Meerdere meterkasten realiseren in bestaande bouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetteantie
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Beste tweakers,

ik moet vier nieuwe meterkasten realiseren naast de bestaande meterkast in een bestaand gebouw. Waarbij er twee appartementen op de begane en twee op de eerste verdieping komen te liggen. De bestaande meterkast ligt bij de voordeur in een algemeen gedeelte wat geen deel uit zal gaan maken van de te realiseren appartementen.
Elke woning zal voorzien zijn van een eigen technische ruimte in de woning. Maar ik wil de nieuwe meterkasten met hoofd aansluitingen graag naast de bestaande meterkast realiseren bij de voordeur in het algemene gedeelte.

Ik heb de richtlijnen doorgenomen die gelden voor het realiseren van een meterkast op mijn aansluitingen.nl, Enexis en WML. Echter kom ik er voor mijn specifieke situatie niet aan uit hoe dit nou correct gerealiseerd kan/moet worden met enkel deze informatie.

Is er hier iemand die hierin goed onderlegd is. En openstaat voor een gesprek om deze kennis te delen?

Met vriendelijke groeten,

Rick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
En wat als je naar een installateur en/of Enexis gaat? Een goed installatiebedrijf kan je daar goed over adviseren. Enexis zal aangeven wat ze willen. Op welk punt de meterkast moet zitten. Aangezien je een apparementengebouw aan het maken bent zitten er waarschijnlijk aanvullende eisen aan de bereikbaarheid aan vast. Je weet dat het bouwbesluit ook nog wel wat voorwaarden heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:31
zoiezo wil je netbeheerder er wel iets over zeggen denk ik. als je van 1 aansluiting naar 4 aansluitingen gaat gaat de belasting op de hoofd leiding ook wat anders worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
Ook zou ik dit door een elektricien laten uitvoeren. 4 meterkasten klinkt als verhuur, dus hogere eisen.

Gezien je vraag neem ik aan dat je nog niet gesproken hebt met de electricien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetteantie
Eisen bouwbesluit ook doorgenomen ja.
Enkel gebeld met wml en Enexis tot dus ver. Hun gaven aan dat ik maar gewoon een aanvraag moest doen op mijn aansluitingen.nl.
echter kom je er daar achter dat er vanuit word gegaan dat de meter ruimtes(kasten) klaar liggen volgens de eisen. (Afmetingen, mantelbuizen, bodemplaat met doorvoeren).
Er word bij nieuwbouw gebruik gemaakt van een gasdichte doorvoer in de fundering. Echter voor bestaande bouw vind ik onderandere hier geen richtlijnen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetteantie
Nog geen electricien gesproken idd. Ik heb niet de intentie zelf aan de hoofdleiding te rotzooien. Ik moet vooral duidelijk krijgen wat/hoe ik de boel klaar gemaakt krijg om Enexis, WML, ziggo over de vloer kan laten komen om de hoofdaansluitingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04

dragonhaertt

@_'.'

Het bouwbesluit heeft relatief duidelijke richtlijnen voor bestaande bouw.
Volg de nieuwste nen1010 en dan zit je wel goed.

Als je niet bekend bent met de nen1010 lijkt het me niet verstandig om dit zelf te doen. Dit klinkt niet als een particulier klusje, hiervoor heb je óf een cursus/opleiding voor nodig, óf je moet iemand inhuren die deze expertise al heeft (elektricien)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Even een electricien laten komen, en horen wat die denkt, die mensen hebben ervaring en je zal erg snel weten waar je aan toe bent. En zij kunnen er best mee om dat ze in stappen moeten werken, dat gebeurd bij nieuwbouw ook (eerst kabels leggen, dan wachten tot de plakker komt, dan pas de stopcontacten en schakelaars plaatsen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1