Iiyama Prolite: volgt audio output als video input wijzigt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:32
Ik zoek een andere monitor. Het oog is gevallen op de Iiyama ProLite XU2792UHSU-B1.

Ik zit met één vraag met betrekking tot de bediening en betreft de audio en dat is de vraag uit deze deze review van een vergelijkbare monitor: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) review door Homerius
Ik heb niet kunnen testen of bij het wijzigen van de video-input de audio-input automatisch aangepast wordt.
Weet iemand of de audio automatisch video input volgt? Het is niet uit de handleiding op te maken.

Ik heb diverse online diverse reviews gelezen maar dit detail heb ik niet kunnen achterhalen. Is er iemand met een vergelijkbare Iiyama Prolite die het antwoord weet?

Beste antwoord (via EricJH op 26-04-2024 22:12)

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:37
Ik heb hier toevallig tweemaal een vergelijkbaar model (de voorganger?) staan, de XUB2792UHSU-B1. Hier hangen twee systemen aan, de ene via HDMI en de andere via DP.

Zojuist even getest, en het geluid schakelt inderdaad automatisch om naar de andere ingang zodra ik van input wissel. (hoor nog een seconde het geluid van de vorige ingang, dan een paar seconden stilte, en dan de andere ingang)

Overigens is van inputs wisselen een beetje lomp op de modellen die ik hier heb, het is vrij makkelijk om de verkeerde knop in te drukken. Waarschijnlijk wel aan te wennen, maar iets met een afstandbediening zou een stuk makkelijker zijn. De auto-modus is wel prima, maar als beide apparaten aanstaan heb je daar natuurlijk niet zo heel veel aan.

[ Voor 30% gewijzigd door XpanD op 26-04-2024 20:53 . Reden: Toevoeging ervaringen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

EricJH schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:51:

Weet iemand of de audio automatisch video input volgt?
Hoe bedoel je? Je kunt in je OS aangeven dat je audio over je HDMI poort uitstuurt, dan zal die naar je monitor gaan. Je kunt ook aangeven dat het andere speakers moeten zijn. Afhankelijk van wat er beschikbaar is en hoe je systeem is ingesteld schakelt die automatisch over of niet.

In de regel is het zo dat als je de audio-output instelt in Windows, hij die automatisch gebruikt als die beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Laat ik de situatie nog wat nader schetsen.

Er worden twee bronnen aangesloten. Een PC en een iTV decoder van KPN beiden over een digitale verbinding: DP en HDMI. De vraag gaat over bediening bij schakelen tussen de twee bronnen. Bij bestuderen van de handleiding ontstaat de indruk dat audio en video onafhankelijk van elkaar schakelen. Daar komt mijn vraag vandaan.

Nader geformuleerd.
  • Schakelt de monitor de audio automatisch naar het actieve videosignaal? Dat is wat je verwacht en is makkelijk
  • Of moet bij schakelen tussen videobronnen er ook geschakeld worden naar het audiosignaal behorend bij dat videosignaal? Dat vergt meer handelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je schakelt input, audio komt via dezelfde input binnen als video. Dus als je die switcht, pakt hij ook de audio van die nieuwe bron.

Dus tenzij je losse analoge audio gaat gebruiken (monitor lijkt daar een input voor te hebben), heof je daar niet moeilijk om te doen.

Maar waarom is je oog gevallen op een 8 jaar oude monitor? Deze kwam uit in 2016. Is een courantere monitor niet interessanter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:54
EricJH schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:03:
... Bij bestuderen van de handleiding ontstaat de indruk dat audio en video onafhankelijk van elkaar schakelen. ...
Ik heb dit werkelijk nog nooit gezien.
Input wisselen is ALTIJD video EN audio wisselen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
GarBaGe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb dit werkelijk nog nooit gezien.
Input wisselen is ALTIJD video EN audio wisselen.
...
Sinds de tijd van hdmi en dp.
Heeeel lang geleden kon je nog enkel beeld wisselen en de losse audio behouden, maar die schermen zullen uitgestorven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
TERW_DAN schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:04:

Maar waarom is je oog gevallen op een 8 jaar oude monitor? Deze kwam uit in 2016. Is een courantere monitor niet interessanter?
Hij is niet voor mezelf maar voor een bekende. Hij koopt zijn computerspullen graag bij een lokale computerwinkel. Ze raadden o.a. deze aan.

Ik zag op de site van Iiyama dat er een recentere revisie is: B5. Die kan de lokale computerwinkel niet leveren. Maar aangezien hij erop staat bij de lokale winkel te kopen wordt dit de marsroute.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

EricJH schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:20:
[...]
Hij is niet voor mezelf maar voor een bekende. Hij koopt zijn computerspullen graag bij een lokale computerwinkel. Ze raadden o.a. deze aan.

Ik zag op de site van Iiyama dat er een recentere revisie is: B5. Die kan de lokale computerwinkel niet leveren. Maar aangezien hij erop staat bij de lokale winkel te kopen wordt dit de marsroute.
Natuurlijk raden ze die aan, dat is waarschijnlijk omdat ze dat nog hebben staan.

Je moet het natuurlijk zelf weten, en de lokale middenstand ondersteunen is natuurlijk niet verkeerd, maar iets kopen dat al zo oud is zou ik alleen doen als de prijs heel interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
EricJH schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:20:

Ik zag op de site van Iiyama dat er een recentere revisie is: B5. Die kan de lokale computerwinkel niet leveren.
Of willen ze die niet leveren want anders blijven ze met oude voorraad zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:37
Ik heb hier toevallig tweemaal een vergelijkbaar model (de voorganger?) staan, de XUB2792UHSU-B1. Hier hangen twee systemen aan, de ene via HDMI en de andere via DP.

Zojuist even getest, en het geluid schakelt inderdaad automatisch om naar de andere ingang zodra ik van input wissel. (hoor nog een seconde het geluid van de vorige ingang, dan een paar seconden stilte, en dan de andere ingang)

Overigens is van inputs wisselen een beetje lomp op de modellen die ik hier heb, het is vrij makkelijk om de verkeerde knop in te drukken. Waarschijnlijk wel aan te wennen, maar iets met een afstandbediening zou een stuk makkelijker zijn. De auto-modus is wel prima, maar als beide apparaten aanstaan heb je daar natuurlijk niet zo heel veel aan.

[ Voor 30% gewijzigd door XpanD op 26-04-2024 20:53 . Reden: Toevoeging ervaringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@TERW_DAN @Uszka Ze hebben de monitor niet op voorraad en bestellen deze. Als ik voor mezelf de monitor zou kopen zou ik online de recente B5 revisie bestellen.

Het verbaast me dat hun leverancier de B5 niet ook aanbiedt. Maar goed uiteindelijk was dit voor mij een gevalletje choose your battles en ik heb deze aan me voorbij laten gaan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

EricJH schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:20:
@TERW_DAN @Uszka Ze hebben de monitor niet op voorraad en bestellen deze. Als ik voor mezelf de monitor zou kopen zou ik online de recente B5 revisie bestellen.

Het verbaast me dat hun leverancier de B5 niet ook aanbiedt. Maar goed uiteindelijk was dit voor mij een gevalletje choose your battles en ik heb deze aan me voorbij laten gaan. :9
Precies, lekker laten gaan dan. Als die persoon ermee tevreden is en het ding doet het wat moet doen, dan zou ik me er ook niet verder druk over gaan maken.
Pagina: 1