Deco x50 combinatie Odido

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:20
Aankomende maandag komt Odido langs om internet gereed te maken in onze nieuwbouw woning aangezien het glasvezel nu gereed is.

Ik begrijp dat er een Zyxel T-54 geïnstalleerd zal worden. Nu is het zo dat ik een 3-pack Deco X50 heb besteld.

Ik lees op internet dat die Zyxel geen Bridge mode heeft. Betekent dit dat de Zyxel helemaal niet aangesloten moet worden, en dat ik de Deco X50 moet installeren in Router mode? Als ik de Zyxel op zoek op internet zit er wel een knop op om wifi uit / aan te zetten, weet niet of dit nog van belang is?

Of moet de Zyxel juist geïnstalleerd worden, en dan de Deco in AP mode?

[ Voor 19% gewijzigd door LennartTW94 op 25-04-2024 00:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
Volgens mij vervult de T-54 de modem functie. Die heb je dan dus nodig. En het lijkt mij dat je dan de X50 moet gebruiken in AP mode.

Maar is dit niet allemaal iets wat je beter kunt uitzoeken voordat je het bestelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W1ck1e schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:41:
Volgens mij vervult de T-54 de modem functie.
Lijkt me niet, het is geen DSL. Bij glas is er geen sprake van modem, en voorzover er iets vergelijkbaars is (layer 2 connectivity), doet een apparaat met glasaansluiting dat. De Z-54 heeft dat niet, het is zuiver een router die dus layer 3 afhandelt. Bij Odido is er sprake van een losse ONT/NTU waar je je router via Ethernet op aansluit.

TS, hamvraag bij situatie als dit is welke diensten je afneemt van Odido. Als het zuiver internet is, heb je de Z-54 helemaal niet nodig. VLAN 300 instellen op de WAN van de X50, dat ding in routermodus houden, aansluiten op de NTU en klaar.

Neem je andere diensten af zoals telefonie, dan heb je de Z-54 wel nodig. In dat geval wil je om de X50 te gebruiken de WIFi in de Z-54 uitschakelen en de X50 in AP-modus installeren. Let wel dat de Z-54 aanzienlijk hogere WiFi-specs heeft dan de Deco X50 (4x4 MIMO vs 2x2 MIMO op de X50), dus beter prestaties ga je er niet van krijgen. Wil je de betere prestaties van de Z-54 behouden, dan kun je beter de Odido WiFi Plus (Zyxel WX5600) erbij bestellen. Deze heeft ook 2.5Gb Ethernetpoorten ipv de 1Gb van de X50.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
@dion_b Ik was een beetje dom ;) Maar ik was gelukkig niet al te stellig.
Ik bedoelde wellicht het apparaat dat bij de provider bekend is en een wan adres krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 25-04-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
dion_b schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:55:
[...]

Lijkt me niet, het is geen DSL. Bij glas is er geen sprake van modem, en voorzover er iets vergelijkbaars is (layer 2 connectivity), doet een apparaat met glasaansluiting dat. De Z-54 heeft dat niet, het is zuiver een router die dus layer 3 afhandelt. Bij Odido is er sprake van een losse ONT/NTU waar je je router via Ethernet op aansluit.

TS, hamvraag bij situatie als dit is welke diensten je afneemt van Odido. Als het zuiver internet is, heb je de Z-54 helemaal niet nodig. VLAN 300 instellen op de WAN van de X50, dat ding in routermodus houden, aansluiten op de NTU en klaar.

Neem je andere diensten af zoals telefonie, dan heb je de Z-54 wel nodig. In dat geval wil je om de X50 te gebruiken de WIFi in de Z-54 uitschakelen en de X50 in AP-modus installeren. Let wel dat de Z-54 aanzienlijk hogere WiFi-specs heeft dan de Deco X50 (4x4 MIMO vs 2x2 MIMO op de X50), dus beter prestaties ga je er niet van krijgen. Wil je de betere prestaties van de Z-54 behouden, dan kun je beter de Odido WiFi Plus (Zyxel WX5600) erbij bestellen. Deze heeft ook 2.5Gb Ethernetpoorten ipv de 1Gb van de X50.
Diensten die ik afneem: internet (+ tv). Ben zelf niet heel technisch als het op netwerken aankomt, dus je zin “VLAN 300 instellen … NTU en klaar” begrijp ik niet helemaal 🙈 Maar misschien kan de Odido installateur dit ook wel regelen? 😜

De deco X50 3-pack heb ik juist besteld op aanraden van medetweakers omdat we een grote woning van 240 m2 hebben verdeeld over 3 verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LennartTW94 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:56:
[...]

