Panelen stroomopwekking - meterkast uitdaging.

Pagina: 1
Acties:

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:15
Hallo Tweakers,

Voor op ons dak ben ik geneigd panelen aan te gaan schaffen. Ondanks dat ik er nog steeds mijn twijfels bij heb of ik hier geld aan uit wil geven. Mede om de saleringsregeling welke er af gaat (slechts excuus). En omdat we al genoeg geld hebben uitgegeven aan het huis en er nog meer uitgaven aankomen..

Beschikbare dak = te zien op de afbeelding.
Ik heb hier wat ingetekend, op basis van wat er in de straat licht bij diverse buren denk ik dat dit zo prima moet passen. Er is een paneel (blauw gekleurd) welke waarschijnlijk niet past omdat hier een dakdoorvoer zit. Deze wil ik laten zitten voor de aanvoer van buitenlucht voor de balansventilatie (type D). Uitvoer van de balans wil ik via de gemetselde schoorsteen op de nok laten lopen (linker schoorsteen op afbeelding).
Schaduw
Schaduw is er, maar wel beperkt. Buren hebben dakkapel voor en achter. Deze zal in winter en voorjaar voor wat schaduw zorgen voor de west zijde. Panelen op dakkapellen hebben niet echt last van schaduw. Hoogte verschil nok - dak dakkaep is ca 30cm.
De twee getekende panelen op de schuur zijn alleen in de zomermaanden aan het opwekken denk ik.. De buren hebben daar wel panelen, zei het wel dat hun net wat minder last hebben van schaduw vanuit de achterliggende woning.
Jaarverbruik
Het jaarverbruik over 2023 was ongeveer 5600kwh. We zijn met twee kleine kinderen. Totaal huishouden is 4 personen. We hebben een Quatt wartempomp welke ons verbruik heeft verdubbeld. Zodoende ook toch kijken naar panelen.. Of ik nog een warmtepompboiler plaats weet ik niet. Hangt af van de centen. Idialiter ga ik van het gas af.. Maar of dat financieel de beste keuze is.. :/
Huidige elektriciteitsaansluiting
De meterkast is voorzien van 1 fase x 35 ampere. Ik heb Stedin over de vloer gehad voor het aanpassen naar 3x25 ampere. Helaas hebben wij nu een meterkastvoeding vanuit de buren. We hebben een gezamelijke voeding. Deze ligt bij de buren op de kavel. Onze meterkasten zijn met rug tegen elkaar aan gemonteerd tegen de woningscheidende wand. Hier krijgen wij onze voeding vandaan.

Als we naar 3x25 ampere willen moet onze hele voortuin open en moet ik een mantelbuis plaatsen door de fundering heen omhoog naar de voet van de meterkast. Hier moet ik dan een nieuwe meterkastvloer plaatsen. Heb een hele instructie gehad van een monteur die langs is geweest.

Dit laatste is iets wat ik wel wil, maar wat ik echt te veel gedoe vind. Zeker omdat ons voortuin-terras keramische tegels zijn die op beton liggen. Onze tuin wil ik niet open hebben.. En boren onder terras door vanaf straat (ca 7 strekkende meter) is denk ik een beetje een dure optie. Als iemand hier tips in heeft hoor ik dit graag. :/ Dit zou echt een pre zijn om te kunnen organiseren.

Verder zou ik in de toekomst wellicht elektrisch willen kunnen laden. Drie-fase is dan het handigst.. tenzij er al andere oplossingen zijn om snel te kunnen laden op 1 fase? Maar ben niet helemaal thuis in die materie.
Budget en doel
Budget = kwaliteitspullen kosten geld. Hoef geen goedkope meuk. Allerduurste hoeft ook niet. Het moet vooral goed zijn.

Ik wil het sowieos laten aanleggen. Een eventuele mantelbuis vanaf huis/keuken naar schuur kan ik wel zelf aanleggen. De achtertuin gaat toch nog op de schop.
Bijhouden van data
Een beetje huisautomatisering ben ik wel fan van, maar niet te gek.
Reeds verkregen offertes
We hebben een offerte gebaseerd op huidige tekening van Solar Sedum. Dus incl sedumdak.
Zij zouden gelijk de dakbedekking op schuur en keukenuitbouw kunnen doen. Die moet namelijk wel voor ik iets van installaties op het dak wil hebben. Dit is zo'n 20 jaar oud.

