Losmaken inverter printplaat van koelribben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 12:38
Beste Tweakers, de helft van mijn verhaal zat er niet bij. Het betreft hier een omvormer van onze zonnepanelen installatie (uit 2013). 1 van die automatische schakelaars is stuk. k wil er 1 en misschien ook allebei vervangen echter krijgt ik de printplaat maar niet los. Alle schroeven zijn los.

Merk is Samil solar river 2300 TL.

Het lijkt wel of die plaat bij die hitte generators (of hoe die ook heten) vastgelijmd zit met een soort geleidende pasta aan die koelribben.

Enig idee hoe ik dit loskrijgt zonder de boel stuk te maken? Of moet ik ze allemaal los solderen?

Hopelijk zijn er een paar onder de tweakers club die hier iets van af weet.

Ik geef het een schopje naar MME

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 24-04-2024 19:34 ]

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Beste antwoord (via noltha op 27-04-2024 17:00)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42
noltha schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:56:
[...]

Ik zal de boel ook eens goed doormeten inderdaad anders is al die moeite straks voor niets.
Thanks voor alle tips tot dusver! _/-\o_

Als ik de boel loskrijg zal ik het vast ook wel zien aan de achterkant van de printplaat of er iets is uitgeklapt\doorgebrand. De condensatoren zelf zien er niet opgezwollen of geëxplodeerd uit.

Zijn er nog bepaalde punten op het board waar ik specifiek kan testen?
Als je sluiting hebt gemaakt kan het goed zijn dat er nu iets beschadigt is op de print.
Wat wel eens helpt is de heatsink warm maken met een föhn (haardroger) en dan wordt de pasta zachter om de boel los te maken.
Anders moet je de boel los solderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
het gaat vooral om die blokjes die op dat roze geleiders spul zitten.Zie de rode pijltjes op de foto hieronder.
1 van die zwarte kapjes heb ik verwijderd , het blijkt om 6 blokjes te gaan die vastzitten aan dat roze geleidingsspul. Ze zitten muurvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4w06kgKXSx-7csZguULvfYIWcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fnTjGW1CxNTIk6VP95Lz6LCn.png?f=user_large

Bij 1 van de 2 automatische schakelaar aan de rechterkant op de foto heb ik de plastic kap eraf gehaald, dat is degene die ik wil vervangen. Als ik ooit met jullie hulp die printplaat los heb vervang ik beide schakelaars.
Ik heb hier 2 nieuwe liggen namelijk.

[ Voor 82% gewijzigd door noltha op 24-04-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Een nieuwe omvormer kost 400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Automatische schakelaars, je bedoelt relais?
Zijn deze bewezen defect, of ben je nog zoekende naar wat het probleem is?

De componenten die vastzitten op het koelprofiel kunnen vast wel los, vaak een kwestie van wat wrikken als de beugel waarmee ze geklemd zitten eenmaal los is. maar de koelpasta kan zorgen dat het allemaal verkleeft is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Ik durf niet te zeggen hoe ze vast zitten, maar ik zie er geen schroeven doorheen, dus lijmen zou nog wel eens kunnen.
Je kan wel goed zien dat de fabrikant ze later gesoldeerd heeft, dus denk dat de pinnen desolderen is om de printplaat eruit te krijgen.
Zal waarschijnlijk wel lukken met een degelijke soldeerbout en een soldeerzuiger, al zijn desoldeerapparaten hier echt een uitkomst voor, als je die een in de buurt hebt of kan lenen is dat echt veel makkelijker.

Als beide opties echt niet kunnen, de printplaat een beetje naar buiten drukken en dan met de soldeerbout herhaaldelijk 1 voor 1 alle pinnen aflopen is ook een manier, maar kost veeeel tijd.

@RobertV70 En? repareren kost een tientje en is nog leuk om te doen ook. Heb hier ook een setje nieuwe Y-caps liggen voor een Samil power inverter, kost letterlijk een paar euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
_ferry_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:02:
Automatische schakelaars, je bedoelt relais?
Zijn deze bewezen defect, of ben je nog zoekende naar wat het probleem is?

De componenten die vastzitten op het koelprofiel kunnen vast wel los, vaak een kwestie van wat wrikken als de beugel waarmee ze geklemd zitten eenmaal los is. maar de koelpasta kan zorgen dat het allemaal verkleeft is.
Klopt, relais inderdaad. De onderste relais op het plaatje maakte al steeds een knarsend geluid waarbij het leek alsof er niet echt goed contact werd gemaakt.

