Tweedehands Audi E-Tron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:15
Hallo,

Onlangs had ik besloten om als volgende auto te gaan voor een Passat GTE (na 2019 model ivm grotere accu). Zo nu en dan hou ik wat occassion sites in de gaten om te kijken of er toevallig de gewenste uitvoering een beetje in de buurt te vinden is (ik heb geen haast).

Toevallig kwam ik daarbij ineens een aantal Audi E-tron 50's tegen. Het prijs verschil viel tov een dergelijke Passat viel me mee en het is veel meer auto (eigenlijk wat te groot/zwaar voor wat ik nodig heb maar toch). Reviews lijken ook behoorlijk positief, grootste nadeel lijkt te zijn dat het een relatief onzuinige EV is.

Heeft deze auto nog een addertje onder het gras of valt deze op een of andere manier helemaal uit de gratie?

Alvast bedankt

Anman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-07 18:47
Ik kwam ze ook tegen toen ik naar Q4’s keek en mijn conclusie was dat ze enorm afschrijven qua prijs maar daardoor wel interessant werden voor ons. Auto’s met echt dikke aankleding voor hetzelfde geld als een jonge Q4 kwamen voorbij. Wel rekening houden met de kilometerstand maar dat is niet veel verschillend in vergelijk met een benzine wagen

Wij hebben een Q4 gekocht vanwege een aanbieding en dat de ‘Q8’ versie net te groot voor ons zou worden, vooral voor mijn vrouw. Ook vertelde de verkoper ons dat de Q8 vanwege gewicht wel onderhevig is aan service op banden, remmen en vering en dat deze laatste 2 wel relatief dure reparaties waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ze zijn heel zwaar, ook voor een EV, dus als de wegenbelasting gaat tellen, worden het dure jongens

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
bombadil schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:54:
ze zijn heel zwaar, ook voor een EV, dus als de wegenbelasting gaat tellen, worden het dure jongens
Ik kijk altijd een beetje met een schuin oog naar deze uitspraken.

Je hebt gelijk, maar laten we zeggen dat het voor deze auto €1.600,- per jaar wordt. Toegegeven, dat is niet weinig, maar daar tegenover staat wel dat je tot 2026/2027 geen MRB betaalt of veel korting krijgt. Als je benzine zou rijden zou je een lichtere auto rijden maar wel elk jaar MRB betalen, laten we zeggen € 800,- ofzo?

Het is dus tot 2026 gewoon een stuk goedkoper en daarna betaal je wellicht het dubbele van een 'vergelijkbare' benzineslurper. Maar koop je echt een auto van 35-40k (privé, niet lease) als je verlegen zit om een paar honderd euro?

En bovendien: niet meer tanken maar laden (veel goedkoper), geen dure onderhoudsbeurtjes meer, geen honderden bewegende onderdelen die stuk kunnen, subsidie op de aanschaf, etc. etc. Iedereen heeft het over die MRB die er ooit komt voor EV's, maar dat is slechts een klein stukje van de puzzel. Ik persoonlijk maak mij hier niet druk om en bespaar nu €400,- per maand ten opzichte van mijn vorige auto. Laat die MRB maar komen over een paar jaar!

Maar je hebt gelijk, je moet er rekening mee houden in je beslissing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
BFmango schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:08:
[...]

En bovendien: niet meer tanken maar laden (veel goedkoper), geen dure onderhoudsbeurtjes meer, geen honderden bewegende onderdelen die stuk kunnen, subsidie op de aanschaf, etc. etc. Iedereen heeft het over die MRB die er ooit komt voor EV's, maar dat is slechts een klein stukje van de puzzel. Ik persoonlijk maak mij hier niet druk om en bespaar nu €400,- per maand ten opzichte van mijn vorige auto. Laat die MRB maar komen over een paar jaar!
Dat klopt, maar ook een aantal onderdelen die als ze stuk gaan de hoofdprijs kosten.

Dat gezegd hebbende: kijk vooral ook even naar hoe lang de accu nog in de garantie zit qua leeftijd en kilometers. De kans dat die stuk gaat is zéér klein, maar als het stuk gaat is de auto financieel total loss.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
De E-Tron staat ook wel bekend als een van de meest onzuinige elektrische auto's die er zijn. 30 kWh/100km is zeker niet ongebruikelijk! Afhankelijk van hoeveel km's je denkt te gaan rijden kan dat nog een factor zijn.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 20:03
Mijn zusje rijdt al 1,5 jaar een tweedehands etron 55 naar volle tevredenheid. Of het een auto voor jou is moet je zelf bepalen uiteraard, ik zal je niet vervelen met de typische "X is beter want blahblah" die je hier krijgt op tweakers. Geen idee waar jij naar op zoek bent in een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 18:24
Mijn zakelijke compagnon heeft een Etron 50. Bereik in het echt is 180-200km in de winter bij 4 graden en 250-280 in zomer.
Auto rijd verder heel lekker, maar is wel enorm zwaar (elke 35k km nieuwe banden)
Verbruik in zomer is 25kWh per 100km en in de winter 28+ kWh per 100km.