Deze offerte was wel duur. We weten nog niet of we het prijsverschil tov een normale installatie zonder sedum het geld waar vinden.

Dan zou ik zelf het dak moeten doen of uitbesteden bij een dakwerker.

Ik heb ook nog een normale offerte, maar die is al 3 jaar oud. Zal een update moeten vragen of deze prijs nog actueel is.

Iemand nog tips m.b.t. indeling, verbruik, meterkast?

Dank alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRJECzZE2y6N-4jCd_DB3xYgZEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cub6HGPlUmsouBWn7z0oCjij.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 24-04-2024 14:37 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Volgens mij had jij al aardig je huiswerk gedaan,

Als ik naar je legplan kijk (Ik hou er wel van Maximaal vol leggen!) kom je sowieso op een systeem zoals Enphase, APsystems of Solaredge. iets met micro omvormers / meerdere oriëntatie managment. dit zijn kwalitatief goede spullen en kunnen goed omgaan met de verschillende oriëntaties.

Zou je nog een foto van je meterkast kunnen sturen, mogelijk zit hier impact.

Met betrekking tot je Sedum dak, welk dak is dit? Sedum groeit namelijk niet onder Zonnepanelen en gaan simpelweg dood hiervan. Buiten dat is de combinatie Sedum en zonnepanelen op een dak een gigantisch gewicht!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Solaredge gaat niet werken met twee panelen op 1 oriëntatie. En laat je hoofdzekering gewoon 1x35A, meer dan genoeg, ik heb 18 panelen op 1x40A, gaat helemaal prima. Je haalt je nu heel veel werk op je hals en wellicht ga je weer eens verhuizen en heb je die laadpaal nog niet eens staan, jammer van al die tijd en gedoe.

[ Voor 31% gewijzigd door RobertV70 op 24-04-2024 19:29 ]

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Chrisverst schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:37:
Met betrekking tot je Sedum dak, welk dak is dit? Sedum groeit namelijk niet onder Zonnepanelen en gaan simpelweg dood hiervan. Buiten dat is de combinatie Sedum en zonnepanelen op een dak een gigantisch gewicht!
Ik gok de groene vakken op de tekening

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Op de zuidelijkste schuur: 2x2 oost west. Zoals het bij de westelijke buren ligt is er veel schaduw verlies die rij op rij schaduw die heel veel effect heeft in portrait.

De noord panelen zijn een vraagstuk…

Ik denk dat het kan op solaredge in combinatie met s500b optimizers. Met een hele lange string is er wat meer marge in de minimaal zoveel per richting.

Omvormer mag maximaal een SE5000H zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Ik ken ook een woning die zo de kabel deelt met de buren. Dat is vrij antiek. De paar woningen in de straat met zonnepanelen zorgen er dan ook al voor dat de spanning te hoog is om daar panelen neer te leggen. Onderzoek dat ook even.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier werd de gedeelde aansluiting met de buren gewoon door Enexis opnieuw gelegd tegen de gewone verhogingsprijs van rond de €300,- enkele jaren geleden, niks van mantelbuis of iets dergelijks, de tuin moest inderdaad open en dat is bij jou een probleem waarbij ik me afvraag of het wel slim is geweest om beton boven leidingen te leggen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:15
Chrisverst schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:37:
Volgens mij had jij al aardig je huiswerk gedaan,

Als ik naar je legplan kijk (Ik hou er wel van Maximaal vol leggen!) kom je sowieso op een systeem zoals Enphase, APsystems of Solaredge. iets met micro omvormers / meerdere oriëntatie managment. dit zijn kwalitatief goede spullen en kunnen goed omgaan met de verschillende oriëntaties.

Zou je nog een foto van je meterkast kunnen sturen, mogelijk zit hier impact.

