Foto's en videos van iPhone naar PC overzetten issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knelis123
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-04-2024
Op de iPhone fotobibliotheek en in iCloud staan foto’s en video’s in principe in chronologische volgorde wanneer ze zijn opgenomen.

Tja, daar wel.

Probleemstelling:
  1. Ik wil alleen het deel van de foto’s en video’s overzetten naar de PC die met de iPhone zelf zijn opgenomen (en dus niet die uit WhatsApp of andere bronnen zijn ontvangen, maar die door iPhone wel naar de fotobibliotheek zijn gekopieerd)
  2. Ik wil de foto’s en video’s sorteren op het tijdstip waarin ze zijn opgenomen.
  3. Ik wil foto’s en video’s als prefix de tijd waarin deze zijn opgenomen geven (voor foto’s ook wel EFIX tijd genoemd). Ik wil namelijk structuur in naamgeving (bijvoorbeeld startend met <jaar><maand><dag>_<uur><minuut><seconde>_<originele naam>). Dit gezien mijn ervaring is dat dit vrij chaotisch is op iPhone:

Foto’s genomen met iPhone hebben formaat: IMG_xxx.HEIC. Echter in mijn geval:
    • Er zijn foto’s zijn met een lager volgnummer, maar die veel nieuwer zijn. B.v. IMG_6000.HEIC is eerder genomen dan IMG_3500.HEIC.
    • Er zijn foto’s met extensie (1), (2), etc, maar die zijn niet hetzelfde en ook op een andere datum genomen b.v. IMG_1000.HEIC en IMG_1000(1).HEIC
    • Er zijn foto’s via een USB kabel in een map op iPhone gezet. In deze map hebben de foto’s het volgende formaat: IMG_xxxx.jpg. Kennelijk zijn deze door iPhone zelf verplaatst en geïmporteerd in de fotobibliotheek. Sommige hebben nog de oorspronkelijke naam, echter veel zijn hernoemd van IMG_xxxx.jpg naar IMG_xxxx(1).jpg. De oorspronkelijke map is door iPhone kennelijk gewist.
    • Er zijn foto’s uit andere bronnen/applicaties. B.v. met formaat xxx.jpg of xxx.png. Extra verwarrend is dat deze b.v. ook het formaat IMG_xxx.HEIC kan hebben.
    • Foto’s uit Whatsapp worden ook in foto bibliotheek gekopieerd en hebben het formaat:
      • <GUID>.jpg, b.v. 044fa4da-2b31-4cce-bd05-32e834dbdab9.jpg (als ze uit iCloud komen)
      • <random number>.jpg b.v. ZEa3G.jpg (zoals ze op de iPhone zelf staan)
    Movies genomen met iPhone hebben formaat: IMG_xxx.MOV. Echter:
    • Zodra deze worden overgezet naar PC is er een kans dat ze niet meer in de juiste chronologische volgorde staan, want:
      • Mogelijk/waarschijnlijk doordat het filesysteem van iPhone anders is dan van de PC. Dit is trouwens ook de verklaring die Apple zelf heeft gegeven bij navraag. Zodra een .mov wordt overgezet naar de PC bestaat er een kans dat de bestandstijden veranderen. Voor vele .mov files blijft de bestandstijd behouden, maar ik heb geconstateerd zeker niet voor alle. Helaas bevatten .mov files in principe niet een datum van opnemen in meta data zoals bij foto’s. Met software zoals Windows Foto’s is het probleem bijvoorbeeld duidelijk te zien, deze sorteert foto’s op EFIX tijd, maar .mov files op datum van bestand.
Betreffende sorteren en hernoemen:
  • Ik heb verschillende applicaties geprobeerd. Vele kunnen niet overweg met .HEIC bestanden zoals Bulk Rename Utility, Renamer, Ant Renamer, Advanced Renamer. Onwerkbaar traag is b.v. Namexif. Ik vind onhandig in gebruik b.v. ExifTool. Met soms iets onjuiste sortering is bruikbaar Exif Sorter (seconden deel van EFIX date lijkt soms niet goed verwerkt te worden). Etc.
De voor mij werkbare oplossing:
  • Ik heb uit frustratie zelf de applicatie ApplePicMaestro gemaakt die het volgende doet (zie https://github.com/Knutselsmurf1/ApplePicMaestro)
    • Groeperen van alleen de foto’s en video’s genomen door iPhone
    • Groeperen van alleen de foto’s en video’s geïmporteerd door iPhone met b.v. USB kabel
    • Groeperen van de resterende foto’s en video’s en die door iPhone uit b.v. WhatsApp in de fotobibliotheek zijn geplaatst