Als je alleen korte ritjes maakt of goed kan plannen is het een hele goede auto. Als het kan....zou ik toch de 55 versie nemen. Die heeft een batterij die 20kWh groter is. Is toch al weer 70-80km meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Het hoge energieverbruik is inderdaad 'het addertje'. Met een dergelijk verbruik verdampt een deel van het voordeel van elektrisch rijden, met daarbij dus ook een relatief lage range. Een 'grote' accu is immers ook weer sneller leeg. Zo'n e-tron kan je met koud weer op de snelweg met 200km leegrijden.

Nu weet ik dat dat zeker niet per se een probleem hoeft te zijn (ik heb zelf 2 jaar met een EV met vergelijkbaar bereik gereden, dat kan prima), maar dat moet je wel passen.

Het gewicht is natuurlijk ook al genoemd, toevallig wonen we in het enige land van de EU wat taxeert op gewicht, dus dat gaat een dingetje worden. De komende jaren zit het in ieder geval wel prima.

Maar goed, daar staat tegenover dat het wel echt een blubberdikke SUV is. Bakken met ruimte. En een Audi. Voor inderdaad, eigenlijk een prikkie.

In deze prijsklasse is er enorm veel leuk EV aanbod tegenwoordig. Overigens met allemaal hun eigen plussen en minnen. Denk aan natuurlijk de Model 3 van Tesla, maar in dezelfde klasse als de E-Tron, iets als een Jaguar I-Pace..?

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 27-04-2024 21:05 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Als je de 55 koopt en je niet iemand bent die in één ruk 800 rijdt, maakt de extreem stabiele laadcurve van de E-Tron de range een non-issue. Ik vind het een lompe bak, daarom rijd ik het ook niet, maar het is wel een erg mooie wagen.

Geef ik toch wat advies :)

Ik rijd trouwens een I-Pace en ben bezig aan een UK tour. Zelfs met de shitty laadcurve van de I-Pace heb ik nog geen probleem ondervonden. Ik heb wel twee kids en ik wil graag de benen strekken, dus ik moet sowieso om de 2-2,5 uur stoppen.

[ Voor 31% gewijzigd door mister_S op 27-04-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mister_S schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:25:
Als je de 55 koopt en je niet iemand bent die in één ruk 800 rijdt, maakt de extreem stabiele laadcurve van de E-Tron de range een non-issue. Ik vind het een lompe bak, daarom rijd ik het ook niet, maar het is wel een erg mooie wagen.

Geef ik toch wat advies :)

Ik rijd trouwens een I-Pace en ben bezig aan een UK tour. Zelfs met de shitty laadcurve van de I-Pace heb ik nog geen probleem ondervonden. Ik heb wel twee kids en ik wil graag de benen strekken, dus ik moet sowieso om de 2-2,5 uur stoppen.
Het hoger energieverbruik van een E-Tron ga je natuurlijk wel gewoon moeten betalen. Als je (overschot aan) PV hebt maakt dat niet zo veel uit, als relatief veel van je kWh-tjes uit een snellader moeten komen zou ik er niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
GoldenSample schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:38:
[...]

Het hoger energieverbruik van een E-Tron ga je natuurlijk wel gewoon moeten betalen. Als je (overschot aan) PV hebt maakt dat niet zo veel uit, als relatief veel van je kWh-tjes uit een snellader moeten komen zou ik er niet vrolijk van worden.
Als je veel kilometers maakt kun je beter geen EV kopen, dat is mijn mening uiteraard. Iemand waarbij verbruikskosten hoog op de prio lijst staat gaat ook niet naar een bak van 2600kg kijken neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58
mister_S schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:13:
Mijn zusje rijdt al 1,5 jaar een tweedehands etron 55 naar volle tevredenheid. Of het een auto voor jou is moet je zelf bepalen uiteraard, ik zal je niet vervelen met de typische "X is beter want blahblah" die je hier krijgt op tweakers. Geen idee waar jij naar op zoek bent in een auto.
Precies. Die 55 is de 'goede', de 50 de op alle fronten mindere. Zelfs toen hij net op de markt was hadden ze al moeite hem te slijten. Ik was toen ook in de markt voor een EV in die categorie, maar andere auto's waren toch duidelijk beter.
In de vergelijking met een hybride denk ik dat 50 echt snel het onderspit delft, juist vanwege dat hoge verbruik/beperkte bereik.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:13
Anman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:19:
Onlangs had ik besloten om als volgende auto te gaan voor een Passat GTE (na 2019 model ivm grotere accu).
Weet je nog waarom je een grote accu wilde?
Kan je met de Audi aan diezelfde wensen voldoen?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mister_S schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:42:
[...]

Als je veel kilometers maakt kun je beter geen EV kopen, dat is mijn mening uiteraard. Iemand waarbij verbruikskosten hoog op de prio lijst staat gaat ook niet naar een bak van 2600kg kijken neem ik aan.
Ah dus dan maakt het allemaal niet uit? En juist als je goedkope stroom hebt lach je je helemaal kapot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
GoldenSample schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:52:
[...]

