Extra opslagruimte nodig. NVMe via controller in PCIe? Of..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-05-2024
Dag medetweakers.

In mijn huidige PC build (alweer 4 jaartjes oud) zit ik bijna tegen mijn max opslag aan. De PC werkt nog super en voldoet aan al mijn eisen, behalve de opslagruimte dus. Ik denk dan ook nog niet aan het upgraden van andere componenten.

Momenteel is er 80GB beschikbaar van de 1TB. Ik zoek een manier om meer opslagruimte te creëren en denk deze gevonden te hebben. Echter wil ik even klankborden en horen wat jullie ervan vinden en wellicht andere ideeën hebben.

Huidige build heeft een MSI B450 Gaming plus max MOBO waarin een enkel M.2 slot zit die al in gebruik is. Hier zit een Crucial P1 1TB M.2 SSD in (https://tweakers.net/pric...ial-p1-1tb/specificaties/). De GPU die in gebruik is betreft een RX 5700.
Relevant schema van de te gebruiken slots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNr0jO2_cV8skb-mk8HNcNkKoYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oadXM7GwpocBHHrc6Wfh1iGz.png?f=user_large

Na wat onderzoek denk ik aan een controller/adapter om te plaatsen in slot PCI E4, PCIe 2.0 x4, en daar een nieuwe 1TB of 2TB NVMe SSD in te steken. Bijvoorbeeld een https://tweakers.net/pric...or-one-m2-nvme-ssd/forum/ met https://tweakers.net/pric.../lexar-nm620-2tb/reviews/.

Heel veel heb ik nog niet gekeken naar NVMe SSD's of controllers/adapters omdat ik vooral over het idee heb nagedacht en niet over de specifieke componenten.

Vragen:
* Indien ik inderdaad kies voor een extra NVMe SSD middels adapter. Heeft het gebruik van het PCI E4 slot invloed op het gebruik van de PCI E1 en de beschikbare lanes? Ik vermoed van niet gezien bovenstaand schema.
* Wat is de snelheid van de gegevensoverdracht via PCIe 2.0 x4 (slot PCI E4)? En scheelt dit erg veel met mijn huidige SSD? Wederom vermoed ik van niet gezien de maximale snelheden van de Crucial P1 (2GB/s en 1,7GB/s)
* Is het wellicht verstandig om de huidige Crucial P1 te vervangen? Indien ja, tips om gegevens over te dragen naar een nieuwe NVMe SSD? (niet mijn voorkeur)
* Andere ideeën om extra opslagruimte te creëren wat qua snelheid vergelijkbaar is met de huidige build?

Wat is je budget?
Ik zou het graag onder de EUR 125,- houden

Ben benieuwd wat jullie er van denken!

_/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat voor data heb je in gebruik? Je benoemt dat je gelijke snelheid wilt houden, maar wellicht is dat voor een groot deel van je data niet zo relevant en ben je eenvoudiger en goedkoper uit met een data ssd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:26
Antwoord op je vragen:

1) Je vermoeden moet kloppen. Je PCI-e lanes voor je GPU en M.2 slot lopen niet via je moederbord en je behoud je totale aantal lanes voor je GPU en primaire M.2 SSD.
2) Snelheid van PCI-e 2.0 x4 is theoretisch ook 2GB/s (500MB/s per lane). Een nieuwe SSD zal al snel over die snelheden gaan, dus dat is wel een bottleneck. In hoeverre je die in de praktijk gaat merken is de vraag. Verder ben je dan de helft aan snelheid kwijt aan de SSD voor alles wat via de chipset loopt (wederom theoretisch, in de praktijk zal je het nooit merken).
3) Ja, het is verstandiger om je Crucial te vervangen (mijn mening). Allereerst is je Crucial niet echt een hoogvlieger. Dus daar is nog winst te behalen. Zeker omdat je als optie de Lexar noemt die al interessanter is.
4) Er zijn veel manieren om extra opslag te maken. Allereerst gewoon je primaire SSD vervangen door een groter exemplaar. Gebruik maken van een normale SATA SSD (theoretisch stuk langzamer, in de praktijk valt het erg mee). Extern is ook nog iets om te overwegen. Maar goed, ik denk dat je een situatie hebt die wel een voordeel geeft.

Wat ik eerder zou doen in jouw situatie is een SSD als de Lexar pakken en deze als normale SSD gebruiken. Dan heb je direct een verdubbeling van je opslag capaciteit en een betere SSD (o.a. TLC i.p.v. QLC).

Het is natuurlijk zonde om je Crucial weg te doen, dus zou je die naar een M.2 adapter kunnen verplaatsen, zeker als je de ruimte hebt. Zo'n adapter is niet de hoofdprijs wat je zelf vast ook al gezien hebt, en als €20,- te veel is, je hebt genoeg goedkopere alternatieven. Deze dingen zijn niet heel bijzonder omdat het voornamelijk doorlussen is. Voor een paar euro kun je ze ook al kopen. Let op: Ik wil niet zeggen dat je zo'n Chinees ding in je computer moet willen, maar om even aan te geven dat het een optie kan zijn als je erg op budget zit. Ik zou denk ik zelf eerder voor degene gaan die je al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
SVMartin schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:26:
Wat voor data heb je in gebruik? Je benoemt dat je gelijke snelheid wilt houden, maar wellicht is dat voor een groot deel van je data niet zo relevant en ben je eenvoudiger en goedkoper uit met een data ssd?
Het grootste gedeelte van de data zit hem in games. Qua prijs verschillen SATA ssd's niet veel met NVMe sdd's dacht ik en het verschil in snelheid is (op papier) aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
@Sietse1990

Dank voor je uitgebreide antwoord. Het idee om een nieuwe ssd te kopen en de oude crucial te verplaatsen naar een M.2 adapter klinkt als een goed idee.

Van TLC en QLC heb ik nog niet eerder gehoord dus daar ga ik wat onderzoek naar doen.

Misschien ook een mooi moment om na vier jaar een fresh install van windows uit te voeren na het inpassen van een nieuwe sdd.