Hallo Tweakers,
Voor op ons dak ben ik geneigd panelen aan te gaan schaffen. Ondanks dat ik er nog steeds mijn twijfels bij heb of ik hier geld aan uit wil geven. Mede om de saleringsregeling welke er af gaat (slechts excuus). En omdat we al genoeg geld hebben uitgegeven aan het huis en er nog meer uitgaven aankomen..
Beschikbare dak = te zien op de afbeelding.
Ik heb hier wat ingetekend, op basis van wat er in de straat licht bij diverse buren denk ik dat dit zo prima moet passen. Er is een paneel (blauw gekleurd) welke waarschijnlijk niet past omdat hier een dakdoorvoer zit. Deze wil ik laten zitten voor de aanvoer van buitenlucht voor de balansventilatie (type D). Uitvoer van de balans wil ik via de gemetselde schoorsteen op de nok laten lopen (linker schoorsteen op afbeelding).
De twee getekende panelen op de schuur zijn alleen in de zomermaanden aan het opwekken denk ik.. De buren hebben daar wel panelen, zei het wel dat hun net wat minder last hebben van schaduw vanuit de achterliggende woning.
Als we naar 3x25 ampere willen moet onze hele voortuin open en moet ik een mantelbuis plaatsen door de fundering heen omhoog naar de voet van de meterkast. Hier moet ik dan een nieuwe meterkastvloer plaatsen. Heb een hele instructie gehad van een monteur die langs is geweest.
Dit laatste is iets wat ik wel wil, maar wat ik echt te veel gedoe vind. Zeker omdat ons voortuin-terras keramische tegels zijn die op beton liggen. Onze tuin wil ik niet open hebben.. En boren onder terras door vanaf straat (ca 7 strekkende meter) is denk ik een beetje een dure optie. Als iemand hier tips in heeft hoor ik dit graag.
Dit zou echt een pre zijn om te kunnen organiseren.
Verder zou ik in de toekomst wellicht elektrisch willen kunnen laden. Drie-fase is dan het handigst.. tenzij er al andere oplossingen zijn om snel te kunnen laden op 1 fase? Maar ben niet helemaal thuis in die materie.
Ik wil het sowieos laten aanleggen. Een eventuele mantelbuis vanaf huis/keuken naar schuur kan ik wel zelf aanleggen. De achtertuin gaat toch nog op de schop.
Zij zouden gelijk de dakbedekking op schuur en keukenuitbouw kunnen doen. Die moet namelijk wel voor ik iets van installaties op het dak wil hebben. Dit is zo'n 20 jaar oud.
Deze offerte was wel duur. We weten nog niet of we het prijsverschil tov een normale installatie zonder sedum het geld waar vinden.
Dan zou ik zelf het dak moeten doen of uitbesteden bij een dakwerker.
Ik heb ook nog een normale offerte, maar die is al 3 jaar oud. Zal een update moeten vragen of deze prijs nog actueel is.
Iemand nog tips m.b.t. indeling, verbruik, meterkast?
Dank alvast.
Voor op ons dak ben ik geneigd panelen aan te gaan schaffen. Ondanks dat ik er nog steeds mijn twijfels bij heb of ik hier geld aan uit wil geven. Mede om de saleringsregeling welke er af gaat (slechts excuus). En omdat we al genoeg geld hebben uitgegeven aan het huis en er nog meer uitgaven aankomen..
Beschikbare dak = te zien op de afbeelding.
Ik heb hier wat ingetekend, op basis van wat er in de straat licht bij diverse buren denk ik dat dit zo prima moet passen. Er is een paneel (blauw gekleurd) welke waarschijnlijk niet past omdat hier een dakdoorvoer zit. Deze wil ik laten zitten voor de aanvoer van buitenlucht voor de balansventilatie (type D). Uitvoer van de balans wil ik via de gemetselde schoorsteen op de nok laten lopen (linker schoorsteen op afbeelding).
