• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:20
In mijn nieuwe huis...

Heb ik een Ecodan SCR-M60V-300D warmtepomp installatie voor de vloerverwarming, douche warm water etc
Echter zit er in de keuken een aparte Itho Daalderop close-in 15l bolier voor warm water.

Nu zag ik dat de keukenboiler, ondanks energielabel A, ongeveer 500kwh verbruikt. Dat vind ik vrij veel.
Is er een reden te bedenken dat er voor deze keukenboiler is gekozen, en niet om net zoals de douche de warmwater van de Ecodan te gebruiken?

Ik ben geneigd om de keuken boiler uit te zetten....helaas loopt er geen warmwater leiding naar de keuken....

iRacing Profiel

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegevens hebt.
Er loopt geen warmwaterleiding heen, dan is dit een makkelijke oplossing.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• refused81
DaWizza schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:08:
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegevens hebt.
Er loopt geen warmwaterleiding heen, dan is dit een makkelijke oplossing.
het huis is net nieuw gebouwd..was kleine moeite dus bewust..

laat ik mijn vraag anders stellen :)

als ze de warm water voor de keuken via de waterpomp hadden gedaan.....had dat ook 500kwh extra verbruik opgeleverd voor de warmtepomp?

Wat is energiezuiniger, warm water in keuken via keukenboiler of via lucht/water warmtepomp :)

iRacing Profiel

• DaWizza
  • Niet online
Voordeel keukenboiler: snel heet water
Nadeel: kost stroom met cop van 1

Voordeel warm water via de WP: COP van ongeveer 3, dus zuiniger
Nadeel: warm water uit de kraan krijgen duurt langer (secondenwerk)

Meestal heeft een keukenboiler ook nog een comfortstand, dan houdt ie het water de hele tijd warm. Die veranderen naar eco kan nog schelen als dat nog niet gedaan is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
pure luiheid en valse bezuiniging dit. je bent er wel mooi klaar mee als verse huiseigenaar...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je hebt dus wel ergens een vat staan met sanitair warm water dat door de warmtepomp wordt opgewarmd?

• refused81
ASW1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:41:
Je hebt dus wel ergens een vat staan met sanitair warm water dat door de warmtepomp wordt opgewarmd?
Yep beide badkamer krijgen heet water van de ecodan met 300 liter vat

iRacing Profiel

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-11 23:27
Via die weg is het (meer dan) de helft zuiniger. Het heeft wel 2 nadelen: je moet lang wachten op warm water (waterverspilling) en het water is waarschijnlijk minder warm. Het 300L vat zal geen 65 graden zijn zoals de keukenboiler.

Het enige wat ik kan bedenken is om hem te vervangen door iets van een Quooker. Dan ben je het stilstandsverlies iig grotendeels kwijt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:31
refused81 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:04:
Nu zag ik dat de keukenboiler, ondanks energielabel A, ongeveer 500kwh verbruikt.
Heb je dit zelf gemeten, of waar zag je dit precies?

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:48

hnq

Deze oplossing icm WP/WPB wordt wel vaker toegepast hoor. Hier ook een close in boiler naast een WPB. Plieger 10l. Jaarverbruik ong. 270 kWh. Deze is 2000W. Je hebt ook een 400W versie waar je leuke dingen mee kan doen icm zonnepanelen en/of dynamische contracten. Met Homewizard bijv.
Een kleine doorstromer wordt ook wel toegepast. Dan heb je geen stilstandverlies, maar wel een slap straaltje.. wel stuk goedkoper dan een quooker.

[ Voor 20% gewijzigd door hnq op 25-04-2024 20:13 ]

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• refused81

iRacing Profiel

• refused81
hnq schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:11:
Deze oplossing icm WP/WPB wordt wel vaker toegepast hoor. Hier ook een close in boiler naast een WPB. Plieger 10l. Jaarverbruik ong. 270 kWh. Deze is 2000W. Je hebt ook een 400W versie waar je leuke dingen mee kan doen icm zonnepanelen en/of dynamische contracten. Met Homewizard bijv.
Een kleine doorstromer wordt ook wel toegepast. Dan heb je geen stilstandverlies, maar wel een slap straaltje.. wel stuk goedkoper dan een quooker.
Maar waarom passen ze dit zo toe?

iRacing Profiel

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit zijn eigenlijk apparaten waar het label wat lastig is... Want het verbruik hangt grotendeels van van het warmwatergebruik. Zelf hier ook een close-in en zit voor deze maand op 0,5kWh per dag ofwel ongeveer 185kWh per jaar. Niet niks maar lang geen 500kWh. Dus meten is weten.