Ah dus dan maakt het allemaal niet uit? En juist als je goedkope stroom hebt lach je je helemaal kapot
Dat ligt aan de TS. Als we allemaal dezelfde use-case en wensenlijst hadden, reden we allemaal dezelfde auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

BFmango schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:08:
[...]

Ik kijk altijd een beetje met een schuin oog naar deze uitspraken.

Je hebt gelijk, maar laten we zeggen dat het voor deze auto €1.600,- per jaar wordt.
eTron weegt echt veel: 2.465 kilo ledig. Op benzine zou dat €545 per kwartaal zijn, €2.180 per jaar. Verzekering en onderhoud worden ook duurder bij veel gewicht.

Ik had ooit n dikke diesel die ook 660 per kwartaal koste, ja dat rekende rond met verbruik en de diesel tov benzine. Desalniettemin is het gewoon irritant om zoveel voor nop te betalen.
Als je in die prijsklasse rijdt, wil je je gewoon nergens aan irriteren, zelf niet aan belasting. Het geeft ook weinig flexibiliteit zulke hoge vaste kosten waardoor velen toch afhaken.

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 27-04-2024 22:17 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
mister_S schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:42:
[...]
Als je veel kilometers maakt kun je beter geen EV kopen, dat is mijn mening uiteraard.
Hoezo? Ik rijd 50K km per jaar en zou echt niet terug willen naar 2x per week m’n ICE volgooien.

Veel/weinig kilometers is weinig doorslaggevend. Het is echt je individuele gebruik en het feit of je wel/niet thuis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:17:
[...]

Hoezo? Ik rijd 50K km per jaar en zou echt niet terug willen naar 2x per week m’n ICE volgooien.

Veel/weinig kilometers is weinig doorslaggevend. Het is echt je individuele gebruik en het feit of je wel/niet thuis kan laden.
Als ik veel snelweg kilometers zou maken en dus veel afhankelijk zou zijn van snelladers, rijd ik liever niet elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
mister_S schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:22:
[...]
Als ik veel snelweg kilometers zou maken en dus veel afhankelijk zou zijn van snelladers, rijd ik liever niet elektrisch.
Wat denk je dat die 50K km per jaar van mij zijn :+

Woon-werk is 220km op een dag. Zolang je thuis kan laden heb je nooit problemen.

Behalve vakanties heb ik nooit snelladers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:26:
[...]

Wat denk je dat die 50K km per jaar van mij zijn :+

Woon-werk is 220km op een dag. Zolang je thuis kan laden heb je nooit problemen.

Behalve vakanties heb ik nooit snelladers nodig.
Verkeerd verwoord, "veel snelweg kilometers" had het moeten zijn :) Als ik veel snelweg kilometers zou moeten maken en ik niet thuis kon laden, dan was er echt geen EV gekomen.
Bij mij gaat het best soepel met de I-Pace tot nu toe, maar je moet wel wat meer nadenken als je een EV hebt. Werkt die geplande snellader wel? Kan ik bij aankomst ergens lekker laden? Hoeveel kost het laden nou weer bij laadpaal X? Wil ik wel 150-200 kW knallen in mijn prive gekochte EV? Ben ik de sjaak als laadport/accu/inverter/of weet ik wat de geest geeft?

Daarom is het ook altijd lastig als iemand aan mij vraagt hoe het EV eigenaarschap mij bevalt en of het wat voor hun is. Ik vind het prima en ik rijd een geweldige auto voor een dubbeltje, maar geen idee of het wat voor de vraagsteller is.

Wat de TS betreft, ik neem aan dat de voordelen en tekortkomingen van de E-Tron wel wat duidelijk zijn vóórdat je het overweegt.

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 27-04-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Bedankt allen.
De genoemde ipace zou een top auto zijn, ware het niet dat die nauwelijks iets mag trekken (moet een caravan achter kunnen).
Qua wegenbelasting is het hoge gewicht geen voordeel maar vergeleken bij mij Outlander die vanaf volgend jaar de volle mep moet kosten zal het verschil minimaal zijn (60% van het gewicht immers).
Blijft het lompe formaat en overdreven gewicht inderdaad over, ook al is een dergelijke EV over mijn woon werk afstand (55km) zuiniger dan de Outlander Phev (220 eh/km en daarn 1:13.5).
De reden dat ik bij de Passat GTE met grotere accu uit kwam was dan ook dat ik daarmee verwacht het grootste deel van het jaar de woon werk afstand elektrisch te kunnen afleggen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 16:21
Deze E-Trons worden massaal geimporteerd vanuit Duitsland. Duitsers houden van lekker doorrijden op de snelweg en dan zijn deze joekels zo leeg. Hier in Nederland zal dat meevallen met de afstanden en de max snelheid van 100kmh.
Als je voor de looks en premium gevoel wilt gaan lijkt het me een goede auto. Als je voor zoveel mogelijk km/kwh dan zijn er nieuwere en zuingere EVs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:27
Vertaal het woord étron van het Frans naar het Nederlands en je weet precies wat je in huis haalt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
200 km bereik is maar voor weinig mensen te doen. Zou er niet aan beginnen zonder eigen oprit met laadpaal en optie bij werk te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:44

