Fujitsu L/L Warmtepomp (Airco) doet anders dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-04 17:39
Sinds een paar weken heb ik een Fujitsu electric RDG 18KL single split kanaal unit van 5.2kw in mijn woonkamer hangen. Deze gaan we ombouwen zodat we de unit niet meer zien. Dat moet nu alleen nog gebeuren. Er zit dus nog geen rooster voor.

Alleen hij doet raar. Volgens de handleiding zou dit één van de stilste airco kanaal units moeten zijn. Maar zodra ik hem aanzet en ik stel de silent modus in. dan gaat de ventilator op vol vermogen blazen. De geluidsdruk is daarbij 50dB. Terwijl er geadverteerd is dat het rond de 30dB zou moeten zijn. Ook komt hij niet op de juiste temperatuur. Af en toe dan zakt de ventilator in snelheid en dan is het goed te doen( 30dB) maar dan begint de ventilator weer te versnellen. Dit is niet vol te houden en zo anders dan de ervaring die ik heb met airco units op andere plekken en op de boven verdieping.

Ik heb op de boven verdieping 3 MHI airco units hangen in aan een multisplit condensor. Als ik daar de laagste ventilator snelheid instel dan blijft hij daar ook op blazen en gaat niet versnellen.
  1. Is het voor een Fujitsu airco unit normaal dat als ik de stille (silent) modus instel dat de unit op de maximale ventilator snelheid gaat blazen en zich gedraagt alsof deze op auto staat?
  2. Is het ook het normaal dat hij niet zijn temperatuur bereikt? Als ik deze een flink stuk hoger zet dan wordt hij wel heel warm en de temperatuur die ik wil maar dan staat de airco op 24 of 25 graden. Dus hij kan het wel.
  3. Waar zit de temperatuur sensor in een kanaal unit?
  4. wat is jullie ervaring met Fujitsu kanaal units of Fujitsu airco units in het algemeen?
Ik kan het niet vragen aan de installateur omdat de unit eigenlijk verkeerd geleverd is. En we een discussie hebben over deze unit. Als hij voldoet aan de eisen die we hebben dan kan hij blijven hangen. Anders wil ik een MHI kanaal unit laten ophangen en deze inruilen. Als deze hetzelfde werkt als de units boven dan moet dat goed zijn. daar kan je zeker weten de ventilator snelheid instellen en vastzetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 14:41
Ik heb een airco, maar dan LG, geen Fujitsu.
De snelheid waarop de fans draaien is afhankelijk van veel zaken.
Zowel op de fysieke afstandbediening als in de app, kan ik zelf de ventilatorsnelheid kiezen (laag, midden, hoog).
Op de "auto" stand is de ventilator in 1e instantie laag (omdat de buitenunit eerst de juiste temperatuur moet bereiken)
Dan gaat de ventilator naar maximum (om zo snel mogelijk de juiste temperatuur binnen te bereiken)
Om vervolgens weer terug te gaan naar "laag" zodra de temperatuur bereikt is.

Ik kan handmatig de snelheid op "laag" zetten, zodat ie stil blijft.
Ik neem aan dat je Fujitsu ook zoiets heeft?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

paQ

Ik heb enkele jaren Fujitsu gehad. Ik kan me wel herinneren dat hij de eerste paar minuten 'iets anders deed' dan de instelling. M.a.w. Wordt hij na een minuut of 3 wel gewoon stil?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-04 08:56
Ik heb 2 Fujitsu's 2.5kw boven hangen en een 5kw Haier beneden. Ik moet zeggen dat de Haier wat slimmer lijkt te zijn, als de temperatuur bereikt is schakelt die zo goed als uit en blijft de temperatuur mooi stabiel. De Fujitsu's lijken soms de temperatuur aardig te overschieten en blazen ongeacht. Stille modus is wel gewoon stil voor beide.

Alsnog ben ik wel tevreden over alle units in mijn huis en vooral als ik kijk naar mijn energierekeningen heb ik enorme rust gekregen.

Ik vermoed dat jouw unit ingesteld op een soort van boost functie waarbij de gewenste temperatuur zo snel mogelijk bereikt wordt alvorens de silent modus aangaat? Uit mijn hoofd zijn dit 2 aparte instellingen, zal ook nog even voor mijn Fujitsu's kijken of dat instelbaar is zodra ik thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
GarBaGe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:03:
Ik heb een airco, maar dan LG, geen Fujitsu.
De snelheid waarop de fans draaien is afhankelijk van veel zaken.
Zowel op de fysieke afstandbediening als in de app, kan ik zelf de ventilatorsnelheid kiezen (laag, midden, hoog).
Op de "auto" stand is de ventilator in 1e instantie laag (omdat de buitenunit eerst de juiste temperatuur moet bereiken)
Dan gaat de ventilator naar maximum (om zo snel mogelijk de juiste temperatuur binnen te bereiken)
Om vervolgens weer terug te gaan naar "laag" zodra de temperatuur bereikt is.

