Bewegingssensor voor buitenspots met basislichtfunctie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobjebdes
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 17:39
Ik heb een kleine overkapping bij mijn voordeur en daar wil ik graag spotjes in maken. Nu wil ik deze automatisch in een gedimde stand aan laten gaan zodra het donker wordt en vervolgens bij beweging harder laten schijnen. Deze optie heeft bijvoorbeeld Steinel wel beschikbaar bij buitenlampen (en daar heet het basislichtfunctie), maar ik kan dit niet vinden bij spotjes of losse bewegingssensoren. Heeft er iemand enig idee hoe dit (eenvoudig) te maken is?
Verderop in de straat heeft iemand de lamp van een Steinel-lamp met basislichtfunctie afgehaald en vervolgens het geheel doorgelust naar dimbare spots. Dit werkt op zich mooi, maar lijkt mij wat omslachtig en kostbaar.

Beste antwoord (via bobjebdes op 04-05-2024 08:34)

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:39
Kun je hiervoor niet een shelly dimmer en een bewegingssensor gebruiken? Lamp gaat via de shelly gedimt aan bij zonsondergang (op basis van tijdstip icm locatie) en bij beweging geeft de sensor spanning af waardoor de lamp volop gaat branden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:31

dragonhaertt

@_'.'

Dus je wil hem altijd gedimd aan hebben, en bij beweging fel?
Dat is met een standaard sensor en een relais natuurlijk wel makkelijk te doen.

Standaard aan op een dimmer
Sensor schakelt relais, power direct vanaf het net ipv de dimmer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjebdes
Standaard aan alleen in het donker. Dus dan zou de dimmer moeten schakelen met een aparte schemerschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:31

dragonhaertt

@_'.'

Ah, ja.
Dat maakt het inderdaad wat ingewikkelder.
Interessante casus, ik ken geen sensor die die functie standaard heeft. Het is op zich wel een logische toepassing, dus ik kan me voorstellen dat daar wel een geïntegreerde versie voor bestaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjebdes
Voor lampen dus wel, bijvoorbeeld deze https://www.steinel.de/nl...ampen/l-400-s-611019.html. Ik vind het best vreemd dat dit niet gewoon los te krijgen is, maar ik krijg het ook niet gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door bobjebdes op 26-04-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 09:35
Als je al home assistant / zigbee heb kan ik de ikea tradfi gu10 led lampen aanraden. Dan is het triviaal om dit in te programmeren, en kost bijna niks. Draaien bij mij al buiten een aardige tijd voor allerhande tuin verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjebdes
Lollercopter schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:15:
Als je al home assistant / zigbee heb kan ik de ikea tradfi gu10 led lampen aanraden. Dan is het triviaal om dit in te programmeren, en kost bijna niks. Draaien bij mij al buiten een aardige tijd voor allerhande tuin verlichting.
Oké, hoe moet ik het dan voor me zien? Spots gaan op gedimde stand aan via HA/zigbee op basis van tijd (of tijd na zonsondergang) en gaan naar 100% via bewegingssensor? Heb nog niets van dit alles, dus triviaal wordt t sws niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26
Volgensmij heeft deze wel de functie die je zoekt, volgensmij noemt Steinel dit ‘Basic light’ https://www.steinel.de/en...tors/sensiq-s-059613.html

Ik zou ze anders eens een mailtje sturen welke losse sensoren dit allemaal hebben, want dit is ook maar een gok van mij. Ik heb drie losse steinel lampen met deze functie en het werkt prima

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:31
Al naar Philips Hue gekeken?
Daar is het makkelijk mee in te stellen dat bij zonsondergang de lampen aan gaan.

Met de sensor kan je dan alsnog instellen dat wanneer er iets voor de deur staat de lampen iets feller worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BartW
Kun je hiervoor niet een shelly dimmer en een bewegingssensor gebruiken? Lamp gaat via de shelly gedimt aan bij zonsondergang (op basis van tijdstip icm locatie) en bij beweging geeft de sensor spanning af waardoor de lamp volop gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Met ^, ik dacht ook richting Shelly dimmer waar je op een van de ingangen een bewegingssensor hangt, en dan instelt dat die ingang hem feller laat gaan.
De idee van een gewone dimmer parallel op de bewegingsmelder is ook charmant in zijn eenvoud, maar daar mis ik de mogelijkheid om stroom te besparen (waarom moet er buitenlicht branden om 4u 's nachts).

[ Voor 40% gewijzigd door naftebakje op 29-04-2024 12:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:20
naftebakje schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:14:
Met ^, ik dacht ook richting Shelly dimmer waar je op een van de ingangen een bewegingssensor hangt, en dan instelt dat die ingang hem feller laat gaan.
De idee van een gewone dimmer parallel op de bewegingsmelder is ook charmant in zijn eenvoud, maar daar mis ik de mogelijkheid om stroom te besparen (waarom moet er buitenlicht branden om 4u 's nachts).
Omdat ie dat wil? Uit veiligheids reden?
Waarom moet hier telkens stroombesparing door zn strot geduwd worden? Die mens zal er geen boterham minder moeten voor eten hoor.
Een verlichte tuin, voortuin, voordeur, ... is al minder uitnodigend voor de nachtploeg.

FabianGTI heeft in mijn ogen de simpelste oplossing voor TS, werkt en supersimpel.

Hier ook 4 Hue spots in de tuin die bij zonsondergang aan gaan op bepaald niveau en kleur? Branden de HELE nacht zeg >:)
Bij calamiteiten gaan ze feller branden of veranderen van kleur bv. Inbraakalarm knipperen ze rood en blauw, brandalarm branden ze fel wit

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjebdes
BartW schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:56:
En hoe moet ik dan de bewegingssensor schakelen t.o.v. de Shelly dimmer? Is daar een separate ingang voor op de Shelly, of moet ik beide parallel schakelen?
Hue spots voor buiten (of officieel voor in de badkamer) zijn aardig aan de prijs, dus is wellicht een goede optie, maar ik wil toch meerdere Shelly's gaan aanschaffen voor de screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
Je zou de sensor als schakelaar op de Shelly aan kunnen sluiten (activation switch) maar je kunt ze ook parallel aansluiten, dat is de meest simpele oplossing.
Pagina: 1