    • Bestandsnaam veranderen in <jaar><maand><dag>_<uur><minuut><seconde>_<originele naam>
    • Indien nodig, zo veel mogelijk corrigeren van opnametijd .mov files
Hoe ApplePicMaestro gebruiken:
  • Kopieer (deel van) foto’s en video’s naar c:\copyOfIcloudPhotos vanaf een van de volgende locaties:
    • Van iCloud Photos (mits iCloud/iTunes geïnstalleerd), b.v. met behulp van de applicatie Windows Photos (ik zou hier voor kiezen)
    • Gedownload vanaf https://www.icloud.com/photos (ik zou hier niet voor kiezen want niet handig met echt veel foto's. Bij video's gaat met zekerheid de opnametijdstip verloren)
    • Direct vanaf iPhone met kabel (mijn ervaring is dat als je heel veel zoals duizenden foto's hebt, dit niet altijd zonder problemen verloopt; Windows verkenner kopieert vaak niet alles e.d. Ik heb dit voorgelegd aan Apple, maar zou bekend issue zijn)
  • Start ApplePicMaestro.exe
Wie kan helpen met de volgende vragen:
  1. Kan het nu echt niet simpeler? Bijvoorbeeld met een standaard programma die minimaal hetzelfde kan als ApplePicMaestro?
  2. Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:
    1. Hoe kan ik configureren dat iPhone de foto’s en video’s opslaat in het volgende formaat zoals op Android en wat al ontzettend veel zou schelen <year><month><day>_<hour><minute><second>_<eventueel volgnummer>.HEIC/MOV?
    2. Hoe kan ik configureren dat iPhone foto’s uit andere bronnen zoals WhatsApp wel zichtbaar maakt in zijn eigen fotobibliotheek, maar niet verplaatst. Dit zoals Android het doet.
    3. Hoe zorg ik ervoor dat iPhone de foto’s uit WhatsApp geen random naam geeft zoals <GUID>.jpg, maar dat de bron ook in de naamgeving staat zoals Android het doet, namelijk IMG-<year><month><day>-WAxxxx.jpg
    4. Hoe zorg ik ervoor dat foto’s die met de USB kabel naar de iPhone zijn gekopieerd, door de iPhone naar de fotobibliotheek worden verplaatst en de oorspronkelijke map niet wist? Dit is zo op Android.
    5. Hoe zet ik .mov files over van iPhone naar PC, waarbij de oorspronkelijke bestandstijd gegarandeerd niet wordt aangetast? Ik heb dit trouwens voorgelegd aan Apple. In het kort het antwoord was dat dit niet mogelijk is, dat dit zelfs verwacht gedrag is, dat ik maar een iMac moest kopen
    6. Waarom zijn op de iPhone zelf de foto’s die uit WhatsApp geïmporteerd worden opgeslagen als <random number>.jpg, maar in iCloud als <GUID>.jpg?
    7. Dan een andere vraag. Ik zie bij mij dat het aantal foto’s in Windows Verkenner onder iCloud fotos iets minder (ongeveer 75) is dan degene onder https://www.icloud.com/photos In totaliteit staan er vele duizenden foto’s in iCloud en ik zie zo niet zo snel wat ik dan mogelijk mis, maar wat zou het verschil kunnen verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Op een hoop van je vragen is het antwoord waarschijnlijk gewoon ‘niet’. Apple heeft zijn redenen om gedeeltes van het systeem dicht te timmeren en dat ga je niet zomaar veranderen. Als je wilt dat het zich gedraagd zoals op Android, dan zal je denk ik een Android telefoon moeten kopen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knelis123
Archer_VC10 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:15:
Op een hoop van je vragen is het antwoord waarschijnlijk gewoon ‘niet’. Apple heeft zijn redenen om gedeeltes van het systeem dicht te timmeren en dat ga je niet zomaar veranderen. Als je wilt dat het zich gedraagd zoals op Android, dan zal je denk ik een Android telefoon moeten kopen. 😉
Het is ongetwijfeld zo dat je met iPhone prima kunt bellen, e.d. Maar mijn ervaring is dat als je iets meer wil, tegen beperkingen aan kunt lopen. Klopt, tussen de regels door kun je concluderen dat ik minder een fan ben van iPhone. Ik heb dan ook een Android en het gaat om de telefoon van een ander. En inderdaad, ik weet dan ook niet wat er precies mee is gebeurd dat het bestandssysteem zo rommelig lijkt.