En tenzij het buffer er direct achter staat zou ik niet anders willen. Ik gebruik het niet heel veel een vaak juist kort. Dus dan is het wachten en verspil je ook aardig wat in de leidingen.

• refused81
Septillion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:23:
Dit zijn eigenlijk apparaten waar het label wat lastig is... Want het verbruik hangt grotendeels van van het warmwatergebruik. Zelf hier ook een close-in en zit voor deze maand op 0,5kWh per dag ofwel ongeveer 185kWh per jaar. Niet niks maar lang geen 500kWh. Dus meten is weten.

En tenzij het buffer er direct achter staat zou ik niet anders willen. Ik gebruik het niet heel veel een vaak juist kort. Dus dan is het wachten en verspil je ook aardig wat in de leidingen.
Goed idee… laat ik eerst maar eens meten

iRacing Profiel

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Sommigen gebruiken het warme water in de keuken vrijwel nooit, anderen staan dagelijks de hele vaat te doen onder de stromende kraan. Het daadwerkelijke verbruik van een keukenboiler kan daarom enorm variëren.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat er in best veel nieuwbouwhuizen een kokend-waterkraan (bijv quooker) komt. Dan zou ik als projectontwikkelaar niet de moeite nemen om warm water naar de keuken te trekken in die huizen. En dan is het misschien ook wel aantrekkelijk om het in de andere huizen ook niet aan te leggen en een close-in boilertje te zetten.

When life gives you lemons, start a battery factory

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
DaWizza schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:20:
Voordeel keukenboiler: snel heet water
Nadeel: kost stroom met cop van 1

Voordeel warm water via de WP: COP van ongeveer 3, dus zuiniger
Nadeel: warm water uit de kraan krijgen duurt langer (secondenwerk)
Een ander nadeel van water via de WP is verlies in je leiding. Als je een halve liter warm water pakt en er staat vervolgens een liter water af te koelen in je leiding blijft er niet zo veel over van je COP. In een meerlagenbuis van 16mm gaat ongeveer 110ml/m. Hoe het plaatje er precies uitziet hangt af van de afstand tussen boiler en keuken en hoe je warm water gebruikt. Maar water via de WP is zeker niet altijd zuiniger,

Regeren is vooruitschuiven

• paQ
  • Nu online

paQ

Wanneer heb je (maar) een halve liter warm water nodig? :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 15:46
paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:09:
Twee kopjes thee.
(Maar dan is het water uit je WP waarschijnlijk te koud.)

Kokend heet water is soms echt wel handig.
Bijvoorbeeld als je eten gaat koken of thee zetten.
En zo zijn er vast nog wel wat toepassingen te bedenken.
Ik/wij zijn er blij mee.

• Septillion

Septillion

Om mijn thermosbeker of keukenmes die niet in de vaatwasser mogen af te wassen...

• paQ
  • Nu online

paQ

Sja. Maar om dat nou als reden op te voeren om je keuken niet op je warme water aan te sluiten….

Je moet ook wel eens een sopje maken toch? Mijn vaatwasser voed ik ook met warm water uit de wpb. Is altijd nog voordeliger dan het ding te laten opwarmen, ondanks dat het water 10m moet afleggen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
Even handen wassen, doekje over het aanrecht halen, een mes afwassen... Ik pak best vaak kleine beetjes warm water in de keuken eerlijk gezegd. En zelden grote hoeveelheden, want sopjes maak ik in de bijkeuken.

Het is (voor mij) trouwens geen reden om de keuken maar niet op warm water aan te sluiten hoor. Slechts een relativering van het voordeel van tapwater van de warmtepomp. In de praktijk zal het verschil bij lange na geen factor 3 zijn. En dat je dan voor het comfort van direct warm water kiest door een close-in boiler of Qooker te plaatsen vind ik geen gekke keuze.

