Unmanaged switch met meerdere subnetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:49
Hoi, ik heb even een kort vraagje.

Een situatieschets:

Stel je hebt een aantal ip camera's die allemaal in een bepaald subnet zitten, als voorbeeld 192.168.10.x

Daar staat een pc bij die bijv een aantal netwerkpoorten heeft. Daarvan zijn een aantal poorten statisch ingesteld op een subnet.
Bijvoorbeeld die van de camera, en van het eigen intranet, die kan als voorbeeld 10.0.10.x hebben. En nog een paar die een ip krijgen van een ander host apparaat en dus niet statisch worden ingesteld.

Kan ik dan bijvoorbeeld de bekabeling overbrengen naar een unmanaged switch en dan nog steeds alle subnetten bereiken?

Volgens Google moet dit kunnen, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die een soortgelijke configuratie in de praktijk hebben draaien.

Qua software is het gewoon netwerkconfiguratie in Windows 10 pro

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd. :Y)

Beste antwoord (via donnie1992 op 25-04-2024 20:14)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Werkt het: ja
Is het netjes: nee

MAC adressen leven in laag2. Gezien de switch unmanaged is zal ieder apparaat in het zelfde L2 domein gaan leven. Dit is nadelig gezien een ARP request voor bijv. een apparaat in 192.168.10.0/24 ook zal worden ontvangen door een apparaat in 10.0.10.0/24. Om verkeer van elkaar te scheiden is het beste om een managed switch met een aantal VLANs te gebruiken.

[ Voor 84% gewijzigd door Yariva op 25-04-2024 16:00 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Als ik je vraag goed begrijp moet dat geen probleem zijn inderdaad. Wel even opletten dat je niet meerdere dhcp servers op die switch aansluit.
Zolang je 1 dhcp server hebt en de overige subnets statisch instelt is zal het werken.

Je kan overigens ook gewoon meerdere ip's op één netwerk kaart instellen op je windows machine, hoef je niet de hele pc vol netwerkkaarten te stoppen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Werkt het: ja
Is het netjes: nee

MAC adressen leven in laag2. Gezien de switch unmanaged is zal ieder apparaat in het zelfde L2 domein gaan leven. Dit is nadelig gezien een ARP request voor bijv. een apparaat in 192.168.10.0/24 ook zal worden ontvangen door een apparaat in 10.0.10.0/24. Om verkeer van elkaar te scheiden is het beste om een managed switch met een aantal VLANs te gebruiken.

[ Voor 84% gewijzigd door Yariva op 25-04-2024 16:00 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
donnie1992 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:47:

Daar staat een pc bij die bijv een aantal netwerkpoorten heeft. Daarvan zijn een aantal poorten statisch ingesteld op een subnet.
Bijvoorbeeld die van de camera, en van het eigen intranet, die kan als voorbeeld 10.0.10.x hebben. En nog een paar die een ip krijgen van een ander host apparaat en dus niet statisch worden ingesteld.

Kan ik dan bijvoorbeeld de bekabeling overbrengen naar een unmanaged switch en dan nog steeds alle subnetten bereiken?
Dat kan, die meerdere netwerkkaarten heb je niet nodig. Windows is prima in staat om per netwerkkaart een stapel IP-adressen in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:49
Nou, dan ben ik helemaal gerust gesteld.
Iedereen bedankt voor de antwoorden _/-\o_