Plaatje toont wel dat oppervlak niet helemaal netjes glad is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7RJQyvhrCFd6vGblHZah8uIYA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTUjYhdj33q7HJuF9GVtUDJx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toen nog geprobeerd om de relais ietsjes dichter richting dat magneet plaatje te buigen. Uiteraard handschoentjes aan en schroevendraaier gebruikt, echter maakte ik per ongeluk kortsluiting waardoor de zekering die rechts van deze relais zit eruit knalde.

Nieuwe zekering ertussen geplaatst. Omvormer weer uit -> aan gezet.
Daarna bleef de omvormer bij het opstarten op 'relay failure' staan met rood lampje. Je hoort de relais tikken maar het laatste tikje ontbreekt. Het zou ook goed kunnen dat het probleem aan het bovenste relais ligt. Die heb ik nog niet open gehad.

Het afgelopen half jaar heb ik trouwens meerdere keren per dag al de unit moeten resetten steeds omdat hij al in error (Relay failure) ging. Dat iets verbuigen van de contactpunten had het een paar weken verholpen.

Maar goed, ik denk dat ik met die kortsluiting dus meteen de relais definitief om zeep geholpen heb.
Stomme aktie maar ging per ongeluk.

[ Voor 23% gewijzigd door noltha op 24-04-2024 22:44 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
RobertV70 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:31:
Een nieuwe omvormer kost 400 euro.
Ja klopt, uiteindelijk als het mij niet lukt om dit ding zelf te fixen is dat inderdaad mijn laatste optie.

Welke omvormer is dan echt een aanrader?
Ik heb 8 panelen a 240 watt liggen op het oosten. Ze komen uit 2013 en alles is op 1 fase aangesloten.

Misschien dat ik er ooit nog een zonneboiler of iets dergelijks bij doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie nog schroeven zitten in dat roze vlak. Hoe lang zijn die en wat houden ze vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
sypie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:26:
Ik zie nog schroeven zitten in dat roze vlak. Hoe lang zijn die en wat houden ze vast?
Die houden alleen een kapje vast over die 2 blokjes die daaronder zitten en die schroef in het midden is denk voor een temp sensor maar die hoort 1 schroefgat lager.

[ Voor 14% gewijzigd door noltha op 24-04-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
SA007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
Ik durf niet te zeggen hoe ze vast zitten, maar ik zie er geen schroeven doorheen, dus lijmen zou nog wel eens kunnen.
Je kan wel goed zien dat de fabrikant ze later gesoldeerd heeft, dus denk dat de pinnen desolderen is om de printplaat eruit te krijgen.
Zal waarschijnlijk wel lukken met een degelijke soldeerbout en een soldeerzuiger, al zijn desoldeerapparaten hier echt een uitkomst voor, als je die een in de buurt hebt of kan lenen is dat echt veel makkelijker.

Als beide opties echt niet kunnen, de printplaat een beetje naar buiten drukken en dan met de soldeerbout herhaaldelijk 1 voor 1 alle pinnen aflopen is ook een manier, maar kost veeeel tijd.

@RobertV70 En? repareren kost een tientje en is nog leuk om te doen ook. Heb hier ook een setje nieuwe Y-caps liggen voor een Samil power inverter, kost letterlijk een paar euro...
Die relais waren 16euro inclusief verzending. ;)

Verder zie ik dat er een soort geel maskeer laagje zit over die contactpunten. Ik ken helaas niemand met zo'n desoldeer machine in de buurt in alkmaar. Ik zal morgen eens rondbellen.

Als ik het met soldeerbout doe, kan ik dan gewoon met die bout door dat gele laagje heen?
het lijkt wel een soort bescherm laag, folie achtig maar toch vast.

Het wrikken van die blokjes durf ik niet aan, ben bang dat ze stukgaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Die zwart blokes heten mosfets
Mischien kan je de koelpasta weer zacht maken met een klein beetje puur alcohol

Dat gele laagje is vermoedelijk kapton tape kan het alleen niet zo goed zien op de foto. Als het kapton is kan je het met een pincet weg halen en achteraf nieuwe aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is dat gele laagje een combo van flux en resten van de conformal coating die de rest van de print heeft.
Als het hetzelfde is als de inverter die ik open had kom je daar zo doorheen. Je hebt wel een flinke goede bout nodig met een lekker lomp beitelpuntje, zit behoorlijk wat massa achter die puntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

noltha schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:19:
[...]

Ik heb toen nog geprobeerd om de relais ietsjes dichter richting dat magneet plaatje te buigen. Uiteraard handschoentjes aan en schroevendraaier gebruikt, echter maakte ik per ongeluk kortsluiting waardoor de zekering die rechts van deze relais zit eruit knalde.