Diensten die ik afneem: internet (+ tv). Ben zelf niet heel technisch als het op netwerken aankomt, dus je zin “VLAN 300 instellen … NTU en klaar” begrijp ik niet helemaal 🙈 Maar misschien kan de Odido installateur dit ook wel regelen? 😜
Nee, want Odido ondersteunt 3rd party apparatuur niet. Kijk dan bij TP-Link:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Is dat te ingewikkeld? Dan kun je het beter bij aanbod van je provider zelf houden.
De deco X50 3-pack heb ik juist besteld op aanraden van medetweakers omdat we een grote woning van 240 m2 hebben verdeeld over 3 verdiepingen.
Met een grote woning heb je meerdere AP's nodig, dat is wel duidelijk. En die X50 zijn geen slechte apparaten - maar de specs zijn de helft lager dan die van het spul wat Odido zelf levert. Op dezelfde plek ga je hogere snelheden halen met meer stabiliteit met 4x4 MIMO dan met 2x2 MIMO.

Komt bij: met de dingen van Odido kan de Z-54 meedoen waardoor je maar twee AP's erbij nodig hebt om zelfde dekking te realiseren als met drie X50 AP's. En tenslotte zeg je zelf hulp van Odido op prijs te stellen. Dat kunnen en willen ze leveren op hun eigen apparatuur, maar niet op die van een ander. Niks mis met dat laatste gebruiken als je jezelf kunt helpen, maar als je hulp van je provider wilt is het wel zo handig hun spullen te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
dion_b schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:16:
[...]

Nee, want Odido ondersteunt 3rd party apparatuur niet. Kijk dan bij TP-Link:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Is dat te ingewikkeld? Dan kun je het beter bij aanbod van je provider zelf houden.

[...]

Met een grote woning heb je meerdere AP's nodig, dat is wel duidelijk. En die X50 zijn geen slechte apparaten - maar de specs zijn de helft lager dan die van het spul wat Odido zelf levert. Op dezelfde plek ga je hogere snelheden halen met meer stabiliteit met 4x4 MIMO dan met 2x2 MIMO.

Komt bij: met de dingen van Odido kan de Z-54 meedoen waardoor je maar twee AP's erbij nodig hebt om zelfde dekking te realiseren als met drie X50 AP's. En tenslotte zeg je zelf hulp van Odido op prijs te stellen. Dat kunnen en willen ze leveren op hun eigen apparatuur, maar niet op die van een ander. Niks mis met dat laatste gebruiken als je jezelf kunt helpen, maar als je hulp van je provider wilt is het wel zo handig hun spullen te gebruiken.
Dankjewel voor al je feedback. Helaas kan het 3-pack Deco X50 niet meer retour. Het liefst zou ik de Zyxel in de meterkast willen hebben (en dat die dan geen wifi meer verzend), en vervolgens m’n 3 Deco’s in de verschillende ruimtes (1 begane grond woonkamer, 1 op de 1e verdieping & 1 op zolder) die wifi verzenden.

Denk je dat dit kan of moet de Zyxel er dan tussenuit worden gehaald en 1 van de 3 Deco’s in de meterkast?

Morgen komt Odido langs voor de “originele” installatie van hun Zyxel op m’n glasvezel. Ben benieuwd wat die erover te zeggen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door LennartTW94 op 28-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LennartTW94 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:39:
[...]

Dankjewel voor al je feedback. Helaas kan het 3-pack Deco X50 niet meer retour. Het liefst zou ik de Zyxel in de meterkast willen hebben (en dat die dan geen wifi meer verzend), en vervolgens m’n 3 Deco’s in de verschillende ruimtes (1 begane grond woonkamer, 1 op de 1e verdieping & 1 op zolder) die wifi verzenden.
WiFi is tweerichtingsverkeer, dus elk WiFi-apparaat verzendt WiFi, niet alleen de AP's.

