Homematic jalousieen schakelaar of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:59
Beste techneuten,

Vandaag was de man voor de Abnahme (aanvaarding) van onze zelfgebouwde electro in huis. En is goedgekeurd.

Nu hadden we op het einde nog even over ICT en smarthome gesproken. Hij is daar ook in verdiept. Bouw bij klanten Home-Automation.

En we waren bij thema jalousie schakelaars gekomen.

Hij vertelde mij dat Homematic dit heeft en dan een adapter beschikbaar is voor de bekende merken voor de deksel.

Zijn er mensen die dit aanraden van Homematic?
Kan je dit bijvoorbeeld dan weer onderbrengen bij Home assistant? Want je moet voor de homematic weer een extra module CCU2 die ook via een usb op een Rpi kan.

Ja dit aan te raden if beter er. Shelly module beter?
Is het makkelijk te monteren de homematic variant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Gaat om deze schakelaars
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sH7DuflikS5-dVRfb9ZYf3ePaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZHQxjsLIGOvUKFdlPMjffS0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat zijn rolluikschakelaars. Om de motor van een rolluik aan te sturen. Ik begrijp niet helemaal hoe je daar jaloeziën mee gaat aansturen, je hebt immers geen motor bij je jaloezie?

Verder zijn er voor het aansturen van gemotoriseerde rolluiken 1000-en-1 mogelijkheden. Op basis van wifi, zigbee, z-wave.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 25-04-2024 09:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Gizz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:45:
Dat zijn rolluikschakelaars. Om de motor van een rolluik aan te sturen. Ik begrijp niet helemaal hoe je daar jaloeziën mee gaat aansturen, je hebt immers geen motor bij je jaloezie?

Verder zijn er voor het aansturen van gemotoriseerde rolluiken 1000-en-1 mogelijkheden. Op basis van wifi, zigbee, z-wave.
Gaat om rolluiken sorry, compleet over het hoofd gezien. Zal ook de TS aanpassen.

Er zit inderdaad een motor op de 15 ramen met rolluiken.

Wordt een dure grap. Wat ik hier bij homematic gezien heb is dat de deksel van alle merken (Duitse merken in mijn geval passen) ok heb Merten en dat zou moeten passen.

Had ook naar shelly module gekeken maar mijn inbouwdozen van de rolluiken zijn 40mm diep dat gaat niet passen geloof ik met een Shelly en nog een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jammer dat er geen diepere dozen zijn gebruikt. Of het past hangt ook af van hoe diep de 'domme' schakelaar is die geplaatst is/wordt. De shelly is zelf 16mm dik (37x42x16mm). Een andere optie is misschien het plaatsen van de module bij het rolluik zelf ipv bij de knop.

Ik ken niet echt modules die dunner zijn dan de 16mm van de Shelly.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zou die Shelly niet hierop passen?

https://www.robbshop.nl/shelly-wall-switch-2-wit

Dan gaat het makkelijk passen en heb je alsnog ook knoppen voor je rolluik.

Aan dit plaatje te zien lijkt het me van wel.

Dan ben je voor iets van E40 per rolluik klaar en heb je native local ondersteuning in Home Assistant

[ Voor 44% gewijzigd door Janoz op 25-04-2024 12:52 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Janoz dat kan natuurlijk ook (en er zijn meer modules waarbij het smartgedeelte in de knop zit, ook op basis van zigbee en z-wave, voorbeeldje). Maar ik meen te begrijpen dat de knop qua uiterlijk Mertens moet blijven, zodat al het schakelmateriaal van hetzelfde type is.

Als de kosten echt een probleem zijn (kan ik me voorstellen met 15 rolluiken) én het hoeft geen Mertens schakelmateriaal te zijn, dan zou ik zelf kijken naar een goedkope zigbee-schakelaar op Aliexpress. Bijvoorbeeld deze, iets meer dan €13 per stuk.

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 25-04-2024 13:07 ]

Pagina: 1