Help - welk mechanisch keyboard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zoek een?
Mechanisch toetsenbord dat:
- mijn huidige logitech k740 vervangt en hopelijk 'een leven lang' mee gaat.
- stil is (dus cherry mx red silent, en ik begreep ook dat abs caps iets stiller zijn)
- maatje tkl (dus zonder numeriek gedeelte)
- verlichte toetsen heeft, zodat ik hem ook in het donker kan gebruiken
- geen gaming toeters en bellen (draaiknoppen, cases, ..) of rare fratsen (letters aan de voorkant geprint)
- geen low profile keys

En bij voorkeur:
- losse usb kabel, welke vervangbaar is
- mogelijkheid om switches te vervangen

Misschien ooit handig:
- wireless (bluetooth/2.4ghz)

Wat is je budget?
Ik vind 100-150 euro eigenlijk wel meer dan genoeg, maar kan me meer veroorloven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb cherry, ducky en coolermaster in gedachten, maar sta open voor alternatieven

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik hem thuis voor het werk en hobby, dus mail/teams en wat ontwikkel/beheer werk. Ik speel geen games en neem hem ook niet mee naar kantoor. Het is belangrijk dat hij stil is, we werken vaak samen in dezelfde ruimte thuis, en 's avonds wil ik nog wel eens tot wat later bezig zijn. Ik draai overal Linux, dus basis functionaliteit moet gewoon zonder software te gebruiken zijn (of onder linux ook beschikbaar zijn). Herprogrammeren van knoppen/macro's doe ik niet.

Zelf al gevonden
- cherry g80-3000n, de klassieker. Betaalbaar, helaas een vaste usb kabel en volgens reviews is de bouwkwaliteit niet geweldig
- cherry mx 8.2 tkl, vrij prijzig, komt dan wel met wireless en losse usb kabel. Zou goed gebouwd zijn, maar komt dan weer met een case die ik direct weer bij het afval zet.
- coolermaster ck530 v2: niet verkrijgbaar in mx red silent, en valt daardoor eigenlijk af. Ook geen losse usb kabel.
- ducky one 3 tkl: iets duurder, maar wel vervangbare usb kabel, mogelijkheid om switches te vervangen, stevige bouwkaliteit. De twee tweakers reviews die er zijn klagen allebei over "key chatter". Is dat echt een probleem, of is dat bij elk toetsenbord een kwestie van zo af en toe schoonmaken?
- keychron k8 pro: ook wat duurder, leuk open source software, maar wat lastig verkrijgbaar en toms hardware was alles behalve enthousiast.

Conclusie
Het lijkt dat de ducky one 3 tkl een mooie keus is, maar ik ben erg benieuwd naar de informatie over het 'key chatter' probleem. En uiteraard: gezien bovenstaande, misschien is er wel iets dat ik helemaal over het hoofd zie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:41
Van wat ik op toetsenbord gerelateerde subreddits voorbij heb zien komen, heeft toms hardware gewoon een ongelukkige reviewsample van keychron gehad. Andere ervaringen zijn allemaal gewoon positief/normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:13
Ik heb de Ducky one 2 mini sinds november vorig jaar, dus de voorganger van de 3 tkl. Heb hier totaal geen last van key chatter oid. Je kunt alle toetsen zelf herconfigureren, maar verder geen rare fratsen en wel een degelijk toetsenbord. Ook zijn de toetsen vervangbaar en RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 08:15

EiT

Wilde zeggen de K70 Pro mini, maar toen zag ik dat die 2-3x zo veel kost nu.

Voor de 90 euro die ik in november betaald had een prima toetsenbord.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:07
Keychron v3 max zou mijn keuze zijn. Helaas niet met open code, maar wel (illegale) VIA ondersteuning, wat ik toch wel een hele fijne manier van remappen vindt. Het wordt echt op het toetsenbord opgeslagen en hoeft niets te installeren.
Liever v3 dan k3, omdat ik liever echt plastic heb dan wat erop geschroefde plastic bezels. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Chatter is ook wel afhankelijk van de gekozen switch, sommigen zijn er gevoeliger voor, het fijne aan open code is dat je er nog wat aan kunt doen met een langere debounce.

Qua switches zijn er ook veel silents van andere merken die naar mijn mening prettiger zijn. Maar dat is ook weer persoonlijke voorkeur. Mijn ervaring es dat pbt misschien net wat luider is dan abs, maar vooral de vorm en dikte het verschil maken. xda is bijvoorbeeld stiller dan cherry profile. Maar met silent switches is het allemaal een minimaal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-09 20:14
Heb ook een paar keychrons (k5, full size). Zijn erg fijn. Nu ook wat op kantoor gelegd, en diverse collega's hebben toch wel voorkeur om op 'mijn' plek te gaan zitten.

Deze ben ik tevreden over na verschillende anderen te hebben geprobeerd, zoals de logitech g915 en de Sharkoon purewriter. Allemaal wel full size.

[ Voor 35% gewijzigd door ZatarraNL op 26-04-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga nog eens kijken naar de duckies en de keychron.
Pagina: 1