Toon posts:

Linux wannabee

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb op mijn computer 6 partities van 10 GB, op C: heb ik 98, en op D: Win XP Professional. Is het nu mogelijk om op bijv. H: Linux te installen? Ik heb nog nooit met Linux gewerkt, en heb er de balle verstand van, maar het lijkt me wel een uitdaging om er een lekker lopend OS te maken. Is het mogelijk om een tripple boot te maken op deze manier?

Thanks!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Moet kunnen, zul je alleen met een bootdisk moeten booten, want ik denk dat de partitie buiten de 2gig boot-limiet valt...
let wel dat die 'h:' ofzo verdwijnt voor windows, de partitie word ge-reformat naar ext2 en is dus voor windows niet leesbaar meer, je windows partities zijn in linux WEL leesbaar...
Ik raad je aan voordat je met linux begint eerst een paar linux-newbie doc's en tutorials te lezen, als je het helemaaal goed wil doen koop dan een boek bij de boekhandel over linux (liever niet een bepaalde distro, maar gewoon over linux)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

met partieties van 10 mb gaat ut niet lukken >:)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu de 2 iso's van RedHat 7.2 download, kan ik die dan uitpakken met iso buster en dan vanaf bijvoorbeeld me E: partitie vanuit XP installen naar de H: partitie die ik dan met Partition Magic klaargebakken heb voor Linux.
Damn dat was een lange zin... :)

Verwijderd

Yup is heel goed mogelijk.
Alleen wel even een klein misverstandje uit de wereld helpen. Linux werkt niet met schijfletters. Het wordt dus ook niet de H: schijf.
Ik ga er even vanuit dat je 6 partities hebt, waarvan de laatste vijf allemaal logische stations zijn in een uitgebreide partitie op dit moment.

Je kan het beste met een progje als fdisk of Partition Magic, die H: schijf leeg halen en er ongeformateerde data van maken.
Tijdens het installeren moet je in ieder geval 2 partities aanmaken voor linux.
Den ene is van het type ext2 (meest gebruikt voor Linux), hier komen je bestanden op te staan.
Die partie moet gemount worden (min of meer het koppelen van directories aan partities, zie ook de FAQ :) ), dat mounten moet gebeuren op de root-directory ofwel "/".
De andere wordt de swap partitie. Een goede regel is om deze 2 maal zo groot te maken als je interne geheugen. Zeker met een nieuwe 2.4.X kernel.
De partie-indeling zolas hij gok ik zal gaan worden als je geen extra ATA-66 controler hebt en dit de harde schijf is op de primary ide-controller:
code:
1
2
/     type (82 uit m'n hoofd, maar dat kan fout zijn): ext2   partitie: /dev/hda9
swap  type (83 uit m'n hoofd, maar dat kan fout zijn): swap   partitie: /dev/hda10

Zorg er wel voor dat je een redelijk recente Distro pakt, zodat er geen problemen zullen ontstaan met LiLo, de bootloader. Oudere versies konden niet met grote harde schijven omgaan. Een eventuele oplossing hiervoor is een kleine /boot partitie aan te maken aan het begin van de harde schijf, als je toch een oude versie van lilo gebruikt.

Het partitioneren gebeurt tijdens de installatie van je distro (hier zou je ook eventuele aanwezige partities kunnnenn verwijderen, maar Partition Magic is waarschijnlijk iets handiger daarvoor).

Vergeet vooral niet de FAQ hier op NOS te lezen, daar staat ook een stukje over partities onder het kopje mounten: [topic=163843]
En bekijk ook eens het draadje [topic=152316] las je niet weet welke distro je moet nemen.
Voor eventuele vragen daarover kan je uiteraard in dat draadje reageren.

Succes in ieder geval :)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

En geen Swap partitie?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

waarom de windows icon?????? waarom geen tux icon??????? ofzo

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 20:46 schreef triple-h het volgende:
waarom de windows icon?????? waarom geen tux icon??????? ofzo
Ik moet me hierbij aansluiten het is nu net of je met je Feyenoord shirt op de Dam staat. >:)

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Even off-topic: is een lekker gevoel hoor, met je Feyenoord shirt op de dam :)

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Pagina: 1