[Reizen] Europese ID door ander land uitgegeven, beperkingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:11
Momenteel op Schiphol aan het wachten op onze vlucht, dus tijd om de vraag hier even te stellen.

Mijn vrouw komt uit België, heeft de Belgische nationaliteit. Haar ID heeft ze in Nederland bij de ambassade aangevraagd en opgehaald. We reizen al jaren met haar Belgische ID.

Vandaag werd ze door de luchtvaartmaatschappij tijdens het inchecken geweigerd. Als reden werd aangegeven dat een ID uitgegeven door een ander land niet wordt geaccepteerd. Klopt dit?

De marechaussee vond het maar vreemd. Mogen vliegmaatschappijen dit soort regels zelf opstellen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

c-nan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:39:
Mogen vliegmaatschappijen dit soort regels zelf opstellen?
Het heeft niets met de luchtvaartmaatschappij te maken, maar met de regels van de bestemming. Als ze haar laten vliegen en ze wordt daar geweigerd, dan moet de maatschappij haar terug laten reizen op de eerste beschikbare vlucht en een boete betalen.

Waar ging de vlucht naar toe?

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 25-04-2024 16:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28
De identiteitskaart voor Belgen in het buitenland is een geldig reisdocument in de lidstaten van de Europese Unie en in een aantal buurlanden ervan.
Van: https://www.belgium.be/nl...itenland/identiteitskaart

Er zijn twee opties waardoor dit mis kan gaan:
- Je reist naar een land dat niet bij de EU e.d. hoort (genoemd in bovenstaande quote).
- De incheckmedewerker is niet bekend met deze specifieke versie van de Belgische ID kaart. Het feit dat de Marechaussee het vreemd vond (ik neem aan dat het dan om die incheck-actie ging) geeft al aan dat er daar iets mis ging. Als de kaart niet geldig zou zijn geweest was je niet door de check van de Marechaussee heen gekomen, maar de airline controleert inderdaad of je met die kaart het land waar je heen gaat in mag. Dit (zoals aangegeven) zodat ze geen extra kosten krijgen om je vrouw weer terug te brengen als het mis gaat.

Het ID is trouwens niet door 'een ander land' uitgegeven. Je geeft zelf al aan dat het via de Belgische ambassade is uitgegeven, dus dan is het gewoon een Belgisch ID, maar de tekst 'voor Belgen in het buitenland' zal voor de verwarring hebben gezorgd.

Ik gok dat het optie 2 was.... de medewerker in kwestie heeft hopelijk ook weer iets geleerd vandaag.

Ik neem aan dat je toch samen reist aangezien je aangeeft te wachten op 'onze vlucht'? Fijne reis alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30
Vreemd verhaal. Ik woon in Finland en reis exclusief met mijn Nederlandse paspoort, ook naar niet-EU landen. De enige uitzondering is als een bepaald (niet-EU) land een bepaald paspoort niet accepteert of andere regels hanteert, maar het verschil tussen Nederland en België heb je daar alleen "last" van als je naar Pakistan of Rwanda vliegt als ik zo kijk. Ik gok dat dit niet je bestemming was.

Ga uit van een ongeïnformeerde medewerker. Is het uiteindelijk wel goed gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niet elke ID-kaart is een paspoort. Voor Belgie zal iets soortgelijks gelden als https://www.rijksoverheid...erlandse-identiteitskaart

Misschien goed om voor de toekomst (ook, of alleen) een paspoort te nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 26-04-2024 09:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)