Yucon

*broem*

Anman schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:51:
Bedankt allen.
De genoemde ipace zou een top auto zijn, ware het niet dat die nauwelijks iets mag trekken (moet een caravan achter kunnen).
Is het wel zo handig een caravan achter een auto waarvan de range toch al mwoah is te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bedankt allen.
Qua wegenbelasting is het hoge gewicht geen voordeel maar vergeleken bij mij Outlander die vanaf volgend jaar de volle mep moet kosten zal het verschil minimaal zijn (60% van het gewicht immers).
Blijft het lompe formaat en overdreven gewicht inderdaad over, ook al is een dergelijke EV over mijn woon werk afstand (55km) zuiniger dan de Outlander Phev (220 eh/km en daarn 1:13.5).
De reden dat ik bij de Passat GTE met grotere accu uit kwam was dan ook dat ik daarmee verwacht het grootste deel van het jaar de woon werk afstand elektrisch te kunnen afleggen…
Als je een caravan wil gaan trekken zou ik specifiek op reviews daarvan zoeken. Ik rijd met een vouwwagen achter een Tesla Y en dat valt me 100% mee, maar goed, dan ga ik van een effectief bereik van 350+ in de zomer naar 275 oid... Met een e-tron is dat laatste eigenlijk je beginpunt en vraag ik me af of je met caravan veel verder komt dan 100km per stop, met name als je aan de boven en onderkant beetje marge houdt met laden (10-20% om niet leeg te stsaan, 80-90 aan de bovenkant omdat wachten anders wel erg lang duurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anman
Dat zijn terechte praktische opmerkingen. Maar we gaan eigenlijk nooit ver weg op vakantie (blijven eigenlijk altijd in NL). Bovendien een mogelijkheid om thuis op te laden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 18:24
wat is je budget, dan kunnen we misschien meekijken wat een goede iPace is. Ik rij zelf ook al 3 jaar een iPace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Hier een etron 55 rijder en een collega heeft een 50. Het zijn heerlijke auto’s om te rijden en bereik van mijn 55 is mij prima. Ik rijd nu ongeveer 35k per jaar en heb denk ik 8-9 keer aan een snellader gestaan in 150k kilometers inmiddels. En dat is zoals gezegd met een E-trom geen straf, die laadpunten is bijzonder ten opzichte van eigenlijk alle andere EV’s. Hij is dorstig inderdaad maar goed, een X is ook dorstig dat heb je nu eenmaal bij zulke grote zware auto’s.

Mijn zomer bereik is zeker 350km en winter 280km netto kilometers en ik rijd af en toe gewoon lekker door en ik heb altijd comfort boven range. 21” velgen helpen niet natuurlijk net zoals de normale spiegels, stoelverwarming in de winter en AC op 20,5 er zijn dus echt wel nog meer kilometers uit te persen als je dat zou willen/eisen.

Gemiddelde verbruik bij mij is 25.9kWh/100km en auto komt uit december 2019.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:13
Anman schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:44:
Dat zijn terechte praktische opmerkingen. Maar we gaan eigenlijk nooit ver weg op vakantie (blijven eigenlijk altijd in NL). Bovendien een mogelijkheid om thuis op te laden…
Dan denk ik dat je het een geweldige wagen gaat vinden d:)b
Op alle auto’s is wat aan te merken, zo veel mensen zo veel wensen, het kan altijd mooier, iedereen is anders, et cetera.

En het is niet zo dat verder weg ineens niet meer kan of zo. Met een Leaf of Ioniq kan je ook gewoon roadtrippen. En als je op vakantie gaat en je wordt ongezond van 1 keer een (half) uurtje laden, dan had je 6 maanden eerder al een keer met vakantie gemoeten ;)

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 02:00
Misschien beetje offtopic maar het viel mij op dat de Toyota BZ4X in Duitsland wel heel erg afschrijft. Als in je koopt daar een 2023 versie onder de 35k.

Als je in de prijsklasse kijkt misschien interessant. Ze willen ze daar heel graag niet hebben zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hier over de laatste bijna 80.000 kilometer met een E-Tron 55 uit 2018 ook een gemiddeld gebruik van 26kWh/100km. In de zomer kan je wel eens lager uitkomen. Het laagste wat ik heb gezien is 22.2kWh/100km, al hangt het vaak tegen de 24kWh/100km. 's winters ga je gauw richting de 28kWh/100km, met soms uitschieters naar 30kWh/100km. De volledige range bedraagt hierdoor gemiddeld iets van 330km, zomers soms tot 360km, 's winters zit je iets onder de 300 km. Dat is wel de range als je tot 100% mag laden... want onze E-Tron momenteel niet mag in verband met een terugroepactie: de accu is beperkt tot 80% (uberhaupt aan te raden bij normaal gebruik) totdat de accucellen controleerd zijn en indien nodig vervangen, anders kan hij in brand vliegen :')

Het voordeel van de E-Tron is naar mijn mening dat het een "gewone" Audi is die toevallig elektrisch is. Daardoor rijdt hij ook heel normaal en comfortabel. Het gewicht merk je met remmen, met regulier rijden is het zeer soepel.

