Wijzigen water, gas, stroom en glasvezel aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-05 21:51
In ons recent gekocht huis waarvan we in juli de sleutel krijgen staan we voor logistieke uitdaging om het zo maar even te zeggen. Het is een huis uit ‘66 met de gasmeter in de meterkast, watermeter in een put langs de meterkast, de glasvezel aansluiting in de woonkamer en ouderwetse hoofdzekering.

Nu gaan we het huis flink verbouwen en heb ik nu de kans om alles goed aan te pakken. Onderstaande zaken wil ik graag bekijken.

- Gasmeter verwijderen. Dit is een must, kan gratis alleen niet te plannen.
- Watermeter verplaatsen naar meterkast. Dit is een must, betaalde opdracht en hierdoor te plannen.
- Hoofdzekering vervangen voor een automaat. Nice to have, mogelijk dient de inkomende kabel vervangen te worden.
- inkomende glasvezel verplaatsen naar meterkast. Nice to have.

Nu lijkt dus voor alle zaken de voortuin op de schop te moeten en zou het natuurlijk handig zijn als dit achter elkaar in een handige volgorde kan, de gasmeter zal er eerst uit moeten voordat de watermeter geplaatst kan worden.

Via mijnaansluiting.nl kan ik alle zaken regelen, alleen vraag ik me af in hoeverre hier naar elkaar gekeken wordt. Heeft mijn idee überhaupt kans van slagen of is het wishfull thinking? Zijn hier mensen met dergelijke ervaringen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br-7FiWpcDxOB9LWi_G0Os_wsCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcLnGPf8RPAcY5SahUSwdYyi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door marc.r op 24-04-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk dat er een hoop kan.. alleen dan zal je denk ik wel de meterkast moeten vergroten..? conform eis

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja, misschien. Het is en blijft een grote gok met nuts aansluitingen. Staat en valt met de regio. Hier in Liander gebied is de boel gewoon 2x open gegaan voor water en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suffolk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-05 21:59
Vorig jaar maart mijn complete meterkast laten verplaatsen in verband met rigoureuze verbouwing. Uiteindelijk met 2 partijen te maken; elektra & gas, glasvezel. Toevallig waren de mensen van glasvezel een maand te vroeg. Deze mensen hebben me hun telefoonnummer gegeven om door te kunnen geven wanneer de mensen voor het elektra & gas zouden komen. Dan hoeft maar een keer de oprit los, hoeft er maar een keer een geul gegraven te worden en hoeft het maar een keer dicht gestraat te worden. Netjes de datum doorgebeld en beide partijen hebben elkaar geholpen!

Hadden ze dit niet gedaan waren er twee partijen gekomen die beide een geul gingen graven en kon ik zelf twee keer de geul dichtstraten (bestrating verwijderen doen ze wel, terugleggen niet!). Prachtig zo deze samenwerking. Soms moet je een beetje geluk hebben.

Sony Vaio | Jiayu G5A | Jiayu G4S | Jiayu G2F | ZTE Nubia Z7 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 15:23
Wij hebben hetzelfde traject doorlopen op de glasvezel kabel na, daarvoor moest de voortuin weer opgebroken worden (net alles netjes aangeplant) en opnieuw kabel geschoten worden. De aanvraag voor watermeter/gas/elektra hebben we via mijnaansluiting gedaan. Gas en elektra deed BGM bij ons in een keer samen met de buren. Hou rekening met lange wachttijd (>3 maanden).

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
aapjuh99 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:29:
Wij hebben hetzelfde traject doorlopen op de glasvezel kabel na, daarvoor moest de voortuin weer opgebroken worden (net alles netjes aangeplant) en opnieuw kabel geschoten worden. De aanvraag voor watermeter/gas/elektra hebben we via mijnaansluiting gedaan. Gas en elektra deed BGM bij ons in een keer samen met de buren. Hou rekening met lange wachttijd (>3 maanden).
Ging het bij jou ook om het verwijderen van de gasmeter?