Dank. Meterkast foto hieronder toegevoegd. Die is onlangs vervangen omdat we geen ruimte meer hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJm5qQFqdM8lfv_5kgWC7xxKoKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeSjuIYjfMBeIM7p15W0DIxr.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak is van https://www.solarsedum.nl/. De zonnepanelen liggen wat hoger op zogenoemde air-frames. Sedum loopt door en groeit volgens hun website en verschillende reviews goed door. Is een kwalitatief goed pakket.
RobertV70 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:26:
Solaredge gaat niet werken met twee panelen op 1 oriëntatie. En laat je hoofdzekering gewoon 1x35A, meer dan genoeg, ik heb 18 panelen op 1x40A, gaat helemaal prima. Je haalt je nu heel veel werk op je hals en wellicht ga je weer eens verhuizen en heb je die laadpaal nog niet eens staan, jammer van al die tijd en gedoe.
Wat bedoel je met twee panelen op 1 orientatie? Die twee panelen op het schuurdak?
Ik snap wat je zegt hoor, heb het liefst ook niet allemaal extra kosten voor misschien een paar jaar. Maar dacht dat je met 1x35 ampere ook veel beperkter was in eventueel laden van een auto op snelheid. En als je dan je panelen overdag vol benut en je daarnaast een auto laad dit niet goed gaat?
Misschien zijn we hier over 5 jaar wel weg, maar wil niet alleen maar anticiperen op 'later'.
Ronald schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:13:
Op de zuidelijkste schuur: 2x2 oost west. Zoals het bij de westelijke buren ligt is er veel schaduw verlies die rij op rij schaduw die heel veel effect heeft in portrait.

De noord panelen zijn een vraagstuk…

Ik denk dat het kan op solaredge in combinatie met s500b optimizers. Met een hele lange string is er wat meer marge in de minimaal zoveel per richting.

Omvormer mag maximaal een SE5000H zijn.
Dus die panelen op schuur niet op west leggen zoals buren hebben gedaan? Ook niet als ze wat hoger zouden liggen zoals die airframes met eventueel solar sedum dak? (zie bovenstaane url) Dan heb ik geen hinder van de panelen v d buren met lage zon in voor en najaar, alleen is het rechterpaneel vanmijzelf dan eventueel in de schaduw van mijn linkerpaneel.

Die SE5000H en S500b die jij benoemt, is dat iets wat je dan gewoon kan vragen? Is dat normaal als je panelen laat leggen? En kan dat met alle merken zonnepanelen samenwerken?
jeroen3 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:17:
Ik ken ook een woning die zo de kabel deelt met de buren. Dat is vrij antiek. De paar woningen in de straat met zonnepanelen zorgen er dan ook al voor dat de spanning te hoog is om daar panelen neer te leggen. Onderzoek dat ook even.
Goeie. Ik weet niet waar ik dat nu kan achterhalen, maar zal eens gaan zoeken. De buren hebben ook hun zonnepanelen, dat samen met die van ons is misschien een piek die te hoog is voor zo'n kabel?
klump4u schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:19:
Hier werd de gedeelde aansluiting met de buren gewoon door Enexis opnieuw gelegd tegen de gewone verhogingsprijs van rond de €300,- enkele jaren geleden, niks van mantelbuis of iets dergelijks, de tuin moest inderdaad open en dat is bij jou een probleem waarbij ik me afvraag of het wel slim is geweest om beton boven leidingen te leggen.
Je hebt gelijk. Ik heb alleen nooit geweten dat ik geen eigen voeding had naar m'n meterkast. Ik had anders eerst eigen voeding laten aanleggen vanaf de straat voor we de voortuin hadden aangepakt.
Ik heb het standaard tarief betaald voor upgraden meterkast naar 3 fase. Dus met of zonder kabel vanaf straat is geen andere prijs. edit: dit geld vraag ik terug als ik hier niks mee doe. Moest dit vooruit betalen.

Ik heb de prijs uit onze offerte er even bijgepakt en zie dat dit (prijspijl 2023) 1,53 per kWh was voor panelen van DENIM. En 1.88 per kWh voor panelen van MeyerBurger. (excl airframes).Is de som / op wattpiek overigens. n

Is dit veel duurder dan normale panelen? Iemand een referentie?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Prijs refereer je naar kWp(iek) niet de gesimuleerde opbrengst.

Natuurlijk kun je eisen stellen aan gebruikte componenten… en bij solaredge eis je ook een rapport uit solaredge designer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1