Aansprakelijkheid verzending met deze algemene voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Hoi,

Ik heb wat leuks voor mezelf besteld bij een of ander fruitbedrijf, maar begin me toch wat zorgen te maken. Ik mocht kiezen tussen ophalen in een veel te drukke stad ver hier vandaan of thuis laten bezorgen, waarbij ik het ding ook nog eens eerder in huis zou hebben. Ik koos dus voor het laatste en klikte zonder verder na te denken op het vinkje bij "Akkoord met verkoopvoorwaarden".

Maar toen vroeg ik me af wie het gaat bezorgen en zag daar in google o.a. de naam DHL tevoorschijn komen. Jeweetwel, van die belletje trekkers waarbij je - als je heel snel bent - de bus nog net achteruit de hoek om ziet verdwijnen.

Dus ik ging toch maar eens lezen welk risico ik loop:
Aangezien Apple de verzending van de in de Apple Store gekochte producten verzorgt, wordt het risico van verlies of schade aan het product of de producten aan u overgedragen op het moment waarop u of een door u aangewezen persoon het product of de producten fysiek in bezit krijgt. De eigendom en het risico met betrekking tot het product of de producten gaan op u over zodra de koerier het product of de producten in ons magazijn heeft opgehaald.
Wat staat hier nu precies?
[...] wordt het risico van verlies of schade aan het product of de producten aan u overgedragen op het moment waarop u of een door u aangewezen persoon het product of de producten fysiek in bezit krijgt. [...]
Okay, dus Apple is verantwoordelijk tijdens het transport, tot het moment dat de koerier de doos met een grote appel erop open en bloot voor de deur laat staan, terwijl die "afgeleverd" liegt. Ik kan dat nog opvangen door op A-dag voor de deur te bivakkeren.

Maar dan wordt in de volgende zin het tegenovergestelde beweerd:
[...] De eigendom en het risico met betrekking tot het product of de producten gaan op u over zodra de koerier het product of de producten in ons magazijn heeft opgehaald.
Ben ik nou toch verantwoordelijk vanaf het moment dat het pakje met een grote boog achterin de gele bus ploft? Moet ik dan gedurende dat hele traject in het distributiecentrum bivakkeren om te voorkomen dat iemand stoute plannen krijgt bij het zien van dat doosje?

Aangezien het hier toch om een substantieel deel van mijn vakantiegeld gaat, vraag ik me af of ik niet beter kan annuleren en toch maar moet gaan ophalen. Wat is wijsheid?

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 24-04-2024 17:07 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Beste antwoord (via TwOkkie op 24-04-2024 18:15)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TwOkkie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:03:

[...]

Ben ik nou toch verantwoordelijk vanaf het moment dat het pakje met een grote boog achterin de gele bus ploft? Moet ik dan gedurende dat hele traject in het distributiecentrum bivakkeren om te voorkomen dat iemand stoute plannen krijgt bij het zien van dat doosje?
De wet bepaalt onder meer het volgende:
consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;
(...)
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken
(...)
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
In geval de koper een vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de verkoper wordt aangeboden, gaat het risico over op de koper op het moment van ontvangst van de zaak door de vervoerder.
Bij levering door DHL loop jij dus geen risico als het pakket in je tuin wordt gezet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Zijn de ervaringen met DHL in jouw buurt dan zo slecht? Zo ja, dan annuleren.
Dure, met name kleine en gewilde spullen laat ik i.i.g. nooit thuis bezorgen als afhalen ook kan, ondanks dat hier de bezorging meestal wel goed gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 24-04-2024 17:15 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Tja je weet het "leuk" te verkopen.

Maar mijn ervaring is met dit soort leveringen dat ze anders gaan dan de reguliere bezorger.

Meestal aparte bus dan anders en ze willen dat je ook echt tekent.

Maar of dit voor deze Club geldt weet ik niet. En mijn afhaalpunt ligt zeker niet in een andere stad.

Maar als je zo twijfelt had je toch ook naar de eerste de beste MediaMarkt kunnen rijden. Dat spul is toch overal even duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
@JukeboxBill Ja, zo slecht zijn ze hier. Bij jou niet? Regelmatig ligt er gewoon wat op de stoep, tot aan een LG 4K 27" monitor en een Samsung Tab S6 aan toe. Hoewel de verzender toen Bol punt com was.

@Barrycade Dank voor het compliment? Ik hoop inderdaad dat er getekent moet worden, maar ook dat mag een willekeurig iemand blijkbaar doen. Dat krabbeltje op een touchscreen stelt ook niet veel voor.

Bij de Mediamarkt, Amac en zo, hebben ze allemaal dat verrekte ISO keyboard. Voor dit geld wil ik toch echt een ANSI keyboard. Daarom moet ik wel bestellen via de site. Of 5 weken wachten via Amac.

Mocht iemand daadwerkelijk ervaring hebben met het thuisbezorgen van een Macbook• , dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• Heb je iets nieuws en moet je het showen... ja, ik weet dat daar een ander topic voor is.

[ Voor 15% gewijzigd door TwOkkie op 24-04-2024 17:40 . Reden: Over 2 weken, hoop ik dan toch ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
🍏 stuurt met dhl express. Dat is heel vervelend, want die komen alleen tijdens kantooruren en door de weeks. Het aantal ophaalpunten is ook beperkt, en ze laten het niet achter, zelfs niet in een pakketkluis of bij de buren. Sterker nog, ze vragen je naam.

