Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightlr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-05-2024
Hallo,

Nieuw hier op het forum; ik lurkte al eventjes, veel interessante info altijd te lezen!

En nu dus een keer met een vraag... Ik heb al enige jaren wat oude oldtimertjes staan (niet geregistreerd of rijdend, zeg maar "wrakken"). Aangezien ik hier niks mee doe en ik waarschijnlijk het geld voor andere dingen wil gebruiken denk ik er over om ze te verkopen. Het gaat om een redelijk significant bedrag; al met al zo tussen de 50.000 en 75.000 euro. Nou wil ik dit natuurlijk wel op een manier doen die correct is, maar tevens mezelf niet in de voet schieten door het verkeerd op te geven of iets dergelijks. Zijn er specifieke do's/don'ts bij zoiets? Ik heb geprobeerd online wat te zoeken naar info, maar werd daar nog niet specifiek veel wijzer van.

Alvast bedankt!
Groeten,
brightlr

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 26-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou beginnen bij de Inkeerregeling. Je hebt niet ineens hoge inkomsten, maar je liquideert bezit.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Of je het per bank laat overmaken of contant laat afrekenen maakt voor de belasting niks uit. Hooguit of de Belastingdienst weet kan hebben van de transactie maar dat zegt natuurlijk niks over het wel of niet moeten betalen van belastingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:53
Enige wat scheelt qua inkomen is over jaren spreiden.

Maar dit is geen inkomen, dit is bezit en verkoop met verlies (als je verkoopt om winst te maken is het wel handel dus inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18
FirePuma142 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:13:
Ik zou beginnen bij de Inkeerregeling. Je hebt niet ineens hoge inkomsten, maar je liquideert bezit.
De historische aangiften box3 hebben weinig te maken met verkoop nu. En of het in box 3 aangegeven had moeten worden hangt er maar vanaf of het oogmerk was er geld mee te verdienen. Sommige mensen kopen oldtimer wrakken om af en toe de garage binnen te lopen voor een gelukzalig gevoel. Of een (mislukte) hobby.

Naar de toekomst toe:
- Als het oogmerk al was om er geld mee te verdienen dan is winst bij verkoop overige inkomsten in box1.
- De cash die het oplevert is onderdeel van het vermogen en dient jaarlijks opgegeven te worden in box 3. Dat kost een paar euro belasting als het om spaartegoed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:De regels op belastingdienst.nl zijn helder. Deze vraag neigt teveel naar mogelijkheden tot belastingontduiking en daar is op Tweakers geen ruimte voor.

En weer open, de TS heeft aangegeven dat belasting betalen prima is. In dit topic gaan we dus ook geen tips delen over belastingontduiking.

[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 26-04-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightlr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-05-2024
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben op dit gebied nogal een noob zeg maar... Bedankt voor de link naar de inkeerregeling; kende ik niet. Ik zal mezelf eens inlezen wat dat betekend. Zoals geschreven; het doel is niet belastingontduiking ofzo, ik wil het vooral op een manier doen die klopt, maar waarmee ik mezel fook weer niet in de voet schiet door het op een verkeerde manier aan te pakken.

Thanks!
brightlr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
Ik zie dit zoals eerder al genoemd eigenlijk meer als hobby-matig bezit van auto's als er niet significant veel tijd aan is besteed met het doel winst te genereren. In principe zijn auto's in prive vrij van box 3.
In principe zijn deze gewoon te verkopen, maar ik zou dit persoonlijk faseren. Spontaan een bedrag van bijvoorbeeld 75k storten of bij laten schrijven doet een belletje rinkelen en zorgt ervoor dat je de nodige documentatie in zal moeten vullen van de bank. Dat is op zichzelf niet erg, maar leuk is anders.
Daarom is indien mogelijk faseren met het oog op gedoe veelal prettiger.
Verder als je hier echt een bijberoep van zou willen maken en structureel in zou willen gaan handelen los van het verkopen van jouw voorraad als zijnde hobby, dan kan je dit ook bedrijfsmatig gaan doen. Fiscaal is een adviseur dan een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind het geen eenvoudige conclusie dat in dit geval de auto’s niet in box 3 vallen. Er lijkt hobbymatig niets mee ondernomen. Geen onderhoud, geen restauratie, geen gebruik, niets behalve bezit. Dan lijkt het toch wel heel erg op een belegging.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 22:05
@brightlr
Ik gok dat het risico groter is dat je bank vragen gaat stellen. De huidige anti-witwassen wet zorgt ervoor dat banken erg snel vragen gaan stellen en moeilijk gaan doen. Dus ik zou vooraf sowieso je bank even op de hoogte stellen, los van de vraag wat de belastingdienst ervan vindt.