Ik vind het nogal vreemd dat als je foto’s en video’s wil overzetten van iPhone naar een PC tegen veel problemen aan kunt lopen. Ik lees er ook vrij veel over op het Internet. Daar zoek ik een oplossing voor. Van Apple komt die mogelijk niet en wat ik bijzonder jammer zou vinden. Dan wellicht maar een andere pragmatische oplossing zonder dat ik zelf software moet gaan schrijven zoals ApplePicMaestro. Welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Om te beginnen, zet de optie in Whatsapp om foto's en video's automatisch op te slaan in foto's uit. Dat, samen met de naamgeving hiervan, zijn Whatsapp issues en geen iPhone issues.

Ten tweede: het is al enige jaren het geval dat allerlei specs over foto's vastgelegd worden in de EXIF datafiles binnen dit fotobestand en niet in de bestandsnaam.

Derde: je hebt het over allerlei zaken rondom de naamgeving zoals dubbele getallen. Het is nogal logisch dat je met vier cijfers wel eens dubbele nummers tegenkomt wanneer je veel foto's neemt. Daarom worden foto's achter de schermen gewoon in verschillende mappen opgeslagen, gebaseerd op datum/tijd e.d. Dat doet de iPhone, dat doet Foto's op een Mac, maar als je de foto's zo nodig in eigen mappen wilt hebben wordt dat niet automatisch overgenomen en krijgt je de (1) en (2) versies, iets wat Windows volgens mij ook doet. Ik werk bijna niet met PCs op dit moment dus ik weet ook niet hoe je hier het beste mee om kan gaan, maar je zal zelf een strategie moeten verzinnen. Het Microsoft advies is om te importeren via Windows Photos: Import photos and videos from an iPhone to PC - Microsoft Support Wat geeft dat voor resultaat?

Vierde: Je noemt ergens dat de oorspronkelijke map niet gewist wordt... waarom zou je dat willen? Bij een import maak je een kopie van wat er op je telefoon staat, maar dan heb je nog steeds maar twee versies van die foto's. Ik zou pas iets wissen als ik meerdere kopieën heb staan dus het is niet logisch om dat meteen samen met de import actie te doen.

Laatste: een iPhone is nu eenmaal geoptimaliseerd voor het samenwerken met andere apparaten in het Apple ecosysteem, dat is een feit. Het klopt dat het niet optimaal samenwerkt met PCs en andere Microsoft gedrochten, maar waarom is dat de schuld van Apple? Microsoft is er niet veel beter in en past vast ook allerlei zaken aan zonder rekening te houden met de impact hiervan op andere apparaten. Als je echt je foto's ook steeds op je PC wil hebben zal je hier een strategie voor moeten bedenken maar optimaal gaat het niet worden. Doe dit regelmatig zodat je niet tegen de beperkingen van een transfer van een grote hoeveelheid foto's aanloopt. Overweeg om iets van Google Photos of Dropbox als tussenstap te gebruiken. Beide kunnen automatisch je iPhone foto's backuppen naar hun opslag, waarna je ze hiervandaan op je PC kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Misschien kun je iets met Google Photo's? Als je daar alle foto's zou importeren en daar vervolgens een export van zou maken (heb je ook tooltjes voor nodig aangezien de EXIF data uit de foto's gestript wordt en apart wordt opgeslagen). Wellicht dat je dan een beter systeem kunt krijgen wat voor jou werkbaar is?

