Mogelijk om plafond direct te verven zonder stucwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno24
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-08 08:23
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort ons eerste huis kopen en in principe is het plafond nog onbehandeld. Wij waren van plan om het eerst te laten stuken om het vervolgens te verven. Nu is mijn schoonvader vandaag op bezoek geweest en hij gaf aan dat het helemaal niet nodig is om het plafond te stuken en dat het mogelijk is om de verf direct op het plafond aan te brengen. Nu wil ik niet openlijk twijfelen aan zijn kennis en kunde maar zou ik toch wel graag een second-opinion willen. Op foto drie is te zien dat ze al een meter vanaf de muur hebben gewit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HOh0UMyiv_ywVLEGOxHazDTj6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aekRdKpmEt0q9vW4V5EfA4Mp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKAaMIzos5QC7M7JHZW29v7YMqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH9cUoIrDKDr78e83NW7nkVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c73B2t-BBgxEP7sj7yf18oXFCIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM5c3EpBZG9maAvlpD7UBnP7.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Arno24 op 26-04-2024 11:11)

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:38:
[...]
Je schoonvader heeft er geen verstand van :) Wil je een strak plafond, dan zijn er twee opties: Stuccen of een spanplafond.
Dit is een beetje kort door de bocht en vooral ook een opmerking die netter omschreven had kunnen worden.

Zijn schoonvader heeft gewoon gelijk, al is de vraag vooral wat de wensen zijn van TS. Je kan dit plafond prima direct verven. Je moet er dan alleen rekening mee houden dat je oneffenheden blijft zien. Bij stuc krijg je uiteraard een veel strakker resultaat. Het eerste is, afhankelijk van smaak, minder mooi maar wel een heel stuk goedkoper.

Daarnaast is het bij een nieuwbouwwoning niet eens zo heel gek idee om stuc uit te stellen. Ik durf te garanderen dat je over 1 jaar de scheuren niet meer op 2 handen kan tellen. Zonde van het geld dat je betaald hebt voor het stucwerk.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Dat wordt heel vaak gedaan. De naden blijven dan wel zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
Dat kan. Of je het mooie vindt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
uiteraard kan dat, maar (bijna) alles wat je nu ziet qua oneffenheden zie je dan ook, maar dan in kleur (waarschijnlijk wit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:22
Je kunt een structuurverf gebruiken zodat de oneffenheden minder opvallen en daarna sausen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:09

Barrycade

Through the...

Spack is denk ik niet meer hip bij de visgraat en stalen deuren?
Maar zou ik wel voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-08 12:59
Mochten er gaten inzitten zou je het even kunnen opvullen met wat gatenvuller.

Voor de rest zou ik het ook zo verven, misschien eerst een primer er overheen voor betere hechting. Muur/plafond verf geeft toch een lichte structuur als je een geschikte roller er voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:29

EiT

Naden dicht zetten, daarna dun pleister. Dat is niet zo gek duur en is het gelijk netjes.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo heel duur is stucwerk nu ook weer niet en met een leeg huis een stuk eenvoudiger. Je weet dan dat het in 1x goed is. Straks krijg je het niet naar wens en heb je qua tijd, geld en stress al hetzelfde bedrag besteed. Risico is vervolgens dat je het alsnog wilt doen en al je meubels weer uit moet huizen. Vraag je dus af of je kunt leven met oneffenheden. Is het antwoord nee trek dan die paar honderd tot duizend euro en heb er jarenlang plezier van :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 25-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno24
Het stuken van de begane grond (ca 72m2) en 1e verdieping (ca 52m2) zal in totaal zo'n €3.000 kosten. Het plan van de vorige eigenaar (kort na oplevering het huis te koop gezet) was om het plafond direct te verven, de muren zijn namelijk al wel gestukt en er is een begin gemaakt met verven in de woonkamer, wat er best redelijk uitziet.

