Hulp gevraagd bij groepenkast van 1 fase naar 3 fase ombouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 14:34
Beste Tweakers,

Ik zit in een situatie waarbij een aantal problemen moeten worden opgelost en wil graag bij jullie verifiëren of mijn plannen haalbaar zijn. Ik zal de antwoorden in deze post verwerken zodat anderen er misschien ook wat aan hebben. Ik zal een introductie geven wat er tot nu toe gebeurd is en wat er nog moet gebeuren.

Situatie een maand geleden:
Onderstaande foto laat de meterkast zien. 8 groepen in de groepenkast daarbuiten nog een groep voor 8 zonnepanelen (405WP per stuk). Dit werkte zoals het moest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrIrqMgVHJRUpEbKzn1UopMlpZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFpsHhU29Ys3afZrgMicJyhW.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben besloten om een volledig elektrische warmtepomp te nemen (Daikin Altherma 6kw + 3kW backupheater met 200L boiler). Deze wordt 8 mei aanstaande geïnstalleerd. Omdat wij ook van het gas af willen willen wij ook een inductieplaat in de keuken installeren. Omdat we een grote plaat willen installeren met een aansluitvermogen van ongeveer 10-11kW wilden wij over op 3 fase en de kookplaat op een krachtgroep laten installeren. Ik had toen de volgende timeline bedacht:

1. Elektricien vragen om 3 fase kast te installeren met ruimte voor warmtepomp en een krachtgroep plus trekken van 5 aderig draad naar de keuken met een perilex aansluiting. Groepenkast tijdelijk omlussen totdat Liander de 3 fase aansluiting kan realiseren.
2. Aanvraag bij Liander voor verzwaring
3a. Warmtepomp installeren
óf
3b. Liander maakt 3 fase aansluiting
4. Inductieplaat installeren
5. Gasaansluiting laten verwijderen.

Er is een elektricien bij mij geweest en die heeft de onderstaande groepenkast geïnstalleerd. Toen hij klaar was met de installatie sloeg 1 groep steeds door en was er een andere groep waarvan de schakelaar van de automaat niet uitvalt maar waarvan de er ook geen stroom bij de stopcontacten komt. 1 stopcontact van die groep laat 180V zien en weer 2 anderen 30V. De uitleg van de elektricien was dat dat komt door het doorlussen en dat dit zichzelf zou oplossen op het moment dat Liander de 3 fase aansluiting komt installeren en het doorlussen weghaalt. Hij kon ook geen nieuw 5 aderig draad trekken van de meterkast naar de keuken vanwege isolatie in de kruipruimte (EPA chips). Hij had echter wel een andere oplossing. Hij zou van een bestaand 3 aderig draad (Oven groep) een perilexaansluiting maken. Ik moest even bellen als Liander was langs geweest en ik de inductieplaat had. Dan zou hij de boel gaan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFcLHtKwj55bhDUTTHSx-h9ARRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWuLDZyRLEYbH3oDYbls9oOu.jpg?f=fotoalbum_large

In de dagen erna zat het mij toch niet lekker en ben ik mij meer gaan inlezen en naar de groepenkast gaan kijken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen krachtgroep is en ik zie er ook niet zo 123 ruimte voor (binnen de groepenkast). De installateur van de warmtepomp is langs geweest en hij zegt dat hij 3 modules nodig heeft voor de warmtepomp. Hij wil hiervoor de twee lege plekken en 1 bestaande (niet gebruikte) installatieautomaat gebruiken. Ik heb de meterkast geopend en ik zag dat de aarderails niet was vastgemaakt aan de de aardedraad (zie foto hieronder). Er is wel contact maar het zit niet vast. Ik heb contact opgenomen met de elektricien om in ieder geval de aarde vast te maken en dat contact verloopt moeizaam. We maken af en toe een afspraak maar dan komt hij niet opdagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8tuZptos-kHgzhCUxq7iyjZdyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJt1mpMyUnSNuhwYOmYxHWBT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kom ik op vraag 1: Ik wil eigenlijk niet langer wachten op de elektricien om de aarde vast te maken. Zou ik dit zelf kunnen vastmaken? Ik zou dan dat middelste schroefje op de rails losmaken, de linkerkant van de rails en paar mm opschuiven, weer vastdraaien en dan met een ander schroefje (ik heb de oude groepenkast nog met de oude materialen) het vast kunnen zetten. Dit zou dan kunnen bestaan in ieder geval tot de elektricien langs komt om te controleren dat het goed zit. Dit lijkt mij een minder risico dan de huidige situatie laten bestaan totdat de elektricien langskomt.

Antwoord: Check of er 230V zit tussen fasedraad onder de hoofdschakelaar en de aarde --> hier zit 230V op. Dit moet wel nog vastgemaakt worden.
--> Dit heb ik vastgezet.

Vraag 2: Klopt het dat er geen krachtgroep is en zou deze dan buiten de huidige groepenkast moeten komen of zien jullie nog een andere oplossing?

Antwoord: Klopt, er is geen krachtgroep en er is ook weinig ruimte. Er zou nog een kast naast gebouwd kunnen worden of een losse krachtgroepaardlekautomaat voor de inductieplaat.
--> Ik ga een krachtgroep laten bijplaatsen naast de kast.

Vraag 3: Klopt het verhaal van de elektricien dat je een perilexstopcontact op een bestaand 3 aderig draad kan aansluiten? Is dat veilig?

Antwoord: Klopt niet, is niet veilig en er is ook geen aansluiting voor in de meterkast. Er moet een nieuw 5 aderig draad getrokken worden.
--> Ik ga een nieuwe buis maken door de kruipruimte naar de keuken zodat er makkelijk een kabel getrokken kan worden.

Vraag 4: Klopt het verhaal van de elektricien dat de problemen met de niet werkende groepen worden opgelost als Liander 3 fase komt aansluiten? Waardoor komen deze problemen? Volgens mij zou je een 3 fase kast zonder problemen tijdelijk moeten kunnen omlussen naar 1 fase. Ligt het aan de elektricien of aan de bedrading in mijn huis of is het gewoon pech?

Antwoord: Het verhaal klopt niet. Dit zou niet zo moeten zijn. Je kan een 3 fasekast omlussen naar 1 fase. Dit kan met een brug of met draden zoals hier. De draden hier zijn wel te dun en daardoor gevaarlijk. Gezien het eerst wel werkte is de kans groot dat het probleem in de meterkast zit maar gezien alle groepen wel 230V leveren ben ik nog niet helemaal overtuigd dat er geen rare dingen in mijn installatie zitten.
--> Probleem blijkt in mijn installatie te zitten. Nu de niet werkende groepen samen op 1 aardlekschakelaar zitten is het probleem weg. Vermoedelijk zit er een verbinding ergens tussen de twee groepen.