Gevoelsmatig valt dit niet in de categorie inkomsten, eerder een vorm van belegging. Alleen ziet de belastingdienst auto's niet als aandelen dus zal het ook niet zo belasten.

Dus ik zou het lekker simpel houden. Je hebt destijds met spaargeld (box3) een paar auto's gekocht voor je hobby. Zoveel jaar later wil je een andere hobby starten en wil je van je auto's af. Niet jou "probleem" dat de auto's inmiddels meer waard zijn geworden. Geld komt gewoon weer terug in box3 en dit bedrag geef je keurig op bij de volgende aangifte moment in 2025.

ps; weet je nog wat je destijds hebt uitgeven voor deze "wrakken" en kan je dit aantonen? Want enkel de winst is relevant in de discussie hoe de belastingdienst dit zou zien.

[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 27-04-2024 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:51:
[modbreak]De regels op belastingdienst.nl zijn helder. Deze vraag neigt teveel naar mogelijkheden tot belastingontduiking en daar is op Tweakers geen ruimte voor.

En weer open, de TS heeft aangegeven dat belasting betalen prima is. In dit topic gaan we dus ook geen tips delen over belastingontduiking. [/]
Scheelt dat hij geen belasting hoeft te ontduiken, want hij hoeft geen belasting te betalen. Sowieso niet op de verkoop, tenzij het argument gaat zijn dat hij als werk die dingen inkoopt en verkoopt, en dat lijkt mij niet het geval.

Enige vraag nog is of hij het als hobby heeft gekocht, en weer van de hand doet, of dat hij het als belegging heeft gekocht, in welke geval hij box 3 belasting had moeten betalen. Dat kan wat een grijs gebied zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:54:
[...]

Scheelt dat hij geen belasting hoeft te ontduiken, want hij hoeft geen belasting te betalen. Sowieso niet op de verkoop, tenzij het argument gaat zijn dat hij als werk die dingen inkoopt en verkoopt, en dat lijkt mij niet het geval.

Enige vraag nog is of hij het als hobby heeft gekocht, en weer van de hand doet, of dat hij het als belegging heeft gekocht, in welke geval hij box 3 belasting had moeten betalen. Dat kan wat een grijs gebied zijn natuurlijk.
Hoe gaat de belastingdienst dit überhaupt bepalen?
Er zijn genoeg mensen die oude auto's kopen, neerzetten ergens en er niks mee doen alleen maar om er naar te kijken (verzamelaars).
Dit lijkt mij dan ook onder hobbymatig te vallen.

Natuurlijk zal er (grote?) winst zijn, maar dat is een gegeven met alles wat steeds zeldzamer/duurder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 19:21
Doet mij een beetje denken aan ik koop een schilderij en kijk er naar. Zoveel jaar later verkopen. Misschien zijn hier parallelen te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Niet te moeilijk doen, auto’s verkopen, netjes contractje opstellen en betalen liefst via de bank.

Afhankelijk van wat je met de opbrengsten gaat doen moet je dat volgend jaar meenemen in je aangifte als bezitting. Tenzij je het voor de jaarwisseling aan iets anders besteed.

50-75k is veel geld maar ook geen mega bedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 27-04-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
brightlr schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:06:
Hallo,

Nieuw hier op het forum; ik lurkte al eventjes, veel interessante info altijd te lezen!

En nu dus een keer met een vraag... Ik heb al enige jaren wat oude oldtimertjes staan (niet geregistreerd of rijdend, zeg maar "wrakken"). Aangezien ik hier niks mee doe en ik waarschijnlijk het geld voor andere dingen wil gebruiken denk ik er over om ze te verkopen. Het gaat om een redelijk significant bedrag; al met al zo tussen de 50.000 en 75.000 euro. Nou wil ik dit natuurlijk wel op een manier doen die correct is, maar tevens mezelf niet in de voet schieten door het verkeerd op te geven of iets dergelijks. Zijn er specifieke do's/don'ts bij zoiets? Ik heb geprobeerd online wat te zoeken naar info, maar werd daar nog niet specifiek veel wijzer van.

Alvast bedankt!
Groeten,
brightlr
De vraag is met welk doel je ze gekocht hebt. Als je van meet af aan het idee hebt gehad er geld mee te verdienen, dan zou je de winst op moeten geven als resultaat uit overige werkzaamheden, maar als je ze voor jezelf gekocht had dan is het niets meer dan de opbrengst van de verkoop van een hobby en hoef je niks op te geven.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1