Wasmachine centrifugeert te vroeg.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik heb 3 weken geleden een nieuwe wasmachine gekocht, de Bosch WGG14408NL. Deze maakte vanaf het begin een hard geluid bij de pomp.

Ook centrifugeerde deze te vroeg. Volgens mij is het normaal dat na het hoofdwasprogramma op bv
katoen (60 graden) de machine het water afpompt en daarna gaat centrifugeren.

De machine deed dat echter al halverwege waardoor er nog veel sop in zat. De machine stopte ongeveer 30 seconden en ging toen weer afpompen. Nog nooit zoiets gezien (is 5e wasmachine in mijn leven). Ik gebruik niet teveel waspoeder, ongeveer anderhalve eetlepel.

De winkel bood goede service en ruilde de machine om.

De pomp is nu goed maar het centrifugeren blijft raar. Het is niet bij alle programma's en de ene keer gebeurt het wel en de keer daarop niet. Dus is het niet standaard.

De afvoer is goed, daar ligt het niet aan.

De winkel zegt dat dit normaal is maar ik vind het niet normaal, ook omdat de wasmachine stopt.

Iemand ook ervaringen hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:10
Uiteindelijk is de vraag of je was goed schoon wordt toch?

Als dat zo is dan zou ik het programma fijn aan de wasmachine overlaten d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:36
Mijn wasmachine gaat extra spoelen als je teveel wasmiddel gebruikt. Kan best zijn dat je teveel gebruik. Ik gebruik 2 theelepels icm waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
De was wordt wel goed schoon ja.

Ik gebruik ongeveer anderhalve theelepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe hard draait hij op zo'n moment? Zo hard dat het water alle kanten op spat?

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 26-04-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

2 theelepels poeder maar? Ok, dan gooi ik er veel teveel in? Doe vaak een halve wasbol aan poeder in het vakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
TBTL schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:15:
Hoe hard draait hij op zo'n moment? Zo hard dat het water alle kanten op spat?
ja, het spat alle kanten op en je ziet de schuimvlokken. Dan stopt dus de wasmachine, net alsof deze denkt; wat gebeurt er nu. Dat duurt even en dan begint weer het afpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:19:
2 theelepels poeder maar? Ok, dan gooi ik er veel teveel in? Doe vaak een halve wasbol aan poeder in het vakje.
Dat is best wel veel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Djeena schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:12:
Ik gebruik ongeveer anderhalve theelepel.
Geen Dreft gebruiken :-)

Voorschrift op de verpakking van het wasmiddel volgen. Theelepel klinkt weinig, tenzij je zacht water hebt.
Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken. Je hebt toch niet een Samsung met “bubble wash” functie, die juist bedoeld is om schuim te maken, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05

ByteDelight

Retro computing is alive!

We hadden soortgelijke problemen bij aanschaf van een nieuwe machine.
Het blijkt dat onderdelen zoals de pomp steeds zuiniger gemaakt moeten worden.
Onze vorige machine kon prima overweg met waspoeder, maar bij de nieuwe machine ging dat extreem schuimen.
Na allerlei pogingen met doseringen, en ook een tijdlang vloeibaar wasmiddel geprobeerd te hebben, zijn we nu helemaal overgestapt op pads.
Die leg je onderin de trommel, was er op.

Als je aanbiedingen in de gaten houdt, zijn pads niet of nauwelijks duurder.
Geen geschuim meer, en lekker ruikende was.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ByteDelight en een berg microplastics in de afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

MikeyMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 05:37:
@ByteDelight en een berg microplastics in de afvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUJd291uzje_iaNDDZAYba2Owms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdoOQc264VSemMAsOjMFU97B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

