upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SweetCrxck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik heb een computer die nu ongeveer 4 jaar oud is.
Ik dacht eraan om te upgraden naar een m.2 ssd en 32gb RAM.

Nu is mijn vraag is dit slim? Of upgrade ik beter direct het hele systeem naar een AM5 moederbord met ddr5 en PCIe Gen4.

Specs (momenteel)

Moederbord: Gigabyte B450 AORUS ELITE moederbord
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule
PSU: Cooler Master MWE Gold 650
SSD: Kingston A400 240GB SSD
GPU: Asrock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC Videokaart
CPU: AMD Ryzen 7 3700X processor
HDD: Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM008 Barracuda

Beste antwoord (via SweetCrxck op 29-04-2024 13:31)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
Eens met ^^, en dan vooral met het advies om je SSD en de harddisk door een NVME SSD te vervangen, op jouw moederbord is dan de Lexar NM620 2TB voor negen tientjes een goede keuze. Daarna zou ik naar het RAM kijken - als dat vol loopt is 32 GB niet heel duur (G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS), en vervolgens is de videokaart aan de beurt. Pas daarna zou ik naar een CPU/moederbord upgrade kijken met jouw platform, je 3700X is ook nu nog erg capabel - en dan zitten we al lang en breed in de volgende generatie Ryzens....

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 26-04-2024 22:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dit begint eigenlijk bij de vraag: waarom wil je upgraden? Wat wil je dat er sneller is of mogelijk wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SweetCrxck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
SVMartin schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:13:
Dit begint eigenlijk bij de vraag: waarom wil je upgraden? Wat wil je dat er sneller is of mogelijk wordt?
Ik wil graag dat het systeem in het algemeen sneller wordt, bij games en voor bestanden.
En de RAM is voor zwaardere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke games, welke instellingen, welke resolutie speel je? Heb je metingen gedaan waaruit blijkt dat je daarmee daadwerkelijk je cpu ram vol trekt?

Daarnaast, wat heb je op je ssd staan en wat op je hdd? Als je games runt van je hdd is het nogal wiedes dat het traag verloopt. Dan kan een extra opslag nuttig zijn.

Wat betreft upgraden naar am5, als je verder nog tevreden bent met de prestaties van je cpu kan je dat uitstellen. Je ssd's kan je natuurlijk meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17
In ieder geval geen ram bij prikken maar echt 2x16gb plaatsen is mijn advies, 4 modules is te vaak niet lekker stabiel te krijgen op hogere snelheden, zeker bij am4.

Een goede 1tb nvme zal waarschijnlijk wel wat sneller aanvoelen, je ssd zal waarschijnlijk vrij vol zitten en was al niet de snelste.

Denk dat je cpu en gpu verder redelijk in balans zijn. Dus niet upgraden of beide, anders heeft dat weinig zin denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
Eens met ^^, en dan vooral met het advies om je SSD en de harddisk door een NVME SSD te vervangen, op jouw moederbord is dan de Lexar NM620 2TB voor negen tientjes een goede keuze. Daarna zou ik naar het RAM kijken - als dat vol loopt is 32 GB niet heel duur (G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS), en vervolgens is de videokaart aan de beurt. Pas daarna zou ik naar een CPU/moederbord upgrade kijken met jouw platform, je 3700X is ook nu nog erg capabel - en dan zitten we al lang en breed in de volgende generatie Ryzens....

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 26-04-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:57
Je pc is 'ongeveer 4 jaar oud'. Over een maand kan je mobo er mee kappen.
Ik zou eerst eens onderzoeken waarom je pc zo traag is 'met bestanden', en er niet blindelings van uit gaan dat extra geheugen dat probleem oplost.
Pagina: 1