Ik gebruik zelf primair de Foto's app van Apple als bibliotheek, ook foto's van anderen of andere toestellen importeer ik hier.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knelis123
Archer_VC10 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:56:
Om te beginnen, zet de optie in Whatsapp om foto's en video's automatisch op te slaan in foto's uit. Dat, samen met de naamgeving hiervan, zijn Whatsapp issues en geen iPhone issues.
De gebruiker van de iPhone heeft ervoor gekozen om foto's wel te syncen. Ook al zet ik het nu uit, deze foto's blijven in fotobibliotheek staan. Maar die wil ik er wel uit kunnen filteren. De vraag is hoe dan?

Het is inderdaad de keuze van Apple, echter ik vind het inderdaad prettiger hoe Android het heeft opgelost. Daar blijft WhatsApp data in een eigen map en is naamgeving met "WA" en met datum/tijd stamp. Hiermee is het er dus heel gemakkelijk uit te filteren.
Ten tweede: het is al enige jaren het geval dat allerlei specs over foto's vastgelegd worden in de EXIF datafiles binnen dit fotobestand en niet in de bestandsnaam.
In meta data van videos (EXIF geldt in principe alleen voor foto's), staat inderdaad ook een datum, maar die klopt niet (mijn ervaring is dat het soms tot uren afwijjkt). Professionele tooling (zelfs van Apple) gebruiken voor .mov files de creation date van de file en niet degene in meta data. Zie mijn uitleg.

Bovendien ontbreekt EXIF data in foto's in WhatsApp.
Derde: je hebt het over allerlei zaken rondom de naamgeving zoals dubbele getallen. Het is nogal logisch dat je met vier cijfers wel eens dubbele nummers tegenkomt wanneer je veel foto's neemt. ....
Ik blijf het vreemd vinden. Ik zou het kunnen snappen dat iPhone begint te nummeren bij 1 en als deze een al bestaande foto tegenkomt met dit nummer er dan (1) achterzet. Maar hele ranges nummers zijn niet gebuikt. Het heeft er schijn van dat iPhone soms een ander basinummer kiest.
... Het Microsoft advies is om te importeren via Windows Photos: ... Import photos and videos from an iPhone to PC - Microsoft Support[/URL] Wat geeft dat voor resultaat?
Ik heb dit geprobeerd. Het resultaat is zoals ik heb beschreven.
Vierde: Je noemt ergens dat de oorspronkelijke map niet gewist wordt... waarom zou je dat willen?
Nee, ik wil dus dat de oorsponkelijke map NIET gewist wordt. Dit zodat ik kan overzien waar nu de foto's vandaan komen. Ofwel genomen door iPhone, of op iPhone gekopieerd.
Bij een import maak je een kopie van wat er op je telefoon staat, maar dan heb je nog steeds maar twee versies van die foto's. Ik zou pas iets wissen als ik meerdere kopieën heb staan dus het is niet logisch om dat meteen samen met de import actie te doen.
Ik snap je niet, ik wis helemaal niets.
Laatste: een iPhone is nu eenmaal geoptimaliseerd voor het samenwerken met andere apparaten in het Apple ecosysteem, dat is een feit. ...
Een grote groep gebruikers zoals ik willen nu eenmaal foto's en video's op de PC zetten. Daar zoek ik een oplossing voor. Ik denk ook niet redelijk te veronderstellen dat je maar een iMac moet aanschaffen.
Overweeg om iets van Google Photos of Dropbox als tussenstap te gebruiken. Beide kunnen automatisch je iPhone foto's backuppen naar hun opslag, waarna je ze hiervandaan op je PC kan downloaden.
Het lost helaas niets op. Zie mijn uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knelis123
SgtElPotato schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:10:
Misschien kun je iets met Google Photo's? ...
In mijn probleemstelling heb ik drie punten genoemd. Punt 2 (sorterering) wordt deels opgelost, echter niet voor .mov bestanden. 1 en 3 helaas niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Knelis123 op 25-04-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Knelis123 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:01:
[...]

