Oude videorecorder aansluiten op smart tv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingenoa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-06-2024
Hi allemaal,

Ik dacht het wel even te fixen, nou mooi niet dus :o

De oude video's van mijn ouders wil ik uitzoeken en kijken wat er digitaal gemaakt moet worden, dus heb een oude videorecorder bij de kringloop gekocht. Ik heb een aantal kringloopwinkels afgelopen eer ik er 1 vond, helaas niet getest, een Panasonic NV-J45.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb4ZjxEPe5udKSwjYOE_VT5WpQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/el0vyKnhoGIOqzNZ4AzDaYkm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eONepWgPEezRrDbSzTqgpYY3pwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuBm98W5B93dR9qAuI45SyYI.jpg?f=fotoalbum_large

De televisie heeft oa de volgende aansluitingen:
internet
75 ohm antenne
sateliet
usb
hdmi (ARC en ARC/MHL)
scart (RGB/CVBS)
PrPbY + L/R
Audio in DVI

Ik heb hem nu middels 3 verschillende scart kabels verbonden met een Philips 40PFK5500/12 en met meerdere videobanden heb ik alleen geluid. Wat doe ik niet goed?

Online vond ik dit nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPfhnggHm4MxJatRdos-8_tP098=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G8NeCI1PjWBHnybbLOpDuqD5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 16:24
Niet getest, dus de recorder kan defect zijn..
Via de 75ohm ouderwetse coax kabel al geprobeerd ? Die zet het video signaal op een bepaald kanaal, en dan moet de tv op de Antenne setting scannen.

note : Moet testsignal niet gewoon uit ???? Dat doe je volgens mij alleen als je via de coax kabel de recorder wil vinden via het scannen

[ Voor 25% gewijzigd door MacIsCool op 25-04-2024 14:00 ]

Runs everything...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:49
Mocht deze defect blijken, probeer de volgende keer dan in ieder geval eentje met stereo-geluid te vinden. Deze zijn nieuwer en de tracking en dropout-compensatie zijn meestal een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingenoa
MacIsCool schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:58:
Niet getest, dus de recorder kan defect zijn..
Via de 75ohm ouderwetse coax kabel al geprobeerd ? Die zet het video signaal op een bepaald kanaal, en dan moet de tv op de Antenne setting scannen.

note : Moet testsignal niet gewoon uit ???? Dat doe je volgens mij alleen als je via de coax kabel de recorder wil vinden via het scannen
Dus bij de videorecorder de 'RF Out' en bij de tv de Antenne verbinden met een coax?

Wat bedoel je met testsignal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingenoa
hcQd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:20:
Mocht deze defect blijken, probeer de volgende keer dan in ieder geval eentje met stereo-geluid te vinden. Deze zijn nieuwer en de tracking en dropout-compensatie zijn meestal een stuk beter.
Thanks voor de tip! Ik was nu al blij dat er 2 stonden en heb de best ogende genomen voor €5, voor dat geld wilde ik het risico wel nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
ingenoa schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:54:
[...]

Dus bij de videorecorder de 'RF Out' en bij de tv de Antenne verbinden met een coax?
Ja, dan zoeken naar analoge zenders.
Knopje achterop, linksboven de SCART-uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ingenoa schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:54:
[...]

Inderdaad met een coax antennekabel van de video naar de TV, dan ANALOOG zoeken naar zenders. De VCR zal waarschijnlijk rond kanaal 36 zitten. Het testsignaal zet je dan aan, dat kan je finetunen (al zal je TV dat al wel doen).
Dan zet je test weer uit en ga je je banden afspelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
Ik zie nu net dat NTSC aan staat, dat zou kunnen verklaren dat je geen beeld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
hcQd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:58:
Ik zie nu net dat NTSC aan staat, dat zou kunnen verklaren dat je geen beeld hebt.
Het is een PAL VCR, maar met de mogelijkheid om NTSC banden af te spelen via een mix van PAL/NTSC weergave.
En ook zit er een SCART aansluiting op, dan is het sowieso geen NTSC appraat. :)
ingenoa schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:55:
Ik heb hem nu middels 3 verschillende scart kabels verbonden met een Philips 40PFK5500/12 en met meerdere videobanden heb ik alleen geluid. Wat doe ik niet goed?
Ja wel vreemd als je ook helemaal geen sneeuw/ruis te zien krijgt op de SCART ingang?
Het zou kunnen dat de SCART ingang op RGB mode staat terwijl de VCR alleen composite/CVBS video signaal uitgeeft.
Normaal zorgt de SCART kabel ervoor dat het signaal juist wordt geschakeld maar je kan eens bij de instellingen van je TV kijken of er een optie voor is om dit te wijzigen?