Dus terwijl de unit draait heb je die reparatie gedaan? Dat is niet een stomme actie, en dat is ook niet per ongeluk, dat is gewoon levensgevaarlijk :X

Er staan DC spanningen van pakweg 400-800v op zo'n inverter, elco's die spanning soms nog minuten lang bufferen, en dan nog de AC zijde met 230v.
Dan mag je nog van geluk spreken dat je alleen een zekering gesloopt hebt. Je had geëlektrocuteerd kunnen worden of lasvonken in je ogen/gezicht kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

Als je ooit die "blokjes" weet los te krijgen (die zitten gesoldeerd) dan moet je ook gruwelijk zeker zijn dat je ze weer netjes vast zet.

Die dingen zitten met een goede reden vast aan een heatsink.

Als die geen goed contact maken zullen ze doorbranden met kans op brand in je omvormer. Dat zijn vermogens-trsnsistoren.

Je moet niet aan power-elektronica knutselen als je niet weet waar je mee bezig bent!!!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

_ferry_ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:51:
[...]

Dus terwijl de unit draait heb je die reparatie gedaan? Dat is niet een stomme actie, en dat is ook niet per ongeluk, dat is gewoon levensgevaarlijk :X

Er staan DC spanningen van pakweg 400-800v op zo'n inverter, elco's die spanning soms nog minuten lang bufferen, en dan nog de AC zijde met 230v.
Dan mag je nog van geluk spreken dat je alleen een zekering gesloopt hebt. Je had geëlektrocuteerd kunnen worden of lasvonken in je ogen/gezicht kunnen krijgen.
Dit mag overigens ook nog een keer extra benadrukt worden!

Een werkschakelaar is verplicht voor omvormers, met een goede reden.
Een schroevendraaier steken in een machine die genoeg spanning heeft om je dood te maken, en genoeg vermogen om mee te lassen is LEVENSGEVAARLIJK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
[...]
Klopt, relais inderdaad. De onderste relais op het plaatje maakte al steeds een knarsend geluid waarbij het leek alsof er niet echt goed contact werd gemaakt.

[Afbeelding]
Voor een relais dat zo oud is, is dat contact prima niks mis mee.
Het contact ziet er ongebruikt uit.
Zo ziet een slecht contact eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfBW_ZYBHVJgzksDQlkOEOJ8eWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cX4yeYbeauKETSwdWz46wSwE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
_ferry_ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:51:
[...]

Nee de unit had ik uit gezet natuurlijk maar er blijft de eerste 5 minuten nog wat reststroom zitten en laat ik nou die 5 minuten niet afgewacht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
noltha schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:43:
[...]

Nee de unit had ik uit gezet natuurlijk maar er blijft de eerste 5 minuten nog wat reststroom zitten en laat ik nou die 5 minuten niet afgewacht hebben.
Meten, meten en meten zeiden ze op school. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

Heel wat van deze indringen in mijn handen gehad....

Het zit hem niet altijd in de relays zelf, maar ook met regelmaat in de elektronica ervoor (meen vooral in condensatoren). Heb ooit een hele zwik van dit soort omvormers laten repareren met hulp van een partij in Italië (daar zat Samil met haar reparatie afdeling voor ze failliet gingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
DjVe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:
Heel wat van deze indringen in mijn handen gehad....

Het zit hem niet altijd in de relays zelf, maar ook met regelmaat in de elektronica ervoor (meen vooral in condensatoren). Heb ooit een hele zwik van dit soort omvormers laten repareren met hulp van een partij in Italië (daar zat Samil met haar reparatie afdeling voor ze failliet gingen).
Ik zal de boel ook eens goed doormeten inderdaad anders is al die moeite straks voor niets.

Als ik de boel loskrijg zal ik het vast ook wel zien aan de achterkant van de printplaat of er iets is uitgeklapt\doorgebrand. De condensatoren zelf zien er niet opgezwollen of geëxplodeerd uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
noltha schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:56:
[...]

Als je sluiting hebt gemaakt kan het goed zijn dat er nu iets beschadigt is op de print.
Wat wel eens helpt is de heatsink warm maken met een föhn (haardroger) en dan wordt de pasta zachter om de boel los te maken.
Anders moet je de boel los solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noltha
Het wordt toch los solderen want van bovenaf is er bijna niets te meten door die coating die eroverheenzit.

Ik koppel wel terug of het mij allemaal gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Die igbt's/mosfets zitten waarschijnlijk vast met koelpasta. Als die goed is aangebracht zit dat als een zuignap.
Het lijkt op je low res plaatjes ook wel op van die vooraf aangebrachte roze klei achtige koelpasta, dat lijmt ook nog is een beetje, wellicht gewoon even fohnen?

Let goed op: de metalen achterkant van die packages zijn vaak elektrisch verbonden met de middelde pin, er zit dus een elektrisch isolerende plaat of folie tussen. Die moet weer juist terug en intact terug, anders krijg je kortsluiting.

