Internetverbinding valt na enkele uren weg op Windows 10 PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 13:21
Beste forumleden,

Ik loop tegen een vervelend probleem aan met mijn Windows 10 pc en ik hoop dat jullie me kunnen helpen het op te lossen.

Het probleem is dat na een paar uur mijn bedrade internetverbinding uitvalt. Zelfs wanneer ik overschakel naar een externe USB naar Ethernet-adapter, blijft het probleem bestaan. Opvallend genoeg werkt Chrome nog wel en kan ik YouTube en Google raadplegen, maar andere websites, waaronder Microsoft.com, zijn niet bereikbaar. Ook zijn gedeelde bestanden niet meer beschikbaar.

Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd, zoals het flushen van DNS en het instellen van Google DNS in Chrome, maar niets lijkt te helpen. Het enige wat wel lijkt te werken (tijdelijk) is het opnieuw opstarten van de pc. Na herstarten werkt de internetverbinding weer voor een paar uur, maar dan valt het opnieuw uit.

Ik dacht eerst dat het probleem te maken had met de slaapstand van mijn hardware, maar nadat ik deze optie had uitgeschakeld en het probleem zich nog steeds voordeed, ben ik niet langer zeker van de oorzaak.

Bij het modem heb ik ook gecontroleerd en de pc staat als veilig ingesteld op de Fritzbox-modem.

Hier zijn wat details over mijn systeem:

Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64-bit
Moederbord: Z370-A Pro (MS-7B48)

Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren of heeft iemand suggesties voor mogelijke oplossingen? Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Dank je wel!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zie je uitroeptekens in Device Manager wanneer het probleem optreedt?
Kun je dan ook je router pingen en een DNS server zoals 8.8.8.8 of 1.1.1.1?
Kun je www.tweakers.net pingen (dus resolven) in een cmd venster?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Dankjewel voor je snelle reactie, morgen ben ik weer bij de pc en ga ik dit testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Hoi PD2JK,

Bij deze:

Uitroeptekens in Device Manager wanneer het probleem optreedt?

Zo ver zie ik niks qua uitroeptekens bij netwerk, wel een Realtek in het grijs (misschien omdat ik de usb-ethernet adapter eruit heb getrokken en niet meer gebruik voor de test).

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpsxKUS2GypW_Tc_K-wiDvnbkmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QgjkjVOwpUpkrmhe9vbeFZnN.jpg?f=user_large

Kun je dan ook je router pingen?

Ik heb een frtizbox, nee die werkt niet als ik www.fritz.box intyp in chrome. (Wist toen even niet wat de ip van de modum is, nu wel weer)

Maar na restarten kom ik wel bij de modum via frtiz.box.

Pingen en een DNS server zoals 8.8.8.8 of 1.1.1.1?
Kun je www.tweakers.net pingen (dus resolven) in een cmd venster?

Zie screenshots, ik kan er niet veel uit lezen of het wel of niet lukt, snap het niet helemaal, tweakers ping is boven en 8.8.8.8 en 1.1.1.1 eronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RndsK6f098LiyAY0WzHxU0GLh4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s0TVKxYVeEThayfe2skqsKyS.jpg?f=user_large

Ik hoor graag je/jullie feedback!

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door gst56767 op 25-04-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Hoop dat jullie mij kunnnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laatste BIOS en drivers van de MSI website geïnstalleerd?

sfc /scannow kun je ook nog uitvoeren in een elevated cmd prompt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:20
gst56767 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:09:
Hoop dat jullie mij kunnnen helpen.
rechtsklik op die grijze adapter en verwijder deze, drivers laten staan !

dubbelklik op de goede Realtec, ga dan naar het tabblad Energiebeheer en zet de vinkjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
@reinier68

Dat heb ik inderdaad een tijdje geleden gecheckt en de slaapmodus per hardwareonderdeel uitgeschakeld bij het energiebeheer.

@PD2JK
[b]PD2JK in "Internetverbinding valt na enkele uren weg op Windows 10 PC"PD2JK
sfc /scannow kun je ook nog uitvoeren in een elevated cmd prompt.
PD2JK, ik had inderdaad laatst de moederborddrivers bijgewerkt.

SFC /scannow nog niet!
Een paar uur geleden gedaan en het lijkt erop dat het internet nu wel blijft werken. Ik wacht af.

Dat zou mooi zijn!

SFC /scannow zei dat het dingen heeft gefixt.
Screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dVmkrXRuomRHl-pt0kG4Jyn3pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAq36c4Mej11YOqIdWyulO9V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gst56767
Helaas hetzelfde probleem weer. Ik ga alle drivers opnieuw installeren, hopelijk helpt dat, ik hou jullie op de hoogte.

