Extra wachtwoordbeveiliging op nextcloud map in windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:09
Ik weet niet of dit nu in het juiste subforum staat of dat het in de windows sectie thuis hoort.

Situatie is als volgt:
- Synology NAS waar nextcloud op draait
- Toegang tot NAS dmv 2FA
- Toegang tot nextcloud ook dmv 2FA

Laptop:
- windows 11 pro met bitlocker actief
- Toegang via windows verkenner tot de nextcloud map die dus gesynchroniseerd wordt met Nextcloud op de NAS

Ik wil de toegang tot de nextcloud map op de laptop iets meer 'beveiligen', dat bij het openen van deze map in windows verkenner of het openen van een bestand vanuit deze map er een wachtwoord gevraagd en bij voorkeur eenmalig per dag/per sessie. Bedoeling is dat iemand die toegang tot de laptop heeft niet zomaar via windowsverkenner toegang tot deze map heeft. Er is maar 1 account (mijn account) actief op deze laptop. Dus werken met verschillende accounts heeft absoluut niet mijn voorkeur.

Alle tutorials die ik lees/bekijk komen er op neer dat je dan een map dmv bitlocker oid beveiligd of bijvoorbeeld per bestand een wachtwoord er op zetten.

Iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen, waarbij de map nog wel gewoon gesynchroniseerd wordt met nextcloud etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Windows heeft te optie om een map te encrypten met een certificaat en sleutel. Normaal gesproken sla je die veilig op want dat is je toegang, maar je kunt die in dit geval ook met een wachtwoord beveiligen en ernaast opslaan. Iedereen die het wachtwoord heet kan daarmee het certificaat inladen en de map openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Oon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:33:
Windows heeft te optie om een map te encrypten met een certificaat en sleutel. Normaal gesproken sla je die veilig op want dat is je toegang, maar je kunt die in dit geval ook met een wachtwoord beveiligen en ernaast opslaan. Iedereen die het wachtwoord heet kan daarmee het certificaat inladen en de map openen.
De map (of beter gezegd mijn hele schijf) is al versleuteld dmv bitlocker, dus nogmaals versleutelen werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 13:43
Ik begrijp je use case niet, waarom zou je dit willen?

Zitten er meerdere mensen op die laptop onder jou profiel te werken? Als dat zo is dan zou ik toch zeggen dat verschillende profielen op de laptop een betere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Flans schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:08:
Ik begrijp je use case niet, waarom zou je dit willen?

Zitten er meerdere mensen op die laptop onder jou profiel te werken? Als dat zo is dan zou ik toch zeggen dat verschillende profielen op de laptop een betere oplossing is.
Mijn use case is dat er heel soms iemand op mijn laptop werkt en dat op mijn laptop dus ook bestanden staan die liever niet direct zichtbaar hoeven te zijn voor anderen. Niet heel spannende informatie maar meer op het niveau van een bankafschrift, die laat je ook niet op open en bloot op tafel slingeren als er bezoek is.

Maar om daar een apart profiel voor aan te maken is ook weer zo wat, want dan moet je eerst afmelden en dan weer aanmelden en het komt niet heel vaak voor dat iemand achter mijn laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:32
Is het een optie om de map te verbergen? (Op 'hidden') Zetten?

Niet echt een beveiliging in de vorm van extra authenticatie, maar voor de incidentele gebruiker wellicht net voldoende om niet getriggerd te worden door de 'privé' map?

Aanvullend bestaan er tig tooltjes die dit principe volgen, maar met aanvullende wachtwoord vereisten. (Dus map unlocken = wachtwoord invoeren)

[ Voor 105% gewijzigd door fender89 op 27-04-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

Cyphax

Moderator LNX
BB-One schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:48:
[...]

Maar om daar een apart profiel voor aan te maken is ook weer zo wat, want dan moet je eerst afmelden en dan weer aanmelden en het komt niet heel vaak voor dat iemand achter mijn laptop zit.
Je kunt in Windows van gebruiker switchen zonder zelf uit te loggen en applicaties te sluiten. Als je op het bureaublad alt-f4 doet krijg je een venstertje waarin je de keuze kunt maken om van gebruiker te switchen zonder zelf uit te loggen. Wellicht het overwegen waard. :)
(Ik zou het zelf wel zo doen, het lijkt me bijvoorbeeld ook niet handig als iemand mijn browserprofiel gebruikt; die is overal ingelogd. En zo zijn er misschien nog wel meer dingen die ik liever even afscherm, uit praktische overwegingen :))

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1