Wanneer wordt fase-balanceren als terugleveren gezien?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 15:44
Misschien niet de duidelijkste titel, maar het gaat om het volgende. Steeds meer energieleveranciers rekenen een toeslag als je zonnepanelen hebt, in verband met het terugleveren. Dat bedrag lijkt volkomen arbitrair en kan op ieder moment aangepast worden.

Stel dat ik die teruglevertoeslag wil voorkomen.

Ik kies voor een Victron Multiplus 3-fase systeem met DC batterijen en een DC PV systeem. In principe wil ik de accu's en PV zoveel mogelijk voor eigen productie gebruiken, en nooit terugleveren aan het grid.

Maar er zijn momenten dat er ook stroom uit het grid getrokken wordt. De Victrons zullen proberen om de totale AC gridbelasting zo dicht mogelijk bij nul te houden. Dat doen ze door consumptie uit één fase te compenseren door in een andere fase net zoveel terug te leveren vanuit de accu's of PV.

Dit werkt in principe prima. Maar wordt dat balanceren gezien als terugleveren, en ben je dan verplicht om die zonnepaneel-toeslag te betalen?

To terminate or not to terminate, that's the question...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er wordt alleen gerekend met de som van ingaand en uitgaand gebruik. Oftewel als fase 1 2kW afneemt en fase 2 2kW terug levert is het netto gebruik/levering 0.

Dit kan je ook via de P1 poort uitlezen. Het is ook niet dat er dan onderwater ergens een bruto getal naar de leverancier gaat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 16-05 16:43
Nee, de elektra-meter telt op elk moment slechts alleen of er totaal (dus gesommeerd over alle fasen) energie/vermogen je huis in of uit gaat.

Een van de import-telwerken telt alleen (en als enige) op als er totaal over alle fasen energie je huis in gaat, en een van de export-telwerken loopt alleen op (en als enige) als er netto, dus over alle fasen opgeteld, netto energie je huis uit gaat.

Op welke fase(n) er iets in of uit je huis gaat, is (in Nederland) niet relevant...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00

Onbekend

...

Een kWh-meter registreert intern weliswaar het verbruik en teruglevering per fase per tarief, maar alleen de som van alle fases wordt uiteindelijk meegenomen voor de registratie van het energieverbruik of teruglevering.

De reden waarom dit op het elektriciteitsnet niet direct een probleem is, is dat de huizen evenredig over de fases verdeeld zijn aangesloten. Dus zodra mensen elektrisch gaan koken, zullen gemiddeld alle fases even zwaar extra belast worden. En als de zon ineens schijnt, wordt gemiddeld op alle fases evenveel stroom teruggeleverd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
scsirob schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:22:
Ik kies voor een Victron Multiplus 3-fase systeem met DC batterijen en een DC PV systeem. In principe wil ik de accu's en PV zoveel mogelijk voor eigen productie gebruiken, en nooit terugleveren aan het grid.
En wat als de accu vol is krijg je dan niet alsnog teruglevering?
Want in de zomer is deze natuurlijk al heel snel vol.

Op dit moment heb je met een normale installatie met terugleveringtoeslag nog steeds een positief saldo.
En nee, die toeslag kan met een vast contract niet zo maar op ieder moment worden aangepast.

Voor de prijs van die accu en en Victron kun je heel wat jaren toeslag betalen :)
Ik betaal straks een toeslag van een paar euro per maand en die staat 3 jaar vast.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 24-04-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Wat ik nog miste in mijn eerdere reactie:

Je hebt PV en accu's, dus je kunt flink sturen in je energie-huishouding. Dan is een dynamisch contract wellicht slimmer voor je? Daarmee heb je helemaal geen "boetes" voor PV.

Kies geen Frank of ANWB, daar moet je bij teruglevering extra betalen, terwijl je bij Tibber of Zonneplan gewoon de inkoopvergoeding ook netjes ontvangt bij export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gameboy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:38:

Kies geen Frank of ANWB, daar moet je bij teruglevering extra betalen, terwijl je bij Tibber of Zonneplan gewoon de inkoopvergoeding ook netjes ontvangt bij export.
Wellicht wat off-topic.
Maar toch: wat bedoel je precies met dat je bij de ANWB bij teruglevering extra zou moeten betalen?

Voor zover ik begrepen heb, krijg je pas vanaf een tarief <-18 cent/kWh effectief een verrekening voor teruggeleverde energie. M.a.w. pas bij een tarief vanaf -19cent, terwijl je aan het terugleveren bent, kost het je geld als consument. Toch?
Omdat de ANWB aangeeft dat er atlijd 18 cent belastingen/heffingen bij komt, die je wel in rekening wordt gebracht. M.a.w. zelfs bij een negatieve prijs van -10cent/kWh zit je nog steeds op 8 cent in de plus.
Of bedoel je wat anders?

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 25-04-2024 09:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
scsirob schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:22:

Maar er zijn momenten dat er ook stroom uit het grid getrokken wordt. De Victrons zullen proberen om de totale AC gridbelasting zo dicht mogelijk bij nul te houden. Dat doen ze door consumptie uit één fase te compenseren door in een andere fase net zoveel terug te leveren vanuit de accu's of PV.
Waarom compenseren ze de vraag op die fase niet met stroom op diezelfde fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
ehtweak schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:56:
[...]

Wellicht wat off-topic.
Maar toch: wat bedoel je precies met dat je bij de ANWB bij teruglevering extra zou moeten betalen?

Voor zover ik begrepen heb, krijg je pas vanaf een tarief <-18 cent/kWh effectief een verrekening voor teruggeleverde energie. M.a.w. pas bij een tarief vanaf -19cent, terwijl je aan het terugleveren bent, kost het je geld als consument. Toch?
Omdat de ANWB aangeeft dat er atlijd 18 cent belastingen/heffingen bij komt, die je wel in rekening wordt gebracht. M.a.w. zelfs bij een negatieve prijs van -10cent/kWh zit je nog steeds op 8 cent in de plus.
Of bedoel je wat anders?
Van Frank is inmiddels wel bekend dat je voor export niet de inkoopvergoeding ontvangt, maar een (zelfs extra hoge) vergoeding moet betalen.

Ik weet eerlijk gezegd niet eens of dat bij ANWB Energie ook geldt, ik deed daarbij een aanname die ik niet heb geverifieerd. Het kan dus zomaar zo zijn dat ANWB dat niet doet, of anders.

Maar iig bij Frank betaal je dus een extra toeslag voor export, in plaats van dat je de inkoopvergoeding ook ontvangt, zoals dat bij Tibber en Zonneplan wel gebeurt.

Daarom zou ik dus ver weg blijven bij Frank als je PV panelen hebt. Je wilt gewoon geen export doen als je daar extra voor moet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 15:44
jadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:56:
[...]

Waarom compenseren ze de vraag op die fase niet met stroom op diezelfde fase?
Geen flauw idee. Ik heb een jaarlang een Victron installatie gehad, dit was hoe het werkte.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
Kans dat je meters (CT klemmen) verkeerd op de fases zitten waardoor de handel in de soep loopt, de bedoeling is dat ze 1:1 compenseren zolang de MP/batterij het aan kan.
Pagina: 1