Schaduw
Schaduw is er, maar wel beperkt. Buren hebben dakkapel voor en achter. Deze zal in winter en voorjaar voor wat schaduw zorgen voor de west zijde. Panelen op dakkapellen hebben niet echt last van schaduw. Hoogte verschil nok - dak dakkaep is ca 30cm.De twee getekende panelen op de schuur zijn alleen in de zomermaanden aan het opwekken denk ik.. De buren hebben daar wel panelen, zei het wel dat hun net wat minder last hebben van schaduw vanuit de achterliggende woning.
Jaarverbruik
Het jaarverbruik over 2023 was ongeveer 5600kwh. We zijn met twee kleine kinderen. Totaal huishouden is 4 personen. We hebben een Quatt wartempomp welke ons verbruik heeft verdubbeld. Zodoende ook toch kijken naar panelen.. Of ik nog een warmtepompboiler plaats weet ik niet. Hangt af van de centen. Idialiter ga ik van het gas af.. Maar of dat financieel de beste keuze is..Huidige elektriciteitsaansluiting
De meterkast is voorzien van 1 fase x 35 ampere. Ik heb Stedin over de vloer gehad voor het aanpassen naar 3x25 ampere. Helaas hebben wij nu een meterkastvoeding vanuit de buren. We hebben een gezamelijke voeding. Deze ligt bij de buren op de kavel. Onze meterkasten zijn met rug tegen elkaar aan gemonteerd tegen de woningscheidende wand. Hier krijgen wij onze voeding vandaan.Als we naar 3x25 ampere willen moet onze hele voortuin open en moet ik een mantelbuis plaatsen door de fundering heen omhoog naar de voet van de meterkast. Hier moet ik dan een nieuwe meterkastvloer plaatsen. Heb een hele instructie gehad van een monteur die langs is geweest.
Dit laatste is iets wat ik wel wil, maar wat ik echt te veel gedoe vind. Zeker omdat ons voortuin-terras keramische tegels zijn die op beton liggen. Onze tuin wil ik niet open hebben.. En boren onder terras door vanaf straat (ca 7 strekkende meter) is denk ik een beetje een dure optie. Als iemand hier tips in heeft hoor ik dit graag.
Verder zou ik in de toekomst wellicht elektrisch willen kunnen laden. Drie-fase is dan het handigst.. tenzij er al andere oplossingen zijn om snel te kunnen laden op 1 fase? Maar ben niet helemaal thuis in die materie.
Budget en doel
Budget = kwaliteitspullen kosten geld. Hoef geen goedkope meuk. Allerduurste hoeft ook niet. Het moet vooral goed zijn.Ik wil het sowieos laten aanleggen. Een eventuele mantelbuis vanaf huis/keuken naar schuur kan ik wel zelf aanleggen. De achtertuin gaat toch nog op de schop.
Bijhouden van data
Een beetje huisautomatisering ben ik wel fan van, maar niet te gek.Reeds verkregen offertes
We hebben een offerte gebaseerd op huidige tekening van Solar Sedum. Dus incl sedumdak.Zij zouden gelijk de dakbedekking op schuur en keukenuitbouw kunnen doen. Die moet namelijk wel voor ik iets van installaties op het dak wil hebben. Dit is zo'n 20 jaar oud.
Deze offerte was wel duur. We weten nog niet of we het prijsverschil tov een normale installatie zonder sedum het geld waar vinden.
Dan zou ik zelf het dak moeten doen of uitbesteden bij een dakwerker.
Ik heb ook nog een normale offerte, maar die is al 3 jaar oud. Zal een update moeten vragen of deze prijs nog actueel is.
Iemand nog tips m.b.t. indeling, verbruik, meterkast?
Dank alvast.
[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 24-04-2024 14:37 ]
:strip_exif()/f/image/CeSjuIYjfMBeIM7p15W0DIxr.jpg?f=fotoalbum_large)