Ik kan handmatig de snelheid op "laag" zetten, zodat ie stil blijft.
Ik neem aan dat je Fujitsu ook zoiets heeft?
Dat zou wel moeten. Ik stel de airco via een bedraade afstandsbediening in. Ik kies dan voor auto(Koelen, verwarmen, drogen, ventileren), temperatuur, en Stil (Stil, laag, middel, Hoog, auto) ventilator. Het zou de stilste stand moeten zijn. Maar toch gaat de ventilator naar hoog met veel geluid als gevolg. Dit is namelijk het hele probleem.

Mijn MHI airco's kunnen dit prima. En blijven op de laagste ventilator stand staan als ik ze zo instel.

Het lijkt wel of hij standaard op Auto staat en niet wil veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:10:
Ik heb enkele jaren Fujitsu gehad. Ik kan me wel herinneren dat hij de eerste paar minuten 'iets anders deed' dan de instelling. M.a.w. Wordt hij na een minuut of 3 wel gewoon stil?
Nee, het is heel wisselvallig, De ene keer blijft hij laag de eerste 3 minuten in de meest stille stand(supersilent). Daarna schiet hij omhoog naar de hoogste ventilatorstand. De andere keer zit hij gelijk in de hoogste ventilator stand. en dan pas na 45 zakt hij iets af om dan 15 minuten weer naar de hoogste stand te gaan. Ook al heb ik hem op stil staan.

Herken jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
Berenkeutel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:15:
Ik heb 2 Fujitsu's 2.5kw boven hangen en een 5kw Haier beneden. Ik moet zeggen dat de Haier wat slimmer lijkt te zijn, als de temperatuur bereikt is schakelt die zo goed als uit en blijft de temperatuur mooi stabiel. De Fujitsu's lijken soms de temperatuur aardig te overschieten en blazen ongeacht. Stille modus is wel gewoon stil voor beide.
Dat wil ik ook, of anders stel ik het zelf wel in. Van mij mag hij traag verwarmen als ik dat instel. Anders zet ik de ventilator wel op auto.
Hij schommelt enorm. Als hij dan wegzakt naar stil dan is het prima. Maar daarna gaat hij weer vol blazen.
Ik heb hem ingesteld op stil wat de langzaamste ventilator modus moeten zijn. Maargoed wat verstaat fujitsu onder stil.
Ik vermoed dat jouw unit ingesteld op een soort van boost functie waarbij de gewenste temperatuur zo snel mogelijk bereikt wordt alvorens de silent modus aangaat? Uit mijn hoofd zijn dit 2 aparte instellingen, zal ook nog even voor mijn Fujitsu's kijken of dat instelbaar is zodra ik thuis kom.
Dat zou kunnen. Maar ik kan niet vinden waar dat staat.

Ik ben ook op zoek of dit normaal gedrag is voor deze units. Of dat het apart en raar is. Ik herken het niet met de airco units die ik door de jaren heen ben tegengekomen.

Dank je wel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Javah schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:40:
[...]

Nee, het is heel wisselvallig, De ene keer blijft hij laag de eerste 3 minuten in de meest stille stand(supersilent). Daarna schiet hij omhoog naar de hoogste ventilatorstand. De andere keer zit hij gelijk in de hoogste ventilator stand. en dan pas na 45 zakt hij iets af om dan 15 minuten weer naar de hoogste stand te gaan. Ook al heb ik hem op stil staan.

Herken jij dat ook?
Dat is alweer 3 jaar geleden dat ik die had.
Ben na de verhuizing gegaan voor de Windfree _/-\o_ van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:01:
[...]

Uh? geen blaaslucht? vertel :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

YouTube: WindFree™ Air Conditioner Technology : Full Film l Samsung

Werkt serieus heel goed, want ik HAAT luchtstromen of tocht in huis.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 25-04-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:37:
[...]

YouTube: WindFree™ Air Conditioner Technology : Full Film l Samsung

Werkt serieus heel goed, want ik HAAT luchtstromen of tocht in huis.
Dus toch blaaslucht...maar dan verdeelt over een groot oppervlak, Samsung heeft de metalen 'Airsock' uitgevonden :P
Overigens, bij mijn WTW voel ik ook heel snel de luchtstroom, zelfs bij 50m³/ uur.
In plaats van inblaasventielen overweeg ik daar een groot kamerbreed (design) rooster te plaatsen, een airsock is leuk voor een kantoor maar niet voor een woonkamer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

natural colour schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:52:
[...]

Dus toch blaaslucht...maar dan verdeelt over een groot oppervlak, Samsung heeft de metalen 'Airsock' uitgevonden :P
Overigens, bij mijn WTW voel ik ook heel snel de luchtstroom, zelfs bij 50m³/ uur.
In plaats van inblaasventielen overweeg ik daar een groot kamerbreed (design) rooster te plaatsen, een airsock is leuk voor een kantoor maar niet voor een woonkamer.
nah, je voelt echt amper iets hoor. Eigenlijk verwaarloosbaar, en dan moet ik er al recht voor staan.

hier, beetje irritante dame, maar let op d'r haar.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
WindFree™ at home with Iya Villania | Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
paQ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:01:
[...]

Ook interessant. Misschien voor een volgende huis.

Heeft iemand anders nog een idee, of ervaring?
Pagina: 1