Welke UTP kabel aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniQue1992
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-09 12:30
Hallo Tweakers! :)

Ben bij mijn nieuwe woning bezig met UTP aansluitingen en heb zojuist wat zitten speuren en ben nogal geschrokken van een aantal topics.

Welke UTP kabel kan ik het beste aanschaffen? Er ligt naar zolder al een CAT6 UTP kabel dus daar hoef ik niks aan te veranderen, alleen wil ik deze kabel "verlengen" (ga een koppelstuk of switch plaatsen om het te verlengen).

Kan ik CAT6a aansluiten op CAT6? Hebben jullie nog een merk wat absoluut goed is?

Bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:54

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ja dit kan, maar dan zal het geheel als CAT6 presteren. Iets met zwakste schakel.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Kabel “verlengen” met een koppelblokje is weinig mis mee. Het is niet veel anders dan een patchpaneel poort of WCD.

Nieuwe kabels zou ik cat6 installatie-kabel voor pakken. In de meterkast monteer je af op een doosje en op de eind-locatie monteer je af op een doosje of keystone of WCD. Maar je vertelt niet “hoe” je ergens uitkomt

Meterkast:
https://www.netwerkwinkel...5-jack-FA6002-p_3756.html

Eind locatie
https://www.netwerkwinkel...xRJ45-FA6003-p_24951.html
Of
https://www.netwerkwinkel...less-E-20072-p_17856.html

De betreffende shop reageert goed op e-mail als je vragen hebt.

[ Voor 96% gewijzigd door FreakNL op 24-04-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniQue1992
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-09 12:30
Maar welke UTP kabel moet ik nu aanschaffen, maakt het merk nog uit? En maakt het nog uit of ik AWG 24/7 of AWG 26/7 etc. aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

UniQue1992 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:33:

Welke UTP kabel kan ik het beste aanschaffen?
Elke kabel waarbij specifiek wordt aangegeven dat het koper (Cu) en geen aluminium (CCA) is zou goed moeten zijn.
(ga een koppelstuk of switch plaatsen om het te verlengen).
Koppelstuk is prima tenzij je de grenzen van de maximale kabellengte opzoekt. Een switch is natuurlijk wel beter maar ook veel duurder en heeft een stopcontact nodig.
Kan ik CAT6a aansluiten op CAT6?
Ja.
Hebben jullie nog een merk wat absoluut goed is?
Nee. Ik let eigenlijk nooit op het merk. Veel noname kabels zijn gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32

BCC

Gewoon een doos van de Elektramat halen - https://www.elektramat.nl...-kabel-rol-van-100-meter/

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Beide opties hierboven prima. Of via netwerk winkel.com als je daar nog meer gaat bestellen.

Blijf weg van de bouwmarkten, die verkopen troep (meestal).

En ten overvloede:
Patchkabel (soepel) koop je op maat met gegoten stekkers. Hier zet je liever niet zelf stekkers op (dat is prutswerk IMHO)
Installatiekabel (stug) koop je per meter en monteer je af op LSA (patchpaneel, opbouwdoosje, WCD, keystone)

Vanaf opbouwdoos (of WCD, patch paneel, keystone) ga je met patchkabel (die je dus op lengte koopt) naar je end device (switch, router , access point , computer, etc).

En uiteraard, vanaf je switch (of router) naar apparaten in de buurt gebruik je ook patchkabels voor .

Idealiter heb je dus een doos met een paar patchkabels op verschillende lengtes liggen (0.25 t/m 10 meter) zodat je op de eind locaties alles netjes kunt afwerken zonder dat je weer over lengte aan kabels hebt… Installatielabel knip je gewoon af op lengte.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 24-04-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32

BCC

Met hierboven - en als je niet zo goed bent in zelf patchen/knijpen - koop dan toolless keystones en een patchraampje en een doos korte patchkabels.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Patchen/knijpen doe je überhaupt niet met LSA icm installatie kabel…

Idealiter knijp je nergens een connector aan. Heb ik hier thuis ook nergens nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

UniQue1992 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:50:
Maar welke UTP kabel moet ik nu aanschaffen, maakt het merk nog uit? En maakt het nog uit of ik AWG 24/7 of AWG 26/7 etc. aanschaf?
Voor vaste installatie wil je stugge kabel. TIA568 noemt dat 'horizontal cable' en stelt de eis dat het minimaal AWG24 dik moet zijn (en AWG is een omgekeerde schaal, dus AWG 26 is dunner; AWG 23 zie je vaak en is prima). Zorg verder voor solide volledig koperen (Cu) aders, dus geen CCA/CCS. Merk is van ondergeschikt belang, maar Belden wordt vaak genoemd als goed en toch betaalbaar.

