Prijsstijgingen i.c.m. tweedehands verkoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Momenteel zit ik met een klein dilemma. Graag wil ik tweedehands een hyraulische schaarlift kopen en heb ik via een fora onlangs eentje aangeboden gekregen.

De nieuwprijs van dat product en vergelijkbare producten is vandaag de dag 1000 euro. Nu is zijn vraagprijs +-600 euro. Op zich is dit qua huidige markt, denk ik, een prima prijs, echter, wanneer ik de persoon zijn postgeschiedenis bekijk heeft diegene er 9 jaar terug, voor het product wat hij aanbiedt, 500 euro betaald. Zeer weinig gebruikt en zo goed als nieuw als opmerking, geen idee hoe de hydraulische componenten zich na 9 jaar stilstand zich afschrijven, maar dat terzijde

Wanneer ik bijvoorbeeld op berekenhet.nl de inflatie uitreken zie ik het volgende: € 500 in 2015 was evenveel waard als ¹€ 686 in 2024.

Nu vraag ik mij wat reeel is. De vraagprijs af laten hangen van de nieuwsprijs van nu, of van de prijs wat toentertijd betaald is.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van wat hij nu waard is. En dat hangt af van vraag, aanbod, nieuwprijs, etc. Wat hij er ooit voor heeft betaald is in principe niet heel relevant, behalve voor jou gevoel erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:18
Zijn vraagprijs is de prijs die "de gek" ervoor geeft. Die hoeft nergens aan gekoppeld te zijn.
Wil jij er nu €600 voor betalen dan heeft het "gratis" gehad plus nog wat extra. Jij hebt het voordeel dat je €400 minder betaald.
Vind jij het minder dan €600 waard (omdat die 9 jaar oud is) dan bied je minder. Het is dan aan hem om dat wel of niet te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:43
De prijs die jij het waard vindt/die je ervoor over hebt?

Je geeft aan dat je het in eerste instantie een prima prijs vindt gezien de nieuwprijs van het apparaat nu. Waarom zou je dat niet meer prima vinden omdat iemand anders ar bijna tien jaar geleden minder voor heeft betaald, als jij voor datzelfde geld nu niet een nieuw exemplaar kan kopen? Die prijs van 10 jaar geleden bestaat niet meer en het product is met meer dan inflatie in waarde gestegen.

Zet een paar nulletjes achter de bedragen en vervang "hydraulische schaarlift" met "huis", misschien dat dat wat perspectief biedt?

En ondanks analyseren en speculeren; bied wat het jou waard is. €600 is nog steeds minder dan €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:09
Niet kijken naar het verleden. Als jij hem bij een ander koopt voor die prijs weet je ook niet voor hoeveel die gekocht is. Simpelweg heeft de verkoper een mazzeltje door de waardestijging. Jij wellicht pech omdat je niet 9 jaar eerder was, maar daar kun je niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:25
Het verleden meewegen is een mooi voorbeeld van hoe irrationeel soms ons denken is. Ik las ooit een mooi voorbeeld:

Stel je hebt een vaas die 10.000 euro waard is en je stoot hem om. Bijna iedereen zal een groter gevoel van verlies hebben als je hem net vorige week voor 10.000 euro hebt gekocht dan wanneer je hem tien jaar geleden voor 1000 euro hebt gekocht. Desalniettemin: feitelijk heb je in beide gevallen hetzelfde verlies geleden, namelijk iets ter waarde van 10.000.

Kortom: niet kijken naar het verleden, niet kijken of iemand er beter van wordt of niet en of je dat terecht vindt (hem dat gunt), maar puur naar wat het voor jou waard is op dit moment. Daarbij weeg je af wat nú de alternatieven zijn. Alternatieven die er 9 jaar geleden waren kun jij nu toch niet meer voor gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Iets kan gewoon meer waard worden natuurlijk, dus altijd 'taxeren' voor jezelf (of laten doen) op de waarde vandaag de dag. Dat iets vroeger meer of minder kostte is leuk, maar nu niet echt relevant.

Zo zijn er genoeg zaken die eigenlijk altijd minder waard worden, maar ook genoeg zaken waar de markt bewerkelijker is meer onderhevig aan bijvoorbeeld conjunctuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:34
Ik zou mezelf afvragen of ik dan niet € 400 meer betalen zou voor een splinternieuwe met garantie. Ik vind 9 jaar erg lang voor een korting van maar 40%.

Hattrick: Thorgal Eagles

Pagina: 1