Het is al wel een behoorlijk oud apparaat, dus een defect kan zeker wel mogelijk zijn.
Als de videokoppen defect/vuil zijn krijg je normaal toch nog wel iets in beeld van sneeuw/storing.

Waarschijnlijk geen ander SCART apparaat beschikbaar om te testen?

Wees trouwens wel voorzichtig op als je met oude VCR's aan de gang gaat.
The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:39:
Stop in geen geval zomaar een kostbare/dierbare videoband in een willekeurige, onbekende, VCR!
Je zal niet de eerste zijn waarbij de tape vernield wordt doordat de VCR in slechte staat is.
Altijd eerst testen met onbelangrijk materiaal!
Juist als je voor andere mensen belangrijk materiaal wilt gaan overzetten is het belangrijk dat je apparatuur in orde is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:36
Als je wel geluid hebt, maar geen beeld, dan is waarschijnlijk je weergavekwaliteit te slecht. Een moderne TV is compleet afhankelijk van de synchronisatiesignalen om te bepalen wanneer een beeld begint. Als de synchronisatie wegvalt of niet goed genoeg is voor je TV, dan wordt het beeld zwart, maar hoor je nog wel geluid. Ik heb dit zelf gemerkt bij mijn eigen oude VCR die ik al 25 jaar heb: normaal afspelen gaat, het beeld valt af en toe even weg, maar is over het algemeen goed, maar zodra ik een beeldfunctie van de VCR gebruik, bijvoorbeeld snel doorspoelen, achteruit afspelen of stilstaand beeld, dan gaat het beeld op zwart. De synchronisatiesignalen zijn niet stabiel genoeg.

Op een beeldbuis TV was dit wat minder boeiend. Als die het begin van het beeld niet kan vinden, dan begint ie gewoon halverwege. Je kunt dan een rollend beeld krijgen, maar dan zie je in elk geval nog wat. Voor een digitale TV is dit echter einde oefening, die snapt daar niks van.

Hoe kun je dit verbeteren:
  • Probeer een andere band af te spelen. Er kan verschil zitten in kwaliteit van de band, kwaliteit en slijtage van de machine waarop het is opgenomen. Bij een voorbespeelde band die niet teveel versleten is heb je de grootste kans dat je beeld krijgt.
  • Regel de tracking goed af. Veel VCR's hebben daarvoor een drukknop waarmee automatisch naar het sterkste signaal wordt gezocht.
  • Maak de koppen van je VCR schoon.
  • Gebruik een andere VCR, slijtage aan de koppen kan ervoor zorgen dat je videosignaal te slecht is voor je TV. Helaas zijn er nauwelijks nog losse kopschijven leverbaar, dus als je koppen versleten zijn wordt het tijd om een andere VCR te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
The_Doman schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:39:
Het is een PAL VCR, maar met de mogelijkheid om NTSC banden af te spelen via een mix van PAL/NTSC weergave.
En ook zit er een SCART aansluiting op, dan is het sowieso geen NTSC appraat. :)
Ik zeg toch niet dat het een ntsc-toestel is, maar de ntsc-4.43-schakelaar staat op “on”, ik vraag me af of je dan wel in pal opgenomen banden goed af kunt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
hcQd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:38:
Ik zeg toch niet dat het een ntsc-toestel is, maar de ntsc-4.43-schakelaar staat op “on”, ik vraag me af of je dan wel in pal opgenomen banden goed af kunt spelen.
Inderdaad, my bad, even niet goed/te snel gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loginerror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-05 15:55
Mocht deze toch defect blijken dan zijn vandaag en morgen mooie dagen om de vrijmarkt op te gaan. Tenminste, waar ik woon is deze (onofficieel) al begonnen en gaat door tot en met morgen. Geen idee hoe dat bij jou is natuurlijk. Het is meestal een goede plek om dit soort apparatuur te vinden. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46
Hoe wil je überhaupt gaan digitaliseren? Zelf heb ik een jaar of wat geleden met zoiets de videorecorder direct op m'n laptop aangesloten. Kun je direct op je computer zien wat er op de banden staat en indien gewenst digitaliseren. Dan heb je dus je TV helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58
Laatst zag ik een SCART naar HDMI converter. Daarvan wist ik niet dat het bestond. Het lijkt een actieve box te zijn. Wie weet de moeite om eens naar te kijken.

Bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/AMA...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1
Pagina: 1