Wat ben ik nu van plan:

1. Aarde zsm fixen, door elektricien of zelf
2. 8 mei warmtepomp laten installeren
3. Liander installeert 3 fase
4. Flexibele fornuisgasleiding verwijderen door loodgieter inclusief afdoppen (zie foto 1)
5. inductieplaat plus krachtgroep installeren en 5 aderig draad laten trekken naar de keuken door bestaande mantel van de fornuisgasleiding. (Hopelijk door huidige elektricien, anders door andere elektricien)

Vraag 5: Zien jullie nog problemen met bovenstaand stappenplan?

Antwoord: Nieuwe kabel trekken door een geribbelde buis is erg lastig, zeker als er bochten in zitten. Is niet aan te raden.
--> Ik ga een nieuwe buis maken naar de keuken door de kruipruimte. ligt weliswaar vol met EPA chips maar dat moet wel lukken.

Ik hoor graag jullie meningen en inzichten

Disclaimer: Uiteraard zullen er mensen zijn die zeggen, dump deze elektricien en neem een andere. Goedkoop is hier zeker duurkoop. Echter kost dat weer (flink) meer geld en ik heb de huidige al betaald voor werkzaamheden die nog niet uitgevoerd zijn (krachtgroep en trekken 5 aderig kabel met perilex stekker). Wellicht dat later in het traject de balans omslaat en ik eieren voor mijn geld kies.

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter1184 op 27-04-2024 13:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
Dit is een mooie boel weer, Ik zou mijn geld terug vragen en laat hem de oude maar weer terug erop schroeven vind ik persoonlijk, de doorlussingen onderaan bij de hoofdschakelaar zijn ook te dun, En weet ook niet of dat zo goed vast zit met de andere voeding draad vanaf je hoofdzekering.

En heb je ook gecheckt of je wel of geen werkende aarde hebt? dat heeft wel prio lijkt mij. En waarom altijd weer de goedkope emat spul? zou persoonlijk links laten liggen.
En de groep die afslaat dat probleem lost zichzelf niet op, het zou ook prima moeten werken inderdaad op 1 fase. Voordat de nieuwe kast eraan hing had je geen problemen met die stopcontacten die het niet meer doen?

Voor de toekomst zou ik deze bedrijf niet weer laten komen, Deze doet niks anders zoals het lijkt goedkoop spul aan de muur schroeven en dan weer gauw weg wezen.

als je over gaat naar een kookplaat op 3 fase zou je toch ruimte moeten maken en zou ik persoonlijk kijken of er nog een kast naast kan krijgen en dingen kan verschuiven maar als er geen kast bij kan dan overgaan naar smalle aardlek automaten en dan 3 fase aardlekautomaat voor je kookplaat, en dan van een meer bekend merk zoals ABB of Hager of Eaton. Geloof dat ABB nou ook smalle aardlek automaten heeft dacht ik.

En ik voor je kookplaat zou je toch echt een 5 aderige kabel naar je keuken moeten hebben. 3 draden is niet genoeg. en draden door een gasleiding zou ik niet doen, tenzij je er een kabel doorkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

popie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:29:
Dit is een mooie boel weer, Ik zou mijn geld terug vragen en laat hem de oude maar weer terug erop schroeven vind ik persoonlijk, de doorlussingen onderaan bij de hoofdschakelaar zijn ook te dun, En weet ook niet of dat zo goed vast zit met de andere voeding draad vanaf je hoofdzekering.
Dat was ook het eerste dat mij opviel, 2.5mm2 waar 35 of 40 Ampere doorheen kan.
En heb je ook gecheckt of je wel of geen werkende aarde hebt? dat heeft wel prio lijkt mij. En waarom altijd weer de goedkope emat spul? zou persoonlijk links laten liggen.
En de groep die afslaat dat probleem lost zichzelf niet op, het zou ook prima moeten werken inderdaad op 1 fase. Voordat de nieuwe kast eraan hing had je geen problemen met die stopcontacten die het niet meer doen?

Voor de toekomst zou ik deze bedrijf niet weer laten komen, Deze doet niks anders zoals het lijkt goedkoop spul aan de muur schroeven en dan weer gauw weg wezen.

als je over gaat naar een kookplaat op 3 fase zou je toch ruimte moeten maken en zou ik persoonlijk kijken of er nog een kast naast kan krijgen en dingen kan verschuiven maar als er geen kast bij kan dan overgaan naar smalle aardlek automaten en dan 3 fase aardlekautomaat voor je kookplaat, en dan van een meer bekend merk zoals ABB of Hager of Eaton. Geloof dat ABB nou ook smalle aardlek automaten heeft dacht ik.
ABB heeft ze inderdaad, maar ik vind ze wel duur. Zelf heb ik gekozen voor Siemens, niet veel duurder dan EMAT en een stuk betrouwbaarder.
En ik voor je kookplaat zou je toch echt een 5 aderige kabel naar je keuken moeten hebben. 3 draden is niet genoeg. en draden door een gasleiding zou ik niet doen, tenzij je er een kabel doorkrijgt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:07:
Vraag 3: Klopt het verhaal van de elektricien dat je eenperilexstopcontact op een bestaand 3 aderig draad kan aansluiten? Is dat veilig?
Je wilt een plaat van 10-11kW. Dat is dus een 3 fase plaat en die moet je aansluiten met een 5 aderige kabel. Kan niet met 3 aders voor dat vermogen.
Zelf met een kookgroep (=2x1 fase) kan dat niet (als je aarde meerekent).

Als de keuken aan de gang ligt waar de meterkast staat kun je evt ook nog over het plafond in de gang naar de keuken met een 5 aderige kabel.
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:07:
Vraag 4: Klopt het verhaal van de elektricien dat de problemen met de niet werkende groepen worden opgelost als Liander 3 fase komt aansluiten? Waardoor komen deze problemen? Volgens mij zou je een 3 fase kast zonder problemen tijdelijk moeten kunnen omlussen naar 1 fase. Ligt het aan de elektricien of aan de bedrading in mijn huis of is het gewoon pech?
Wat een onzin. Een 3 fase kast kun je prima aansluiten op 1 fase. Je krijgt dan een kam onder je hoofdschakelaar die dus de 1 fase bruine draad (vanuit de slimme meter) doorzet naar al de 3 fasen (aansluitingen). Liander haalt die kam weg en het je draait op 3 fasen. Ipv een kam heb je nu die bruine draden aan de onderkant. Dat kan ook (behalve dat ze te dun zijn).
Voorheen werkte het ook en dat moet nu ook het geval zijn. Dat Liander komt kan wel maanden duren overigens.

