd, en kunnen je dus ook helpen met het vinden van de juiste hulp :)

Je moet sowieso niet verwachten dat je in één keer en binnen een paar dagen/weken/maanden helemaal genezen zult zijn. Zelf heb ik een jaar of 14 geleden ook professionele hulp gezocht, omdat het me allemaal wat moeilijker in het leven afging dan ik dacht dat het zou moeten gaan. Daarbij ben ik denk ik een keer of 3-4 doorverwezen, voordat ik bij iemand uitkwam die me goed verder heeft kunnen helpen. Dat heeft al met al denk ik iets van een half jaar geduurd, voordat ik het idee had dat ik die hulp niet meer nodig had.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 26-04-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De Zwaluw schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:41:
Kunnen we er toch een poosje over doorpraten zodat ik beter weet welke hulp ik moet vragen en mijn probleem beter kan verwoorden naar de hulpverlening? Als dit forum niet geschikt is en men hier niet verder over wil spreken dan begrijp ik dat. Toch denk ik dat het verstandig is om hier met mensen te spreken die meer kennis hebben en het wat makkelijker is om eerlijk te zijn, immers ben ik deels anoniem.
Ik heb een burnout gehad, en een vrij forse (bijna twee jaar bezig geweest). Een forum zou mij niet geholpen hebben. Een huisarts of bedrijfsarts kan je naar de GGZ verwijzen.

De combinatie van professionele hulp, rust (tijd!) en verbeterde omstandigheden hebben enorm bijgedragen aan mijn herstel. Juist omdat je op een forum 1000 meningen krijgt vraag ik me af of je daar baat bij hebt. Los nog van leken zonder scholing die de wijsheid in pacht denken te hebben (en ja daar val ik dus ook onder).

Sterkte vent!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang zijn deze goed bedoelde vragen en/of adviezen op een (tech)forum nog verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
Het advies wat men geeft is zeer verantwoord en verstandig, op een tech forum kunnen mensen komen die lang in de anonimiteit hebben gewerkt en een uitweg vinden om tot zichzelf te komen. Niet elke vraag is dan ook direct een gevaar voor de vraagsteller of onder hevige invloed van reactie.

Ik denk dat we best een stigmatiserend deel kunnen overslaan, ik ben niet het slachtoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
@De Zwaluw
Maak een afspraak met je huisarts.
Verder kunnen wij weinig betekenen, hoe goedbedoeld ook.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Uit eigen ervaring dezelfde reactie als die de meesten hier geven, ga naar je huisarts en vraag om hulp.
Als je met iemand in gesprek raakt en er is geen klik, zoek je verder.

Ga er echt wat mee doen want met hulp scheelt het echt, je krijgt handvatten en opdrachten om jezelf weer op de rit te krijgen. De kans dat het anders erger wordt is ook aanwezig.

Mijn eigen ervaring mocht je het willen weten:

Na een lange tijd, onbewust ontkennend..

Ik had opeens vrij veel en vreemde lichamelijke klachten, overal pijntjes rare plekken en continue een onrustig gevoel. Ik ben hier veel te lang mee doorgelopen maar via de huisarts (waar ik echt een meltdown had en meteen de juiste diagnose/hulp kreeg) ben ik bij een psychosomatische fysiotherapeute begonnen.

Dit heeft mij vooral veel inzicht in mijzelf gegeven en heb ik geleerd welke markers e.d. ik bij mijzelf in de gaten moet houden, dit betrof een groot deel werk maar ook privé speelde mee.

Na een paar maanden had ik niet meer het idee dat haar denkwijze/menthode aansloot met hoe ik in het leven sta en de boel wilde gaan aanpakken (ben nogal eigenwijs) en ben toen gestopt. Vervolgens ben ik zelf gaan inlezen en goede gesprekken met vrienden die hier ook mee lopen/liepen, iedere keer liep ik weer tegen een spiegel aan en kwam er een zooi herkenning mijn kant op en blijkbaar liep het begin van de ellende al veel verder (3 jaar) terug.

Uiteindelijk ben ik 6 maanden uit de running geweest (relatief kort), en weer begonnen met duidelijke grenzen voor mijzelf, binnen een maand zat ik weer fulltime (ik vind mijn werk leuk, dus dat scheelt ook).
Maar met een hele strakke planning, geen dingen meer tegelijk en eerst afmaken waar ik mee bezig ben.