Mijn Miele van 15 jaar doet dat ook. Als de machine de zeep uit de was spoelt, wordt eerst gecentrifugeerd. Dat scheelt natuurlijk enorm veel water. Al het zeepwater dat er uit gecentrifugeerd wordt, hoeft er niet meer uitgespoeld te worden.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
bert pit schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:56:
Mijn Miele van 15 jaar doet dat ook. Als de machine de zeep uit de was spoelt, wordt eerst gecentrifugeerd. Dat scheelt natuurlijk enorm veel water. Al het zeepwater dat er uit gecentrifugeerd wordt, hoeft er niet meer uitgespoeld te worden.
Maar doet de wasmachine dat dan pas (centrifugeren) als al het water is weggepompt? Want de mijne begint al halverwege te centrifugeren, als minstens de helft van het water met sop er nog inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:08
Wij hebben ook een series 6, die doet dit ook. Ze gebruiken minder water en dat centrifugeren is gewoon wat sneller draaien om al een deel van het water uit de was te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
n8tur3 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:48:
Wij hebben ook een series 6, die doet dit ook. Ze gebruiken minder water en dat centrifugeren is gewoon wat sneller draaien om al een deel van het water uit de was te krijgen.
Aha, bij u dus ook. Maar mijn wasmachine stopt dan voor 30 seconden en gaat dan weer afpompen. Doet deze bij u dat ook? Als het zo hoort, dan weet ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
Als dit een probleem is dan moeten er richtlijnen aan gesteld worden door de overheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SCIxX schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:08:
[...]

Als dit een probleem is dan moeten er richtlijnen aan gesteld worden door de overheid.
Want zolang de overheid geen richtlijnen stelt maakt het allemaal niet uit?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-04-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
MikeyMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:10:
[...]
Dat wordt niet gezegd, enkel dat als iets schadelijk is, het gewoon verboden moet worden.
Lees voor de lol eens de intro van dit boek:
https://dasmag.nl/product...u-begint-niet-bij-jezelf/
In Een beter milieu begint niet bij jezelf doorprikt Tielbeke de mythes die het huidige klimaatdebat in de greep houden. We staren ons blind op persoonlijke gedragsverandering en technologische innovatie, terwijl echte verandering begint bij de politiek.
Probeer maar eens een gloeilamp te kopen. Het is nu allemaal Led. Gebeurde pas nadat de gloeilamp verboden werd.

@Djeena Niet zo druk maken over hoe de machine je was schoon maakt. In de loop van de jaren kunnen programma's veranderen omdat blijkt dat het beter werkt. Mijn machine doet het ook. Halverwege even kort centrifugeren en daarna met schoon water spoelen.

[ Voor 15% gewijzigd door chrisborst op 27-04-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djeena
@Djeena Niet zo druk maken over hoe de machine je was schoon maakt. In de loop van de jaren kunnen programma's veranderen omdat blijkt dat het beter werkt. Mijn machine doet het ook. Halverwege even kort centrifugeren en daarna met schoon water spoelen.
[/quote]Oke, dan zal ik het loslaten :) . Nu weet ik in ieder geval dat het zo hoort.

[ Voor 39% gewijzigd door Djeena op 27-04-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeena
Bedankt allen voor het meedenken en een fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

MikeyMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:10:
[...]

Nou, ik was me van geen kwaad bewust, dus ik voel me ook niet direct beledigd.
Ik vraag me wel af wat de feiten zijn - is het (water-) milieuvervuiling?
Ik zal eens verder lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
ByteDelight schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:30:
[...]

Nou, ik was me van geen kwaad bewust, dus ik voel me ook niet direct beledigd.
Ik vraag me wel af wat de feiten zijn - is het (water-) milieuvervuiling?
Ik zal eens verder lezen.
Dat het oplost wil niet zeggen dat er niets achterblijft. Suiker in de thee lost ook op :)

Echter zit er volgens de consumentenbond geen microplastics in de omhulsels. Waarschijnlijk komen er meer microplastics door het wassen van synthetische kleding in het afvalwater.

https://www.consumentenbond.nl/duurzamer-eten/microplastics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Joris748 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:38:
[...]

Dat het oplost wil niet zeggen dat er niets achterblijft. Suiker in de thee lost ook op :)

Echter zit er volgens de consumentenbond geen microplastics in de omhulsels. Waarschijnlijk komen er meer microplastics door het wassen van synthetische kleding in het afvalwater.

https://www.consumentenbond.nl/duurzamer-eten/microplastics
Als ze allemaal een PVA omhulsel hebben, kan het volgens de meeste websites geen kwaad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95zTlipRVKlJ7V_h_wpa-LG0C1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zX68bXCO8ucN8Npz2BsinObV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Wat ik me afvraag: houd je je wasmachine de gehele wasbeurt in de gaten? Zo ja, waarom? :P

Ik doe m'n was in de wasmachine, zet 'm aan, doe de deur dicht van het kamertje waarin die staat (tegen het geluid), zet een timer op m'n horloge en tegen de tijd dat de timer bijna afgelopen is kijk ik eens of 'ie klaar is.