En de zonnepanelen horen eigenlijk een eigen aardlek te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 25-04-2024 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Wat een beunhaas. Nee hij kan geen perilex op 3 aderige aansluiten, er is geen fornuis of krachtgroep en alles had gewoon moeten werken toen hij weg ging, dat het pas werkt als.liander is geweest is echt klinkklare onzin. Ik zou een andere electricien een nieuwe kast op laten hangen, dan kan deze man de kast weer ophalen en je je geld terug geven.

Als ie zulke uitspraken doet zou ik niks van hem vertrouwen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
Die zwarte draad is die niet van een kookgroep? en de nullen zitten dan op verschillende fases
dan moet die de blauwe omkleuren. Maar van 3 fasen heeft die nog niet veel begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
popie schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:29:

Dank voor je antwoord.

Ik heb met een multimeter tussen de de bruine draad van de hoofdschakelaar en de aarde gemeten en dat is 230V, tussen bruin en blauw is het 230V. Er is dus wel connectie maar ik weet hiermee natuurlijk niet hoe goed die connectie is. Had voor dit avontuur geen ervaring met groepenkasten en wist dus ook niks over goedkope of slechtere merken, heb me nu aan de hand hiervan wel aardig ingelezen maar ik denk dat je gelijk hebt wat deze elektricien betreft. Ik had hiervoor geen problemen met groepen. Dat zal ik toch ook eens uit moeten zoeken hoe dat zit.

Wat betreft die 5 aderige kabel naar de keuken. Mijn plan was om de gasleiding te verwijderen en dan de geribbelde buis waar deze in zit te gebruiken om een nieuwe kabel te trekken. Zou een kabel ook door de gasleiding passen voor als deze moeilijk te verwijderen blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Wat een zooi die kast.
Ik zou eens meten op alle uitgangen van de 12 groepen of je wel 230V hebt. Met de schakelaars omhoog.
Het lijkt erop dat de besparing je nu duur komt te staan.
Als er niks is gedaan in de installatie in de woning kan het probleem eigenlijk alleen maar in de kast zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 25-04-2024 19:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:59:
Ik heb met een multimeter tussen de de bruine draad van de hoofdschakelaar en de aarde gemeten en dat is 230V, tussen bruin en blauw is het 0V.
Op elke component in je meterkast moet het tussen bruin en blauw 230V zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:59:
Wat betreft die 5 aderige kabel naar de keuken. Mijn plan was om de gasleiding te verwijderen en dan de geribbelde buis waar deze in zit te gebruiken om een nieuwe kabel te trekken. Zou een kabel ook door de gasleiding passen voor als deze moeilijk te verwijderen blijkt te zijn?
Als er bochten in zitten kun je dat wel vergeten of zal dat zeer moeilijk gaan (door de ribbels).
En een 5 aderige kabel is best wel dik. Vraag me af of dat wel past.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 25-04-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
jobr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:06:
[...]

Op elke component in je meterkast moet het tussen bruin en blauw 230V zijn.
Verkeerd opgeschreven van mij, is inderdaad 230V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 09:33
Ok aantal dingen wat wel gedaan moet worden:
- Aarde fixen dat het klopt
- Alle Automaten doormeten Fase naar 0 of er netjes 230V op zit
- Alle schroeven van de automaten nalopen of ze wel vast zitten
- de brug is simpelweg gevaarlijk die moet er spoedig uit en een dikkere ingezet worden
- Wel jammer dat de elektricien niet rekening heeft gehouden met de toekomst visie aangezien de kast nu te klein is voor extra 3 fase groepen (1 voor warmtepomp en 1 voor kookplaat)... en moet je met extra kasten gaan werken ergens in de meterkast.
- Aanvraag naar Liander kan sowieso al gedaan worden naar 3Fase dit duurt vaak wel eventjes.
- voor een 3 fase kookplaat moet je een 5x2.5mm2 kabel trekken hier is geen andere optie voor helaas..
- Zeik puntje: de aders aan de automaten kant zie ik redelijk veel nog wat blank koper. een nette installateur zie je dit niet.

Mocht 1 van bovenstaand vermelde stappen lastig zijn schakel een goede elektricien in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Jim423 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:59:
Wat een zooi die kast.
Ik zou eens meten op alle uitgangen van de 12 groepen of je wel 230V hebt. Met de schakelaars omhoog.
Het lijkt erop dat de besparing je nu duur komt te staan.
Als er niks is gedaan in de installatie in de woning kan het probleem eigenlijk alleen maar in de kast zitten.
Op alle uitgangen van de 12 groepen staat 230V.

Het lijkt mij ook dat het in de kast moet zitten omdat alleen daar iets aan is veranderd maar het gekke is dat er dus 1 groep is die ik wel kan aan en uitschakelen op de automaat (en dus 230V levert) maar aan het stopcontact levert de ene 6V, de ander 200 en weer eentje 0V. Dan zou ik denken dat het weer aan de installatie ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
jobr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:07:
[...]

Als er bochten in zitten kun je dat wel vergeten of zal dat zeer moeilijk gaan (door de ribbels).
En een 5 aderige kabel is best wel dik. Vraag me af of dat wel past.
Dat is een goeie, er zitten 2 bochten in. Er was hierboven ook benoemd dat via het plafond een optie is, daar zie ik ook nog wel mogelijkheden. Duidelijk is zeker dat er een nieuw kabel getrokken moet worden.

Zou 5 losse draden van 2.5mm2 door de buis trekken nog een optie zijn? Die zijn flexibeler. Ik weet niet of je per se een kabel moet gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Wouter1184 op 25-04-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Glewellyn schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:38:
[...]

Dat was ook het eerste dat mij opviel, 2.5mm2 waar 35 of 40 Ampere doorheen kan.

[...]

ABB heeft ze inderdaad, maar ik vind ze wel duur. Zelf heb ik gekozen voor Siemens, niet veel duurder dan EMAT en een stuk betrouwbaarder.

[...]
Die 1DIN spanningsONafhankelijke B16 van ABB is ook gewoon € 44,50, maar is niet beschikbaar, daarom is die prijs vertekend.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:23:
[...]

Op alle uitgangen van de 12 groepen staat 230V.

Het lijkt mij ook dat het in de kast moet zitten omdat alleen daar iets aan is veranderd maar het gekke is dat er dus 1 groep is die ik wel kan aan en uitschakelen op de automaat (en dus 230V levert) maar aan het stopcontact levert de ene 6V, de ander 200 en weer eentje 0V. Dan zou ik denken dat het weer aan de installatie ligt?
Alle groepen uit en daarna aan de draden trekken, die horen goed vast te zitten. Als ze allemaal goed vast zitten controleren of blauw&bruin van groep 1 uit hetzelfde buisje komen, dit ook bij de rest controleren. Verschil in spanning klinkt als draden die niet goed vast zitten of een fase en draden willekeurig aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Update:

Aarde heb ik nu op deze manier vastgezet. Ik ga dit nog later door een elektricien laten controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zshN4aZUbxqWZKa1LoWpA4Vo37A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liEJEWLjC3PmOHBFwSg0cQ3v.jpg?f=fotoalbum_large

Alle draden in en naar de installatieautomaten zitten goed vast en gaan ook naar de juiste buizen in de juiste paartjes.

