Achtergrond
Mijn vader z'n PC heeft de beste tijd gehad. Die is 12 jaar oud en heeft altijd trouwe dienst gedaan. Wat hij nu heeft, is:
Coolermaster sleo 500 + 500W PSU (midi tower ATX, black)
Corsair Valuselect DD# 1333 8 GB
Asus P8H67 B3
Intel Core i5-2310
240 GB SSD (OZC)
Seagate Barracuda 2 TB, S-ATA
ICIDU Internal card reader 3.5", USB2
LG DVR DL, S-ATA
Sapphire Radeon HD5450, 1 GB
iiyama prolite e2273hds
iiyama prolite b2483hs
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij gaat niet veel bijzonders doen, vooral excel, browsen, mailen, programma's t.b.v. bridge (het kaartspel, niet het Adobe pakket) en stamboomonderzoek. Af en toe zo'n Albelli fotoboekje. Allemaal geen rocket science dus.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600 euro, minder is altijd fijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als harddisk de Seagate Barracuda 2 TB, S-ATA en beide schermen, de iiyama prolite e2273hds
iiyama prolite b2483hs, beide via HDMI momenteel aangesloten. En toetsenbord en muis uiteraard.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe, gesloten kast, voeding, 1 of 2 TB SSD, mainboard, CPU en 32 GB memory. Videokaart lijkt mij niet nodig, tenzij dat het gemakkelijkst is voor de aansturing van 2 schermen. Het mainboard moet in elk geval een ethernet aansluiting hebben. De kast een USB poort naar buiten, als er nog een USB C poort bij zou kunnen is dat een pre maar geen vereiste.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, AMD, het maakt niet zo veel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te luidruchtig zou fijn zijn. Energiezuinig is niet extreem belangrijk, aangezien het niet 24/7 aanstaat.
Ga je overklokken?
Nee, we hoeven niet het onderste uit de kast te hebben.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb 2 sets gemaakt, maar weet niet of alles compatibel is danwel een slimme of juist domme keuze. Is de voeding een goede keuze? Is de SSD een betrouwbaar/snelle keuze? Als iemand tips heeft, graag!
AMD build:
Intel build:
Beide gevallen waarschijnlijk zo'n kabel nodig van DP naar HDMI voor 1 van de schermen: https://www.kabelshop.nl/...Port-naar-HDMI-p3000.html
En uiteraard komt de Windows licentie er nog bij, maar die hou ik hier buiten beschouwing. Eerst even puur de hardware.
Mijn vader z'n PC heeft de beste tijd gehad. Die is 12 jaar oud en heeft altijd trouwe dienst gedaan. Wat hij nu heeft, is:
Coolermaster sleo 500 + 500W PSU (midi tower ATX, black)
Corsair Valuselect DD# 1333 8 GB
Asus P8H67 B3
Intel Core i5-2310
240 GB SSD (OZC)
Seagate Barracuda 2 TB, S-ATA
ICIDU Internal card reader 3.5", USB2
LG DVR DL, S-ATA
Sapphire Radeon HD5450, 1 GB
iiyama prolite e2273hds
iiyama prolite b2483hs
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij gaat niet veel bijzonders doen, vooral excel, browsen, mailen, programma's t.b.v. bridge (het kaartspel, niet het Adobe pakket) en stamboomonderzoek. Af en toe zo'n Albelli fotoboekje. Allemaal geen rocket science dus.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600 euro, minder is altijd fijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als harddisk de Seagate Barracuda 2 TB, S-ATA en beide schermen, de iiyama prolite e2273hds
iiyama prolite b2483hs, beide via HDMI momenteel aangesloten. En toetsenbord en muis uiteraard.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe, gesloten kast, voeding, 1 of 2 TB SSD, mainboard, CPU en 32 GB memory. Videokaart lijkt mij niet nodig, tenzij dat het gemakkelijkst is voor de aansturing van 2 schermen. Het mainboard moet in elk geval een ethernet aansluiting hebben. De kast een USB poort naar buiten, als er nog een USB C poort bij zou kunnen is dat een pre maar geen vereiste.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, AMD, het maakt niet zo veel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te luidruchtig zou fijn zijn. Energiezuinig is niet extreem belangrijk, aangezien het niet 24/7 aanstaat.
Ga je overklokken?
Nee, we hoeven niet het onderste uit de kast te hebben.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb 2 sets gemaakt, maar weet niet of alles compatibel is danwel een slimme of juist domme keuze. Is de voeding een goede keuze? Is de SSD een betrouwbaar/snelle keuze? Als iemand tips heeft, graag!
AMD build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 126,89 | € 126,89 |
| 1 | Moederborden | ASRock B550M PG Riptide | € 111,80 | € 111,80 |
| 1 | Behuizingen | Chieftec CI-01B-OP | € 49,45 | € 49,45 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM620 1TB | € 59,90 | € 59,90 |
| Totaal | € 506,84 | |||
Intel build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i3-14100 Boxed | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B760M PG Riptide | € 131,25 | € 131,25 |
| 1 | Behuizingen | Chieftec CI-01B-OP | € 49,45 | € 49,45 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM620 1TB | € 59,90 | € 59,90 |
| Totaal | € 548,40 | |||
Beide gevallen waarschijnlijk zo'n kabel nodig van DP naar HDMI voor 1 van de schermen: https://www.kabelshop.nl/...Port-naar-HDMI-p3000.html
En uiteraard komt de Windows licentie er nog bij, maar die hou ik hier buiten beschouwing. Eerst even puur de hardware.
[ Voor 5% gewijzigd door PageFault op 25-04-2024 21:34 ]