Melcloud storing: Reflectie/overpeinzing/vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
De recente storing in de Melcloud app//servers leggen maar weer eens de (eventueel gevaarlijke) afhankelijkheid van cloudservices bloot,

Niet zo erg als het niet meer kunnen bedienen van je smartlamp.

Heel ander verhaal wordt het als je bijv airco's en warmtepompen automatiseert en de verbinding is weg.

Melcloud heeft, in tegenstelling tot de LG app, niet de mogelijkheid om naar wens te kunnen schakelen naar local of cloud verbinding.

Op diverse fora wereldwijd werd tijdens deze storing geklaagd over de Melcloud app en het gebrek aan een local wifi optie.

Toevallig was ik een of twee dagen voor deze storing een discussie begonnen met iemand van customer service Japan. (wat een verademing om met Japanse medewerkers te spreken. Hallo, lezen julle mee Alklima?)

Daarin bracht ik dit gebrek aan local wifi zoals in de LG app ter sprake.

De discussie/ gesprek is nog niet beeindigd.

Mijn vraag is:

Waarom werd er wel veel geklaagd maar wordt er niet of nauwelijks druk uitgeoefend door iedereen die deze local optie mist in de Melcloud app op Mitsubishi door klanten?

Bij Mitsubishi Japan zijn ze echt wel gevoelig voor een stroom van vragen/klachten en wensen. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je stipt een belangrijk punt aan: de afhankelijkheid van allerlei technische apparatuur van ver-weg-in-de-digitale-wolk diensten.

Dat wil je gewoonweg niet. Zeker niet uit het oogpunt van langdurige betrouwbaarheid en onafhankelijkheid.

Grote vraag blijft steeds: waarom is zelfs dit soort apparatuur dus blijkbaar ontworpen en op de markt gebracht met deze ingebouwde kwetsbare afhankelijkheid?
Is de fabrikant dan slechts geïnteresseerd in korte termijn verkoop & winst?
Is de consument zo slecht geïnformeerd c.q. niet geïnteresseerd in dit aspect?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
In mijn straat vol nieuwbouwwoningen staan zeker 25 Mitsubishi Ecodans en, voor zover ik weet, ben ik de enige met een zelf geïnstalleerde wifi module die de Melcloud app heeft. De rest gebruikt gewoon de FTC5 controller met een ingesteld jaarschema, en dat doe ik ook moet ik eerlijk bekennen.

Ik zou wel klagen als ik een Mitsubishi airco had en de app werkt meerdere dagen niet. Maar voor de warmtepomp boeit het me weinig, de software is sowieso al verschrikkelijk ruk van dat ding :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:39
Mocht je home assistant hebben en mitsu aircos dan heb ik wel een module voor je waar je ze local mee kunt aansturen en niet meer afhankelijk bent van melcloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:02:
Je stipt een belangrijk punt aan: de afhankelijkheid van allerlei technische apparatuur van ver-weg-in-de-digitale-wolk diensten.

Dat wil je gewoonweg niet. Zeker niet uit het oogpunt van langdurige betrouwbaarheid en onafhankelijkheid.

Grote vraag blijft steeds: waarom is zelfs dit soort apparatuur dus blijkbaar ontworpen en op de markt gebracht met deze ingebouwde kwetsbare afhankelijkheid?
Is de fabrikant dan slechts geïnteresseerd in korte termijn verkoop & winst?
Is de consument zo slecht geïnformeerd c.q. niet geïnteresseerd in dit aspect?
Je schrijft: "ingebouwde kwetsbare afhankelijkheid".

Lees dit eens:
Hier een artikel dat gaat over overheidscontrole Japan slimme apparaten zoals airco's. Is niet artikel dat ik destijds gelezen heb.

https://electrek.co/2022/...ntrol-ac-power-shortages/
https://www.nikkei.com/article/DGXZQOUA021TN0S2A101C2000000/ (ff door de google translate wringer halen)

Scenario: je heb (Japan) je airco op 20 graden staan, overheid/energiebedrijf denkt dan op een gegeven moment dat het beter is de airco op 23 graden te zetten. Of 24 of......

Mitsubishi wilt bij het installeren van de airco/app perse weten waar de airco hangt.

Er wordt gesproken over "op vrijwillige basis". Voor hoelang?

Gaan AI servers onze slimme apparaten overnemen?

Geen local wifi optie in Melcloud? Bewust met het oog op?

Ps: Dit zelfde geld bijvoorbeeld voor slimme waterkokers. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TheCloud schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:06:
[...]

Je schrijft: "ingebouwde kwetsbare afhankelijkheid".

Lees dit eens:
Ik besef dat wel, dat soort 'creepy' cloud afhankelijkheden.
Maar ik ben bang dat menigeen nog denkt "ach, het zal allemaal wel..." :X
Ps: Dit zelfde geld bijvoorbeeld voor slimme waterkokers. :)
Hoezo hetzelfde geld? Zijn waterkokers net zo duur als airco's dan? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:13:
In mijn straat vol nieuwbouwwoningen staan zeker 25 Mitsubishi Ecodans en, voor zover ik weet, ben ik de enige met een zelf geïnstalleerde wifi module die de Melcloud app heeft. De rest gebruikt gewoon de FTC5 controller met een ingesteld jaarschema, en dat doe ik ook moet ik eerlijk bekennen.

Ik zou wel klagen als ik een Mitsubishi airco had en de app werkt meerdere dagen niet. Maar voor de warmtepomp boeit het me weinig, de software is sowieso al verschrikkelijk ruk van dat ding :+
Geen wifi voor software update installatie?

Verschrikkelijk ruk voor mijn simpele wensen airco niet perse. Wel ruk geen optie local optie wifi.
Vergeleken met airco app LG is Melcloud wel verschrikkelijk ruk.

In de Melcloud app kun je van uur tot uur stroomverbruik zien. (Edit: En het stroomverbruik real-time.)Disclaimer van Mitsu: is bij benadering.

Ik heb een 20A smartplug van euro 7 met powemonitor. Dat goedkope plugje is erg nauwkeurig. (vergeleken met meterkast)

En dat kan dan niet in de airco/app ? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:09:
[...]

Ik besef dat wel, dat soort 'creepy' cloud afhankelijkheden.
Maar ik ben bang dat menigeen nog denkt "ach, het zal allemaal wel..." :X

[...]

Hoezo hetzelfde geld? Zijn waterkokers net zo duur als airco's dan? ;)
...menigeen nog denkt "ach, het zal allemaal wel. Totdat ze midden in de nacht wakker worden om dat het zo warm in de slaapkamer is geworden. LOL

Edit: Of het huis gedurende de dag niet warmer krijgen dan 18 graden. Of nog lager :)

Maar goed, terug naar de vraag:
Waarom werd er wel veel geklaagd maar wordt er niet of nauwelijks druk uitgeoefend door iedereen die deze local optie mist in de Melcloud app op Mitsubishi door klanten?

Bij Mitsubishi Japan zijn ze echt wel gevoelig voor een stroom van vragen/klachten en wensen. :?

[ Voor 28% gewijzigd door TheCloud op 25-04-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
bd-casemod schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:24:
Mocht je home assistant hebben en mitsu aircos dan heb ik wel een module voor je waar je ze local mee kunt aansturen en niet meer afhankelijk bent van melcloud.
Heb ik wel eens in verdiept. Voor mijn wensen te omslachtig. Maar wel een goed doordacht systeem met enthousiaste gebruikers en community.
Pagina: 1