Ik ga morgen weer proberen te bellen met de elektricien. Ik begrijp het nu wel een stuk beter allemaal, dat helpt als hij mij iets gaat proberen te vertellen wat niet klopt.

Ik ga de plaatsing van de warmtepomp uitstellen, dit voelt nog niet goed (en als ik straks geen warm water heb dan heb ik thuis echt de poppen aan het dansen).

Liander heeft gebeld, ze kunnen de 3 fase aansluiten alleen het meterbord voor de 3 fase meter wordt groter (breder en hoger) hiervoor moet de groepenkast omhoog en zal ook de kopen gasleiding omgelegd moeten worden. Weliswaar is er alleen werk in de meterkast nodig van Liander dus dit zal redelijk vlug verlopen. Vraag mij alleen wel echt af of het aansluiten van de 3 fase de problemen met de niet werkende groep zal oplossen. Ga ik nog over nadenken wat een handige volgorde van handelen is.

Ik ga nog nadenken wat een handige optie is om 5 aders naar de keuken te trekken. Of via het plafond of 5 losse draden via de bestaande flexibele buis van het gasfornuis of gaan duiken in de EPA chips.

Tot nu toe iedereen erg bedankt. Als er nog meer ideeën/meningen volgen dan hoor ik het graag. Zal nog wel updates posten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter1184 op 25-04-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Dapdodo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:48:
Die zwarte draad is die niet van een kookgroep? en de nullen zitten dan op verschillende fases
dan moet die de blauwe omkleuren. Maar van 3 fasen heeft die nog niet veel begrepen.
Welk zwarte draad bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
groep 8 of 9
zit er bij niet werkende groep isolatie onder de klem?
Dan meet je op de schroeven de juiste waarde, maar op stopcontact gekke dingen.

[ Voor 85% gewijzigd door Dapdodo op 25-04-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Dapdodo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:38:
groep 8 of 9
zit er bij niet werkende groep isolatie onder de klem?
Dan meet je op de schroeven de juiste waarde, maar op stopcontact gekke dingen.
Dat is dan groep acht, dat is het stopcontact in de meterkast. Ik ga morgen de aansluiting van de niet-werkende groep beter bekijken of er isolatie in de klem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Welke groep werkt niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Ik blijf dit soort kasten altijd raar vinden. Wel veel plek voor modules weg te zetten. Maar niet genoeg aarde aansluitingen.
Onder 1 schroef mag altijd maar 1 aarde draad zitten en geen 2. Tenzij het er voor ontworpen is en in de leverancier documentatie staat dat het mag.

Heb je je elektricien wel gevraagd voor je toekomst plannen of alleen ombouwen naar 3 fase?
Want dan was een ander model kast slimmer geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door The Fatal op 26-04-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Let op je aardlekschakelaars zijn 40 A deze moeten ivm zonnepanelen 63 A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Zijn er wel aderhulzen gebruikt op de flex draad ?
Sommige draden zijn ook te ver aangestript je ziet de blanke draad .
En waar wil hij nog een kast bijplaatsen ?
Enige 3 fase aan deze kast is de hoofdschakelaar.
Geen enkele 3 fase groep in deze kast.
Gebruikte bekabeling in deze kast zou ik minstens 6 kwadraat nemen.
Heb je geen last van een zwevende nul (draad lijkt goed aangesloten maar maakt geen contact ?
Bij hoofdschakelaar 1ste aansluiting draden van verschillende diameter onder 1 klem, absoluut niet toegestaan.
Deze Kast voeldoet op meerdere punten niet aan regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
De 'electricien' is zo te zien ook vergeten de beugels om de afgaande pijpen weer terug te plaatsen.
Ik weet niet hoe oud je woning is. Maar zit er geen loze pijp vanaf de meterkast richting keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Groep 4 werkt niet naar behoren (wisselende spanning over stopcontacten). Groep 7 staat nu uit want als ik die aanzet dan schieten aardlek 1 en 2 er uit. Als ik groep 7 alleen aanzet dan doet deze het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
devriesjande schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:03:
De 'electricien' is zo te zien ook vergeten de beugels om de afgaande pijpen weer terug te plaatsen.
Ik weet niet hoe oud je woning is. Maar zit er geen loze pijp vanaf de meterkast richting keuken?
Woning is uit 1925, geen loze leiding maar ik ben van plan om binnenkort maar zelf een leiding te maken door de kruipruimte. Lijkt me het makkelijkst voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
The Fatal schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:12:
Ik blijf dit soort kasten altijd raar vinden. Wel veel plek voor modules weg te zetten. Maar niet genoeg aarde aansluitingen.
Onder 1 schroef mag altijd maar 1 aarde draad zitten en geen 2. Tenzij het er voor ontworpen is en in de leverancier documentatie staat dat het mag.

Heb je je elektricien wel gevraagd voor je toekomst plannen of alleen ombouwen naar 3 fase?
Want dan was een ander model kast slimmer geweest.
Ik heb wel in de advertentie gezet dat ik mogelijk in de toekomst nog een laadpaal wil en dat er een warmtepomp en een inductieplaat aankomt. Dat ik daarom over wil op 3 fase. Daar is nu geen ruimte voor in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Raafje68 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:30:
Let op je aardlekschakelaars zijn 40 A deze moeten ivm zonnepanelen 63 A zijn.
Deze installatieautotomaat plus aardlekschakelaar was van de zonnepanelen. Is dit 63A? Zou ik dit dan nog kunnen hergebruiken voor de zonnepanelen als het nodig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-ac7KVWqOiywVvmlPbfPlPDVdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpAVyveqjusAMm8zKBkS0erJ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: net gebeld met zonnepaneleninstallateur. Volgens hun is 40A ook prima met de huidige installatie. Heeft ook geen eigen aardlekschakelaar nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter1184 op 26-04-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Wouter1184 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:52:
[...]

