Wat ik o.a. geleerd heb bij aanschaf airco

Pagina: 1
Acties:
  • 2.193 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheCloud
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Geluid buitenunit:

Als je vraagt naar geluid buitenunit (buren) zullen veel "installateurs" niet schromen je de decibel waarde van de geluidsdruk te geven.

Wat je moet weten is het geluidsvolume, dit ligt altijd veel hoger dan de geluidsdruk en is bepalend voor wat je hoort buiten,
Edit: Verkopers van airco's op internet geven in de specs wel de geluidsdruk, maar laten het geluidsvolume weg. Zorg dat je de datasheet van de fabrikant voor de betreffende airco hebt.

Voorbeeld:
Geluidsdruk 47 DB
Geluidsvolume 50-63 DB
Dat is een groot verschil: https://www.natuurkunde.n...id-en-decibel-hoe-zit-dat

Installateurs:

Zijn veelal vrije jongens, hebben stek certificaat, maar zijn geen koeltechnici,
Installeren voorgevulde airco's.

In reviews zijn mensen altijd zeer positief over installeren. (netjes, alles opgeruimd, vriendelijk etc)
Dan is er een probleem. Hoe goed de service werkelijk is kom je dan pas achter.
Mijn ervaringen en die van anderen zijn dan niet echt positief.
Ik lees dit vooral bij reviews van warmtepomp en airco installaties.

Recentelijk Mitsubishi Melcloud probleem:

Mitsubishi, Daikin werken met de cloud. Er is geen optie voor buiten de cloud (local) via wifi de airco te bedienen. (Daikin ben ik 99% zeker)

In het topic over de recente problemen met Melcloud worden tweaks aangedragen zodat je de airco local via wifi kan bedienen. Als er iemand is die mij dat helder kan en wilt uitleggen: mijn eeuwige dank.

De LG app voor airco's heeft wel de optie voor cloud/local. Je kan dus altijd kiezen wanneer je gebruik wilt maken van de cloud en wanneer local.

Edit: Andere fabrikanten die net als LG deze optie hebben?

Momentsleutel:

Zorgt ervoor dat leidingen met de juiste kracht gekoppeld worden. Voorkomt op lange termijn lekkages.
Als een koppeling begint te lekken na verloop van tijd geeft de installateur de koppeling de schuld en niet zijn
werkwijze. (koppelingen met bijv 10 keer de benodigde kracht aangedraaid, beschadigt de flare) Een momentsleutel set is prijzig,
ETA: De installaties die ik heb gezien werd van steeksleutels en baco gebruik gemaakt.

Hard solderen:
Koppelingen hardsolderen voorkomt lekkages. Je moet wel weten wat je doet, zo niet beschadig je de leidingen en op termijn de compressor.
https://www.opleidingscen...ij-aircos-en-warmtepompen

Maakt de installatie wel iets duurder maar ik denk dat het op de lange termijn geld bespaart.

Installatie:
Nu ik het zelf tot twee keer toe van dichtbij heb gezien: Als je een beetje handig bent kan je het grootste gedeelte zelf doen. In bedrijf stellen moet je Stek gecertificeerd zijn.

Onderhoud:
Heb je echt een jaarcontract nodig?

Aanvullingen, tips, valkuilen,ervaringen zijn welkom. Je bent nooit te oud om te leren. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TheCloud op 24-04-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheCloud schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:43:

Mitsubishi, Daikin werken met de cloud. Er is geen optie voor buiten de cloud (local) via wifi de airco te bedienen. (Daikin ben ik 99% zeker)
Ik bedien mijn Daikin Emura 3 gewoon met de afstandsbediening. Je bent dus niet van cloud afhankelijk. Je wekt nu een beetje de indruk alsof Daikin niet zonder cloud kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:54:
[...]

Ik bedien mijn Daikin Emura 3 gewoon met de afstandsbediening. Je bent dus niet van cloud afhankelijk. Je wekt nu een beetje de indruk alsof Daikin niet zonder cloud kan.
Ja, dat begrijp ik. Iedere airco heeft een IR remote. Bedoel dus als je van de app en wifi gebruik wilt maken.

