Pfsense opnsense op proxmox troughput lag.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu2022
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-04 18:49
Ik heb opnsense en pfsense beide gehad en het werkt beide prima.

Wat ik met beide wel had is behoorlijke internet doorvoer lag bij beide terwijl ik toch een sterke pc had met proxmox en dual LAN (broadcom) via passtrough. Iemand die dat herkend toevallig en weet hoe het op te lossen is?

De pc is een i5-6500, 32gb ddr4, sdd, de beschreven troughput lag was er ook als pfsense opnsense de enige actieve VM was. Verder eenvoudige bijna standaard configuration van pf en opnsense en geen gekke firewall rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat bedoel je precies met "throughput lag"? Duurt het even voordat de boel op stoom is of is het heel onregelmatig?

Vinkje in Proxmox aangezet voor PCIe? Dat geeft doorgaans betere performance.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GuEnGud5Pup3YYOgROv8WqKgEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WiI0pWZjNF2MUST5jhWAqer8.png?f=user_large

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@Mathieu2022 Probeer je TS even wat uitgebreider te maken. Algemene traagheid kan zoveel betekenen. Zijn het specifieke applicaties, tijden, is het traagheid bij veel data gebruik, etc. etc.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu2022
Yariva schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:08:
[mbr]@Mathieu2022 Probeer je TS even wat uitgebreider te maken. Algemene traagheid kan zoveel betekenen. Zijn het specifieke applicaties, tijden, is het traagheid bij veel data gebruik, etc. etc.[/mbr]
Zal ik doen, goed punt: de lag is altijd aanwezig merk je vooral met gamen natuurlijk. Verder met speedtest trek je de verbinding ding gewoon vol. Maar eens de aantal dagen soms een week dan is die ineens bere traag, het hele internet. 2mbit ofzo. Heel raar. Restart van proxmox is dan noodzakelijk. En dit heeft niet met andere VMs te maken. Want ook als ik ze uit heb vind het plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu2022
nelizmastr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:47:
Wat bedoel je precies met "throughput lag"? Duurt het even voordat de boel op stoom is of is het heel onregelmatig?

Vinkje in Proxmox aangezet voor PCIe? Dat geeft doorgaans betere performance.

[Afbeelding]
Dank voor de tip, gedaan maar geen soelaas helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 21:01
Al geprobeerd om ipv pci throughput een bridge aan te maken in proxmox? Zit je opnsense direct aan de modem of dual nat?

Is je WAN verbinding via DHCP of PPPoE?

Daarnaast is de driver support van Broadcom ook niet heel fantastisch op linux, waardoor je beter af bent met een Intel Nic (bijv. Intel i350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Wat zijn de configuratie van je VM. Als je PCIe passthrough hebt mag je oa geen memory ballooning aanzetten, eventueel loop je dan uit geheugen (vooral met ZFS). Daarnaast raad ik aan om je CPU als host te zetten of dichtbij dezelfde architectuur.

Broadcom had enkele bugs met bepaalde kaarten in virtualisatie, zorg dat je firmware in orde is.

Ik heb een gelijkaardig systeem en geen enkel probleem, de Internet kant is via pass through de LAN kant zit op de bridge naar het lokale netwerk zodat de andere VMs ook aan het net kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Guru Evi op 12-05-2024 13:29 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 07:33
Toevalllig heb ik zelf PfSense op Proxmox en had eerder last van matige doorvoersnelheden i.c.m. hoge CPU belasting, is dit wat je bedoelt?

Op de wiki van PfSense staat hoe je de VM het beste kan configureren, wat mijn issues heeft verholpen:
https://docs.netgate.com/...irtualize-proxmox-ve.html

Dit draait overigens op een J4125, geen krachtige setup maar prima voor PfSense en een teamspeak servertje.

[ Voor 14% gewijzigd door Noppie1991 op 12-05-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu2022
Guru Evi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:47:
Wat zijn de configuratie van je VM. Als je PCIe passthrough hebt mag je oa geen memory ballooning aanzetten, eventueel loop je dan uit geheugen (vooral met ZFS). Daarnaast raad ik aan om je CPU als host te zetten of dichtbij dezelfde architectuur.

Broadcom had enkele bugs met bepaalde kaarten in virtualisatie, zorg dat je firmware in orde is.

Ik heb een gelijkaardig systeem en geen enkel probleem, de Internet kant is via pass through de LAN kant zit op de bridge naar het lokale netwerk zodat de andere VMs ook aan het net kunnen.
Bedankt voor de reacties! Nee heb eigenlijk niet middels een bridge getest. Juist omdat ik las dat dit dergelijke problemen kan veroorzaken. Dit zal ik nog eens gaan proberen. Ook zal ik eens kijken of een intel nic werkt. Heb ook een intel On-Board poort dus dat moet te doen zijn.

Dank voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18
Noppie1991 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:38:
Op de wiki van PfSense staat hoe je de VM het beste kan configureren, wat mijn issues heeft verholpen:
https://docs.netgate.com/...irtualize-proxmox-ve.html
Al jaren draai ik OPNsense op deze manier, met zowel Intel, Broadcom en Mellanox/nVidia NICs.

Wanneer je een fast.com speedtest doet (dus niet speedtest.net), zie je dan ook langzaam je snelheid oplopen ipv dat ie gelijk de volle snelheid haalt? Mijn ervaring is dat dit de power savings van je virtualizatiedoos is. Wanneer ik balanced/energy savings aan het staan, duurt het even voor alles op stoom is en ja, als er dan weinig throughput is dan heb je meer lag.

Heb ik alles op high performance staan zie ik dit niet.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1