Ik heb wel in de advertentie gezet dat ik mogelijk in de toekomst nog een laadpaal wil en dat er een warmtepomp en een inductieplaat aankomt. Dat ik daarom over wil op 3 fase. Daar is nu geen ruimte voor in de kast.
Dan heb je toch eigenlijk niet gekregen wat je wilde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Raafje68 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:46:
Zijn er wel aderhulzen gebruikt op de flex draad ?
Sommige draden zijn ook te ver aangestript je ziet de blanke draad .
En waar wil hij nog een kast bijplaatsen ?
Enige 3 fase aan deze kast is de hoofdschakelaar.
Geen enkele 3 fase groep in deze kast.
Gebruikte bekabeling in deze kast zou ik minstens 6 kwadraat nemen.
Heb je geen last van een zwevende nul (draad lijkt goed aangesloten maar maakt geen contact ?
Bij hoofdschakelaar 1ste aansluiting draden van verschillende diameter onder 1 klem, absoluut niet toegestaan.
Deze Kast voeldoet op meerdere punten niet aan regelgeving.
Ik weet niet goed wat zijn verdere plannen zijn met alle aansluitingen/kasten. Het vervelende is is dat ik tot nu toe geen contact met hem krijg. Zou graag met hem in gesprek gaan om te kijken wat zijn plannen zijn.

Die zwevende nul zou dan na de installatieautomaten moeten zitten lijkt mij als alle automaten uitgaand 230V meten toch? Ik ga zo even kijken bij de nietwerkende groep hoe die zit aangesloten. Denk niet dat er adereindhulzen zijn gebruikt. Is dat gebruikelijk in de kast?

Edit: geen adereindhulzen. Voor zover ik kan zien zit er geen isolatie tussen de klemmen. Ik heb ze echter niet allemaal losgemaakt. Dat gaat voor mij als DHZer iets te ver.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter1184 op 26-04-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
The Fatal schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:56:
[...]

Dan heb je toch eigenlijk niet gekregen wat je wilde?
Klopt, in het beste scenario heb ik een elektricien die zegt: ik heb een fout gemaakt ik ga het allemaal veranderen. In het slechtste geval hoor ik niks meer van hem. Ik probeer een beetje te kijken als het niet het beste scenario wordt wat ik er dan nog van kan maken.

Mijn tactiek is eerst kijken hoe we er samen uit kunnen komen. Als dat niet lukt dan ga ik mijn geld terugvragen. Al ben ik ook zo realistisch dat dat een lange weg kan worden waarbij het de vraag is of het de moeite allemaal waard is.

[ Voor 21% gewijzigd door Wouter1184 op 26-04-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Wouter1184 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:39:
[...]

Groep 4 werkt niet naar behoren (wisselende spanning over stopcontacten). Groep 7 staat nu uit want als ik die aanzet dan schieten aardlek 1 en 2 er uit. Als ik groep 7 alleen aanzet dan doet deze het wel.
Ik ben bang dat de nul of de fase van groep 4 en 7 ergens in de installatie aan elkaar geknoopt zijn.
Als deze twee groepen vroeger achter dezelfde aardlekschakelaar hebben gezeten dan ging het daardoor goed. Dat is de elektricien niet kwalijk te nemen.

Ik weet niet of je een universeelmeter ter beschikking hebt. Als groep 4 en 7 allebei uit staan dan moet je eens de weerstand meten tussen de fasen van groep 4 en 7. En tussen de nullen van groep 4 en 7.
Daar mag geen verbinding tussen zijn; dus oneindige weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wouter1184 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:39:
[...]

Als alle draden in de kast juist gemonteerd zijn zoals je hier boven aan gaf dan zit het probleem in de rest van je installatie. Iemand heeft ergens een bruine draad van de ene groep gebruikt en daar de blauwe draad van groep 7 bij aangesloten op een lichtpunt/stopcontact.
Die zaten vroeger misschien op dezelfde aardlek waardoor je er geen last van had maar nu wel. Doordat stroom bijvoorbeeld via de bruine draad van groep vier naar het stopcontact gaat en terug komt via de blauwe draad van groep zeven hebben beide aardleks het idee dat er stroom weg lekt.

Verklaart ook je gedoe met variabele voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
devriesjande schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:32:
[...]

Ik ben bang dat de nul of de fase van groep 4 en 7 ergens in de installatie aan elkaar geknoopt zijn.
Als deze twee groepen vroeger achter dezelfde aardlekschakelaar hebben gezeten dan ging het daardoor goed. Dat is de elektricien niet kwalijk te nemen.

Ik weet niet of je een universeelmeter ter beschikking hebt. Als groep 4 en 7 allebei uit staan dan moet je eens de weerstand meten tussen de fasen van groep 4 en 7. En tussen de nullen van groep 4 en 7.
Daar mag geen verbinding tussen zijn; dus oneindige weerstand.
Ik heb alle groepen getest en krijg tussen alle groepen oneindige (meer dan 2Mohm) weerstand. Ik krijg echter ook tussen de fase en nul van groep 2 (geen problemen) en 4 (problematisch) ook oneindige weerstand. Ik moet om goed te meten dan een betere universeelmeter hebben denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter1184 op 26-04-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Je moet niet tussen de fase en de nul van iedere groep meten. Maar zoals ik al schreef tussen de fase van groep 4 en de fase van groep 7.
En tussen de nul van groep 4 en de nul van groep 7.
Als je de twee pennen van de universeelmeter tegen elkaar houd is de weerstand dan 0 Ohm? Dan is een andere meter niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
devriesjande schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:55:
Je moet niet tussen de fase en de nul van iedere groep meten. Maar zoals ik al schreef tussen de fase van groep 4 en de fase van groep 7.
En tussen de nul van groep 4 en de nul van groep 7.
Als je de twee pennen van de universeelmeter tegen elkaar houd is de weerstand dan 0 Ohm? Dan is een andere meter niet nodig.
Ja klopt, beetje snel opgeschreven. Ik heb eerst gedaan wat jij zei en toen was de weerstand steeds onbeperkt. Ik heb dit ook gedaan voor alle andere groepen en die waren ook onbeperkt. Ik heb ook de weerstand tussen de nul en fase van iedere groep opgemeten en soms was die ook onbeperkt. Ik vroeg mij daardoor af of het bereik van mijn multimeter (max 2000 kOhm) wel toereikend was voor deze klus. Maar misschien maakt dat helemaal niet uit. Weerstand is 0 als ik de polen tegen elkaar hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Wouter1184
Wissel groep 5 eens met groep 4.
Wat is dan het gedrag?

Waarom deze actie:
Als huidige groep 7 en 4 achter dezelfde aardlek zitten, is er waarschijnlijk geen aardfout meer.
Door nu groep 5 te wisselen met 4 komen de huidige 4 en 7 achter 1 aardlek te zitten.
- Probleem weg, dan zit er een illegale verbinding tussen 4 en 7, maar kan je tijdelijk verder.
- Probleem is er nog, dan zit de verbinding tussen andere automaten, door uitsluiten aan/uit zal je goed moeten uitzoeken welke wel en welke niet.