Wat is de reden dat je geen app gebruikt? Of wel? Zoniet, al van de Sensibo gehoord?

[ Voor 3% gewijzigd door TheCloud op 24-04-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheCloud schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:50:
[...]

Wat is de reden dat je geen app gebruikt? Of wel? Zoniet, al van de Sensibo gehoord?
De belangrijkste reden is dat ik hoofdzakelijk thuiswerk (dus vrijwel altijd thuis ben) en nooit de behoefte voel om op afstand iets met die airco te doen. De remote is even makkelijk.

Geen idee wat een Sensibo is.

Dito voor de vaatwasser. Die heeft ook een app maar ik zie geen enkele reden om die te gebruiken als ik het apparaat eerst met de hand moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:06:
[...]

De belangrijkste reden is dat ik hoofdzakelijk thuiswerk (dus vrijwel altijd thuis ben) en nooit de behoefte voel om op afstand iets met die airco te doen. De remote is even makkelijk.

Geen idee wat een Sensibo is.

Dito voor de vaatwasser. Die heeft ook een app maar ik zie geen enkele reden om die te gebruiken als ik het apparaat eerst met de hand moet vullen.
Nuchter en praktisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
Aanvulling:

Ik gebruik de airco alleen om te koelen.
Herfst en winter dek ik de buitenunit met een hoes af. Ali heeft er verschillende. Ik heb een van de goedkoopste gekocht. Materiaal
is dun maar stevig. Heb er gelijk 4 (Edit: 3) gekocht. Totaalprijs inc verzendkosten iets van Euro 12

Edit: Materiaal van deze hoes is volgens sommige gebruikers minder geschikt voor een zoute lucht.

[ Voor 18% gewijzigd door TheCloud op 25-04-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
Aanvulling

Ik had al het belang aangestipt van het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen (decibel)

Wat irriterend voor buren kan zijn, je buitenunit voldoet wel aan de geluidseisen maar de buitenunit kan een eentonige bromtoon veroorzaken of andere frequentie toon. Dat is een mogelijke bron van irritatie voor buren. (appartementen complex en meer)

Dat zelfde kan ook bij binnenunits optreden. Goedkope lagers van de ventilator bijvoorbeeld of niet goed gemonteerd, Als dat in de airco in je slaapkamer optreed is dat behoorlijk irritant.

Binnenunit maakt altijd geluid, luchtverplaatsing ventilator.

Binnenunit wordt ook geadverteerd met "fluisterstil" bijv 19 decibel. De ruimte is dan echter al helemaal afgekoeld. en de ventilator draait dan langzaam.

Op het moment dat de ruimte gedurende de nacht weer langzaam opwarmt (in mijn geval dus de slaapkamer) gaat de ventilator binnen en buiten weer harder draaien. Meer decibels dus.

In de datasheet van de binnenunit zie je dan bijvoorbeeld staan: geluidsvolume 19 27 32 39. Als de ventilator binnenunit op vol vermogen draait produceert die dus 39 decibel of misschien meer.

Laat je dus niet misleiden door dat verkooppraatje van "fluisterstil" Dat is relatief.

[ Voor 3% gewijzigd door TheCloud op 25-04-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
Aanvullling

M.b.t. geluid.

Airco wordt overdag geïnstalleerd. Meestal rondom dan buiten allerlei geluiden. In de avond en 's nachts is het meestal veel stiller

Dan pas krijg je een werkelijk idee van het geluid dat de buitenunit produceert met eventueel hinderlijk eentonig frequentie geluid. Vooral als de unit op vol vermogen draait.

Veel klachten en irritaties van buren hebben niet zozeer met de decibels te maken maar bijv met een hoog of laag frequentie geluid.

Als de installatie is voltooid vraag de installateur dan de airco op vol vermogen te laten draaien. Ga naar buiten en luister.
Laat je niet afleiden binnen om alleen maar naar het praatje over gebruik binnenunit te luisteren.