Oja, en de belangrijkste regel bij terugmonteren als je ze los hebt gehad: eerst vastschroeven dan solderen.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 25-04-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 10:14
Als je inverter toch zo goed als afgeschreven is kan je ook overwegen een iets minder nette fix te maken.
1) Knip de behuizing van het relais weg en soldeer een stukje draad direct op de pinnen. Het nieuwe relais kan dan op de draad gesoldeerd worden. Dan hoeft de print er niet uit.
2) Indien er niks kritieks onder het relais zit, Zaag met bv een dremel een gat in de behuizing, zodat je bij de print kan. Soldeer niet relais door het gat.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:56
[...]

[Afbeelding]

Nieuwe zekering ertussen geplaatst. Omvormer weer uit -> aan gezet.
Daarna bleef de omvormer bij het opstarten op 'relay failure' staan met rood lampje. Je hoort de relais tikken maar het laatste tikje ontbreekt. Het zou ook goed kunnen dat het probleem aan het bovenste relais ligt. Die heb ik nog niet open gehad.

Het afgelopen half jaar heb ik trouwens meerdere keren per dag al de unit moeten resetten steeds omdat hij al in error (Relay failure) ging. Dat iets verbuigen van de contactpunten had het een paar weken verholpen.

Maar goed, ik denk dat ik met die kortsluiting dus meteen de relais definitief om zeep geholpen heb.
Hoe heb je vastgesteld dat die relais kapot zou zijn?
Aan het contact is er al niks abnormaal te zien.

Wat waren de originele klachten?
Een relais tikt maar 1 keer bij het bekrachtigen.
Lijkt mij eerder gevalletje kapot repareren.

Zo te zien heb je 0, 0 kennis van electronica?
Sterk dat je dan je eigen omvormer wil repareren. Als het je lukt, wat ik je gun, kun je carriere switch overwegen.
Je zegt dat je boel nog es gaat doormeten.
Hoe doe je dat dan? Begrijp je enigszins je metingen?
Als je goeie meetpennen hebt is die coating geen probleem.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noltha
Die igbt's/moscets zaten dus toch vastgekleefd aan die koelribben. De boel even geföhnt en één voor één los kunnen wrikken. Printplaat eruit en allebei de oude relais eruit gesoldeerd. Ik moest dit met low meld soldeer doen anders kreeg je hem echt niet los. De boel goed schoongemaakt en allebei de nieuwe relais aan de printplaat gesoldeerd. Aangesloten en hij deed het gelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIQKz-acfpyuizCTuuDpuiS7sjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMlDYAAQenZvXaeabVI2XTrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dank allen voor de goeie tips en de reparatie gunfactor. Uiteindelijk ga ik hem toch binnen een paar jaar vervangen maar het was een leuk project, veel geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noltha
RedPas schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:07:
[...]

Hoe heb je vastgesteld dat die relais kapot zou zijn?
Aan het contact is er al niks abnormaal te zien.

Wat waren de originele klachten?
Een relais tikt maar 1 keer bij het bekrachtigen.
Lijkt mij eerder gevalletje kapot repareren.

Zo te zien heb je 0, 0 kennis van electronica?
Sterk dat je dan je eigen omvormer wil repareren. Als het je lukt, wat ik je gun, kun je carriere switch overwegen.
Je zegt dat je boel nog es gaat doormeten.
Hoe doe je dat dan? Begrijp je enigszins je metingen?
Als je goeie meetpennen hebt is die coating geen probleem.
De onderste relais gaf steeds een knisperend, knetterend gebruik waarna de omvormer in error stand ging.

Ik zag op gegeven moment ook dat bij dat magneet gebeuren een zwarte aanslag zat.

De bovenste relais was nog goed maar ik dacht laat ik die ook meteen meenemen. Er stond 2011 op die printplaat dus ze hebben best lang hun werk gedaan. In ieder geval vanaf 2013.

[ Voor 9% gewijzigd door noltha op 27-04-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

noltha schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:03:
[...]

De onderste relais gaf steeds een knisperend, knetterend gebruik waarna de omvormer in error stand ging.

Ik zag op gegeven moment ook dat bij dat magneet gebeuren een zwarte aanslag zat.

De bovenste relais was nog goed maar ik dacht laat ik die ook meteen meenemen. Er stond 2011 op die printplaat dus ze hebben best lang hun werk gedaan. In ieder geval vanaf 2013.
Dat kan ook aan de aansturing van het relais liggen, in plaats van aan het relais zelf.
Als een deur staat te klapperen kan je concluderen dat de deur kapot is, je kan ook concluderen dan iemand met de deur staat te klapperen.

Pagina: 1