Netflix monitor 32" advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Topicstarter
Ik zoek een monitor voor vooral Netflix kijken via mijn Intel NUC8i5.
De opstelling wordt gebruikt voor een beetje surfen op internet youtube en Netflix kijken. Het is een bureau opstelling en de kijkafstand is ongeveer 60-100 cm. Ik wil bij voorkeur het maximale halen uit het Netflix kijken. Gamen doe ik niet op de machine. Ik scroll wel veel en dan mag best vloeiend gaan. De NUC heeft ondersteuning voor HDCP 2.2 / HVEC en 4K@60Hz bij mijn weten.

Wat is je budget: rond de €300 is gewenst maar mag ook iets meer zijn €350-375

[b}Voorkeuren[/b]
- Resolutie geschikt voor Netflix App (4k of 2160p) mits haalbaar
- HDCP 2.2 (vanwege 4K of HDR) (https://help.netflix.com/nl/node/23931)
- HDR ? Mits het gaat werken met de Netflix app
- HDMI 2x
- Hoogte verstelbaar, draai/kantelbaar (of een monitor arm)

Ik twijfel erg over het type paneel (VA/IPS), curved of niet curved, het aantal Hz, en de resolutie.
Ik kan recht voor de monitor zitten. Ik lees dat je bij curved een "ideale" afstand moet hebben om erin te zitten? Waar ik soms meer achterover geleend in een bureaustoel zal zitten.
Het aantal Hz heeft volgen mij geen invloed op de Netflix kwaliteit?
En welke resolutie is het meest geschikt?

De vergelijking die ik heb gemaakt: https://tweakers.net/pric...;1997700;2017448;1900642/

Alles advies is welkom want ik zie door de monitoren het bos niet meer.
_/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 26-04-2024 11:29 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
Voor de vraag: curved of niet....
In principe is curve bij zo klein als 32" eigenlijk niet nodig.
Daarnaast, als je WEL kiest voor curve, moet je eigenlijk "in de curve" zitten.
Bij een 1800R curved screen, heeft de cirkel van de curve een diameter van 1800mm, oftewel 1,8 meter.
Hiermee is de beste afstand tot je monitor het midden van de cirkel, oftewel 90 centimeter van het scherm.
Voor regulier computeren / gamen is dat wellicht prima, maar voor relaxed TV/film kijken, kijk je wellicht van een grotere afstand?
Dan is een curved screen dus NIET handig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Topicstarter
Bedankt voor de toelichting. Het werkblad is 60cm diep (niet heel diep dus). En als je dus op een bureaustoel een beetje achterover geleund gaat kijken komt daar al snel 60cm bij als kijk afstand. bij een 1800R curved zit ik dus al snel buiten de ideale kijkafstand.

Blijft nog over de ideale resolutie/Hz en IPS/VA voor Netflix. 8)

https://tweakers.net/pric...;2047110;1878292;1912050/

Ik denk dat ik voor deze ga: uitvoering: Samsung Smart Monitor M70C 32" (CM703UUXEN) Wit

4k, hoogte verstelbaar, smartTV functie (geen PC noodzakelijk), HDR.

[ Voor 47% gewijzigd door CPM op 29-04-2024 13:46 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Ik vraag me af hoe verstandig het is om voor media (en vooral Netflix) een 21:9 monitor te nemen. Films met een 21:9 beeldverhouding ga je beeldvullend zien, maar alles met een minder brede beeldverhouding, zit je met zwarte balken aan de zijkant, of moet je een stuk van het beeld weg laten. Series waren tot voor een paar jaar meestal 16:9, je hebt tegenwoordig ook best veel dat de verhouding ergens tussen 16:9 en 21:9 zit (Stranger Things is 2:1 weet ik). Daarnaast gebeurt het ook dat de zwarte balken om ultrawide content te laten passen mee in de video gecodeerd worden, op een ultrawide scherm heb je dan zwarte balken aan alle kanten.

Ik heb zelf geen Netflix, dus weet niet hoeveel ultrawide content daar te vinden is, maar voor zover ik kan terugvinden, is er nog veel content met die ingebrande zwarte balken.

Ik heb zelf een voorkeur voor 16:9, omdat ik me minder stoor aan horizontale balken dan aan verticale, in horizontale kunnen de ondertitels nog weergegeven worden.

Verder voor media ook een voorkeur voor VA omwille van het betere contrast. De iets mindere kijkhoeken vallen voor een monitor wel mee, ik heb nu 10 jaar een 32" VA monitor en mijn televisie is ook VA.

Op vlak van HDR moet je je weinig voorstellen bij monitors in deze prijsklasse, ze kunnen het wel interpreteren maar niet weergeven. Voor HDR moet je toch een OLED of een vorm van Full Array Local Dimming (FALD, mini LED of direct LED) hebben, en dan zit je in een andere prijsklasse.