Mbt Deco's in verschillende ruimtes - in AP-modus kan dat in theorie, maar de switch (bijv die ingebouwd in de Z-54) moet IEEE1905.1 ondersteunen. Uitdaging is dat support daarvoor vrijwel nergens duidelijk gepubliceerd wordt. Zelfs TP-Link zelf (die het vol gebruikt in alle Deco's) heeft geen lijst van welke van hun eigen switches het ondersteunen 8)7

Kortom, je kunt het proberen. Hoogstwaarschijnlijk maakt Zyxel's mesh oplossing ook gebruik van IEEE1905.1, maar of het werkt met de Deco's is een tweede.
Denk je dat dit kan of moet de Zyxel er dan tussenuit worden gehaald en 1 van de 3 Deco’s in de meterkast
Als het niet lukt om meerdere Deco nodes bedraad naast elkaar aan te sluiten op de Z-54 moeten de Deco's in serie aangesloten worden. Dat kan, want ze hebben elk twee Ethernetpoorten.

Wat dan mogelijk is qua plaatsing hangt af van je bedrading. Heb je twee Ethernetkabels naar in ieder geval twee kamers? (dubbele wandcontactdoos), dan kun je een daisy chain doen: sluit de X50s aan met twee Ethernetpoorten op beide poorten van je wandcontactdozen. Dan in de meterkast de Z-54 router aansluiten op een van de poorten naar een kamer. Dan de tweede poort van die kamer aansluiten op eerste poort naar andere kamer en tweede poort andere kamer aansluiten op poort naar derde kamer.

Heb je maar een kabel per kamer, dan moet er sowieso eentje in de meterkast. Met een van z'n poorten aansluiten op de Z-54, andere twee op de kabels naar de kamers waar de andere X50s staan. Als dat niet genoeg dekt heb je weer een uitdaging, want de Deco in de meterkast heeft maar drie poorten die allemaal al bezet zijn in deze situatie, dus dan moet je een evt vierde Deco op een van de andere twee aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
dion_b schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:11:
[...]

WiFi is tweerichtingsverkeer, dus elk WiFi-apparaat verzendt WiFi, niet alleen de AP's.

Mbt Deco's in verschillende ruimtes - in AP-modus kan dat in theorie, maar de switch (bijv die ingebouwd in de Z-54) moet IEEE1905.1 ondersteunen. Uitdaging is dat support daarvoor vrijwel nergens duidelijk gepubliceerd wordt. Zelfs TP-Link zelf (die het vol gebruikt in alle Deco's) heeft geen lijst van welke van hun eigen switches het ondersteunen 8)7

Kortom, je kunt het proberen. Hoogstwaarschijnlijk maakt Zyxel's mesh oplossing ook gebruik van IEEE1905.1, maar of het werkt met de Deco's is een tweede.

[...]

Als het niet lukt om meerdere Deco nodes bedraad naast elkaar aan te sluiten op de Z-54 moeten de Deco's in serie aangesloten worden. Dat kan, want ze hebben elk twee Ethernetpoorten.

Wat dan mogelijk is qua plaatsing hangt af van je bedrading. Heb je twee Ethernetkabels naar in ieder geval twee kamers? (dubbele wandcontactdoos), dan kun je een daisy chain doen: sluit de X50s aan met twee Ethernetpoorten op beide poorten van je wandcontactdozen. Dan in de meterkast de Z-54 router aansluiten op een van de poorten naar een kamer. Dan de tweede poort van die kamer aansluiten op eerste poort naar andere kamer en tweede poort andere kamer aansluiten op poort naar derde kamer.

Heb je maar een kabel per kamer, dan moet er sowieso eentje in de meterkast. Met een van z'n poorten aansluiten op de Z-54, andere twee op de kabels naar de kamers waar de andere X50s staan. Als dat niet genoeg dekt heb je weer een uitdaging, want de Deco in de meterkast heeft maar drie poorten die allemaal al bezet zijn in deze situatie, dus dan moet je een evt vierde Deco op een van de andere twee aansluiten.
Dank nogmaals voor al het advies. Moet er misschien bij zeggen dat ik de X50 POE versie heb. En de switch die ik heb gekocht voor in de meterkast is de TP-Link TL-SG1016PE. Heb in elke kamer dubbele UTP aansluitingen (dubbele wandcontactdoos).

Mocht het nou toch makkelijker zijn om de Zyxel eruit te halen en de X50 direct op de converter aan te sluiten dan vind ik dat ook prima en koop ik er nog een X50 bij.

[ Voor 3% gewijzigd door LennartTW94 op 29-04-2024 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LennartTW94 schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:03:
[...]