Hoe ga je dan die fout in je installatie verder onderzoeken:
Omdat het probleem weg is, zullen je stopcontacten nu wel goede spanning aangeven.
Als je dan 1 groep uitzet van de 2 op dat moment 5 (oude 4) of 7. Kan je erachter komen welke stopcontacten dan een slechte spanning geven. Die moeten dan van de muur en daar moet je dan draden gaan volgen. Mogelijk kom je ergens nog een stukje katoen tegen?
Of stap voor stap vanaf de meterkast weer een stukje installatie eraan knopen en kijken of probleem weg is, of terug komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 26-04-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Oei Oei
Ik zou zo snel mogelijk een (andere) elektricien inschakelen om die doorlus op de hoofdschakelaar te vervangen. Dat is echt niet oke.

Hopelijk heb je nog niet betaald?
Helaas al wel zo te lezen.

In ieder geval heb je hier nu een onveilige (en niet volgens nen1010) meterkast.

Zsm die doorlus vervangen door 6mm2 of een kam.

Die meterkast heeft inderdaad geen ruimte meer voor uitbereiding, dan zou je deze moeten verwijderen en een andere kast ophangen. (Of een klein kastje er naast)

[ Voor 62% gewijzigd door dragonhaertt op 26-04-2024 18:27 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:03
een elektricien die dit heeft gemaakt heeft geen liefde voor zijn vak anders laat hij het niet zo achter en gebruikt niet deze rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

gebruiker 007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:27:
een elektricien die dit heeft gemaakt heeft geen liefde voor zijn vak anders laat hij het niet zo achter en gebruikt niet deze rommel
Niet alleen geen liefde voor het vak, maar dit mag ook gewoon niet.

Deze kast is niet veilig en niet volgens de geldende normen.

Deze elektricien zou naar mijn mening zijn vak niet meer mogen uitvoeren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:25:
Liander heeft gebeld, ze kunnen de 3 fase aansluiten alleen het meterbord voor de 3 fase meter wordt groter (breder en hoger) hiervoor moet de groepenkast omhoog en zal ook de kopen gasleiding omgelegd moeten worden. Weliswaar is er alleen werk in de meterkast nodig van Liander dus dit zal redelijk vlug verlopen.
Die groepenkast omhoog en die gasleiding aanpassen dat doet Liander niet volgens mij. Dat moet je dus zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:29:
[...]

Die groepenkast omhoog en die gasleiding aanpassen dat doet Liander niet volgens mij. Dat moet je dus zelf regelen.
Ik had toen de mazzel dat mijn kabel wel een stukje de kruipruimte in kon dus kon het meterbord wel onder de groepenkast.
Die monteur van Liander was ook niet zo moeilijk trouwens.

Maar ik kan mee voorstellen dat volgens de regels de meter op hoogte x moet hangen en dan je groepenkast omhoog moet.
Met een monteur die niet zoveel zin heeft kan het er op uitdraaien dat ie onvericht ter zake weer vertrekt.

De gasleiding komen ze sowieso niet aan....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:34:
Maar ik kan mee voorstellen dat volgens de regels de meter op hoogte x moet hangen en dan je groepenkast omhoog moet.
Met een monteur die niet zoveel zin heeft kan het er op uitdraaien dat ie onvericht ter zake weer vertrekt.
Is nogal een werk om die meterkast omhoog te zetten. Alles moet los en Alle buisjes moeten worden ingekort en al die automaten weer opnieuw aangesloten.
Aarddraad is misschien te kort.

Maar ik neem aan dat het telefonisch ook verteld is wie dat moet doen. En anders zou ik nog even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:03
dragonhaertt schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:28:
[...]

Niet alleen geen liefde voor het vak, maar dit mag ook gewoon niet.

Deze kast is niet veilig en niet volgens de geldende normen.

Deze elektricien zou naar mijn mening zijn vak niet meer mogen uitvoeren.
dat klopt maar ik denk een klein beetje netjes maar inderdaad deze vent is een preutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:39:
[...]

Is nogal een werk om die meterkast omhoog te zetten. Alles moet los en Alle buisjes moeten worden ingekort en al die automaten weer opnieuw aangesloten.
Aarddraad is misschien te kort.

Maar ik neem aan dat het telefonisch ook verteld is wie dat moet doen. En anders zou ik nog even bellen.
Dat gaat die monteur van het netbeheer niet doen in ieder geval.
Bij mij kon de kabel de grond in en dan paste het nieuwe meterbord.
Dus dat was snel klaar.
Had dat niet gekunt dan had mijn groepenkast omhoog gemoeten.
Was voor mij geen probleem want daar red ik mezelf wel mee.
Maar voor de ts zal dat anders zijn.

Als de groepenkast omhoog moet zal je gelijktijdig een elektricien moeten inschakelen.
Die gasleiding kun je op voorhand wel laten verplaatsen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Dapdodo schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:11:
@Wouter1184
Wissel groep 5 eens met groep 4.
Wat is dan het gedrag?

Waarom deze actie:
Als huidige groep 7 en 4 achter dezelfde aardlek zitten, is er waarschijnlijk geen aardfout meer.
Door nu groep 5 te wisselen met 4 komen de huidige 4 en 7 achter 1 aardlek te zitten.
- Probleem weg, dan zit er een illegale verbinding tussen 4 en 7, maar kan je tijdelijk verder.
- Probleem is er nog, dan zit de verbinding tussen andere automaten, door uitsluiten aan/uit zal je goed moeten uitzoeken welke wel en welke niet.

Hoe ga je dan die fout in je installatie verder onderzoeken:
Omdat het probleem weg is, zullen je stopcontacten nu wel goede spanning aangeven.
Als je dan 1 groep uitzet van de 2 op dat moment 5 (oude 4) of 7. Kan je erachter komen welke stopcontacten dan een slechte spanning geven. Die moeten dan van de muur en daar moet je dan draden gaan volgen. Mogelijk kom je ergens nog een stukje katoen tegen?
Of stap voor stap vanaf de meterkast weer een stukje installatie eraan knopen en kijken of probleem weg is, of terug komt.
Bingo, alle groepen werken weer naar behoren nu ik 4 en 5 verwisseld heb. Ik weet nu hoe ik verder kan, dankjewel. Ik heb dit huis vorig jaar gekocht en in 2012 is er een grote verbouwing gedaan. Vermoedelijk is toen iets verkeerd aangesloten. Ik ga hiernaar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:48:
[...]

Dat gaat die monteur van het netbeheer niet doen in ieder geval.
Bij mij kon de kabel de grond in en dan paste het nieuwe meterbord.
Dus dat was snel klaar.
Had dat niet gekunt dan had mijn groepenkast omhoog gemoeten.
Was voor mij geen probleem want daar red ik mezelf wel mee.
Maar voor de ts zal dat anders zijn.

Als de groepenkast omhoog moet zal je gelijktijdig een elektricien moeten inschakelen.
Die gasleiding kun je op voorhand wel laten verplaatsen.
Ja klopt, ik moet zelf zorgen dat de meterkast omhoog gaat. Liander heeft dat ook gezegd. Zij gaan niet hun installatie naar beneden halen in mijn geval helaas. Ik ga een loodgieter vragen om de gasleiding om te leggen en dan een/de elektricien vragen om de kast omhoog te doen.

