Gat in dekvloer dichten met wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 22:53
Sinds deze winter hadden we ineens muizen in huis. Super ranzig natuurlijk maar geen idee waar ze vandaan kwamen. Na een heeeeele lange zoektocht bleken ze via buiten de spouw via de fundering in de holle ondervloer door een gat in de dekvloer achter de vaatwasser ons huis in de komen. Alles is beton dus het was even zoeken naar een logische route. Dus uiteindelijk de vaatwasser uit gebouwd en met kneedbaar plastic en cement dit gat (wat gewoon lui rond gesmeerd was in de hoek) gedicht en klaar is kees zou je denken.

Nu loopt er weer een. Nu blijkt er aan de andere kant van dit blok hetzelfde probleem. Echter dit deel kan ik niet verplaatsen. Vaste keuken met 400 kg granito aanrechtblad til je niet even aan de kant. Dit is dus geen optie

Nu heb ik een latje verwijderd naast dit keukenblok en haaks op het gat langs de gasbeton tussenzetmuur heb ik 5cm ruimte in de breedte. Gat zit een meter uit de tussenzetmuur verwijderd.

Onder de keuken heb ik de plint verwijderd dus ook via die weg kan ik erbij maar is vooral horizontaal.

Heeft iemand een tip of idee hoe ik dit gat duurzaam kan afdichten met een middel waar ze niet doorheen kunnen knagen? Ik zat zelf al te denken aan een buis boven t gat manoeuvreren en daar egaline in laten lopen. Maar geen idee of dit dun genoeg is en er in loopt en houdt. Ik moet de afstand in deze beperkte ruimte dus overbruggen voor ik bij het gat kom. Kan er onmogelijk met de hand zelf bij komen zonder de hele keuken te slopen.

Ook dacht ik aan een tegeltje er boven manoeuvreren en die van te voren vol kitten. Maar er zit een kastpoot van de keuken in de weg.

Hoor graag welke tips jullie hebben voor deze beperkte ruimte in dit krappe hoekje.

[ Voor 8% gewijzigd door Pont Max op 25-04-2024 23:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:20
Kan je er een beetje bij? Gaten kan je vullen met staalspons. Gewoon proppen, evt met een stok erin poken als je er niet helemaal lekker bij kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Die is ook wel creatief inderdaad. En dat kunnen ze er niet uit trekken of alsnog een gang in maken? Ze vreten namelijk ook door folie zakken en kit heen. Cement is tot op heden het enige goedje wat ze tegen weet te houden.

Qua erbij kunnen. Langszij is denk ik de beste optie maar dan dus een meter vooruit over een smal stuk van cm 5 breed. Veel speling heb ik dus niet

[ Voor 25% gewijzigd door Pont Max op 25-04-2024 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Hoeveel eten heb je "los" liggen dat muizen opnieuw komen?

Ik zou ook vallen plaatsen, want grote kans dat er nest is.

Wat voor muis is het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Moet je niet de oorzaak aanpakken, dat ze in je spouw komen?
Ik zou ze niet in mijn keuken willen, maar toch ook niet in de spouw. Even buiten alle gaten dicht zetten? Bijenbekjes in de open stootvoegen enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 26-04-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je er egaline in laat lopen, loopt het dan rechtstreeks verder naar je spouw? Ik zou, voor je er egaline of beton o.i.d. in giet, eerst het gat opvullen met grind.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:45
Kijk uit dat het geen spitsmuizen zijn, want beschermd.... :P

Maar zonder gekheid, paar vallen zetten en afwachten. Bron aanpakken zodat ze niet meer naar binnen kunnen. Neem aan dat er een kruipruimte is waardoor je de dekvloer dicht kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:43:
Kan je er een beetje bij? Gaten kan je vullen met staalspons. Gewoon proppen, evt met een stok erin poken als je er niet helemaal lekker bij kan
Of als variant stukje fijnmazig gaas vouwen en dan vastpurren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChielW
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 15:48
Je heb verschillende stukken gaas of profielen die je kunt gebruiken waar ze niet doorheen komen. Ik heb bijvoorbeeld alle gaten in mijn spouw weten te dichten met afdichtingsnet. Maar je hebt ook nog andere profielen die net wat stugger zijn die je misschien wel in je keuken kan doen.

https://tilmar.nl/ongediertewering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 08:56
Gootje pakken of maken en vandaar uit gietmortel erin doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J97B30A
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 15:05
Er is ook een soort pur schuim speciaal voor ongedierte, misschien kun je hiermee bij het gat komen? Of wellicht het tuutje verlengen mocht dat mogelijk zijn? Als je googelt op "pur spuit ongedierte" vindt je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 10:02
Mocht je nog een oude fietspomp hebben, zo eentje die je bij je fiets kreeg vroeger... Zo'n lang geval met aan de bodem een dopje wat je op je ventiel kan zetten. Wat je kan doen:

Stukje waar dat dopje zit eraf zagen met een ijzerzaag (let even op dat je de zuiger dan omhoog hebt zodat je dat er niet afzaagt)
Beetje mortel / cement aanmaken
Doe een beetje voorin in de fietspomp
Pomp in positie brengen
Zuiger naar voren bewegen. Je perst dan het cement eruit precies op de goede plaats
Herhaal tot klaar.

Ik weet niet de precieze plek natuurlijk, maar met wat dikker cement gaat het makkelijker dan dat gietspul

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Staalspons is een goed idee inderdaad, maar zouden ze uiteindelijk ook weg kunnen trekken.

