Formulier naar PDF of Word

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:06
Mijn vraag

Ik maak voor mijn werk af en toe offertes. Dit is een word/pdf bestand waar ik steeds gegevens in moet plakken.
Dit moet volgens mij makkelijker kunnen door een formulier te maken die de data is het word/pdf bestand zet.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Office en windows

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een tutorial gevonden om dit met VB te doen maar dit is erg omslachtig. Ook veel gezocht op google maar misschien gebruik ik niet de goed keywords. Ik hoop dat iemand een simpele manier hiervoor weet met gratis software.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via psycoxl op 20-05-2024 17:41)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23
psycoxl schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:26:
Dit is een word/pdf bestand waar ik steeds gegevens in moet plakken.
Als je de gegevens moet plakken staan ze dus al ergens anders opgeslagen? Dan zou de handigste manier zijn om via mail merge de gegevens samen te voegen in je document. Dan kan je op alle plekken waar het nodig is de juiste gegevens tonen.

Als de gegevens op een plek staan waar mail merge niet bij kan is de oplossing van @F_J_K een goeie: zorg dat de eerste plekken in het document waar je de gegevens invult een veld zijn, dan kan je in de rest van het document verwijzingen maken naar de inhoud van dat veld

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen VBA gebruiken.

Wat voor soort zoektermen gebruik je? Iets als zoeken bij google naar 'formulier maken in Word' geeft volgens mij al een boel inspiratie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
Die geeft voornamelijk invulbare pdf/word documenten of met VBA. Ik wil graag de ingevulde gegevens meerdere keren in het document gebruiken zoals de naam bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah, dat had ik niet begrepen. Dat kan ook. Als je een veld hebt, kan je die via insert hergebruiken. Zie bijv “Word reuse field entries” of voor hergebruik Create a cross-reference - Microsoft Support

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Als het aantal verschillende artikelen die moet kunnen aanbieden beperkt is, kan je heel basaal werken met een "autokey" programma.
Daarin definieer je bijvoorbeeld dat als je in een stuk tekst intypt, bijvoorbeeld "art:0123" dat dit gelijk vervangen wordt door een tekstblok waarin je offertetekst staat.
Dus met een auto-find-and-replace techniek.

Iedere keer dat je een nieuw artikel moet aanbieden, leg je dat eerst vast in dat autokey programma en zo bouw je dan "tekstblokken" op.

Ik geef toe, het is voor een tweaker wel heel basaal, niet fancy met databases of zo, maar voor sommige situaties is dit wellicht "de oplossing".

In linux kan je "autokey" gebruiken, onder windows kan je omkijken naar mogelijk autohotkey (geen ervaring mee).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23
psycoxl schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:26:
Dit is een word/pdf bestand waar ik steeds gegevens in moet plakken.
Als je de gegevens moet plakken staan ze dus al ergens anders opgeslagen? Dan zou de handigste manier zijn om via mail merge de gegevens samen te voegen in je document. Dan kan je op alle plekken waar het nodig is de juiste gegevens tonen.

Als de gegevens op een plek staan waar mail merge niet bij kan is de oplossing van @F_J_K een goeie: zorg dat de eerste plekken in het document waar je de gegevens invult een veld zijn, dan kan je in de rest van het document verwijzingen maken naar de inhoud van dat veld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Waarom niet in excel je offerte maken? Kun je de gegevens op een andere tab zetten. Als alles is ingevuld zet je het om naar pfd of print je het naar pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
rokas schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:15:
Als het aantal verschillende artikelen die moet kunnen aanbieden beperkt is, kan je heel basaal werken met een "autokey" programma. Daarin definieer je bijvoorbeeld dat als je in een stuk tekst intypt, bijvoorbeeld "art:0123" dat dit gelijk vervangen wordt door een tekstblok waarin je offertetekst staat. In linux kan je "autokey" gebruiken, onder windows kan je omkijken naar mogelijk autohotkey
In Word heet dat 'Autotekst', daar is zelfs geen 'formulier' voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 29-04-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
Waar plak je deze info vandaan? De meeste boekhoud / CRM / ERP systemen hebben ook modules om offertes op te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
NESFreak schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:08:
Waar plak je deze info vandaan? De meeste boekhoud / CRM / ERP systemen hebben ook modules om offertes op te stellen?
Was het maar zo'n feest. Ik krijg gegevens van een gemeente en die moet ik dan in de offerte zetten. De offertes zijn allemaal hetzelfde alleen de gegevens naam adres etc moet ik steeds overal veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
Hoe krijg je de gegevens aangeleverd? Als je het op de een of andere manier in access of excel kunt krijgen (met bijv. een powerquery), dan kun je daar de rest van je gegevens berekenen.

Het resultaat daarvan kun je dan idd met het eerder genoemde mail merge automatisch invullen (maar het rekenwerk zul je in de excel/access/database moeten doen). Mail merge using an Excel spreadsheet - Microsoft Support
Pagina: 1