Jammer dat ik niet eerder wist van de eisen van Liander. Wellicht had een capabelere elektricien dit wel geweten en mee rekening gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Bedankt allemaal voor de reacties. Mijn plan gaat er nu als volgt uitzien:

1. Warmtepomp plaatsen
2. Loodgieter vragen om gasbuis in de meterkast af te doppen zodat groepenkast de ruimte heeft. Hierdoor kan ik even niet op gas koken maar heb nog genoeg ander materiaal om op te koken.
3. Elektricien groepenkast omhoog laten plaatsen en doorlussing verzwaren zodat er genoeg ruimte is voor Liander
4. Liander sluit 3 fase aan
5. Zelf kruipruimte in om een nieuwe leiding aan te leggen.
6. Elektricien krachtgroep laten plaatsen (wellicht gewoon naast de kast), 5 aderige kabel trekken door nieuwe leiding, perilex plaatsen in de keuken en inductieplaat aansluiten.
7. Uitzoeken waar de fout zit in mijn installatie.

Wat betreft de elektricien die dit heeft aangelegd. Ik ga proberen om met hem contact te leggen omdat hij nog twee dingen moet doen volgens de offerte die hij nog niet gedaan heeft (krachtgroep aanleggen, kabel trekken en perilex stopcontact maken). Mocht dit contact niet meer lukken dan kies ik eieren voor mijn geld en ga ik een andere elektricien vragen voor een offerte. Ik zal dan Homedeal (waar ik m'n offerte uit had staan) contacten wat zij nog kunnen bieden aan ondersteuning en een review achterlaten die mijn ervaring duidelijk maakt.

Leerpunt: Goedkoop is echt duurkoop. Ik heb hier 950 euro voor betaald waar andere elektriciens 1300 tot 2500 euro vroegen. Positief bekeken, ik heb nu nog minstens 350 euro budget over om een andere elektricien te vragen ;). Ik kies de volgende keer liever voor een groter bedrijf met een goed bereikbaar kantoor met klantendienst dan voor een 1mans bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Wouter1184
stap 2: Kraan dicht voor de gasmeter, afkoppelen en afdoppen. Dop van de gamma of toolstation.
Of gaskraan dicht, knie met bovenste stukje gasleiding ervan tussen halen en recht op elkaar. Slangen buigen.
Dan zit alles rechts van de meterkast, en kan daar een drie rij-ige kast boven.

Volgorde 2,5,3+6,1,4,7
Waarbij je goed moet nagvragen wat er nodig is voor de wartmepomp.
Die moet je dus wel al besteld hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 27-04-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Wouter1184 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:53:
[...]

Bingo, alle groepen werken weer naar behoren nu ik 4 en 5 verwisseld heb. Ik weet nu hoe ik verder kan, dankjewel. Ik heb dit huis vorig jaar gekocht en in 2012 is er een grote verbouwing gedaan. Vermoedelijk is toen iets verkeerd aangesloten. Ik ga hiernaar op zoek.
Wat zit er op groep 5 (voorheen 4) en groep 7? Toevallig verlichting in de hal / overloop / zolder? Met dat soort schakelingen verdeeld over meerdere verdiepingen worden vaker fouten gemaakt.

Of heb je ergens een dubbel afdekraam met 2 lichtschakelaars die op verschillende groepen zitten / zouden moeten zitten (bijvoorbeeld woonkamer en eetkamer / keuken)? Ook daar is snel het poortje tussen beide inbouwdozen uitgebroken en een draad tussen gelegd.

Heb je bedraad gekoppelde rookmelders in huis?

Of toevallig recent nog een "smart" schakelaar / dimmer geïnstalleerd waar je zelf een nuldraad bijgetoverd hebt? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wouter1184 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:09:
Bedankt allemaal voor de reacties. Mijn plan gaat er nu als volgt uitzien:

1. Warmtepomp plaatsen
2. Loodgieter vragen om gasbuis in de meterkast af te doppen zodat groepenkast de ruimte heeft. Hierdoor kan ik even niet op gas koken maar heb nog genoeg ander materiaal om op te koken.
3. Elektricien groepenkast omhoog laten plaatsen en doorlussing verzwaren zodat er genoeg ruimte is voor Liander
4. Liander sluit 3 fase aan
5. Zelf kruipruimte in om een nieuwe leiding aan te leggen.
6. Elektricien krachtgroep laten plaatsen (wellicht gewoon naast de kast), 5 aderige kabel trekken door nieuwe leiding, perilex plaatsen in de keuken en inductieplaat aansluiten.
7. Uitzoeken waar de fout zit in mijn installatie.

Wat betreft de elektricien die dit heeft aangelegd. Ik ga proberen om met hem contact te leggen omdat hij nog twee dingen moet doen volgens de offerte die hij nog niet gedaan heeft (krachtgroep aanleggen, kabel trekken en perilex stopcontact maken). Mocht dit contact niet meer lukken dan kies ik eieren voor mijn geld en ga ik een andere elektricien vragen voor een offerte. Ik zal dan Homedeal (waar ik m'n offerte uit had staan) contacten wat zij nog kunnen bieden aan ondersteuning en een review achterlaten die mijn ervaring duidelijk maakt.

Leerpunt: Goedkoop is echt duurkoop. Ik heb hier 950 euro voor betaald waar andere elektriciens 1300 tot 2500 euro vroegen. Positief bekeken, ik heb nu nog minstens 350 euro budget over om een andere elektricien te vragen ;). Ik kies de volgende keer liever voor een groter bedrijf met een goed bereikbaar kantoor met klantendienst dan voor een 1mans bedrijf.
De kostprijs van jou kastje....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt4b6Y7T5fMdHUSjxpqwqGd5b1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhk4KmJglqTeJ0a8wdoc8gDh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Wouter1184 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:54:
[...]

Deze installatieautotomaat plus aardlekschakelaar was van de zonnepanelen. Is dit 63A? Zou ik dit dan nog kunnen hergebruiken voor de zonnepanelen als het nodig is?

[Afbeelding]
Die C40 automaat heeft gediend als voorbeveiliging voor de gehele kast, zodat deze niet kan worden overbelast bij het gebruiken van 2 voedingsbronnen (net en PV). Fabrikant ABB heeft dat mooi uitgelegd in deze PDF.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5tPwa1BWC3XzuulmzZj24-VRYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMfiEMQpFnP6SO53BnQcVEKR.jpg?f=fotoalbum_large

Straks met een 3x25A aansluiting kan er nog maar 25A uit het net komen, in plaats van 35A of 40A nu, daardoor is er geen kans meer dat je de kast overbelast. De PV zal max zo'n 14A leveren? en 25A+14A<40A. Maar totdat je de aansluiting daadwerkelijk hebt laten verzwaren klopt het nu eigenlijk even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik zou daar vandaag nog een paar stukjes 6mm² tussen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als die kast omhoog moet zou ik gelijk een kast met 3 rijen ophangen zodat er weer ruimte is voor de 3 fase automaten van warmtepomp en kookplaat. Anders wordt het weer een rommeltje.