Dus ja, wat daar staat klopt, en het is geen dhl parcel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:46:
🍏 stuurt met dhl express. Dat is heel vervelend, want die komen alleen tijdens kantooruren en door de weeks. Het aantal ophaalpunten is ook beperkt, en ze laten het niet achter, zelfs niet in een pakketkluis of bij de buren. Sterker nog, ze vragen je naam.

Dus ja, wat daar staat klopt, en het is geen dhl parcel.
Kijk, dat vind ik fijn om te horen! Ik zorg wel dat ik thuis werk op A-day. Gelukkig heb ik daar wat vrijheid.

Blijft nog de theoretische vraag: zijn die twee zinnen nou met elkaar in tegenspraak of niet?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Volgens mij is apple nog steeds verantwoordelijk dat je het krijgt, mogelijk leggen ze hiermee vast dat eventuele imei nummers e.d. van jouw zijn op het moment van ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
In de eerste zin hebben ze het inderdaad over "risico van verlies of schade" terwijl de tweede gaat over "eigendom en risico met betrekking tot het product". Tot en met eigendom snap ik het. Ik ben al de eigenaar als het opgehaald is, maar Apple draagt nog het risico voor verlies of schade.

Maar wat betekent het dan dat ik vanaf het magazijn het "risisco met betrekking tot het product" draag? Als het spontaan ontploft, dan is het wel mijn schuld?

Ik heb overigens even gebeld met Apple en werd gerustgesteld dat het heus niet zomaar voor de deur gezet werd met de handtekening van de koerier op het touchscreen. Eigenlijk wat jij ook al zei. Maar dit soort detail-vragen daar kreeg ik geen echt antwoord op. Gelukkig bleef ze wel vriendelijk. ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door TwOkkie op 24-04-2024 18:09 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Uiteindelijk kunnen ze neerzetten wat ze willen, de wet gaat altijd voor.
Dan heb je ook nog 14dagen bedenktijd als je het eenmaal hebt.

Kwijtraken: hun probleem
Niet leveren: hun probleem
Kapot aangekomen: hun probleem

Het loopt wel los.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TwOkkie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:03:

[...]

consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;
(...)
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken
(...)
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
In geval de koper een vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de verkoper wordt aangeboden, gaat het risico over op de koper op het moment van ontvangst van de zaak door de vervoerder.
Bij levering door DHL loop jij dus geen risico als het pakket in je tuin wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:05
fopjurist schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:11:
[...]

[...]

Volgens de wet loop je geen risico. Maar in de praktijk wel risico op een boel gedoe. Maar dat is het ook om een stad in te gaan om je bestelling op te halen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
fopjurist schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:11:
[...]

[...]

Dit is toch wel Het Beste Antwoord omdat het de relevante wet citeert. Sorry Jeroen, jouw antwoord was natuurlijk wel wat ik graag wilde horen.

Ik vraag me wel af waar de bewijslast dan weer ligt. Als de vervoerder zegt: Hij is afgeleverd, kijk maar, dat staat in ons systeem, hoe bewijs ik dan dat ik hem niet had?

Of als ik kwaad wil doen, wat houdt mij tegen een willekeurige krabbel te zetten en te zeggen dat ik het niet was?

Ik blijf dat hele pakjes bezorgen nog wat lastig vinden. De reden om toch maar zo vaak mogelijk te kiezen voor ergens afhalen waar ze ook nog eens legitimatie vragen. Waarom dan nu niet? Tja. Vlaag van verstandsverbijstering in combinatie met allemaal vage afhaalpunten, geen enkele echt dichtbij.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TwOkkie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:21:
[...]

Dit is toch wel Het Beste Antwoord omdat het de relevante wet citeert. Sorry Jeroen, jouw antwoord was natuurlijk wel wat ik graag wilde horen.

Ik vraag me wel af waar de bewijslast dan weer ligt. Als de vervoerder zegt: Hij is afgeleverd, kijk maar, dat staat in ons systeem, hoe bewijs ik dan dat ik hem niet had?
Op de winkel rust de bewijslast dat zij het pakket hebben afgeleverd. Het is op zichzelf onvoldoende dat de vervoerder zegt dat het pakket is afgeleverd.
Of als ik kwaad wil doen, wat houdt mij tegen een willekeurige krabbel te zetten en te zeggen dat ik het niet was?
Als je zegt dat het jouw handtekening niet is en dat je het pakket niet hebt ontvangen, met het doel om daar voordeel uit te halen, is dat oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
fopjurist schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:50:
Als je zegt dat het jouw handtekening niet is en dat je het pakket niet hebt ontvangen, met het doel om daar voordeel uit te halen, is dat oplichting.
Dat klopt. Maar dat is wat de koerier die zelf een handtekening zet, eigenlijk ook. En diegene die het pakje voor mijn deur weghaalt, gaat ook niet volledig vrijuit. Dat het niet mag wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Voor de verzendende partij is dit net zo lastig/riskant als voor de ontvangende partij.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apple verstuurd normaal via DHL Express en niet via DHL Parcel :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:06:
Apple verstuurd normaal via DHL Express en niet via DHL Parcel :)
Vandaag leerde ik dat dit verschil bestond. Met dank aan jeroen3 hierboven.

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1