Regeren is vooruitschuiven

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-11 23:27
Boiler hotfill aansluiten op de WPB als je veel warm water verbruikt :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:38
Jim423 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:07:
Boiler hotfill aansluiten op de WPB als je veel warm water verbruikt :)
EN de leiding ertussen kort is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Septillion

Septillion

paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:33:
Sja. Maar om dat nou als reden op te voeren om je keuken niet op je warme water aan te sluiten….

Je moet ook wel eens een sopje maken toch? Mijn vaatwasser voed ik ook met warm water uit de wpb. Is altijd nog voordeliger dan het ding te laten opwarmen, ondanks dat het water 10m moet afleggen.
Jawel, maar lang niet zo vaak als even wat afwassen of het doekje uitspoelen. Het staat of valt dus volledig met de lengte van de leiding. Ik zou dan alleen al 1,5 liter verder zijn + opwarmen leiding. Dan is daarvoor de winst van de COP ook wel verdwenen. En sta ik te wachten en gebruik ik meer water.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:24
Hier bewust gekozen voor wpb 200ltr op zolder voor douche, en eboiler 30ltr voor keuken.

Verbruik wpb ongeveer 350-400kWh per jaar voor 2 personen, hier wordt vrij lang gedoucht.
Verbruik eboiler ongeveer 150-200kWh per jaar.

Door gekozen indeling valt het verbruik van beide installaties bijna volledig onder eigen opwek. Ook in de winter grotendeels.

We hebben hiervoor gekozen omdat we in de keuken vaak, maar weinig water zullen gebruiken, waardoor er een fors grotere belasting zou komen op de wpb. Mede door de lange leiding van zolder naar de keuken verspilt dat veel (warm) water. Bovendien duurt het steeds lang.
De wpb wordt nu dagelijks 1x geladen, vrijwel altijd volledig op eigen opwek.

De temperatuur van de boiler in de keuken staat hier laag, 45 graden. We zijn daar niet bang voor legionella omdat we het water niet zo gebruiken dat we het snel zullen inademen, wat met douchen wel het geval is. Maar dat is een keuze die wijj hier maken, en dat heeft uiteraard invloed op het verbruik.

Wij hebben het warme water zo aangesloten dat qua leiding de installaties verbonden zijn middels een stuk loze waterleiding (van 2 kanten afgesloten via een kraan). Het voordeel daarvan voor ons is dat beide installaties als backup kunnen functioneren voor de andere, mocht er een technische storing zijn bij 1 van de 2.

We hebben gekozen voor een eboiler die op 1000W oplaadt, en we doen dat meestal handmatig wanneer nodig. We laden vrijwel alleen bij voldoende eigen opwek. We zouden dat ook kunnen automatiseren maar voor nu werkt dit hier goed.

Een doorstromer is erg handig en ook goedkoop in aanschaf, maar geeft minder goed de mogelijkheid om het verbruik te koppelen aan eigen opwek omdat het verbruik altijd direct is. Bovendien is het aantal W/kW waarmee water verwarmd wordt bij een doorstromer zoveel hoger dat het hier nooit volledig (max en zelden 3,3kW beschikbaar) uit eigen opwek kan komen.

Op dit moment, met salderen, maakt dat volgens veel mensen weinig uit.
Wij hebben geprobeerd onze verduurzaming wat meer geschikt te maken voor de toekomst, en er vast rekening mee te houden dat salderen in de huidige vorm eindig is. Bovendien verspillen we op deze manier minder water, en hoeven we minder het energie-net te belasten omdat het grootste deel van het verbruik voor warm water (rond 80 tot 90%) uit eigen opwek komt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als je niet kan salderen, een shelly oid tussen de boiler stoppen, en aansturen op opwek zonnepanelen. Dan kan je daarnaast ook voorzien dat de boiler enkel opwarmt op de vereiste momenten (wekelijks eenmaal; in de winter enkel wanneer er normaal warmwatervraag is --> stilstandsverliezen beperken).
Met extra isoleren is er ook vaak nog wat te winnen, als je ruimte hebt in het keukenkastje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1