[suggestie] Jaarlijkse reflectie op de staat van linux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Linux geniet steeds meer populariteit. Onlangs werd de grens van 4% marktaandeel geslecht, en ik heb het vermoeden dat dit op Tweakers.net waarschijnlijk ook wel minimaal dat aandeel is.

Is het geen idee om eens per jaar een artikel te publiceren waarin de huidige staat van linux de revue passeert en de ontwikkelingen die in die hoek relevant zijn bespreekt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:06

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik zie de populariteit van Linux maar zie niet zo heel goed in hoe je iets kunt schrijven dat 'de huidige staat' daarvan goed kan vatten, dat is een veel te breed onderwerp. We kiezen er dan liever voor aandacht te besteden aan nieuws over bepaalde distro's of reviews van bijvoorbeeld Ubuntu. Dat is imo concreet genoeg.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Jammer dat die invalshoek wordt gekozen. Als je alleen bepaalde distro's bespreekt is het makkelijk om zaken die meer algemeen spelen in de linux wereld over het hoofd te zien. Helemaal als je de dan rolling distro's buiten beschouwing laat. Daarnaast zijn veel zaken niet zo klip en klaar in linux land dat er echt een soort afronding is. Maar wellicht is het een idee om dan zo nu en dan bepaalde zaken die niet expliciet aan een bepaald nieuwsfeit te koppelen zijn te bespreken? Bijvoorbeeld een update van de stand van zaken omtrent containers? De stand van zaken omtrent Wayland?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:06

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
De move richting Wayland staat sowieso ergens in de ideeënbox om eens als achtergrondartikel te bespreken en Snap hebben we eerder ook al uitgebreid behandeld. We hebben dus wel degelijk ook voor trends.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Voor mijn begrip zou ik wel willen weten welke criteria er dan zijn om zoiets te schrijven. Moet er echt een soort expliciete mijlpaal zijn o.i.d.?

Wannt dat verhaal van de containers is dan iets dat wel een mooi voorbeeld is van hoe met de tijd zaken toch veranderen. Inmiddels is er in het landschap wel iets aan het verschuiven en lijkt Flatpak de winnaar te gaan worden op alle distro's die geen Ubuntu of smaak daarvan zijn. Dat lijkt een mooi voorbeeld van wat je in een update nog eens aan kan halen? En als het te weinig is voor een artikel op zich kan je dat soort trends mooi in een soort verzamelartikel meenemen waarin je de meest opvallende ontwikkelingen over een bepaalde periode de revue laat passeren. Dat is de kern van het idee dat ik wil voorstellen.

© ocf81 1981-infinity