De gebruiker van de iPhone heeft ervoor gekozen om foto's wel te syncen. Ook al zet ik het nu uit, deze foto's blijven in fotobibliotheek staan. Maar die wil ik er wel uit kunnen filteren. De vraag is hoe dan?
M.b.v. de EXIF door de iPhone foto's er uit te pikken op basis van 'created by' tag.
[...]
Ik blijf het vreemd vinden. Ik zou het kunnen snappen dat iPhone begint te nummeren bij 1 en als deze een al bestaande foto tegenkomt met dit nummer er dan (1) achterzet. Maar hele ranges nummers zijn niet gebuikt. Het heeft er schijn van dat iPhone soms een ander basinummer kiest.
Dit doen digitale camera's ook, die nummeren de foto's en schakelen naar een nieuwe map wanneer ze dreigen over de 9999 heen te gaan. Of die nummers nou opvolgend zijn of niet boeit eigenlijk niet zoveel. Ik zou niet weten of de iPhone nummers overslaat maar achter de schermen zorgt deze er voor dat de foto's zo opgeslagen worden dat er geen problemen ontstaan. Dat is een opslag issue op de telefoon. Bij normaal gebruik hoeft niemand zich daar zorgen over te maken. Het werkt voor de telefoon en een hoop andere apparaten, dus het is grotendeels geen issue.
[...]
Nee, ik wil dus dat de oorsponkelijke map NIET gewist wordt. Dit zodat ik kan overzien waar nu de foto's vandaan komen. Ofwel genomen door iPhone, of op iPhone gekopieerd.

[...]

Ik snap je niet, ik wis helemaal niets.
Dan praten we hier langs elkaar heen en snap ik niet wat je in je originele post aangaf hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knelis123
Archer_VC10 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:11:
[...]

M.b.v. de EXIF door de iPhone foto's er uit te pikken op basis van 'created by' tag.
Klopt zo doe ik het in ApplePicMaestro, maar werkt niet voor .mov files.
[...]

Dit doen digitale camera's ook, die nummeren de foto's en schakelen naar een nieuwe map wanneer ze dreigen over de 9999 heen te gaan. ...
Helaas, mijn ervaring is anders en wel zoals beschreven in mijn originele post.

Wellicht zou het inderdaad prettiger geweest zijn als iPhone bij een conficterend nummer gaat opslaan in een nieuwe map en weer als basisnummer 0 neemt.
[...]

Dan praten we hier langs elkaar heen en snap ik niet wat je in je originele post aangaf hierover.
Nog een keer:
Stel ik zet een map met foto's op de iPhone mbv USB kabel
Dan kopieert de iPhone deze foto's naar de fotobibliotheek en wist vervolgens de map die er mbv USB kabel erop is gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik gebruik zelf altijd 3utools voor het uitlezen van iDevices en het heeft nog veel meer handige functies.

Je kunt dan naar het tabje Foto's gaan en heb je een instelling dat de foto's met het exporteren niet die XXXX.heic bestandsnaam overnemen maar dan de bestandsnaam krijgen met een datum en tijdstip.

Ik weet niet helemaal of het jouw wensen helemaal vervult maar ik dacht laat ik deze software maar delen.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knelis123
d22wth schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:12:
Ik gebruik zelf altijd 3utools voor het uitlezen van iDevices en het heeft nog veel meer handige functies.

Je kunt dan naar het tabje Foto's gaan en heb je een instelling dat de foto's met het exporteren niet die XXXX.heic bestandsnaam overnemen maar dan de bestandsnaam krijgen met een datum en tijdstip.

Ik weet niet helemaal of het jouw wensen helemaal vervult maar ik dacht laat ik deze software maar delen.
Het is het eerste tool op dit gebied waar ik blij van begin te worden. Dank voor de suggestie. Ik zie inderdaad ook wat andere handige functies. Het lost helaas niet alle issues op zoals die ik heb genoemd; maar ik zie zelfs al een aantal (nog onbeantwoorde) vragen terugkomen in het 3utools forum die ik ook heb en/of verzoeken of bepaalde features die ik in mijn originele post heb geplaatst in een volgende release ondersteund kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Knelis123 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:22:
[...]

Het is het eerste tool op dit gebied waar ik blij van begin te worden. Dank voor de suggestie. Ik zie inderdaad ook wat andere handige functies. Het lost helaas niet alle issues op zoals die ik heb genoemd; maar ik zie zelfs al een aantal (nog onbeantwoorde) vragen terugkomen in het 3utools forum die ik ook heb en/of verzoeken of bepaalde features die ik in mijn originele post heb geplaatst in een volgende release ondersteund kunnen worden.
Kijk aan! Ik vind het zelf echt enorm handig, je kan er heel veel mee uitlezen en er zitten ook echt leuke tooltjes bij.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1