Rolluik onderloopbeveiliging en automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb een (zwaar, stalen) rolluik die ik "smart" wil maken zodat op gezette tijden, middels een schema of via een app het rolluik bediend kan worden.
Dat lijkt op zich niet zo moeilijk, er zijn zat smart rolluik schakelaars verkrijgbaar. Ik denk nu zelf aan een Shelly Plus 2PM of een KlikAanKlikUit Rolluikschakelaar.
Deze moet extra toegevoegd (parallel) worden aan ook nog de handbediening (op-neer schakelaar binnen en sleutel-schakelraar buiten).
Omdat dit nu geautomatiseerd bediend kan gaan worden, wil ik voor de veiligheid ook een zogenaamd onderloopbeveiliging toevoegen, zodat het rolluik niet naar beneden kan, als er iets of iemand "in de weg" van het rolluik staat.
Dit wil ik oplossen door een infrarood systeem, waardoor het systeem geblokkeerd wordt als er zich iets in de IR straal bevindt. Dit werkt met een zgn. no- of nc- contact
hiervoor wil ik op bepaalde hoogte (30cm?? van de grond) een outdoor infrarood straal-sensor bevestigen. Dit systeem moet met 12volt gevoed worden (transformator) en maakt of verbreekt een contact. (ook wel bekend bij bijvoorbeeld winkel deuren voor een bel oid).

Nu moet het natuurlijk zo zijn dat wanneer er zich iets binnen die IR straal bevindt de stroom afgeschakeld dient te worden. hier zal dan, denk ik, nog een relais moeten worden opgenomen worden in de schakeling.

Vraagjes:
-Wat voor relais zou ik moeten nemen? Ik denk er nu aan om de gehele schakeling in een opbouw (las)doos te realiseren. Heb ik mooi alles bij elkaar. Het relais moet er natuurlijk voor zorgen dat zolang er zich iets in de IR straal bevindt het rolluik niet te bedienen is (dus gedurende die tijd, geen stroom). De motor is 230v en vraagt zo'n 250watt.
-Zou het ook kunnen met maar 1 schakeling/schakelaar? Ik zie dat bepaalde smart switches ook met zwakstroom (12-24v) overweg kunnen?
-Volstaat het dan om de fase toevoer draad te kunnen onderbreken? En dat daarmee de stroomtoevoer afgesloten wordt? Waar zou ik deze moeten onderbreken? Voor de schakelaars of pas erna?
-En is het dan zo dat wanneer de straal weer "vrij is" de stroom dan weer door kan lopen en ook gaat lopen, en dus het rolluik weer gaat bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:13
Die Shelly 2's zijn perfect voor rolluiken: ik heb er 4 in gebruik.

Mijn use-case is dat ik wil dat de luiken omhoog gaan als de stroom uit valt. Daarvoor heb ik ze op een UPS aangesloten en een 'netwachter' relais gebruikt: de netspanning houdt het relais aangetrokken en die valt dus af als de stroom uitvalt.
Een NC contact van het relais staat parallel aan de 'omhoog' aansluiting op de Shelly, dus als de stroom uitvalt gaan alle luiken altijd omhoog.
Als ik het me goed herinner kan je, zolang de 'omhoog' bediening actief is, het luik niet meer 'omlaag' sturen.

Als jij het maak contact van de IR sluis parallel aan de omhoog-aansluiting van de shelly knoopt dan heb je hetzelfde: luik omhoog als de IR sluis onderbroken wordt. Wel even controleren of het contact van de IR sluis tegen netspanning kan, anders zal je een hulp relais in moeten zetten als bijvoorbeeld:

https://www.elektramat.nl...-24v-dc-40-52-7-024-0000/
https://www.elektramat.nl...schroefaansluiting-95-05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Ik dacht te vermelden dat een shelly ook op stroom een onderloopbeveiliging kan doen; maar met zo'n zware rolluiken wil je geen risico lopen dat software even iets geks doet.
Ik zou een onderbreking doen van de voeding naar het rolluik toe (al voor de shelly), tweefasig om gerust te zijn dat er niets/niemand geplet kan raken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:13
Die Shelly onderloopbeveiliging werkt bij mijn Somfy motoren niet omdat die altijd dezelfde stroom trekken onafhankelijk van de belasting van de motor: ik gebruik er een deur/raam schakelaar voor.

