Goedemiddag,
Nou, na lang wikken en wegen uiteindelijke toch een auto gekocht, heel wat proefritten gemaakt en reviews gelezen en uiteindelijk uitgekomen op een mooie blauw BMW iX3 met donker bruin interieur.
Ik heb een best breed scala aan auto's gereden. Mijn criteria waren, elektrisch bereik genoeg om woon-werk te doen (55km), wat meer comfort dan mij Outlander PHEV, aanhanger kunnen trekken (minimaal 750kg), ventilatie op de achterbank (had de Outlander niet).
Tijdens de verschillende proefritten kwamen hier uiteraard nog wat eisen bij, waarbij de belangrijkste (en tegelijkertijd moeilijkste) een niet grijs/zwart of witte kleur en een niet zwart/grijs interieur. Ook besloten om de voorkeur te geven aan een Europees merk (liefst ook geproduceerd in Europa, wat bij de iX3 helaas niet gelukt is...).
Hieronder wat modellen die ik gereden heb:
-BYD Tang, deze stond toevallig hier om de hoek dus kon een proefrit niet nalaten. Eigenlijk heeft deze auto nog de meest indruk op mijn gemaakt qua compleetheid, interieur kwaliteit, ruimte en rijbeleving. Hij voelde en oogde ook veel minder lomp dan ik op basis van gewicht en formaat had verwacht.
-Ioniq 5/EV6. Van dit rijtje denk ik technisch gezien (qua EV deel) de beste auto's, qua bereik en laadmogelijkheden. Ook mooie modellen. De EV6 vond ik iets krap en de Ioniq 5 kon ik qua kleurstelling geen geschikt model vinden (tenminste zonder het halve land te hoeven doorkruisen).
-Mercedes EQC, viel me wat tegen qua binnenruimte. Lastig ook om een model te vinden met alle gewenste opties.
-Audi E-tron, bij een proefrit hier in de buurt eentje op mijn oprit gezet en vond hem toch echt veel te groot/lomp. Zo reed hij ook, viel me niet mee.
Dan wat algemene opmerkingen.
Opties
Hoe opties in een auto worden verwerkt is toch heel verschillend. Bij BYD krijg je gewoon alles, geen gedoe.
Bij Ioniq 5/EV6 zijn er duidelijke uitvoeringen met een vrij logische opbouw, geen tot weinig losse opties.
Dan de Duitse 3, wat een gedoe zeg. Ga je kijken bij een auto met een nieuw prijs van 85000 euro, met adaptieve cruise, stoelverwarming, etc. Blijkt er geen achteruitrij camera in te zitten. En ook stuurverwarming is blijkbaar iets bijzonders. Je moet dus echt de optielijsten napluizen om te kijken wat er op zit. Dat doen de aziatische merken toch beter en komt erg onsympathiek over.
Uiteindelijk ook nat gegaan met de iX3, ik wist dat die geen stuurverwarming had maar de rest wel. Wat blijkt nu, geen keyless entry

, wie verzint dat nu weer in een auto die wel adaptieve cruise heeft etc.
Bizarre is nu dat ik de auto dus kan bedienen met een app vanaf mijn smartwatch en hem terwijl ik naar de auto loop daar maar mee ontgrendel zodat de sleutel in de tas/jas kan blijven...
Dan banden en gewicht.
Wat zijn dit allemaal zware apparaten zeg, de EV6 voelde lichtvoetig aan want is volgens mij de enige die niet meer dan 2000kg woog
En ook wielen, dat gaat nergens meer over. De iX3 heeft gelukkig de kleinst mogelijk wiel maat eronder zitten en ook de kleinste van alle auto's die ik heb proefgereden. Klein is met 245/50 R19 natuurlijk wel erg relatief.
De BYD had 275/40 R22 geloof ik en ook de Audi ging die kant op, bizar! Dat heeft toch alleen maar nadelen, minder comfort, meer verbruik, sneller schade en hogere prijs. Het lijkt me ook indirect nogal onveilig want je schrikt je het apezuur als je dat soort banden moet gaan vervangen en de prijzen ziet. De reactie om dan maar de allergoedkoopste/slechtse banden te nemen is dan gauw gemaakt.
Occassion website
Dan laatste item wat me opviel. Ik mis toch wat functionaliteit op de websites:
-Bij een niet merk specifieke zoekopdracht, waarom niet alle modellen bundelen die binnen de zoekopdracht vallen.
-Waarom kunnen alle gevonden modellen uit een criteria niet op een kaart getoond worden, dan kun je op basis daarvan een route uitstippelen indien je meerdere modellen wilt rijden.
-Zoekveld om onderscheid te maken tussen verschillende interieur kleuren.
-Wat zijn er een boel zware auto's....
Lang verhaal kort ik ben tevreden met mijn aanschaf. Gisteren ruim 120 km snelweg gereden met een gem verbruik van 15.5 kwh/100 km. Dat leek me indrukwekkend goed. En verder rijd hij heerlijk comforabel.
Mogelijk eens kijken bij de dealer of keyless entry nog toegevoegd kan worden ofzo. En anders maar mijn gewoontes van de afgelopen jaren weer afleren.,..