Gezien de reacties lijkt het niet onmogelijk, binnenkort de aanvraag maar eens doen en kijken waar het op uitdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:31
Als je meterkast op dezelfde plaats blijft, hoe wil je daar dan je watermeter naartoe verplaatsen? Wil je deze bovengronds brengen in je meterkast? Ik zou persoonlijk de hoofdafsluiter met het aftapkraantje liever niet in de meterkast hebben. Daarnaast, nu heb je een aftappunt op het laagste gedeelte in je hele systeem, hoe wil je dit in de toekomst oplossen als je het systeem wil aftappen?

Zo niet, hoe wil je dan de bij de hoofdafsluiter kunnen, De meterkast lijkt mij erg krap daarvoor, helemaal als je een keer het hele systeem moet aftappen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
Saint2Saint schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:01:
Als je meterkast op dezelfde plaats blijft, hoe wil je daar dan je watermeter naartoe verplaatsen? Wil je deze bovengronds brengen in je meterkast? Ik zou persoonlijk de hoofdafsluiter met het aftapkraantje liever niet in de meterkast hebben. Daarnaast, nu heb je een aftappunt op het laagste gedeelte in je hele systeem, hoe wil je dit in de toekomst oplossen als je het systeem wil aftappen?

Zo niet, hoe wil je dan de bij de hoofdafsluiter kunnen, De meterkast lijkt mij erg krap daarvoor, helemaal als je een keer het hele systeem moet aftappen.
Tegenwoordig worden alle meters toch in de meterkast geplaatst, ik zie daar zelf het probleem niet van in of zie ik iets over het hoofd? Het is natuurlijk wel een vereiste dat de gasmeter eerst verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:57
Saint2Saint schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:01:

Ja precies dit, zo heb ik dat ook gedaan. Vanuit de tuin naar onderin de meterkast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:31
marc.r schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:07:
[...]

Tegenwoordig worden alle meters toch in de meterkast geplaatst, ik zie daar zelf het probleem niet van in of zie ik iets over het hoofd? Het is natuurlijk wel een vereiste dat de gasmeter eerst verwijderd wordt.
Ik weet niet of je iets over het hoofd ziet. Ik wil je alleen attenderen op de nadelen die ik zie. Als je er voor kiest, heb je in ieder geval een afgewogen keuze gemaakt.

Waar zou je de watermeter in de meterkast willen plaatsen? Op de plek van de gasmeter?

En als je het in een put in de meterkast doet, is dat dan niet (te) krap gezien de huidige grote van je meterkast?

Zoals gezegd, ik zie zelf alleen wat nadelen in het verplaatsen van de watermeter naar de meterkast die voor mij zwaar wegen.

[ Voor 1% gewijzigd door Saint2Saint op 25-04-2024 17:53 . Reden: tekstueel iets aangepast ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Saint2Saint schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:42:
[...]

Ik weet niet of je iets over het hoofd ziet. Ik wil je alleen attenderen op de nadelen die ik zie. Als je er voor kiest, heb je in ieder geval een afgewogen keuze gemaakt.

Waar zou je de watermeter in de meterkast willen plaatsen? Op de plek van de gasmeter?

En als je het in een put in de meterkast doet, is dat dan niet (te) krap gezien de huidige grote van je meterkast?

Zoals gezegd, ik zie zelf alleen wat nadelen in het verplaatsen van de watermeter naar de meterkast die voor mij zwaar wegen.
De vraag zal inderdaad zijn of de watermeter in de meterkast mag, inderdaad op de plaats van de gasmeter. Vergroten van de meterkast is ivm de voordeur geen optie.

Ik vind de huidige put voor de watermeter gewoon een vieze ongeïsoleerde plek en ik heb in mijn huidige huis nog nooit het water hoeven af te tappen in de meterkast. Vandaar de wens om het te verplaatsen.
Pagina: 1