Contactdozen verlagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankzel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05-2024
Beste klussers,

Ik ben een echte leek met klussen en hoor graag jullie adviezen over het volgende:
In de nieuwe slaapkamer van mijn zoontje wil ik de stopcontacten in de muur verlagen. Ze zitten nu op een hoogte van ongeveer 60 centimeter (lekker ouderwets) en ik wil dit verlagen naar 30 en hierbij meteen “kindveilige” stopcontacten (inbouw) plaatsen. Helaas ligt het niet binnen ons budget om de hele kamer te laten stucen. De korrel van de verf hebben we van de muur afgeschuurd en ik wil nu een paar korte sleuven frezen en gaten boren voor de dozen.

Nu vraag ik mij af, is het überhaupt mogelijk om inbouwdozen te plaatsen in een muur die achteraf niet gestuct gaat worden? En hoe kan ik de dozen het beste vast zetten/wegwerken? Ik dacht al aan muurvuller en dan dit later weer opschuren, maar ik vraag mij af of dit voldoende is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als de muur glad is kun je met rotband de sleuf vullen en met fix and finish se sleuf afwerken? Afhankelijk van hoe netjes je dat strak krijgt kan dat een prima oplossing zijn :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:53
Frankzel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:07:
Beste klussers,

Ik ben een echte leek met klussen en hoor graag jullie adviezen over het volgende:
In de nieuwe slaapkamer van mijn zoontje wil ik de stopcontacten in de muur verlagen. Ze zitten nu op een hoogte van ongeveer 60 centimeter (lekker ouderwets) en ik wil dit verlagen naar 30 en hierbij meteen “kindveilige” stopcontacten (inbouw) plaatsen. Helaas ligt het niet binnen ons budget om de hele kamer te laten stucen. De korrel van de verf hebben we van de muur afgeschuurd en ik wil nu een paar korte sleuven frezen en gaten boren voor de dozen.

Nu vraag ik mij af, is het überhaupt mogelijk om inbouwdozen te plaatsen in een muur die achteraf niet gestuct gaat worden? En hoe kan ik de dozen het beste vast zetten/wegwerken? Ik dacht al aan muurvuller en dan dit later weer opschuren, maar ik vraag mij af of dit voldoende is.

Alvast bedankt!
Uiteraard kun je het altijd plaatsen. Maar wat voor wand is het?

Steen? Beton? gipsplaat? ytong? Hout? Dat maakt een hele hoop verschil.

Zijn je wanden glad? Behang? Glasvezel behang? Lichte korrel? Grove korrel?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
Ik ben een echte leek met klussen
Ok, hier dan wat tips / advies:

Let erop dat je:

- De oude inbouwdozen in zijn geheel moet verwijderen / uitboren uit de muur,
- De nieuwe dozen met een dozenboor op de juiste plaats moet boren (gebruik een mal als je er meerdere naast elkaar plaatst, de afstand tussen twee inbouwdozen in één raampje is kleiner dan de diameter van de dozen)
- De bestaande bedrading in de leidingen moet verwijderen vanaf het punt waar deze beginnen (meestal in de centraaldoos in het plafond), aangezien de bedrading straks te kort zal zijn (ik ga er even vanuit dat de buizen van bovenaf komen)
- Sleuven moet frezen, en de bestaande leiding op het oude eindpunt iets verder rondom moet openkappen, om daar een sok/koppelstuk op te kunnen schuiven, zodat je een nieuw stuk buis als verlengstuk in de muur kunt plaatsen.
- Nieuwe draden moet trekken vanaf de centraal/verdeeldoos waar de oorspronkelijke bekabeling vandaan kwam.

Let erop dat je NIET de bestaande inbouwdoos mag laten zitten om die als lasdoos te gebruiken, om vanuit daar ff snel wat stukjes verlengdraad in een buis naar beneden te leggen, en vervolgens de oude doos dicht te stuccen. Dat is niet toegestaan. Als je die 'beunhaas-oplossing' zou willen nemen, dan *moet* je de bestaande doos met een blindplaatje afdekken en toegankelijk houden (maar dat ziet natuurlijk niet uit)

- Daarna kun je, mits je muur oorspronkelijk al glad was, op zich heel makkelijk de frees-sleuven dichtsmeren met een plamuurmes en/of een kort spackmes.
- Ook rondom de nieuwe inbouwdoos kun je gewoon dichtsmeren, en naderhand rondom het dekseltje van de inbouwdoos lichtjes opentikken / openkappen / opensnijden. (als de boel droog is uiteraard)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankzel
LTwinter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:40:
[...]