We zitten ook in dubio, doen we het nu niet dan is het later veel meer werk. Aan de andere kant €3.000 is wel €3.000 en het eerste deel is nu naar er 4 keer te zijn geweest best acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:20

tomtom901

Moderator General Chat
Aghanim schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:52:
Zo heel duur is stucwerk nu ook weer niet en met een leeg huis een stuk eenvoudiger. Je weet dan dat het in 1x goed is. Straks krijg je het niet naar wens en heb je qua tijd, geld en stress al hetzelfde bedrag besteed. Risico is vervolgens dat je het alsnog wilt doen en al je meubels weer uit moet huizen. Vraag je dus af of je kunt leven met oneffenheden. Is het antwoord nee trek dan die paar honderd tot duizend euro en heb er jarenlang plezier van :)
Paar honderd? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
10-15.- per m2 op de muur, 25-30 per m2 voor plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jadjong schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:56:
10-15.- per m2 op de muur, 25-30 per m2 voor plafond.
Wat zijn dat voor zwartwerk prijzen? Daar komen de stukadoors hier hun bed niet voor uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arno24 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:05:
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort ons eerste huis kopen en in principe is het plafond nog onbehandeld. Wij waren van plan om het eerst te laten stuken om het vervolgens te verven. Nu is mijn schoonvader vandaag op bezoek geweest en hij gaf aan dat het helemaal niet nodig is om het plafond te stuken en dat het mogelijk is om de verf direct op het plafond aan te brengen. Nu wil ik niet openlijk twijfelen aan zijn kennis en kunde maar zou ik toch wel graag een second-opinion willen. Op foto drie is te zien dat ze al een meter vanaf de muur hebben gewit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je schoonvader heeft er geen verstand van :) Wil je een strak plafond, dan zijn er twee opties: Stuccen of een spanplafond.

Spanplafond is ook nog eens heel fijn qua akoestiek. Maar je moet geen vliegjes binnen laten :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Spanplafond is ook nog eens heel fijn qua akoestiek. Maar je moet geen vliegjes binnen laten :X
Dat is prima schoon te maken :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:27
[...]
Dit is een beetje kort door de bocht en vooral ook een opmerking die netter omschreven had kunnen worden.

Zijn schoonvader heeft gewoon gelijk, al is de vraag vooral wat de wensen zijn van TS. Je kan dit plafond prima direct verven. Je moet er dan alleen rekening mee houden dat je oneffenheden blijft zien. Bij stuc krijg je uiteraard een veel strakker resultaat. Het eerste is, afhankelijk van smaak, minder mooi maar wel een heel stuk goedkoper.

Daarnaast is het bij een nieuwbouwwoning niet eens zo heel gek idee om stuc uit te stellen. Ik durf te garanderen dat je over 1 jaar de scheuren niet meer op 2 handen kan tellen. Zonde van het geld dat je betaald hebt voor het stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno24
AlxRoelofs schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:09:
[...]

Mijn vriendin vindt dit het beste antwoord ;).

Het lijkt op een nieuwbouwhuis maar het staat ondertussen al bijna 2 jaar leeg omdat de vorige eigenaren uit elkaar zijn gegaan en het nu pas in de verkoop staat. Scheurvorming zal verwacht ik dan ook meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlxRoelofs schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:09:
[...]

Ik ging er vanuit dat TS een strak plafond wil. Tuurlijk kun je fysiek een roller pakken en het plafond verven, maar het wordt niet mooi.

Nieuwbouw kun je ook prima stuccen. Scheuren komen waar de naden zitten en zie je niet van een afstandje. Die zie je alleen als je onder een naad gaat staan en naar boven gaat turen, maar dat doe je misschien het eerste half jaar in je nieuwbouwwoning. Daarna boeit dat niet meer en zie je het niet meer :)

Ik spreek uit ervaring en ben blij met mijn gestucte plafond in m'n nieuwbouwwoning. Spack en zichtbare V-naden vind ik er niet uitzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:18
Het is iets wat mij, als Belg, enorm opvalt als ik naar jullie landje kom: Enorm veel plafonds waarbij je de naden van de betonplaten nog ziet. Wordt blijkbaar veel gedaan bij jullie. Hier in Vlaanderen zie ik het zo goed als nooit.

Wat ik wel niet kan opmaken uit uw foto's: is de beton zo ruw als hij er uit ziet? Of zijn het vlekken?

[ Voor 18% gewijzigd door metteko op 26-04-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-08 23:38
metteko schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:17:
Het is iets wat mij, als Belg, enorm opvalt als ik naar jullie landje kom: Enorm veel plafonds waarbij je de naden van de betonplaten nog ziet. Wordt blijkbaar veel gedaan bij jullie. Hier in Vlaanderen zie ik het zo goed als nooit.
Alles heeft zijn prijs. De meest goedkope (goed, direct verven zoals TS wil is nog goedkoper) oplossing bij nieuwbouwwoningen is vaak om het plafond te voorzien van spack waarbij de naden niet dichtgestreken worden. Dat gebeurt dus ook vaak om de prijs zo laag mogelijk te houden.

