Shelly & HomeWizard >> wat te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 10:58
Omdat ik binnenkort een slimme meter krijg, lijkt het me wel wenselijk dat ik het e.a. "slimmer" aanstuur. Ik heb namelijk een zonnepaneelinstallatie (voorlopig met een terugdraaiende analoge teller maar die verdwijnt dus met de komst van de slimme meter) maar ook enkele “domme” toestellen die behoorlijk wat energie (kunnen) verslinden zoals:

warmtepomp zwembad (https://bluedrops.eu/verw...-full-inverter-warmtepomp) >> deze zou enkel in de maanden mei, juni, juli, augustus en september mogen draaien en enkel en alleen het water verwarmen met overschot van zonne-energie + als het totale verbruik in mijn huis onder een bepaalde grenswaarde zit (kortom, alles krijg voorrang en enkel absolute overschot wordt maximaal gebruikt om het water te verwarmen).

lucht/water-warmtepompboiler voor productie van sanitair warm water Vaillant AroStor )https://www.vaillant.be/downloads/documenten/technische-fiche/vai-144-tf-arostor-vwlb270-01-2267324.pdf) >> Het sanitaire water in dit vat wordt ook verwarmd (indien er zon is) door een zonneboiler dus +- helft van het jaar is het vooral die zonneboiler die het water verwarmt. Maar tijdens de andere helft van het jaar waar er amper zon is, is het handig dat de warmtepomp draait als temperatuur in de tank onder bepaalde grenswaarde zakt (55 graden bv) én als er geen andere zware gebruikers aan staan zoals vaatwasser, inductiekookplaat, wasmachine, droogkast.

Voor deze 2 toestellen zoek ik dus een oplossing om deze volgens scenario’s aan te sturen. Ik dacht aan een P1 meter van HomeWizard maar loop wat vast (wegens beperkte kennis) hoe ik “simpel” die 2 warmtepompen slim kan aansturen volgens een zelf ingesteld scenario.

Advies welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Ik gebruik Shelly en HomeWizard door elkaar heen.
Alle informatie komt binnen op een Home Assistant en daar gebeuren de echte intelligente dingen.
Hierdoor ben ik niet afhankelijk van het Shelly ecosysteem of het HomeWizard ecosysteem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPee
GarBaGe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:38:
Alle informatie komt binnen op een Home Assistant en daar gebeuren de echte intelligente dingen.
Hierdoor ben ik niet afhankelijk van het Shelly ecosysteem of het HomeWizard ecosysteem.
Hi! Bedankt :-) Dus das al fijn om horen... Geen (betaald) abo nodig dan van HomeWizard? Dus dan P1-meter van HomeWizard in die slimme meter en dan met shelly enkele relais installeren om die warmtepompen aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
TomPee schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:47:
[...]

Hi! Bedankt :-) Dus das al fijn om horen... Geen (betaald) abo nodig dan van HomeWizard? Dus dan P1-meter van HomeWizard in die slimme meter en dan met shelly enkele relais installeren om die warmtepompen aan te sturen?
HomeWizard apparaten hebben een lokale API (wel ff aanzetten via de app), waarmee je de devices over een lokaal netwerk kan uitlezen.
HomeAssistant heeft een plugin voor HomeWizard.

Je moet die HomeAssistant wel ergens installeren (raspberry Pi, NAS, Home Assistant Yellow)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fightknights
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 16:18
Als je toch de home assistant kant op gaat kan je net zo goed de SlimmeLezer+ van Marcel Zuidwijk gebruiken. Is super makkelijk te koppelen en kan je de p1 poort mooi mee uitlezen zonder abo oid
Gebruik ik zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPee
Fightknights schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:11:
Als je toch de home assistant kant op gaat kan je net zo goed de SlimmeLezer+ van Marcel Zuidwijk gebruiken. Is super makkelijk te koppelen en kan je de p1 poort mooi mee uitlezen zonder abo oid
Gebruik ik zelf ook
Thanks maar ik verkies toch een meer "gangbaar" merk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPee
GarBaGe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:38:
Duidelijk!

Heb je ook een idee hoe ik die warmtepompen kan aansturen? Wat heb ik daar voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
TomPee schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:31:
[...]

Duidelijk!

Heb je ook een idee hoe ik die warmtepompen kan aansturen? Wat heb ik daar voor nodig?
It depends...

Sommige apparaten zijn echt dom.
Die kan je dan schakelen met een "smart plug".
Mijn close-in boiler in de keuken is zo'n ding.
Geen aan/uit knop, alleen een thermostaat.
Stroom erop = apparaat aan.
Stroom eraf = apparaat uit.
Deze kan je via Home Assistant in en uitschakelen

Ik heb echter ook een luchtontvochtiger.
Als ik daar stroom opzet, gaat het lampje bij de aanknop branden.
Dan moet ik nog fysiek op de knop drukken om het apparaat te activeren.
Dit apparaat heeft verder geen connectiviteit, dus ik kan deze verder NIET koppelen.
Dit soort apparaten wil je vermijden :)

Ik heb ook een airco.
Deze gaat ook niet zomaar aan, maar heeft een API (ook voor Home Assistant) waardoor ik via Home Assistant dit apparaat exact kan sturen zoals ik wil.

De vraag is een beetje.... in welke categorie valt je warmtepomp?

Pagina: 1