Dank nogmaals voor al het advies. Moet er misschien bij zeggen dat ik de X50 POE versie heb.
Dat is dus een ander apparaat :o

Hele verhaal hierboven moet dan op de schop want maar twee Ethernet poorten, niet drie...
En de switch die ik heb gekocht voor in de meterkast is de TP-Link TL-SG1016PE.
Nog een apparaat wat je niet noemde. Oftewel situatie is ook anders :o

Dan is de vraag of dit IEEE1905.1 ondersteunt.
Heb in elke kamer dubbele UTP aansluitingen (dubbele wandcontactdoos).
Mooi maar ivm PoE gaat verhaal van daisy-chainen niet op, dus ben je afhankelijk van de switch
Mocht het nou toch makkelijker zijn om de Zyxel eruit te halen en de X50 direct op de converter aan te sluiten dan vind ik dat ook prima en koop ik er nog een X50 bij.
Heb je nou X50 of X50 PoE? Het zijn verschillende apparaten, wees consequent en duidelijk. Ik vind het behoorlijk jammer dat ik hele lap text voor niets geschreven heb gisteravond omdat je verkeerde en onvolledige informatie gegeven had.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 29-04-2024 08:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
Het makkelijkst is denk ik om de Zyxel niet te gebruiken. Je kan de Deco als router gebruiken (zie ook deze link).
Wat ook kan is de Zyxel in de doos laten en een Deco als router op de mediaconverter aansluiten. Hiervoor ga je in de app naar more > advanced, schakel IPTV/VLAN in, mode custom, internet VLAN 300, priority 0 en na het opslaan en herstarten moet internet en tv werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
dion_b schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:55:
[...]

Voor zover ik weet is telefonie de enige dienst die een eigen VLAN nodig heeft bij Odido, dus TV gaat ook gewoon over internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
dion_b schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:42:
[...]

Dat is dus een ander apparaat :o

Hele verhaal hierboven moet dan op de schop want maar twee Ethernet poorten, niet drie...

[...]

Nog een apparaat wat je niet noemde. Oftewel situatie is ook anders :o

Dan is de vraag of dit IEEE1905.1 ondersteunt.

[...]

Mooi maar ivm PoE gaat verhaal van daisy-chainen niet op, dus ben je afhankelijk van de switch

[...]

Heb je nou X50 of X50 PoE? Het zijn verschillende apparaten, wees consequent en duidelijk. Ik vind het behoorlijk jammer dat ik hele lap text voor niets geschreven heb gisteravond omdat je verkeerde en onvolledige informatie gegeven had.
Excuus voor de onduidelijkheid. Heb de X50 PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
MarcoC schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:02:
Het makkelijkst is denk ik om de Zyxel niet te gebruiken. Je kan de Deco als router gebruiken (zie ook deze link).

[...]
Thanks voor de link. Lees daar wel dat het dus ook kan inclusief Zyxel met wifi uit. Dan kan m’n “begane grond” X50 PoE in de woonkamer en hoef ik dus niet een 4e X50 PoE te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik heb Odido en je kan de wifi van de Zyxel uitzetten. Ik heb 4 X20 units staan en accesspoint mode en dat werkt perfect. Kabeltje in 1 van de unit bij het modem en TP maakt er gelijk de hoofd unit van. Werkt al 3 jaar zonder issues.

[ Voor 5% gewijzigd door blatenja op 30-04-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
blatenja schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:05:
Ik heb Odido en je kan de wifi van de Zyxel uitzetten. Ik heb 4 X20 units staan en accesspoint mode en dat werkt perfect. Kabeltje in 1 van de unit bij het modem en TP maakt er gelijk de hoofd unit van. Werkt al 3 jaar zonder issues.
Ik heb inmiddels een poging gedaan het te installeren. Zyxel wifi uitgezet en UTP kabel (zat bij de doos van de Deco X50 PoE) van Zyxel naar de Deco X50 PoE in de meterkast. Moet m’n switch nog installeren dus nu even geen PoE maar gewoon via stroomkabel. Wifi naast de meterkast gaat richting 600 mbps download & upload dus helemaal top.

Daarna een 2e Deco X50 PoE op 1e verdieping geplaatst en een 3e op de 2e verdieping (allebei ook even via stroomkabel). Wel 3 streepjes wifi (dus mobiel connect ermee), maar helaas 150 mbps download en maar 10 mbps upload 😣 heb geswitcht naar access point mode maar helaas geen verandering in internet snelheid.

Morgen even Cat 6 internet kabels halen, switch installeren (ik begrijp dus de switch plaatsen achter de 1e deco?) en dan via PoE de overige 2 deco’s verbinden, kijken of ze dan beter wifi verzenden… to be continued.
Pagina: 1