Wat mij toentertijd goed hielp was fijn rvs gaas in het gat proppen, en dit vervolgens met PUR opgevuld. Was het direct tochtdicht. Pur kunnen ze doorheen vreten, het metaal niet. Maar doordat het metaal met PUR vast zat kregen ze dat niet meer weg.

Qua gaten moet je er rekening mee houden dat ze redelijk makkelijk door gaten van circa 1x1cm kunnen komen. Eventueel interessante video daarover van Shawn Woods/Mousetrap Monday.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:39
Ik zou een bestrijdingsdienst bellen, want dikke kans dat er ergens (misschien in die holle vloer?) een nest zit. Liever nu in een keer goed dan straks weer ergens anders een gaatje gevonden.
Beste is zorgen dat ze niet binnen komen en dat een eventueel nest wordt verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Het lastige is dat de vloer wel hol is, maar dat zijn die ronde kokers van het vloerdeel wat gelegd is. Huis is 10 jaar oud die redelijk nieuw, goed geïsoleerd en geen kruipruimte dus.

Fijnmazig gaas heb ik genoeg, alleen ik kan er onmogelijk bij. Ook met de purspuit niet.

Hoe ze binnen komen is niet zo moeilijk. Rond de voordeur en halverwege de muur zit er een brede dilletatievoeg die open is om de spouw te laten ademen. Daar in zit steenwol maar daar vreten ze doorheen als boter. Dus ik kan nu de voeg wel opvullen met compriband (wat voorgeschreven wordt) maar ben bang dat daar ook zo doorheen zijn. Om alles nu met gaas vol te steken ziet er ook niet uit dus misschien alleen het onderste deel dan.

In huis is het gewoon schoon, maar ik heb kinderen, die laten wel eens een kruimel vallen en daar heeft een muis een week van te eten. Het frappante is dat ze dus naar de voorraad kast trekken en zo dwars door zakken chips, vacuüm getrokken afbakbroodjes en zelf door het karton van een reed chocolade met dikke alu folie heen eten. Denk dat die muizen bionisch zijn.

Ik ga de geopperde optie van een ijzeren strip maar eens proberen. Daar wat kit aan en er overheen schuiven. Hoeft t gat ook niet perse opgevuld worden. Als ze er naar niet doorheen komen. Wellicht werkt een baksteen er overheen schuiven ook nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal hoe groot het gat is. Maar er is speciale kit tegen muizen, die metaaldeeltjes bevat. Als ze daaraan gaan lopen knagen doet het pijn en stoppen ze dus snel. Dat in tegenstelling tot purschuim waar ze gemakkelijk doorheen knagen.

Ik heb nog zo'n nieuwe bus kit liggen die je gratis mag hebben (eventueel verzendkosten). Ik kocht het voor een soortgelijk probleem, maar bleek het toch niet nodig te hebben. 'T is wel een paar jaar oud dus weet niet zeker of het nog goed is. DM maar als je interesse hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 12:45
zandcement een optie? is dik, en kan je gewoon net als zand in het gat proppen en wordt keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Die dilatatievoegen opvullen met bijenbekjes, lost dat probleem op

Edit, ik zat eveb fout.met de dilatatievoeg, daar werkt een bijenbekje niet voor...

[ Voor 39% gewijzigd door PeacekeeperNL op 26-04-2024 15:51 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ik schat dat het gat zo'n 2x2cm is. Valt reuze mee maar wel groot genoeg voor een muis. Die werende kit is een leuk idee, net als andere kit. Maar ik kom er met de kitspuit onmogelijk bij. Mijn arm moet dan ook mee en dat wordt lastig.

Zandcement is inderdaad ook wel een optie, als ik hem daar gemanoeuvreerd krijg. Is dat te gieten door een koker of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zandcement is een beetje dikke modder, helaas niet te gieten.

Een gat van 2x2cm zou ik gewoon volduwen met staalwol, daar vreten ze niet doorheen.
Gewoon een grote rol halen bij de bouwmarkt en volduwen.

En verder inderdaad goed naar de buitenmuur kijken of er daar te ontdekken valt waar ze binnenkomen.
Ze hebben een gat van ongeveer 1cm nodig om binnen te komen en dat is echt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 15:13
Bij de plak waar ze binnen komen of bijenbekjes, of als het geen ventilatie functie heeft, afkitten.
Dit zou je kunnen doen met anti-muizenkit, of Jointfix voegenkit.

Kan je er binnen bij met een kitspuit?
Er zijn langere en draaibare kittuitjes te koop.
Ik denk niet dat de Jointfix daar doorheen gaat (dik) maar de anti-muizenkit wel.
Eerst volproppen met staalwol, diep genoeg dat je hat kan "afsmeren " met de kit...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Is uiteindelijk gelukt om met veel moeite een deel van de staalwollen spons er in de stompen met verschillende stokken op afstand. Maar houden zal t mogelijk niet lang dus heb ik er een gebakken klinker op gelegd/geschoven. Als de muis hier nog doorheen komt moet hij haast bionisch zijn dus hopelijk heb ik geen verdere gaten in de dekvloer (toevallig is dit ook het enige stuk waar de tegelzetter destijds niet bij kon omdat de keuken al geplaatst was voordat de tegels er waren. Denk dat ik dus safe zit )
Pagina: 1