Qua betrouwbaarheid... tot op heden betrouwbnaar, als in weinig/geen reparatiekosten. MAAR, de motoren maken de laatste 15k km wel een zoemend en schurend geluid... met volgens Audi als enige remedie om de drive units (beide) te vervangen. De kosten daarvoor: 12.500 euro! Uberhaupt is onderhoud niet goedkoop. Een nieuwe band kost je zo 300+ euro per band,

De afgezien dat de motoren vervangen moeten worden, en dat de auto in brand kan vliegen, prima ding :+

Volgens mij is er verder niet direct veel over bekend, maar volgens mij is het accu verhaal eerder een gevalletje better safe than sorry. Motoren lijken niet voor iedereen te gebeuren, en mogelijks kan de auto oud worden met het geluid.

Oh, en bedenk je dat alles optioneel is/wat op zo'n E-Tron. Zaken als ACC, of bekleede armsteunen op de deurpanelen waren niet standaard. Zeler E-Tron 50's zijn vaker niet geweldig uitgerust.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ik kom bij het rondkijken inderdaad tegen dat de etron 50 vaak vrij karig zijn uitgerust.

Wat ik me nog afvroeg, hoe zit het precies met trekgewicht. De auto mag 1800 kg trekken als ik het goed heb maar weegt zelf al 2400. Dus mag je er met een normaal rijbewijs toch nooit een caravan zwaarder dan 1100 kg achter hangen omdat je anders over de 3500 kg combinatie gewicht heen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

En dan heb je het gewicht van de inzittenden ook nog niet meegeteld :p

Maar ja, da's een limitatie van je rijbewijs. Om het volledige trekgewicht te benutten moet je BE hebben.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Even een tijdje stil gelegen, maar me nog even kort verdiept in dat gedoe met (trek)gewichten.

Voor de vakanties hebben we met de tent maar een aanhanger van 750kg nodig. Echter moet je inderdaad rekenen met de max toelaatbare massa van de auto. Voor een etron 50 is dat maar liefst 3030 kg, blijft dus 470 over voor de kar...

Ook nog even gekeken naar een i-pace die ik stiekem veel mooier vind. Die mag 750 kg trekken met een max toelaatbare massa van 2670kg, dat zou mooi passen. Echter heeft die een maximale kogeldruk van 45 kg (wat moet je daar nu mee... 8)7 )...

Eenvoudigste oplossing is binnenkort maar eens E halen dan is die 3500kg begrenzing er niet meer (ook al is het wel bizar dat het nodig is voor een kar van 750kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:26
Met de aanschaf van een auto van 25k moet die €500 voor BE er nog wel bij kunnen toch? Heb je in een middagje wel gehaald :)

Overigens is een trekhaak achteraf monteren ook gauw €1000+, dus als je er toevallig een met trekhaak kan vinden is dat wel aan te bevelen.

Ik hou dit topic in de gaten, zit in hetzelfde schuitje maar dan met een V60 D6. Gelukkig is er volgend jaar nog 25% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Anman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:29:
Even een tijdje stil gelegen, maar me nog even kort verdiept in dat gedoe met (trek)gewichten.

Voor de vakanties hebben we met de tent maar een aanhanger van 750kg nodig. Echter moet je inderdaad rekenen met de max toelaatbare massa van de auto. Voor een etron 50 is dat maar liefst 3030 kg, blijft dus 470 over voor de kar...

Ook nog even gekeken naar een i-pace die ik stiekem veel mooier vind. Die mag 750 kg trekken met een max toelaatbare massa van 2670kg, dat zou mooi passen. Echter heeft die een maximale kogeldruk van 45 kg (wat moet je daar nu mee... 8)7 )...

Eenvoudigste oplossing is binnenkort maar eens E halen dan is die 3500kg begrenzing er niet meer (ook al is het wel bizar dat het nodig is voor een kar van 750kg).
Over die gewichten: Met een B-rijbewijs mag je maximaal toelaatbaar treingewicht (mtt) 3.500 kg zijn. Dat is het maximaal toelaatbaar gewicht van de auto + het maximaal toelaatbaar gewicht van een aanhanger.

Met die Audi e-tron 50 blijft er niet eens ruimte over voor een aanhanger, ook al weegt die in werkelijkheid minder dan 470 kg. Het gaat om het maximaal toelaatbaar gewicht van zo'n aanhanger en die zijn er nagenoeg niet onder de 750 kg. Met die auto mag je dus helemaal niks trekken (op een fietsendrager na).