Uiteraard kun je het altijd plaatsen. Maar wat voor wand is het?

Steen? Beton? gipsplaat? ytong? Hout? Dat maakt een hele hoop verschil.

Zijn je wanden glad? Behang? Glasvezel behang? Lichte korrel? Grove korrel?
Bedankt voor je reactie! Ik vermoed dat het een stenen muur is waar al een keer overheen is gestuct, helaas kom ik daar pas achter als ik de eerste gaten boor of de oude dozen heb verwijderd. (De muur beneden was iig gewoon steen ons huis is uit 1960). De wand ia door het schuren mooi glad geworden (zat een lichte/kleine korrel op). Mijn vrouw wil hier uiteindelijk overheen behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankzel
BrainCrash schreef op donderdag 25 april 2024 @ 01:30:
[...]

Let erop dat je:

- De nieuwe dozen met een dozenboor op de juiste plaats moet boren (gebruik een mal als je er meerdere naast elkaar plaatst, de afstand tussen twee inbouwdozen in één raampje is kleiner dan de diameter van de dozen)
- De bestaande bedrading in de leidingen moet verwijderen vanaf het punt waar deze beginnen (meestal in de centraaldoos in het plafond), aangezien de bedrading straks te kort zal zijn (ik ga er even vanuit dat de buizen van bovenaf komen)
- Sleuven moet frezen, en de bestaande leiding op het oude eindpunt iets verder rondom moet openkappen, om daar een sok/koppelstuk op te kunnen schuiven, zodat je een nieuw stuk buis als verlengstuk in de muur kunt plaatsen.
- Nieuwe draden moet trekken vanaf de centraal/verdeeldoos waar de oorspronkelijke bekabeling vandaan kwam.

Let erop dat je NIET de bestaande inbouwdoos mag laten zitten om die als lasdoos te gebruiken, om vanuit daar ff snel wat stukjes verlengdraad in een buis naar beneden te leggen, en vervolgens de oude doos dicht te stuccen. Dat is niet toegestaan. Als je die 'beunhaas-oplossing' zou willen nemen, dan *moet* je de bestaande doos met een blindplaatje afdekken en toegankelijk houden (maar dat ziet natuurlijk niet uit)

- Daarna kun je, mits je muur oorspronkelijk al glad was, op zich heel makkelijk de frees-sleuven dichtsmeren met een plamuurmes en/of een kort spackmes.
- Ook rondom de nieuwe inbouwdoos kun je gewoon dichtsmeren, en naderhand rondom het dekseltje van de inbouwdoos lichtjes opentikken / openkappen / opensnijden. (als de boel droog is uiteraard)
toon volledige bericht
Bedankt voor al je tips! Ik neem ze mee. Korte vraag nog, voor het dichtsmeren, kan dat met gewoon een bak muurvuller of moet hier perse een zak knauf aan te pas komen? Het gaat uiteindelijk om 2 sleufjes van 30 centimeter en 2x2 dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
Knauf geeft mooier resultaat, maar het is constructief niet nodig.
Vraag is vooral hoeveel moeite en geld wil je erin steken vs eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Frankzel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:49:
[...]

Bedankt voor al je tips! Ik neem ze mee. Korte vraag nog, voor het dichtsmeren, kan dat met gewoon een bak muurvuller of moet hier perse een zak knauf aan te pas komen? Het gaat uiteindelijk om 2 sleufjes van 30 centimeter en 2x2 dozen.
Muurvuller en Knauf is nagenoeg hetzelfde product. Je kunt er de dozen mee vast zetten en de muur mee repareren. Vergis je niet hoeveel je nog nodig hebt want gaat vrij hard en een grote zak kost weinig.

Let wel op dat dit soort middelen krimpen als ze drogen. Je zult daarom meerdere keren moeten vullen voordat het strak is.

