Op de iPhone fotobibliotheek en in iCloud staan foto’s en video’s in principe in chronologische volgorde wanneer ze zijn opgenomen.
Probleemstelling:
Tja, daar wel.
Probleemstelling:
- Ik wil alleen het deel van de foto’s en video’s overzetten naar de PC die met de iPhone zelf zijn opgenomen (en dus niet die uit WhatsApp of andere bronnen zijn ontvangen, maar die door iPhone wel naar de fotobibliotheek zijn gekopieerd)
- Ik wil de foto’s en video’s sorteren op het tijdstip waarin ze zijn opgenomen.
- Ik wil foto’s en video’s als prefix de tijd waarin deze zijn opgenomen geven (voor foto’s ook wel EFIX tijd genoemd). Ik wil namelijk structuur in naamgeving (bijvoorbeeld startend met <jaar><maand><dag>_<uur><minuut><seconde>_<originele naam>). Dit gezien mijn ervaring is dat dit vrij chaotisch is op iPhone:
Foto’s genomen met iPhone hebben formaat: IMG_xxx.HEIC. Echter in mijn geval:- Er zijn foto’s zijn met een lager volgnummer, maar die veel nieuwer zijn. B.v. IMG_6000.HEIC is eerder genomen dan IMG_3500.HEIC.
- Er zijn foto’s met extensie (1), (2), etc, maar die zijn niet hetzelfde en ook op een andere datum genomen b.v. IMG_1000.HEIC en IMG_1000(1).HEIC
- Er zijn foto’s via een USB kabel in een map op iPhone gezet. In deze map hebben de foto’s het volgende formaat: IMG_xxxx.jpg. Kennelijk zijn deze door iPhone zelf verplaatst en geïmporteerd in de fotobibliotheek. Sommige hebben nog de oorspronkelijke naam, echter veel zijn hernoemd van IMG_xxxx.jpg naar IMG_xxxx(1).jpg. De oorspronkelijke map is door iPhone kennelijk gewist.
- Er zijn foto’s uit andere bronnen/applicaties. B.v. met formaat xxx.jpg of xxx.png. Extra verwarrend is dat deze b.v. ook het formaat IMG_xxx.HEIC kan hebben.
- Foto’s uit Whatsapp worden ook in foto bibliotheek gekopieerd en hebben het formaat:
- <GUID>.jpg, b.v. 044fa4da-2b31-4cce-bd05-32e834dbdab9.jpg (als ze uit iCloud komen)
- <random number>.jpg b.v. ZEa3G.jpg (zoals ze op de iPhone zelf staan)
- Zodra deze worden overgezet naar PC is er een kans dat ze niet meer in de juiste chronologische volgorde staan, want:
- Mogelijk/waarschijnlijk doordat het filesysteem van iPhone anders is dan van de PC. Dit is trouwens ook de verklaring die Apple zelf heeft gegeven bij navraag. Zodra een .mov wordt overgezet naar de PC bestaat er een kans dat de bestandstijden veranderen. Voor vele .mov files blijft de bestandstijd behouden, maar ik heb geconstateerd zeker niet voor alle. Helaas bevatten .mov files in principe niet een datum van opnemen in meta data zoals bij foto’s. Met software zoals Windows Foto’s is het probleem bijvoorbeeld duidelijk te zien, deze sorteert foto’s op EFIX tijd, maar .mov files op datum van bestand.
- Ik heb verschillende applicaties geprobeerd. Vele kunnen niet overweg met .HEIC bestanden zoals Bulk Rename Utility, Renamer, Ant Renamer, Advanced Renamer. Onwerkbaar traag is b.v. Namexif. Ik vind onhandig in gebruik b.v. ExifTool. Met soms iets onjuiste sortering is bruikbaar Exif Sorter (seconden deel van EFIX date lijkt soms niet goed verwerkt te worden). Etc.
- Ik heb uit frustratie zelf de applicatie ApplePicMaestro gemaakt die het volgende doet (zie https://github.com/Knutselsmurf1/ApplePicMaestro)
- Groeperen van alleen de foto’s en video’s genomen door iPhone
- Groeperen van alleen de foto’s en video’s geïmporteerd door iPhone met b.v. USB kabel
- Groeperen van de resterende foto’s en video’s en die door iPhone uit b.v. WhatsApp in de fotobibliotheek zijn geplaatst
- Bestandsnaam veranderen in <jaar><maand><dag>_<uur><minuut><seconde>_<originele naam>
- Indien nodig, zo veel mogelijk corrigeren van opnametijd .mov files
- Kopieer (deel van) foto’s en video’s naar c:\copyOfIcloudPhotos vanaf een van de volgende locaties:
- Van iCloud Photos (mits iCloud/iTunes geïnstalleerd), b.v. met behulp van de applicatie Windows Photos (ik zou hier voor kiezen)
- Gedownload vanaf https://www.icloud.com/photos (ik zou hier niet voor kiezen want niet handig met echt veel foto's. Bij video's gaat met zekerheid de opnametijdstip verloren)
- Direct vanaf iPhone met kabel (mijn ervaring is dat als je heel veel zoals duizenden foto's hebt, dit niet altijd zonder problemen verloopt; Windows verkenner kopieert vaak niet alles e.d. Ik heb dit voorgelegd aan Apple, maar zou bekend issue zijn)
- Start ApplePicMaestro.exe
- Kan het nu echt niet simpeler? Bijvoorbeeld met een standaard programma die minimaal hetzelfde kan als ApplePicMaestro?
- Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:
- Hoe kan ik configureren dat iPhone de foto’s en video’s opslaat in het volgende formaat zoals op Android en wat al ontzettend veel zou schelen <year><month><day>_<hour><minute><second>_<eventueel volgnummer>.HEIC/MOV?
- Hoe kan ik configureren dat iPhone foto’s uit andere bronnen zoals WhatsApp wel zichtbaar maakt in zijn eigen fotobibliotheek, maar niet verplaatst. Dit zoals Android het doet.
- Hoe zorg ik ervoor dat iPhone de foto’s uit WhatsApp geen random naam geeft zoals <GUID>.jpg, maar dat de bron ook in de naamgeving staat zoals Android het doet, namelijk IMG-<year><month><day>-WAxxxx.jpg
- Hoe zorg ik ervoor dat foto’s die met de USB kabel naar de iPhone zijn gekopieerd, door de iPhone naar de fotobibliotheek worden verplaatst en de oorspronkelijke map niet wist? Dit is zo op Android.
- Hoe zet ik .mov files over van iPhone naar PC, waarbij de oorspronkelijke bestandstijd gegarandeerd niet wordt aangetast? Ik heb dit trouwens voorgelegd aan Apple. In het kort het antwoord was dat dit niet mogelijk is, dat dit zelfs verwacht gedrag is, dat ik maar een iMac moest kopen
- Waarom zijn op de iPhone zelf de foto’s die uit WhatsApp geïmporteerd worden opgeslagen als <random number>.jpg, maar in iCloud als <GUID>.jpg?
- Dan een andere vraag. Ik zie bij mij dat het aantal foto’s in Windows Verkenner onder iCloud fotos iets minder (ongeveer 75) is dan degene onder https://www.icloud.com/photos In totaliteit staan er vele duizenden foto’s in iCloud en ik zie zo niet zo snel wat ik dan mogelijk mis, maar wat zou het verschil kunnen verklaren?