Je berekening bij de i-pace klopt dan weer wel. En die kogeldruk zou ik me niet al te druk over maken, da's een kwestie van goed beladen - zeker met aanhangers van maximaal 750 kg (een paardentrailer ga je ook daar niet mee mogen trekken zonder BE). 50 kg maximale kogeldruk is heel gebruikelijk, da's niet eens zo heel veel hoger dan die 45 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Tnx.
Mijn zorg over de kogeldruk bij de I pace was meer over een fietsendrager dan voor de aanhanger…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:44
Zelf ook met een schuinoog naar een etron aan het kijken als particuliere aankoop. Maar heb hierin wel geleerd dat alle etrons voor bouwjaar 2021 vermeden moeten worden ivm de motoren die kapot kunnen gaan. Als die kapot gaan is het een hele dure grap.

Daarnaast niet de versie nemen met de camera spiegels. Die gaan geregeld kapot. Ook weer een Audi feature die erg duur is om te fixen.

En als kers op de taart het panoramadak die bij de etron nog wel eens kan gaan lekken. Nu is dit een kwaaltje wat VAG breed nog wel voorkomt.

Dus eigenlijk is het advies kijk naar bouwjaar 2022 of jonger. Dan zit je aan de veiligere kant.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-07 08:08
Ik heb de overweging ook gemaakt en uiteindelijk besloten een E-tron 50 uit 2022 te kopen. Goed op de kop kunnen tikken in Duitsland (denk ik dan)

Ik vind ze bijzonder goedkoop geprijsd, de afschrijving is wat ik kan zien groter geweest dan de concurrerende modellen; model-x, iX, iPace.

Voelt voor mij als een goede deal en ik ben benieuwd naar de ervaring.

Overigens een tip voor eventuele tweakers die ook een tweedehands e-tron overwegen, als je een auto op het oog hebt kun je een Audi garage bellen met het chassisnummer en vragen of er terugroepacties op open staan en of de electromotoren uit de verdachte serie komen. Historische gegevens geven ze helaas niks over vrij zonder eigendombewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 10:58
Ik overweeg ook nog een 55 Etron van 2021+. Weet iemand hoe het werkt met garantie (op accu/motor) als je het 2e hands koopt? Volgens mij blijf je dat dan houden? Audi e-care gaat ook mee alleen als je hem importeert uit Duitsland dan niet?

Auto lijken heel hard afgeschreven de laatste jaren. Ook al betekent dat niet veel goeds waarschijnlijk als je hem zelf weer wil verkopen over een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bedankt allen.
Een caravan achter een e-tron 50, zonder zit je met gemak op 30kWh /100km met caravan kan ik mij voorstellen dat dit met gemak ruim over de 40kWh/100km gaat,

Nieuw 67 kWh beschikbaar, haal daar maar 10% vanaf ivm degradatie, dan weet je wat je kan verwachten.
Tuurlijk het kan, maar wel iets om rekening mee te houden ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Johan Bogle schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:29:
200 km bereik is maar voor weinig mensen te doen. Zou er niet aan beginnen zonder eigen oprit met laadpaal en optie bij werk te laden.
Ik ken maar weinig mensen die meer dan 200km per 24u rijden. Ze zijn er wel, dat begrijp ik trouwens.

Ik heb een Mini Cooper SE en die heeft maar 245km range (die ik praktisch ook haal) en ik heb daar nooit problemen mee. Je steekt 'm gewoon altijd in de lader.

Ja, als je ver rijdt moet je even kijken of je ergens kan laden ja. Maar gelukkig kan dat echt o-ver-al tegenwoordig.

Als we op vakantie gaan dan doen wij dat in de regel met het vliegtuig, dat scheelt wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
BFmango schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:34:
[...]

Ik ken maar weinig mensen die meer dan 200km per 24u rijden. Ze zijn er wel, dat begrijp ik trouwens.

Ik heb een Mini Cooper SE en die heeft maar 245km range (die ik praktisch ook haal) en ik heb daar nooit problemen mee. Je steekt 'm gewoon altijd in de lader.

Ja, als je ver rijdt moet je even kijken of je ergens kan laden ja. Maar gelukkig kan dat echt o-ver-al tegenwoordig.

Als we op vakantie gaan dan doen wij dat in de regel met het vliegtuig, dat scheelt wellicht.
even de rest van de quote lezen. Als je geen eigen oprit/lader hebt is het niet te doen. Zelfs al rij je maar 70 per dag moet je elke 2 dagen een lader opzoeken omdat je die derde keer al niet red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:33
Hier ook een etron 55 rijder uit 2018. 90k km gereden
Alleen problemen gehad met een lekkend dak maar netjes opgelost en geen last meer gehad sinds dien
Accu en motoren ook niks mis mee, range zit rond de 330-340 winter +300.

Echt een heerlijke wagen om te rijden. en sinds 1 jaar nu een eigen laadpaal thuis en dat is wel een genot.
eerste 3 jaar dus alleen publiekelijk geladen wat ook prima was.