Wat 'ie in de tussentijd doet mag 'ie zelf weten, zolang het er maar goed schoon uitkomt, in een beetje schappelijke tijd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 27-04-2024 11:58 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:08
De mijne hoor ik zelfs haast niet met centrifugeren als badkamerdeur op een kier staat. Iedere keer, hé is ie al klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 15:37
Hahn schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:48:
...
Ik doe m'n was in de wasmachine, zet 'm aan, doe de deur dicht van het kamertje waarin die staat (tegen het geluid), zet een timer op m'n horloge en tegen de tijd dat de timer bijna afgelopen is kijk ik eens of 'ie klaar is.
...
Hé, we zitten op Tweakers. Heb je dit niet geautomatiseerd? berichtje op je telefoon of horloge als deze klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
bvdbos schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:28:
[...]

Hé, we zitten op Tweakers. Heb je dit niet geautomatiseerd? berichtje op je telefoon of horloge als deze klaar is?
Nu je het zegt, ik heb wel een slimme stekker die een berichtje kan geven als het verbruik onder een bepaald niveau komt...

Maar ik hoor de 'ik ben klaar'-piep nog wel als 'ie klaar is :+ Het is alleen dat ik graag tussendoor ook nog wil kunnen checken hoe lang het ongeveer duurt, zonder per se naar de wasmachine te lopen, vandaar de timer op m'n horloge ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 27-04-2024 15:32 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ByteDelight schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:40:
[...]

Als ze allemaal een PVA omhulsel hebben, kan het volgens de meeste websites geen kwaad:

[Afbeelding]
https://www.mdpi.com/1660-4601/18/11/6027
Survey and model results estimated that approximately 17,200 ± 5000 metric ton units per year (mtu/yr) of PVA are used from LDPs in the US, with 10,500 ± 3000 mtu/yr reaching WWTPs. Literature review data, when incorporated into our model, resulted in ~61% of PVA ending up in the environment via the sludge route and ~15.7% via the aqueous phase. PVA presence in the environment, regardless of its matrix, is a threat to the ecosystem due to the potential mobilization of heavy metals and other hydrophilic contaminants.
In algemeenheid: het is een extra laag troep om je wasmiddel heen. Hoe is dat onder de streep niet schadelijk? Tijdens productie of gebruik.

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 27-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

MikeyMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:46:
[...]

https://www.mdpi.com/1660-4601/18/11/6027

[...]

In algemeenheid: het is een extra laag troep om je wasmiddel heen. Hoe is dat onder de streep niet schadelijk? Tijdens productie of gebruik.
Die getallen zeggen feitelijk niet veel.
Natuurlijk is alle 'kunststof' (als je het zo mag noemen) onwenselijk in de natuur.
Maar ik kan er niet uit opmaken hoeveel het is, en hoe het zich verhoudt t.o.v. zaken als zwerfplastic en meer.

Ik ben GEEN moraalridder, maar wel zoveel als ik kan (en niet meer) milieubewust.
Daarom ben ik niet iemand die zich inspant om elk spoortje (van mijn) vervuiling op te lossen.

Ik las dat in sommige waspoeders ook (micro)plastics worden toegevoegd.

Mijn besluit is daarom dat niet ik, maar de fabrikanten verantwoordelijk zijn om zich op z'n minst aan de milieu-eisen te houden die de regering opstelt.
Ik doe mijn deel: ik verwerk MIJN afval zo zuiver als ik kan, en bespaar waar ik kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:37
Bij de eerste spoeling word gecentrifugeerd en komt veel schuim vrij.
Als al het water daarvoor al weg is, blijft schuim achter en draait vrolijk weer mee met de volgende spoeling.

Als jou machine water overhoud, denk ik dat op die manier het schuim bij de eerste spoelronde beter wordt afgevoerd.

Mijn machine tank bij de laatste spoelbeurt eerst water, spoelt weg, centrifugeert niet, vult dan met een bak water en gaat daarna laatste ronde centrifugeren.
Pagina: 1