Vraag

• mathiasdh
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-12 13:12
Vraag
Wij gaan zonnepanelen plaatsten tijdens de verbouwing van ons nieuw aangekochte woning (bouwjaar 1991).

Mijn grootste vraag zit hem bij 1-fase vs 3-fase.
Neem ik 1 fase en geniet ik van de voordelen?
  • lagere instap kost
  • lagere opstartspanning. Wat - blijkbaar - een voordeel zou moeten zeker bij de Oost/West oriëntatie
Of ga ik daar spijt van krijgen in de toekomst?
  • door op top dagen potentieel sneller te worden afgesloten bij overspanning op het net.
  • omdat het moeilijker te schalen is.
Als ik alles goed begrijp zal een 3F omvormer minder onderhevig zijn door overspanning op 1 enkele fase aan het net. (En dus minder snel uitschakelen.)
Maar deze heeft een significant hogere opstart spanning nodig (en hogere instap kost)

Aan de andere kant zal ik met 1F omvormer nooit meer dan 5kW kunnen leveren.

Dank bij voorbaat!
Foto's
  1. Luchtfoto met een voorstel van plaatsing zonnepanelen. (Noord = boven)
  2. Foto voorkant
  3. Foto achterkant
  4. Oriëntatie
Inschattingen:
Oriëntatie oost vlak / west vlak: +-73° / +- 253°
Dakhelling : +-35°

1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmrSL5HSdKL_2ZZGREHvWqGKLsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qn9bBfZ4l031BKxtAvzweCL.png?f=user_large

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgvfOUCg7ScMBX7wRzLFXzxm9NM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s0C9qsZYKPEYAEMjnf15omd3.png?f=user_large

3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5S_4nsTmiLS9ZxAfMxlPqZpOd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KB3NqyD2V81pWYA5Shdl1oQw.png?f=user_large

4. Gele hoek +- 17°
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuIFFOVltEGn6JtEBrs20xXi3xQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MTxPR90mRnSQrPd3OnerocX8.png?f=user_large

Let wel: De huidige structuur wordt significant aangepast. (Zie onder)
Beschikbare (dak)ruimte
Het totale dak zit nu rond de 220 m2, maar de bruikbare oppervlakte gaat drastisch verminderen aangezien er een grote dakkapel komt aan de west kant.
Maar er verdwijnen ook zaken:
  • De schouw aan west kant verdwijnt.
  • De schouw aan oost kant zal worden vervangen door een minimalistische pijp
  • De kleine dakkapellen aan de oost kant zullen verdwijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gHxH8PpvM7GuSspRqYraX0Cys8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZhcnS6JChGIGYDmgmkWlFISr.png?f=user_large

Initiële schets van het studie bureau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tITWDsdYEEoS-VmOe8ueON3u4-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XdIOYfniiBzymZtTrqoUz8TA.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuRsb7eLWk3aE8KN2lg5i6sgw08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VFHnFN5Am13oF9VH5CwyOCrX.png?f=user_large

Extra opmerking:
Er wordt ons afgeraden om panelen met gewichten te plaatsen op het platte deel van de nieuwe dakkapel.
Dit zou volgens de stabiliteitsstudie teveel druk zetten.
Schaduw
Potentiële harde schaduw:
  • De dakkapel
  • De (kleinere) schouw
Potentiële zachte schaduw: Boom aan de oost kant. Maar die zal misschien verdwijnen als daar later een carport komt.
Jaarverbruik
Basis verbruik ga ik uit van een 5000kWh. (Veel thuis werk, redelijk wat test PC's etc., elektrisch koken,..)
Daarbij komen nog de warmtepompen:
  • L/W 8kw buiten- en binnenunit voor de vloerverwarming (beneden verdiep + badkamer) en sanitair water (3-fasige aansluiting voor binnenunit)
  • L/L 8kw buitenunit met 4 binnen units voor de slaapkamers.
Ik denk dat we dan toch wel richting de 10000 kWh moeten denken?

Momenteel is er nog geen elektrische wagen, maar dat zal in de toekomst onvermijdelijk zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasig. (3x380V + N). 40A.
Foto van kast is nutteloos aangezien alles zal worden vernieuwd.
Budget en doel
In eerste fase is het doel om te voldoen aan de regelgeving bij onze verbouwing.
Om aan het minimum te voldoen moeten we 2400Wp aan elke kant leggen (oost en west)

Maar ik wil kunnen uitbreiden om de investering en eigen gebruik te maximaliseren op termijn.
Een thuis batterij zal daar op termijn ook bij horen.
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateur
Bijhouden van data
Alles kunnen uitlezen met eigen of 3th party software is een nice-to-have.
Ik wil liever niet afhankelijk zijn van het 'cloud platform' van de fabrikant voor enig inzicht te hebben.
Reeds verkregen offertes
  • 17x 430wp = 7.31 kWp
  • SMA Sunny boy Smart energy 5.0 (SBSE5.0-50)
  • 1 fase!
  • 3MPP trackers
  • Batterij mogelijk
  • Over dimensionering tot 10k mogelijk voor maximalisatie per dakvlak
6384.62 euro => 0.87 euro/kW (ex BTW)
  • 24x 430wp = 10.32 kWp
  • SMA Sunny Tripower 10.0 Smart Energy (STP10.0-3SE-40)
  • 3 fase!
  • Batterij mogelijk
9738.22 euro => 0.94 euro/kW (ex BTW)
Regio
Denderleeuw.
Oost-Vlaanderen.
Centraal tussen Gent en Brussel

Nogmaals dank bij voorbaat.

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mathiasdh schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:24:
Extra opmerking:
Er wordt ons afgeraden om panelen met gewichten te plaatsen op het platte deel van de nieuwe dakkapel.
Dit zou volgens de stabiliteitsstudie teveel druk zetten.
Schroef je ze vast....

Wat is het capaciteitstarief van je aansluiting? in NL betaal je voor 3x40A jaarlijks 1300.- meer dan voor 3x25A.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:53
Of je stelt het gewoon als eis voor de bouw…

Het kan namelijk gewoon wel…

Dat het niet standaard kan is voor mij tegen van marginale bouwwijze

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 25-04-2024 19:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mathiasdh
jadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:36:
[...]

Schroef je ze vast....

Wat is het capaciteitstarief van je aansluiting? in NL betaal je voor 3x40A jaarlijks 1300.- meer dan voor 3x25A.
Schroeven is misschien een optie op termijn. Zelf had ik er nog niet aan gedacht (maar ook geen enkel van de installateurs dat een offerte kwam opmaken) Voorlopig ga ik nog uit van enkel de schuine vlakken te gebruiken.

Omtrent het capaciteitstarief; Hoe ik het begrijp heeft het in België geen belang welke aansluiting je hebt. De bepalende factor is je piekverbruik van de afgelopen maand(en).

• mathiasdh
Ronald schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:57:
[...]

Of je stelt het gewoon als eis voor de bouw…

Het kan namelijk gewoon wel…

Dat het niet standaard kan is voor mij tegen van marginale bouwwijze
De dakkapel (en volledige herstructurering van verdiep) is al een eis.
Hierdoor zullen er al structurele ingrepen worden gedaan.
Dat nog eens voorzien voor meer ballast zal ons (nog verder) buiten budget brengen.

Dus, het zou wel kunnen, maar het is financieel niet de beste optie.