Gasleiding recht omhoog en aan de rechterkant van het verdeelblok aansluiten ipv links, of het verdeelblok 90 graden draaien en er gelijk op aansluiten als de slangen dat kunnen hebben. Misschien ook even geel verven.
Was die installateur dronken of zo?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Wouter1184 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:26:
[...]

Dat is een goeie, er zitten 2 bochten in. Er was hierboven ook benoemd dat via het plafond een optie is, daar zie ik ook nog wel mogelijkheden. Duidelijk is zeker dat er een nieuw kabel getrokken moet worden.

Zou 5 losse draden van 2.5mm2 door de buis trekken nog een optie zijn? Die zijn flexibeler. Ik weet niet of je per se een kabel moet gebruiken.
Ik geef 't eigenlijk wel een kans om het door de oude mantelbuis heen te trekken. Als de nieuwe kabel even dik of dunner is als de oude buis, dan zou de kabel in theorie nergens achter blijven happen. Als je dan de oude buis heel goed vastmaakt aan de kabel met ducttape, zonder randjes en andere gekkigheid, en dan de oude buis er uit trekt terwijl je aan de kabel duwt... Ik zou het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Leerpunt: Goedkoop is echt duurkoop. Ik heb hier 950 euro voor betaald waar andere elektriciens 1300 tot 2500 euro vroegen.
Zo extreem goedkoop is dat niet.
Bij familie nog dit jaar een 1 fase kast laten vervangen door een 3 fase kast met 3 rijen (!) en met EATON merk componenten. Krachtgroep erin en kabel met perilex laten trekken naar de keuken. 10 jaar garantie.
Was 1072 euro. Werkt landelijk.

Dus het kan wel voor dat bedrag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
Xander schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:52:
[...]

Die C40 automaat heeft gediend als voorbeveiliging voor de gehele kast, zodat deze niet kan worden overbelast bij het gebruiken van 2 voedingsbronnen (net en PV). Fabrikant ABB heeft dat mooi uitgelegd in deze PDF.
[Afbeelding]

Straks met een 3x25A aansluiting kan er nog maar 25A uit het net komen, in plaats van 35A of 40A nu, daardoor is er geen kans meer dat je de kast overbelast. De PV zal max zo'n 14A leveren? en 25A+14A<40A. Maar totdat je de aansluiting daadwerkelijk hebt laten verzwaren klopt het nu eigenlijk even niet.
Thanks, mooie uitleg.

Ik ga iemand vinden die er 6mm2 draadjes voor mij kan aanleggen voor de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1184
jobr schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:41:
[...]

Zo extreem goedkoop is dat niet.
Bij familie nog dit jaar een 1 fase kast laten vervangen door een 3 fase kast met 3 rijen (!) en met EATON merk componenten. Krachtgroep erin en kabel met perilex laten trekken naar de keuken. 10 jaar garantie.
Was 1072 euro. Werkt landelijk.

Dus het kan wel voor dat bedrag. :)
Mooie prijs! goed om wat vergelijkingsmateriaal te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter1184
Xander schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:45:
[...]

Wat zit er op groep 5 (voorheen 4) en groep 7? Toevallig verlichting in de hal / overloop / zolder? Met dat soort schakelingen verdeeld over meerdere verdiepingen worden vaker fouten gemaakt.

Of heb je ergens een dubbel afdekraam met 2 lichtschakelaars die op verschillende groepen zitten / zouden moeten zitten (bijvoorbeeld woonkamer en eetkamer / keuken)? Ook daar is snel het poortje tussen beide inbouwdozen uitgebroken en een draad tussen gelegd.

Heb je bedraad gekoppelde rookmelders in huis?

Of toevallig recent nog een "smart" schakelaar / dimmer geïnstalleerd waar je zelf een nuldraad bijgetoverd hebt? :+
Groep 5 zit de bijkeuken en schuur. Groep 7 is entreehal, wc beneden hal, hal boven, badkamer boven en 1 random stopcontact in de keuken in een driedubbel afdekraam waar de schakelaar ernaast op groep 6 zit en een dimmer die het pas doet als groep 5, 6 en 7 aanstaan en dan alsnog maar 180V geeft (maar het licht doet het wel dus nooit doorgehad).

Geen bedrade rookmelders en zelf geen schakelaars/dimmers geinstalleerd.

Ik denk dat ik het in het laatstgenoemde afdekraam moet gaan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Wouter1184 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:10:
[...]

Groep 5 zit de bijkeuken en schuur. Groep 7 is entreehal, wc beneden hal, hal boven, badkamer boven en 1 random stopcontact in de keuken in een driedubbel afdekraam waar de schakelaar ernaast op groep 6 zit en een dimmer die het pas doet als groep 5, 6 en 7 aanstaan en dan alsnog maar 180V geeft (maar het licht doet het wel dus nooit doorgehad).

Geen bedrade rookmelders en zelf geen schakelaars/dimmers geinstalleerd.

Ik denk dat ik het in het laatstgenoemde afdekraam moet gaan zoeken...
Ik geloof gewoon nog steeds niet dat je een elektricien over de vloer hebt gehad die dit wel heeft geconstateerd maar gewoon is weggelopen met "ja dit lost zich vanzelf wel op, hoooooi".

Wat een eer heb je dan van je vak :(

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter1184
Update:

Ik heb de elektricien een mail gestuurd met daar in een ultimatum (fix het of geef geld terug) maar ze hebben niet gereageerd binnen de gestelde termijn. Ik heb mijn klacht gemeld bij de website waar ik mijn advertentie had staan en voor de zekerheid ook maar naar een aantal andere grote websites gestuurd.

De warmtepomp is geïnstalleerd en hun elektricien heeft mijn kast nog eens gecontroleerd op veiligheid. De hoofdschakelaar heeft nu een brug ipv de 2.5mm doorlussing. De aarde had ik al goed gemonteerd.

Ik ga nog maar even denken wat ik ga doen, of een nieuwe kast of een extra kast ernaast met daarin de krachtgroep. Kabel en perilexdoos ga ik nu zelf leggen.

Bedankt nog voor alle reacties, veel van geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is wat je zelf mooier vind... Sowieso rekening houdende met de hoogte van de kast en heb je links / rechts genoeg ruimte...

404 Signature not found

Pagina: 1