Monteer die kabel af op patchpanels als er veel op zelfde plek samenkomen, of wandcontactdozen voor een of twee. Zorg dat de aansluitmateriaal geschikt is voor de categorie en aderdikte van je kabels. Zijn je kabels dunner dan materialen, dan riskeer je losschieten, zijn ze dikker dan riskeer je aderbreuk.

Sluit je apparaten aan op de patchpanels/wandcontactdozen met flexibele kabel, in TIA568-termen 'patch cable' met stranded volledig koperen aders. AWG26 is hier minimum, dus wel toegestaan. Maak het jezelf makkelijk: koop deze kant-en-klaar, dus niet zelf connectoren knijpen tenzij het je fetish is, je goede materialen hebt en je het ook goed kunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellisVH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-06 10:59
CAT6A zou ik nemen, qua future-proof zit je wel goed dan. Ik heb deze ook in mijn huis

Zorg dat je wel de juiste connectoren hebt, deze zijn wat groter dan normale cat6 kabels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Cat 6A is volkomen overbodig als je geen lengtes van meer dan 55m hebt zelfs voor 10Gbs en veel lastiger te verwerken.
Meestal zijn ze ook nog shielded en dan loop je tegen potentiële aardlus problemen aan.

Dus niks toekomst bestendiger dan cat6 U/Utp

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 15:56
Ik vind patchkabels van Logilink erg goed

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Ben(V) schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:25:
Cat 6A is volkomen overbodig als je geen lengtes van meer dan 55m hebt zelfs voor 10Gbs en veel lastiger te verwerken.
Meestal zijn ze ook nog shielded en dan loop je tegen potentiële aardlus problemen aan.

Dus niks toekomst bestendiger dan cat6 U/Utp
Ik haak even in op dit onderwerp, is nog niet zo oud dus dat mag wel denk ik. Ik sta ook voor de keuze om een nieuwbouw woning te bekabelen en denk inderdaad aan Cat6 (dus geen A) precies om wat jij hierboven schrijft. Nu zijn extra loze leidingen nogal duur en daarom zat ik aan deze te denken, dus twin kabel. Nu vraag ik me af of ik problemen kan verwachten bij het trekken van deze kabel door een 16mm mantelbuis. Heeft iemand daar een idee bij of ervaring mee ?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Niet makkelijk, maar wel prima mogelijk.
Moet je veel bochten door?

Ps, 2 losse kabels is net zo moeilijk als deze twin kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
99ruud99 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:39:
Niet makkelijk, maar wel prima mogelijk.
Moet je veel bochten door?

Ps, 2 losse kabels is net zo moeilijk als deze twin kabel.
Aantal bochten valt wel mee maar blijft een onbekende factor; ik leg de leidingen niet zelf. Ik dacht gevoelsmatig dat het gemakkelijker zou zijn omdat de kabels aan elkaar geklonken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Misschien toch maar losse kabel nemen, ik moet er niet aan denken dat die vast komt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:40

Illusion

(the art of)

2x belden 7965e is iets smaller en heeft dikkere aders: awg23 ipv awg24 voor de twin.
Dus dat zou mijn voorkeur hebben.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Illusion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:47:
2x belden 7965e is iets smaller en heeft dikkere aders: awg23 ipv awg24 voor de twin.
Dus dat zou mijn voorkeur hebben.
2 x losse zou je voorkeur hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Omdat ze lagere AWG hebben (is beter) en dunner in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:40

Illusion

(the art of)

Roy Batty schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:49:
[...]

2 x losse zou je voorkeur hebben ?
Ja

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
En die gaan samen door een 16mm mantelbuis ?

Pagina: 1