Voor de laatste laag is Renoband een fijn product. Het is namelijk veel fijner van structuur waardoor het heel dun op te zetten is. En kant en klaar waardoor je makkelijk nog extra laagje erop zet tussen de bedrijven door.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 25-04-2024 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Als je wat onregelmatigheid in de vuller moet creëren omdat de rest van de muur ook niet zo strak is dan is een nat sponsje de beste manier.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 15:42
Als je toch bezig bent, doe jezelf een plezier en neem inbouw dozen van 50mm diep, niet van 40. Dat is een stuk gemakkelijker met inbouwen van je stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:57
En ik zou de randen van de sleuven wat afschuinen voordat je de sleuven gaat vullen. Dan is er een betere hechting bij de overgang sleuf/muur en is de kans groter dat je later de sleuven niet meer ziet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:46
Het is misschien wel wat meer werk dan je nu inschat. Vooral het opnieuw trekken van draden kan een frustrerend klusje zijn. En in je muur frezen geeft een enorme hoeveelheid stof (haal de kamer leeg, plak de deuren af en zet een ventilator in de kamer naar buiten en draag bril en stofmasker). Dus weet waar je aan begint.

Waar woon je? Mocht je in de buurt van Gouda wonen heb ik hier wel materiaal (gatenboor, muurfrees) te leen plus een halve zak multistuc.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
inquestos schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:45:
Het is misschien wel wat meer werk dan je nu inschat. Vooral het opnieuw trekken van draden kan een frustrerend klusje zijn. En in je muur frezen geeft een enorme hoeveelheid stof (haal de kamer leeg, plak de deuren af en zet een ventilator in de kamer naar buiten en draag bril en stofmasker). Dus weet waar je aan begint.
En gebruik een bouwstofzuiger, zonder zo'n zuiger echt absoluut niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lijkt me een zeer frustrerende klus voor een kinderkamer. Ik zou mezelf een plezier doen en het (alleen) bij nieuw schakelmateriaal houden.
(Maar misschien heb je tijd over ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij ons zit bij de deur/lichtschakelaar ook een (hoog) stopcontact, dat is wel ideaal omdat je niet hoeft te bukken om de stofzuiger (o.i.d) aan te sluiten.
Daarnaast, ook op een plek waar je een bureau neer zet, is een hoog stopcontact ook vaak handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankzel
99ruud99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:53:
Knauf geeft mooier resultaat, maar het is constructief niet nodig.
Vraag is vooral hoeveel moeite en geld wil je erin steken vs eindresultaat.
Wil er best wel wat moeite in steken voor een mooi eindresultaat, maar als het niet zoveel uit maakt dan zoek ik wel een goede muurvuller dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankzel
rens-br schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:13:
[...]

En gebruik een bouwstofzuiger, zonder zo'n zuiger echt absoluut niet aan beginnen.
Bedankt, zal ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankzel
Cheesy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:19:
Lijkt me een zeer frustrerende klus voor een kinderkamer. Ik zou mezelf een plezier doen en het (alleen) bij nieuw schakelmateriaal houden.
(Maar misschien heb je tijd over ;))
Ben het wel met je eens. Hoe graag ik ook zou willen verhuizen, met de huidige markt gewoon niet te doen. Dus dan maar verbouwen. Ik heb beneden ook overal de stopcontacten op 30 cm van de grond laten zetten toen we het huis kochten. Echter het geld is op dus zal boven zelf moeten doen. In dit geval hoef ik de stop contacten maar 30 cm naar beneden te halen dus dat is niet heel veel. Kan het dan maar beter in 1 keer even goed aanpakken. Heb het nog nooit gedaan dus wordt een leuke uitdaging. Heb nu een week vakantie. Dus heb wat extra tijd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Frankzel op 25-04-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:17

AlphaRomeo

FP PowerMod
[...]

Let erop dat je:

toon volledige bericht
Uit nieuwsgierigheid, waarom is dit? Het zal vast in een norm staan, maar wat is de redenatie daarachter? Ik zie zo geen verschil met een willekeurige andere ontoegankelijke lasdoos zoals bijvoorbeeld in tuinen gebruikelijk als ingegraven en hars-gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:27
[...]

Ze zitten nu op een hoogte van ongeveer 60 centimeter (lekker ouderwets) en ik wil dit verlagen naar 30...

[...]
Los van alle tips die je hebt ontvangen, heb ik volgens mij nog niet de vraag/uitleg gezien waarom je dit zo graag wilt. Wat is de reden waarom ze van 60 cm naar 30 cm moeten?