Nu 3 jaar verder, ik merk dat ik nog steeds niet 100% weer de oude ben. Zo af en toe heb ik een dag dat ik weer overprikkelt ben, dan trap ik meteen de rem in zet alles even op een rijtje zodat mijn hoofd tot rust komt.
Voorheen was dat een proces van een paar dagen, ik herken dat gelukkig steeds sneller en ben ook steeds minder vaak en lang overprikkelt (vaak niet meer dan een dag).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:56:
Hoe lang zijn deze goed bedoelde vragen en/of adviezen op een (tech)forum nog verantwoord.
Nou, genoeg tweakers die niet zelf psycholoog gaan spelen maar TS direct doorsturen naar de huisarts. Het is jammer dat het nu weekend is, want voor hetzelfde geval gaat TS in het weekend bedenken dat 'het weer goed of beter gaat'.

Ik hoop dan ook dat we volgende week hier kunnen lezen dat TS bij de huisarts is geweest en een doorverwijzing heeft... En ook daadwerkelijk een afspraak heeft :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:47

Dido

heforshe

Internet en sociale media zijn inderdaad overweldigend, en - rationeel gezien - helemaal niet nodig om in grote mate geconsumeerd te worden. Maar minderen daarmee is net zo iets als rokers die minderen: dat werkt een uurtje (waarin ze twee keer een peuk terugstoppen in het pakje) en dan is het weer gedaan met het minderen.

Stoppen, op zijn minst tijdelijk, is dan de enige optie.

Dat het gebruik van alcohol om jezelf op te peppen niet handig is was je zelf al achter, en ook daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde als stoppen met roken: alle alcohol het huis uit, en stop met drinken ervan. Tenzij je echt al zwaar verslaafd bent is dat waarschijnlijk het simpelste deel om op te lossen.

En daarnaast, zoals anderen ook al aangeven: ga ZSM naar je huisarts. Ga jezelf niet opvreten over welke vragen je moet stellen. Als jij gewoon wat je in je startpost beschrijft aan je huisarts vertelt, word je echt wel doorverwezen naar iemand die daar meer mee kan. Jezelf op zoeits voorbereiden heeft geen enkele zin - het is alleen maar een slap excuus om toch nog weer meer op internet te gaan zitten struinen.

Ga naar je huisarts, beschrijf je probleem, vraag om hulp en geef je over aan de hulp die je gaat krijgen. Dat is het idee van hulp: jij hoeft daar niet de regie in te nemen, dat doet de hulpverlener wel!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:56:
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar misschien was het handiger geweest om te wachten op daadwerkelijk onverantwoord advies - om dat vervolgen te rapporteren aan een moderator ipv in het topic te reageren ;)

Tot op heden zie ik eigenlijk vooral als advies: ga naar je huisarts - een advies waar weinig onverantwoord aan is.

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 26-04-2024 18:27 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
Is er iemand die een hulpverlener weet die iets met it&ict heeft?

https://ibb.co/k88wTSS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
De Zwaluw schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:41:
Als we doorpraten bestaat zelfs de kans dat we je een kant opduwen of dingen aanpraten. Dat is al een hellend vlak, want je kan nadenken over de vragen die we stellen waardoor het antwoord niet spontaan is terwijl dat het wel zou moeten zijn.

Een psycholoog gaat je probleem trouwens niet in twee gesprekken oplossen he. Hij of zij helpt je om je probleem uiteindelijk zelf op te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
De Zwaluw schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:28:

Neem een break van internet, en bel zo snel mogelijk je huisarts om je verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is al gezegd maar: ga naar de huisarts.

Wat je in aanloop naar dat traject al kan doen is stoppen met de apps/sites die het slechtst voor je zijn.
Meestal zijn dat de sociale media apps/sites.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online

Misschien, maar dat is totaal niet relevant. Jij bent geestelijk niet in staat om überhaupt de oorzaak van je huidige gevoel uit te vinden. Laat aub een professional kijken of it&ict überhaupt de oorzaak is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Ik snap de link niet, jouw probleem is primair mentaal niet specifiek ICT gerelateerd. Het komt hooguit daar op dit moment aan de oppervlakte.