Heb sinds dit jaar een clio voor erbij. en merk wel dat ik het tanken irritant vind en zo lang mogelijk uitstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

Crazy-

Best life ever

Ik kan een nieuw topic maken - maar het dekt nu 100% de lading dus ik stel hem toch hier:

Ik sta op het punt privé een Audi E-Tron aan te schaffen ter vervanging van een 18 jaar oude (2de auto) Citroën c4 Berline

Eis is een trekhaak. Range is iets minder belangrijk (verschil van de 50 & 55 model), maar grotere range is wel mooi meegenomen.

De 55’s zie je veel te koop met km standen van 100-170dkm voor rond de de €25k

Wat zoek ik als antwoord? Hieronder 2 opties. Optie 1 voelt volledig goed ivm de garanties& zeer lage km stand en mooie deal ivm montage trekhaak.

De andere kant kan ik voor minder (2-3k) een 55 kopen maar met meer(dubbel) kilometers en zonder dakraam.

Qua opties verder etc verschillen ze niet veel.

Concreet
Kan ik beter voor een 55 gaan met meer kilometers ivm de grotere range of valt dat juist in het niet omdat de andere een veel lagere km stand heeft?

Hieronder even een paar opties. Er zijn er meer, maar momenteel hier de keuze specifiek

Mijn keuze is (nu) gevallen op 3 stuks:

Optie 1
E-tron 50 Launch Plus Edition (incl dakraam)
70kWh accu / range 250/300km
78.000km
Bouwjaar 2020
1 jaar Bovag garantie
€26.000.- incl montage afneembare trekhaak

Optie 2
E-tron 55 Pro Line S (excl. dakraam)
95kWh accu / range 300-400km (SOC onbekend nog)
Bouwjaar 2020
168.000km
Incl trekhaak

Bod verkoper: €22.500.- excl garantie (meeneemprijs, nog niet echt onderhandeld)

Optie 3
Etron 55 pro line s (incl dakraam)
Bouwjaar 2019/11
130.000km
Incl trekhaak
Camera spiegels (is echt wennen)
Dubbele laadpoort

Bod verkoper: €26.500,-
Meerprijs garantie 6 mnd bovag €900.-

Voor alles geldt dat ik nog niet hard onderhandeld heb. Wil komende week wel een keuze maken

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-07 12:25
Crazy- schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:38:
Ik kan een nieuw topic maken - maar het dekt nu 100% de lading dus ik stel hem toch hier:

......

Voor alles geldt dat ik nog niet hard onderhandeld heb. Wil komende week wel een keuze maken
En heb je een keuze gemaakt en viel er nog wat te onderhandelen?

Ben zelf ook rond aan het kijken maar die problemen met de elektromotoren houden mij toch een beetje tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

Crazy-

Best life ever

Daanb123 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:51:
[...]

En heb je een keuze gemaakt en viel er nog wat te onderhandelen?

Ben zelf ook rond aan het kijken maar die problemen met de elektromotoren houden mij toch een beetje tegen
Toevallig wel! Optie 3 geworden; incl 6 maanden garantie & 25k

Deze had ook nog bij 95k een nieuwe achtermotor gehad.

Ondertussen 2300km verder - puur genieten. Range bij 100% 375-410 dus dikke prima

Rijd hem dagelijks met limiet op 80% accu lading ingesteld. 1x snelladen gedaan in Duitsland na onze vakantie. Daarna enkel en alleen thuis geladen; gestuurd door Tibber. Negatief tarief en/of volledig op de zon. Conclusie: kosten nihil 😋 Shell snellader was 35€ voor 45kWh

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Zonet uit interesse een proefrit gemaakt in een BYD Tang uit 2023. Een bijzondere auto, voorzien van alle gemakken. Hij is nog vrij nieuw en met erg weinig kilometers. Is wel een behoorlijk afschrijving kanon geweest voor de vorige eigenaar...! Die afschrijving zal de komende jaren nog wel doorlopen, maar de kop is er wel behoorlijk af.

