Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keitje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 10:05
Tweakers, ik zit met een uitdaging waar ik niet goed de vinger op de pols weet te leggen.
Ik heb op het moment een AMD Ryzen 1600 uit t jaar kruik op een moederbord MSI B350 PC Mate (MS-7A34) AM4.

Ik zou graag de upgrade willen maken naar een 5700X3D. En het liefst zonder moederbord te vervangen natuurlijk. Gaat dat werken denken we? Ik had begrepen dat er bios updates voor nodig waren... maar moet ik een upgrade doen op me oude CPU en dan upgraden, of de nieuwe CPU er in en dan de upgrade bios pas uitvoeren... gezien dit me enige systeem is ben ik er een beetje huiverig om deze kapot te maken... Ik hoop dat hier iemand is met ervaring over deze materie.

Beste antwoord (via keitje op 26-04-2024 18:27)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Als een nieuwere CPU pas werkt bij nieuwere BIOS, dan is het uiteraard altijd aan te raden om je oude CPU te gebruiken om die nieuwe BIOS te installeren. Die nieuwe BIOS zal zowel met je oude als de nieuwe CPU werken.

Of je moederbord nieuwere CPU's ondersteunt kan je vinden door het precieze typenummer te Googlen gecombineerd met iets als 'supported CPUs'. Op een zelfde manier kan je ook vinden welke BIOS je zou moeten hebben.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

https://www.msi.com/Motherboard/B350-PC-MATE/support#cpu

Je bord kan 'm aan. Zorg alleen dat je de bios geupdate hebt voordat je de nieuwe CPU erin drukt. Bios updaten stelt tegenwoordig weinig voor, de kans dat dat mis gaat als je niets raar doet is erg klein.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Als een nieuwere CPU pas werkt bij nieuwere BIOS, dan is het uiteraard altijd aan te raden om je oude CPU te gebruiken om die nieuwe BIOS te installeren. Die nieuwe BIOS zal zowel met je oude als de nieuwe CPU werken.

Of je moederbord nieuwere CPU's ondersteunt kan je vinden door het precieze typenummer te Googlen gecombineerd met iets als 'supported CPUs'. Op een zelfde manier kan je ook vinden welke BIOS je zou moeten hebben.

The devil is in the details.