Je huisarts weet wie je verder kan helpen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
Als ik sterke spanning heb val ik terug in ICT, dat is voor mij een nep wereld waarin ik niet besta maar waar ik voor mijn gevoel geen controle op heb. Het is een fantastische wereld waarin ik mij vrij voel, maar ik voel mij totaal niet wie ik ben. Het is een vluchtweg voor mij en kan niet goed uitleggen waarom dat zo is. Ik merk alleen dat ik het niet meer wil en mij sterk teleurgesteld voel na het grapje met NCSC, dat moest een immense bevrijding zijn en dat blijkt het niet te zijn.

Ik dacht dat het een bevrijding zou zijn, maar voel mij verschrikkelijk leeg en nutteloos. Het heeft niets opgelost en schaam mij er zelfs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkuh84
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17
Maak direct een afspraak bij de huisarts. Leg je problemen voor. Zij zoeken voor jou een psycholoog. Het is leuk en kan opluchtend zijn om er met anderen over te hebben, maar je hebt professionele hulp nodig. Hoe weet ik dit? Ik zelf ben dit traject afgelopen week in gestapt, wist ook niet meer wat ik met mijn leven aan moest,liep overal tegenaan. Heb ook jarenlang alleen maar beetje met mensen over mijn problemen gepraat ipv professionele hulp te zoeken. Nu heb ik eindelijk over 8 tot 10 weken een intake gesprek voor EMDR met psychische hulp. Ook al duurt het nog 10 weken waarschijnlijk, je hebt wel een doel waar je naartoe werkt. Ikzelf loop al bijna 28 jaar met mijn problemen rond (nu 40 jaar oud), en pas nu durf ik echt (professionele) hulp te vragen.

Dus bel maandag gelijk je huisarts en maak een afspraak.

Acer Aspire 8930G | Intel Core 2 Duo T4600 | 4GB DDR3 | GeForce 9600M GT |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
Er is nu voldoende advies gegeven om hulp te zoeken, het is goed advies waar ik volledig achter sta! Toch blijf ik verzoeken om het gesprek aan te gaan om voor mijzelf een beter beeld te schetsen waar het mis gaat.

Ik wil een open gesprek aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:50
Sorry, maar GoT is geen “lief dagboek”. Als je je verhaal kwijt wilt, koop een schrift en schrijf het daar in. Het algemene advies is: ga naar je huisarts. Wil je niet horen, maar het is niet aan ons om je therapie te geven. Wij kennen je niet en gaan je niet leren kennen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:17
Dat persoonlijke gesprek is ook een gesprek dat je beter met je huisarts en daarna een psycholoog aan kunt gaan. Er kunnen zo veel verschillende factoren meespelen waardoor je je zo voelt. Wij weten dat niet en horen dat niet te weten. Je huisarts en een psycholoog gaan jou op een persoonlijk niveau leren kennen en kunnen de oorzaken en je gedrag analyseren en je daar mee helpen, en dat in perspectief zetten tegenover dingen die je misschien in je leven hebt meegemaakt.

Ondanks dat je intenties om het gesprek aan te gaan goed zijn is de kans groot dat goedbedoelde invalshoeken of meningen er volledig naast zitten, en je daarmee slecht voorbereiden op het gesprek met je huisarts omdat je misschien al overtuigd bent van iets anders.

Het niet tegen het 'geweld' van internet en sociale media kunnen is 100% zeker niet je probleem zelf, maar een symptoom van je probleem.

Waarom moet het een psycholoog met affiniteit in ICT zijn? Dat is irrelevant. Internet en sociale media zijn niets meer dan informatiebommen die dopamine geven, wat nou net het vakgebied is van elke .psycholoog

Wanneer je al moet drinken om op het internet te kunnen dan je, zoals al genoemd, niet in staat jezelf te analyseren of nuchter (no pun intended) naar jezelf en je problemen te kijken.

Probeer het weekend te ontspannen en bel maandagochtend de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het enige correcte advies is al gegeven: ga naar de huisarts. Verder is Tweakers niet het forum om dit onderwerp op deze manier te bespreken. Daarom gaat dit topic dicht.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.