Hieronder een paar zaken die me zijn opgevallen:
• Grote auto, maar hij oogt minder lomp en onbescheiden in het echt. Ik zit/zat ook met een scheef oog te kijken naar een Audi E-tron, dat vind ik altijd een wat lomp model maar die is toch echt kleiner dan de Tang. 
• Prachtig interieur en ook mooi afgewerkt. Alle opties zitten erop, ik miste eigenlijk alleen nog een HUD om het af te maken.
• Apple Carplay wordt niet ondersteund, dat is wel jammer.
• Deze uitvoering had een bruin interieur, dat maakt het toch wel echt af tov al het zwart en grijs wat je elders ziet.
• Lomp snel
• Volgens de verkoper kan de auto met een adaptor ook V2L, ik kan hier echter weinig van vinden online.
• Software updates, volgens de verkoper krijgt deze auto nog steeds updates. Maar echt overtuigend bewijs vind ik daar niet van online.
• Bereik is voor mij voldoende ondanks het hogere verbruik (wat een e-tron ook heeft). Die ene keer op wintersport maar een keer vaker laden.
• Geluid, het banden geluid viel me tegen. Het is ook echt immens rubber, 265/40R22! Daar moet ik nog wel even goed over nadenken, een setje winterbanden gaan straks dik 300 euro per stuk kosten...
• Gewicht, ik had voor de proefrit uit een gewicht van 2280 kg gevonden. Dat vond ik op de grens (er moet ondanks de binnenruimte voor de zomer ook nog een aanhanger achter). Maar ik zie nu 2489 kg staan. Dat is toch wel wat tegen het zere been en is een van de redenen dat ik een e-tron me nog tegen staat (en die is notabene lichter...). 
• Chinese makelij staat me toch wat tegen...
Conclusie is nu dat ondanks de luxe auto met lage leeftijd en kilometers dat er toch een paar zaken en bijkomende kosten (gewicht/banden/...) zijn die me nog tegenhouden. Wat me wel is opgevallen hoe fijn het is om een interieur te hebben wat niet zwart/grijs is. Dat voegt echt veel toe aan de beleving in de auto. 
Neven conclusie, misschien toch mijn besluit om niet verder te kijken naar een e-tron nog eens heroverwegen. Maar dan wel een uitvoering met een niet zwart interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Neem je ook prijs mee ?
Wat doet zo'n Tang tov een tweedehands E-tron 55 ?
Ik denk eraan mijne te verkopen trouwens, die heeft net 2 nieuwe drivetrains en dus voorlopig geen groot onderhoud. Mijn model is redelijk aangekleed en diverse inruilers lijken zo rond de 30k uit te komen mits ik ook iets terugkoop. Dat lijkt mij een stuk voordeliger dan een Tang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier staat de E-Tron 55 bovenaan onze wenslijst. De auto heb ik al proefgereden en bevalt prima, maar op de vraag of de motoren al eens vervangen zijn krijg ik helaas geen duidelijkheid van de verschillende autobedrijven.

De reparatie kosten van de motoren zijn in verhouding heel fors op de prijs waarvoor deze auto's nu te koop worden aangeboden. Wij hebben 1 auto en deze keer twijfel ik toch wel langer dan normaal om de knoop door te hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kiddyl schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:14:
Hier staat de E-Tron 55 bovenaan onze wenslijst. De auto heb ik al proefgereden en bevalt prima, maar op de vraag of de motoren al eens vervangen zijn krijg ik helaas geen duidelijkheid van de verschillende autobedrijven.

De reparatie kosten van de motoren zijn in verhouding heel fors op de prijs waarvoor deze auto's nu te koop worden aangeboden. Wij hebben 1 auto en deze keer twijfel ik toch wel langer dan normaal om de knoop door te hakken.
Wat is het bouwjaar/maand van de E-tron die je op het oog hebt?
Als de motoren vervangen zijn dan is dit 100% bij de Audi dealer geweest en moet dat gewoon uit de historie zichtbaar zijn.
Ik heb in mijn geval gewoon 2 “bonnen” .
De E-tron na mei 2021 heeft als het goed is de nieuwere type motoren en dus geen last van de kwaal. Ook de S versie (3 motoren) kent de problemen niet.

Als ik de prijzen hierboven zie dan lijkt mijn inruil gewoon goed qua prijs. Ik heb dus een Advanced edition met onder andere:
55 Quattro Advanced Manhattan Grey
Keyless entry en start
B&O Premium Audio
Panorama dak
Virtual Cockpit Plus
MMI Plus met DAB+
Ambiance Plus
Proline S interieur pakket
Half leer met alcantara
Zwarte hemel
Top View 360 graden camera's
Privacy Glass
Dakreling zwart
Opbergpakket
Audi Connectivity
Audi phone box en Audi smartphone interface (Qi laden incl. antenne versterking etc.)
Adaptieve cruise met active lane assist (Assistentie Tour)
Vol elektrische sport S line voorstoelen met geheugen aan bestuurderskant en verwarmbaar
Normale spiegels inklapbaar dimbaar etc.
Matrix LED met dynamische knipper voor en achter
Black Optic pakket
21” 15-spaaks velgen
Trekhaak
Zowel voor als achter motor vervangen inclusief nieuwe reductiebak.

Bij interesse of andere vragen omtrent een E-tron eventueel een DM ;)
Er is ook een Q8 E-tron topic trouwens.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 24-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
Ik loop nu weer wat advertenties langs van E trons, maar kom er met mijn criteria geen tegen met een interieur anders dan zwart/grijs. Is die optie er überhaupt wel geweest eigenlijk voor E trons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Anman schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:22:
Ik loop nu weer wat advertenties langs van E trons, maar kom er met mijn criteria geen tegen met een interieur anders dan zwart/grijs. Is die optie er überhaupt wel geweest eigenlijk voor E trons?
Okapibruin is een optie geweest in ieder geval maar je ziet het zeker in NL zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 16:55
Anman schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:22:
Ik heb net een gekocht (in BE) met Audi Exclusive interieur (monaco blauwe comfortzetels en spektralzilver contrast dashboard).
Pagina: 1