Zeker bij kleine kinderen lijkt mij de hoogte van 60 cm juist handiger/veiliger. Helemaal als je de stopcontacten kindveilig maakt. Scheelt een hoop werk en geld.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankzel
Saeverix schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:51:
[...]

Los van alle tips die je hebt ontvangen, heb ik volgens mij nog niet de vraag/uitleg gezien waarom je dit zo graag wilt. Wat is de reden waarom ze van 60 cm naar 30 cm moeten?

Zeker bij kleine kinderen lijkt mij de hoogte van 60 cm juist handiger/veiliger. Helemaal als je de stopcontacten kindveilig maakt. Scheelt een hoop werk en geld.
Bij de koop van ons huis hebben we alleen de beneden verdieping kunnen verbouwen en daar hebben we alles op 30cm gezet. Dit willen we in ons hele huis. Voor wat betreft de kinderkamer hier zit nu alles op ooghoogte van onze zoon. Dus als ik ze nu lager zet, kan ik zijn bed er voor zetten of een kastje etc. Teven wil ik de bekabeling sowieso opnieuw doortrekken want het huidige is verouderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:51

Vliegvlug

Flight Simple

AlphaRomeo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:45:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom is dit? Het zal vast in een norm staan, maar wat is de redenatie daarachter? Ik zie zo geen verschil met een willekeurige andere ontoegankelijke lasdoos zoals bijvoorbeeld in tuinen gebruikelijk als ingegraven en hars-gevuld.
In de tuin gebruik je elektrakabel, geen draad in buis.
Als je een las maakt in een afgesloten doos kan je daarna niet meer de draden vervangen mocht dat nodig zijn want die lasklemmen krijg je niet door een pvc-buis getrokken. ;)

Heb hier in mijn woning tijdens de verbouwing er ook al meerdere gevonden maar een paar ook pas daarna ontdekt helaas ;(
Rete irritant want je kan dan niets meer veranderen, zo wilde ik bij mijn buitenlamp ook een stopcontact hebben. Dat is normaal een kwestie van nieuwe draden trekken met nul en aarde erbij maar dat kan nu dus niet. Heb zelfs geen idee waar de doos precies zit, enkel dat ik de draden vanaf beide kanten maar een heel klein stukje kan bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Frankzel Denk er ook aan dat je diep genoeg freest. Recent bij vrienden gezien die dat niet gedaan hebben waardoor het afwerken gewoon baggerslecht gaat.

En ja, daar waren de oude dozen ook niet uitgeboord, de draden niet compleet opnieuw getrokken en zeker niet de oude doosjes afgedekt met een plaatje. Ook geen aarding er in getrokken. Allemaal niet mijn werk, niet mijn keuze en zeker ook niet mijn project.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:15
Ik weet niet hoe grondig de kamer wordt vernieuwd maar met frezen komt enorm veel stof vrij (met een sleuvenfrees met stofzuiger minder, maar zeker niet stofvrij). Je kunt je ook overwegen om de sleuven met een boor te maken (gaatjes boven elkaar) en dan een beetje te beitelen.. meer moeite, minder rotzooi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Krijnemans schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:01:
Ik weet niet hoe grondig de kamer wordt vernieuwd maar met frezen komt enorm veel stof vrij (met een sleuvenfrees met stofzuiger minder, maar zeker niet stofvrij). Je kunt je ook overwegen om de sleuven met een boor te maken (gaatjes boven elkaar) en dan een beetje te beitelen.. meer moeite, minder rotzooi...
Voor 30cm zeker zo doen. Sleuvenfrees is hele verdieping stof.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:05

Rzaan

Altijd zoekende

Los van dat het wettelijk niet mag, wat is het gevaar als je het wel doet? Is een verbinding met een lasdop onveilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-04 23:15
Er worden goede tips gegeven, ik wil wel meegeven om wanneer je alle sleuven en gaten erin hebt geboord. De achterkant van de nieuwe inbouwdoosjes te voorzien van een royale kwak roodband. Dan wordt het allemaal nog steviger (je wilt natuurlijk niet bij een te harde ruk aan een stekker ook het stopcontact meenemen)

Al snap ik niet helemaal de (nieuwe) norm om alles op 30cm te doen. Misschien alleen als je het zicht van stopcontacten niet kan verdragen. Ik heb thuis alle stopcontacten, schakelaars e.d op 1,20m zitten. Ideaal (maar dan kies ik ook wel voor hele mooi schakelmateriaal)
Pagina: 1