@PD2JK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:20
gst56767 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:29:
Helaas hetzelfde probleem weer. Ik ga alle drivers opnieuw installeren, hopelijk helpt dat, ik hou jullie op de hoogte.
Even controlevraag, je focust op je PC, maar heb je ook al op je switch/modem/router gekeken of daar misschien een poort uitgaat? Misschien kan je daar in de logs eens kijken.
Of een andere poort op de switch gebruiken.

Zou lullig zijn als je je hele PC overhoop haalt en het is een poortje op de switch oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 16:10
Is er mogelijk iets niet goed met de kabel of de stekkertjes? Branden er nog ledjes op de poort als de verbinding wegvalt.
Met welke snelheid linkt die kabel?

Als die verbinding wegvalt en je pingt dan eens pingen naar iets externs wat doet ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Dank voor jullie antwoorden, @TweakerCarlo @reinier68 .

Chrome blijft wel werken op Google-sites, dus ook YouTube.

Dus de stekker en de lampjes naast de UTP-stekkers doen het prima.

Andere sites zoals Microsoft, enz. werken niet meer.

Firewall staat ook niet aan bij Windows, ook geen VPN of iets dergelijks. En de firewall van ESET blokkeert ook niets; die krijgt zelf dan ook geen internet meer.

Bestandsdeling werkt ook niet meer.

Maar Google-sites werken gewoon.

Dat is het rare.

Ik heb vandaag de netwerkkaart geüpdatet via de website van het moederbord, maar hetzelfde probleem doet zich nog steeds voor.

Het lijkt zich te herhalen in intervallen van een paar uur, waarna de verbinding wegvalt.

Daarnaast heb ik ook PeerBlock geïnstalleerd, maar het aan- en uitzetten ervan lijkt geen verschil te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door gst56767 op 29-04-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je een andere SSD of desnoods HDD liggen waar je tijdelijk een Windows installatie op kunt zetten? Dan kun je software-problemen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:32
Al een andere kabel geprobeerd? Je zou ook de Fritzbox kunnen herstellen naar de fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Wat doet een ander systeem op die internet verbinding? Werkt dat wel dan alles hier opnieuw installeren en niet terug installeren wat je nu hebt geinstalleerd. Stap voor stap terug zetten en testen. Bron van dit vind je dan zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gst56767
Dank jullie wel voor alle antwoorden. @TweakerCarlo @PD2JK @Yonix

Het probleem lijkt te zijn opgelost.

Na het verwijderen van de volgende programma's:
  • EaseUS Data Recovery Wizard (deze werd vaker als virus gezien door mijn virusbeveiliging, Eset).
  • Recover It van Wondershare.
  • PeerBlock.
Ik wil PeerBlock binnenkort weer installeren en kijken of alles goed blijft werken. Anders zou het daar aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

EaseUS is best een gerenommeerd bedrijf, dat kunnen ook false positives zijn of hooguit onschuldige reclame. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gst56767
PD2JK schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:22:
EaseUS is best een gerenommeerd bedrijf.
Dat denk ik ook. Daarom liet ik hem zo lang geïnstalleerd staan. Ik had het destijds officieel gekocht en recoveries uitgevoerd, en dat ging goed. Het is wel vreemd dat ESET er zo'n hekel aan heeft. Misschien moet ik een voorbeeldbestand opsturen en hun mening erover vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Fijn dat het is opgelost en dat je de oplossing ook deelt!
gst56767 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:50:
[...]

Dank voor jullie antwoorden, @TweakerCarlo @reinier68 .

Chrome blijft wel werken op Google-sites, dus ook YouTube.

Dus de stekker en de lampjes naast de UTP-stekkers doen het prima.

Andere sites zoals Microsoft, enz. werken niet meer.

Firewall staat ook niet aan bij Windows, ook geen VPN of iets dergelijks. En de firewall van ESET blokkeert ook niets; die krijgt zelf dan ook geen internet meer.

Bestandsdeling werkt ook niet meer.

Maar Google-sites werken gewoon.

Dat is het rare.

Ik heb vandaag de netwerkkaart geüpdatet via de website van het moederbord, maar hetzelfde probleem doet zich nog steeds voor.

Het lijkt zich te herhalen in intervallen van een paar uur, waarna de verbinding wegvalt.

Daarnaast heb ik ook PeerBlock geïnstalleerd, maar het aan- en uitzetten ervan lijkt geen verschil te maken.
Nav deze feedback met een terugkoppeling over Youtube en google in de cache, weet ik vrij zeker dat iemand weer berichtjes van mij heeft zitten verwijderen. Tot zo ver tweakers.
dank dat ik hier niemand mag helpen. Peace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@TweakerCarlo Misschien je wachtwoord wijzigen als je denkt dat er vreemde dingen gebeuren op je account?
Als er iets niet door de beugel kan hier, wordt je post ge-edit door een moderator en/of modbreak.

Pagina: 1