Het meest strakke resultaat krijg je wat mij betreft als je dit plafond gewoon strak laat stucen met wapeningsband in de naden, dan valt het scheuren ook wel mee. Als dit kanaalplaten zijn houd je altijd risico op scheurvorming omdat ze onafhankelijk van elkaar kunnen zetten.

Maar goed, een plafond stucen en daarna sausen is een pak duurder dan direct het plafond sausen. Ik vind het laatste niet mooi en zou het nooit doen, maar als TS dat acceptabel vindt is het een prima oplossing.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Arno24
Je moet wel bedenken dat je eigenlijk maar 1 kans hebt om het goed te doen. Als je eenmaal er woont ga je nooit meer je plafond doen (of je moet enorm veel overhoop halen).

Goedkoopste blijft het spuiten van spack. De naad blijf je dan wel zien, maar je krijgt een redelijk strak plafond en door de structuur zie je kleine oneffenheden niet meer. Dit kost circa 10 euro p/m2, dus voor circa 1300 euro ben je klaar.

Bedenk ook dat verven ook gewoon geld kost, zeker over kaal beton moet je minimaal 2 lagen aanbrengen. Goede verf is ook niet gratis. Reken op 130 euro voor 10L latex.

Stucen is uiteraard het mooiste, want je hebt een strak plafond. Maar een plafond stucen is erg zwaar werk dus duur. Verder moet je daarna alsnog het plafond laten verven (spuiten is dan echt het mooiste).
Dus dat is zeker de duurste optie.

Persoonlijk zou ik voor spack spuiten gaan. Helemaal omdat blijkbaar de rest van de muren al gestuct is en je niet "voordelig" het plafond kan laten meenemen.

PS; bedenk dat je schoonvader niet elke dag naar het plafond moet kijken, jullie wel :+

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 26-04-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

Bezulba

Formerly known as Eendje

Arno24 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:13:
[...]

Mijn vriendin vindt dit het beste antwoord ;).

Het lijkt op een nieuwbouwhuis maar het staat ondertussen al bijna 2 jaar leeg omdat de vorige eigenaren uit elkaar zijn gegaan en het nu pas in de verkoop staat. Scheurvorming zal verwacht ik dan ook meevallen.
Leeg dus geen verwarming neem ik even aan? Dan kan er een hoop vocht in het huis zitten.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Mijn ervaring met nieuwbouw is dat je die naden wel echt gaat zien hoor.
Spack lijkt me ook gewoon de beste optie.

Als je direct op het plafond wil dan moet je alle oneffenheden heel goed schuren, dan 2 lagen primer en 2 lagen latex erop. Niet vergeten tussendoor goed te ontvetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

paQ

metteko schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:17:

Wat ik wel niet kan opmaken uit uw foto's: is de beton zo ruw als hij er uit ziet? Of zijn het vlekken?
lekker goedkoop en snel (mooi is het niet)
gewoon een laagje van dat 'verhullende' spac erop en hup, volgende huis.

Het is een soort van (lage) standaard geworden ja.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno24
Bezulba schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:42:
[...]

Leeg dus geen verwarming neem ik even aan? Dan kan er een hoop vocht in het huis zitten.
Het huis lijkt nieuwbouw maar is 2 jaar geleden opgeleverd, heeft altijd leeggestaan en de tempratuur is altijd rond de 18 graden geweest. Ik verwacht dat het meeste vocht ondertussen wel weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

Bezulba

Formerly known as Eendje

paQ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:59:
[...]

lekker goedkoop en snel (mooi is het niet)
gewoon een laagje van dat 'verhullende' spac erop en hup, volgende huis.

Het is een soort van (lage) standaard geworden ja.
Stel je doet het anders en smeert het dicht, gaat dat dan niet gewoon gegarandeerd scheuren omdat het nieuwbouw is? Krijg je dat gezeik weer van de nieuwe bewoners dat het "niet goed gedaan is"

Dat er vervolgens in de jaren erna niemand het fatsoenlijk oplost is een ander verhaal.

Ik denk niet dat het alleen maar een lage standaard verhaal is maar gewoon practisch.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

paQ

Praktisch in de zin van: daar krijgen we nooit gezeik mee.
Bij onze zuiderburen kan het schijnbaar wel/ook. ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1