Koop een airco die recent geproduceerd is. Die voldoen beter aan allerlei wettelijke eisen.

[ Voor 16% gewijzigd door TheCloud op 26-04-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Zijn veelal vrije jongens, hebben stek certificaat, maar zijn geen koeltechnici,
Installeren voorgevulde airco's.
Oke wat bedoel je precies?
Vrije jongens?
Stek certificaat.. ja dat is het idee
Wat is het probleem dat een koelmonteur voorgevulde aircos installeerd?
Wat is een koeltechnicus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
IplugNplay schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:40:
[...]

Oke wat bedoel je precies?
Vrije jongens?
Stek certificaat.. ja dat is het idee
Wat is het probleem dat een koelmonteur voorgevulde aircos installeerd?
Wat is een koeltechnicus?
Dat hoeft geen probleem te zijn.

Een koeltechnicus heeft een specifieke technische opleiding gevolgd.

Bij een airco zit een technische datasheet voor de installateur. Daar staat bijvoorbeeld hoeveel extra koelvloeistof moet worden toegevoegd boven bijvoorbeeld 7 meter.

Maar ook bijvoorbeeld hoeveel koelvloeistof er juist uit moet als afstand tussen buiten en binnen unit minder dan bijvoorbeeld 5 meter is.

Dat is dus wat ik heb meegemaakt met installatie van een LG. Gevolg een buitenunit die veel geluid en trillingen produceerde.

Normaal volgens installateur, En, het geluid kan niet weg meneer. (airco staat op een soort loft/balkon.)

Ik ben niet gekke Henkie dus contact opgenomen met LG Benelux. Video gemaakt van buitenunit/geluid.

Bleek oorzaak dus teveel koelmiddel volgens LG engineer. Gevolg teveel druk op de compressor. Een koeltechnicus heeft een specifieke opleiding gevolgd. Die zal dus eerst de installatie datasheet lezen en dan voorkom je dus dat soort problemen.
Tevens kreeg ik ook nog een minder prettige mededeling van die LG engineer.

Koeltechnicus zal bijvoorbeeld in de datasheet opzoeken met hoeveel kracht de koppelingen moeten worden aangedraaid en daar een momentsleutel voor gebruiken.

Zo zijn er nog een paar zaken waar vrije jongens niet op letten.
Begrijp mij niet verkeerd. In de meeste gevallen doen ze de installatie heel netjes.

Bij de installatie komt echter meer kijken dan netjes installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door TheCloud op 26-04-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheCloud schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:43:
Een momentsleutel set is prijzig,
https://www.bol.com/nl/nl...IIsCDn-HKxVhoCMMMQAvD_BwE

Als dat de reden is geen momentsleutel te gebruiken, dan zijn het echte beunhazen. En even willekeurige gepakt, voor professioneel gebruik zijn er vast ook een stuk duurdere, maar alsnog.
Ik vermoed dat reden meer is dat ze denken zoiets niet nodig te hebben en op het gevoel ook wel kunnen.
Onderhoud:
Heb je echt een jaarcontract nodig?
Volgens mijn installateur echt niet. Als in, wat gaat die doen na een jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCloud
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:18:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...IIsCDn-HKxVhoCMMMQAvD_BwE

Als dat de reden is geen momentsleutel te gebruiken, dan zijn het echte beunhazen. En even willekeurige gepakt, voor professioneel gebruik zijn er vast ook een stuk duurdere, maar alsnog.
Ik vermoed dat reden meer is dat ze denken zoiets niet nodig te hebben en op het gevoel ook wel kunnen.

[...]

Volgens mijn installateur echt niet. Als in, wat gaat die doen na een jaar?
Bijna Euro 100 euro voor die set??? Daar gaat mijn winst!!! :)

Jaarcontract? Hangt van gebruik en omgeving af.

Niet echt nodig zoals in dit geval:
YouTube: AC outdoor unit cleaning video. #accleaning #airconditioner

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even aangekeken waar dit heen ging: Helaas geen extra discussiewaarde, dus dit topic gaat dicht.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 26-04-2024 14:19 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.