QMK uitleg in artikel over macropads

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:25
review: Shortcuts, macro's en draaiknoppen: een macropad voor elk budget
@willemdemoor
Er staan wat kleine foutjes in het volgende stukje tekst
Macro's programmeren met QMK / GMK
In navolging van AutoHotkey gebruik je ook bij custom firmwares voor je toetsenbord geen extra hardware, enkel je toetsenbord. Zo werken veel toetsenborden voor de liefhebbersmarkt, 'enthousiasts' zeg maar, met firmware van QMK of VIA. Beide zijn programmeerbare firmwares voor toetsenborden, meestal de wat meer high-end keyboards. Zowel QMK als VIA hebben lijsten met compatibele toetsenborden. Met de firmwares kun je het standaard aantal toetsen van je keyboard uitbreiden met macro's, extra layers (elke layer is in feite een verdubbeling van het aantal toetsen) en een hele sloot handige extra's, zoals Caps Word, Space Cadet Shift en natuurlijk het remappen van toetsen. Ook als je zelf een macropad, of compleet toetsenbord, gaat bouwen, is VIA en vooral QMK een aanrader.
-Er staat qmk/gmk, dit is specifiek alleen qmk, dat is de firmware. gmk is een keycap fabrikant die er compleet los van staat.
-VIA is een soort qmk add-on, geen losstaande firmware. Om die firmware te compilen wordt dat ook alleen een regeltje aan de qmk source-code aangepast.
-Technisch gezien wordt vanaf de 3e layer het aantal toetsen niet meer verdubbeld.
-VIA is een betere aanrader als instap, minder mogelijkheden, maar wel makkelijker in gebruik. VIA is te bereiken als webapp waarbij alles direct op het toetsenbord wordt gewijzigd. Voor qmk is er config.qmk.fm om "simpele" keymaps te compilen en anders is er een compiler voor de source-code. Waarna deze nog geflasht moet worden naar het toetsenbord. Pas als je zelf wat gaat knutselen is qmk iets minder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Goeie punten Matthijs, dank, ik heb ze even verwerkt (y)
Ik vind QMK inderdaad best omslachtig, want zeker bij testen/troubleshooten steeds een nieuwe firmware compilen (zo deed ik het tenminste) is best omslachtig. Ik zal 's kijken of ik met VIA sneller kan prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:25
QMK is inderdaad elke aanpassing opnieuw compilen en flashen. VIA is 1 keer de firmware erop zetten en dan kan via usevia.app de keymap gewijzigd worden zonder compilen/flashen.