Als de voeding uitgeschakeld moet worden dan zou ik dat tussen de motor draden doen, dus na de Shelly. Elektronica vind het meestal niet leuk als de voedingsspanning vaak in- en uitgeschakeld wordt en met een wapperend blaadje of een beestje in de IR straal is die mogelijkheid er wel.

Sowieso is het de vraag hoe veilig je het maken wil want als het ~100% veilig moet zijn dan vraagt dat nogal wat inspanning.
Vaak grijp je dan naar gecertificeerde spullen zoals van Pilz (https://www.pilz.com/nl-N...-relays-protection-relays) waar een aardig prijskaartje aan hangt.
In dat geval zal je toch alle mogelijke scenario's in kaart moeten brengen (Wikipedia: Failure mode and effects analysis) en voor ieder punt een oplossing engineeren.

Je kunt je ook beperken tot alleen het worst-case scenario: wat gebeurd er als het luik naar beneden komt en er bevind zich iemand onder?
Mijn Somfy motoren kun je niet terug draaien, ofwel bij naar beneden gaan speelt het gewicht van het luik geen rol (mechanisch falen uitgezonderd).
Blijft over het vermogen van de motor die het luik naar beneden drukt en dan lijkt 250W me niet genoeg om ernstig letsel te veroorzaken.
Die kracht zou je kunnen meten met een personenweegschaal onder het luik en dan inschatten of je de gok neemt of dat je een meer serieuze oplossing nodig hebt.

In mijn geval wil ik niet in de situatie komen dat ik de luiken niet meer open krijg als de spanning uit valt, bv. bij brand. Ik gebruik de Shelly met zijn bediening voor dit doel en daarvan zou je kunnen zeggen dat dit niet veilig is omdat er 'iets' met de Shelly kan gebeuren (software die even iets geks doet).
Alleen is de kans dat dit juist op dat moment gebeurd nogal klein: een paar uur geleden is diezelfde functionaliteit nog gebruikt om het luik omlaag te sturen dus toen werkte alles nog.
Ik gebruik bijvoorbeeld wel bewust een AC relais omdat de kans dat die blijven plakken wat kleiner is dan een DC relais. Het is ook een elektromechanische oplossing die redelijk bedrijfszeker is.
Regelmatig wordt getest of alles nog werkt als bedoeld: trek de stekker van de UPS eruit, gaan de luiken omhoog?
Ik ben nu niet 100% veilig, maar wel veiliger dan zonder deze beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-10 14:06
Waar is dit rolluik?
Bij jou thuis?
Werk? Openbare plaats? Winkel?

Als het bij jou thuis is dan kan je zelf iets in elkaar steken.

Is dit bv voor een winkel waar iedereen kan komen, ouderen, kids, rolstoelen,...
dan ga je beter zorgen voor echte beveiliging.
Shelly is leuk ja, maar zeker niet het wondermiddel. Je kan de shelly gebruiken om de sturing aan te sturen. Maar het echte schakelwerk bevat wat meerdere veiligheden.

AC of DC relais maakt geen bal uit met plakken. enkel voor je aansturing.
Als je relais blijft plakken heb je de verkeerde.

Heb je meer technische info?
Hoe groot is je rolluik? Gewicht? Welke aandrijving? Welke aansturing nu?
Hoe aangesloten? Simpele motor of 3 fase?

Kortom, het is niet zomaar een kippenhokluikje he...

Als je thuis niet 100% veilig bent, riskeer je je eigen vingers ofdat van je kids...

Maar je wilt niet dat 1 van je klanten levenslang in karretje zit omdat jij wel een shelly kan aansluiten en hier raad hebt gevraagd.

Mss es over denken om de aansturing te laten bouwen door een firma/electricien. En alles op factuur met de gepaste keuringen. Dan ben jij al wat veiliger bij een stomme stoot.

En jou beoogde werking is fout!
Je rolluik moet terug omhoog gaan als de straal onderbroken word, zonder extra bediening.

Wat fotos kunnen veel doen, rolluik en de besturing nu, eventueel typeplaat. Afmetingen rolluik?
Je geeft zelf al aan groot en zwaar, maar wat is groot en zwaar voor jou?
Als het rolluik anti inbraak is dan zal het idd een serieus gewicht zijn. Wil ik dan wel es zien wat die personenweegschaal daar gaat van vinden....

[ Voor 16% gewijzigd door RedPas op 28-04-2024 09:53 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi