Omvormer vervangen door omvormer met hoger vermogen

Pagina: 1
Acties:

• KEES01NED
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-10-2024
Sinds 2013 hebben we 15 zonnepanelen (ReneSola JC250M-24/Bb (EU)) en een 1 fase Sunny Boy SM3000TLST-21.

Spec Sunny Boy
Max Uitgangsvermogen 3.000VA
MPP bereik 175 - 500 V (Max 750 V)
Start Spanning 150 V

Spec panelen
Voc 37,4 V
Max Power 250 W
Imp 8,31 A
Vmp 30,1 V
15 panelen 3.750 Wp

Ik wil de sunny Boy vervangen door een 3 fase omvormer. Reden, het gebeurd regelmatig dat de spanning groter is dan 253 en dan schakelt de omvormer keurig uit. Dit wil ik voorkomen door de energie te verdelen over 3 fasen.

Ik heb 2 opties gezien die mijns inziens in aanmerking komen vwb mijn eisen en dat zijn:
Growatt en/of Solis, de laatste bijvoorbeeld de Solis S5-GR3P(4K)

De aanbevolen maximale ingangsspanning is 6 KW en de nominale uitgangsspanning is 4 KW, opstart voltage is 180 V, 30 V hoger dan de Sunny Boy. Door de nodige studie heb ik begrepen dat overdimensioneren geadviseerd wordt. Dat betekent dat het vermogen van de omvormer kleiner moet zijn dan dat wat de panelen kunnen leveren.

Helaas zijn de vermogens van 3 fase omvormers meestal hoger dan de vermogens van de 1 fase, zoals in mijn geval.

De vraag is het verstandig om een omvormer te kiezen die meer verogen kan leveren dan de panelen? En zo ja wat zijn dan de consequenties?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Stap 1 is de spanning op de andere fasen meten. Die zijn zelden gelijk.

Het kan zo maar zijn dat je het probleem zeer eenvoudig kan oplossen.

Voor een 3 fase omvormer moet je nieuwe kabel leggen, nieuwe automaten. En de efficiëntie is lager. Voor 3kW is 3 fase een laatste redmiddel.

Ook moet je weten hoeveel spanning er over de huidige kabel staat in vollast en waar de meterkast spanning dan is

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KEES01NED
Hoi Ronald bedankt voor de snelle reactie.

Het probleem is natuurlijk iets gecompliceerde dan ik voorstel, om het eenvoudig te houden. De Sunny Boy zit bijv op fase 1 samen met de laadpaal, weliswaar 3 fase laadpaal, maar mijn Leaf laad maar op op één fase, dezelfde als de omvormer. Als ik op het moment dat de spanning te hoog wordt, kan ik de spanning omlaag trekken met laden, maar dat lukt lang niet altijd (vakanties, niet elke dag laden etc). Op Fase 3 zit een andere omvormer Solar Edge die helaas ook de grens nadert en fase 2 is de kookgroep en nog wat, slechts een klein deel van de dag bezet.

Ik weet dat ik de boel moet uitbreiden, maar de sunny boy zit vlak bij de verdeelkast, geen probleem. En voor wat betreft efficiency, continue uitschakelen is ook niet echt efficient een keus tussen 2 kwaden.

Stel ik kies toch voor de 3 fase omvormer, wat zijn de consequenties als het vemogen van de omvormer hoger is dan dat van de panelen? En waar moet ik dan op letten?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ja een 3 fase omvormer zal gewoon zijn werk doen, waar een 1 fase omvormer graag rond de 360volt krijgt aangeleverd om optimaal te werken heeft een 3 fase omvormer graag het liefs 580volt voor zijn kiezen heeft, echter de omvormers werken altijd binnen de specs van de mppt het zij minder optimaal echter dit zijn maar enkele procenten. ik heb hier 3 maal een 3 fase growatt draaien van 7kW en daar zit op eentje 'maar' 4550Wp maar dat doet ook gewoon zijn werk. denk er wel aan dat je dan de 3e fase ook gaat belasten waar ook de Solar edge opzit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:22
En wat is de spanning op fase 2? Als die overdag lager is, en niet in de buurt van de 250V komt, is dat een prima kandidaat om je omvormer op aan te sluiten toch?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
meet nou eerst gewoon ff de spanning op een zonnige dag om 1400 op de andere fases. Je vergeet dat veel invloed op wel of niet hoog voltage buiten jouw woning ligt maar komt door bijv PV van anderen in de buurt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Verbruikers helpen de spanning juist iets omlaag.
Voor je eraan begint luister goed naar advies van Ronald, eerst meten.

Vervolgens als je 3 fase wilt moet je andere kabel hebben. EN deze zal veel minder goed werken. Ja in zomer beter maar in winter slechter. Dus juist die momenten dat stroomprijs negatief is ga je opwekken, en wanneer stroomprijs hoog is ga je niet opwekken.

Klinkt niet als een slim plan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Een 3-fase omvormer stopt ook met werken als 1 van de 3 fases een te hoge spanning heeft.
Je geinjecteerde stroom per fase is wel minder, dus als de spanningsopdrijving in jouw installatie plaatsvindt kan het zinvol zijn om naar 3-fase te gaan, of dikkere kabel te leggen.

Bijvoorbeeld omdat je panelen op de schuur achterop je erf liggen met een (te) lange grondkabel ertussen.

Dus, wat @Ronald zegt, voordat je die investering doet moet je eerst echt 100% zeker weten of je niet boven de grens komt bij je aansluitpunt op een zonnige dag als je panelen uitgeschakeld zijn.
P1 monitor o.i.d. aansluiten en die de maximale spanningswaarden laten registreren die je energiemeter rapporteert, terwijl je de panelen een mooie dag bewust uit hebt gezet.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

99ruud99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:29:
Verbruikers helpen de spanning juist iets omlaag.
Voor je eraan begint luister goed naar advies van Ronald, eerst meten.

Vervolgens als je 3 fase wilt moet je andere kabel hebben. EN deze zal veel minder goed werken. Ja in zomer beter maar in winter slechter. Dus juist die momenten dat stroomprijs negatief is ga je opwekken, en wanneer stroomprijs hoog is ga je niet opwekken.

Klinkt niet als een slim plan.
Wat is 'veel' minder werken? onderbouw dat eens met cijfers, het wordt hier altijd geschreven maar wat is dan 'veel'?
Plaatje erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nTc80YMDtK-AMaO77419ftcWvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fMmGVNT9PeHRE4WmfW8t4GHj.webp?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 24-04-2024 08:46 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:41:
[...]

Wat is 'veel' minder werken? onderbouw dat eens met cijfers, het wordt hier altijd geschreven maar wat is dan 'veel'?
De TS heeft nu 555V aan panelen op een omvormer die start bij 150V en gaat naar een omvormer die start bij 180V. Zelfs wanneer je er twee strings van maakt zit je ruim boven de 180V en merk je er niets van.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je merkt het enkel als de panelen weinig opwekken, en dat zijn de winter weken, juist die weken wanneer je stroom belangrijk is.

Veel - is voornamelijk afhankelijk van wat er nu gebeurd, het zal +- half uur later opstarten en half uur eerder stoppen.

Dus de keuze is wil je aftoppen bovenin of wil je versmallen aan zijkanten. Met salderen is zijkanten niet zo erg, maar zodra salderen stopt heb je minder aan de piek en meer aan de zijkanten.
Daarbovenop komt dat de piek enkel in zomermaanden gehaald zal worden, wanneer stroom goedkoop is.
EN meeste mensen zijn overdag niet thuis wanneer piek op hoogtepunt is.
EN meeste mensen verbruiken niet hun volledige piek.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

99ruud99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:05:
Je merkt het enkel als de panelen weinig opwekken, en dat zijn de winter weken, juist die weken wanneer je stroom belangrijk is.

Veel - is voornamelijk afhankelijk van wat er nu gebeurd, het zal +- half uur later opstarten en half uur eerder stoppen.

Dus de keuze is wil je aftoppen bovenin of wil je versmallen aan zijkanten. Met salderen is zijkanten niet zo erg, maar zodra salderen stopt heb je minder aan de piek en meer aan de zijkanten.
Daarbovenop komt dat de piek enkel in zomermaanden gehaald zal worden, wanneer stroom goedkoop is.
EN meeste mensen zijn overdag niet thuis wanneer piek op hoogtepunt is.
EN meeste mensen verbruiken niet hun volledige piek.
Een half uur verschil betwijfel ik en dan gaat het nog om enkele kWh op jaarbasis. Plaatje boven zegt iets anders.

• KEES01NED
Hoi Allen bedankt voor de reactie. Ik meet om de 5 minuten de spanning (modbus), zowel in de schuur als via de P1 van de slimme meter, arduino en apache etc. Fase 1 en 3 komen nu al over de 250, de omvormer op fase 1 heeft gisteren circa 5 keer uitgeschakeld, de omvormer op fase 3 slechts 1 keer, februari.

De 1 fase aansluiten op fase 2 is geen optie omdat daar te weinig verbruikers op zitten, levert het zelfde probleem op. Verbruik zorgt voor een daling van de spanning.

De nieuwe 3 fase zal ook een verhoging van de spanning op fase 3 leveren, maar dan zet ik de fase van de laadpaal op die fase, dat is een simpele aanpassing, niet ideaal maar toch.

De nieuw omvormer zal later inschakelen en dat heeft effect op de gehele performance, niet alleen in de winter, maar schakelt waarschijnlijk niet meer uit in de zomer, wanneer de opbrengst het grootst is.

Ik heb nu veel stof om na te denken wat te doen, mijn keuze neigt naar de 3 fase omvormer, maar eest nog wat aanpassing doen (dikker kabels).

• Fr33z
nee je zit er naast, fase 2 gaat ook gewoon je huis uit de straat in naar de rest. jouw huis is geen eiland.

• Gameboy
Meet en post nu gewoon de spanning op fase 2. Is die laag genoeg, zet je daar je omvormer op, en probleem opgelost...

• KEES01NED
De spanning op fase 2 is een weinig lager dan 1 en 3 en loopt op als de andere fasen oplopen. Dit is echt geen optie. De ideale situatie is er niet. De capaciteit van de grid in mijn omgeving is onvoldoende vermoed ik.

• Gameboy
Mja, als de spanning op alle fasen te hoog wordt, dan kun je eventueel nog kijken of een melding/klacht naar je netbeheerder iets oplevert. In sommige gevallen kunnen ze nog iets doen, of in ieder geval meer info krijgen van je over de situatie...

• Fr33z
KEES01NED schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:13:
De spanning op fase 2 is een weinig lager dan 1 en 3 en loopt op als de andere fasen oplopen. Dit is echt geen optie. De ideale situatie is er niet. De capaciteit van de grid in mijn omgeving is onvoldoende vermoed ik.
nee de capaciteit is niet per se te laag in jouw buurt, maar de verhouding opwek en afname is te scheef.

• Ronald
Hoe lang en dun is de huidige bekabeling?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KEES01NED
Hoi Roland, zonder echt te meten. De verdeelkast hoofdzakelijk 4mm2, de sunny boy daarentegen is 2,5mm2. De kabel van huis naar schuur, circa 15 meter is 2,5mm2

• KEES01NED
Nog eens kritisch gekeken naar de overspanning, maar dan in vergelijk met de slimme meter. Ik meet daarbij een verschil gemiddeld van 2,5 volt, is dit normaal (weerstandsverlies over de 15 meter grondkabel)?

Bijv. Sunny Boy 250,8 V slimme meter (ongeveer) zelfde tijd 248,1 V

• Ronald
Ja dat is geheel normaal… daarom vroeg ik er naar :-)

3-fase deel je dat getal door 6… maar dat is waarschijnlijk nieuwe kabel leggen.

6mm2 deel je het door 3… maar dat is ook nieuwe kabel.

Als je toch een andere kabel moet gaan leggen, leg dan 5x6 (niet 3x6) en probeer of dat voldoende oplevert.

• KEES01NED
Hoi Roland, nogmaals bedankt voor de info. Ik begrijp het niet helemaal, maar dat ligt zeker aan mij.

Wat bedoel je met 'dat getal' in "3 fase deel je dat getal door 6" en
wat bedoel je met 6mm2 deel je het ? door 3?

It does not ring a bell

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ronald schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:13:
Ja dat is geheel normaal… daarom vroeg ik er naar :-)

3-fase deel je dat getal door 6… maar dat is waarschijnlijk nieuwe kabel leggen.

6mm2 deel je het door 3… maar dat is ook nieuwe kabel.

Als je toch een andere kabel moet gaan leggen, leg dan 5x6 (niet 3x6) en probeer of dat voldoende oplevert.
Dit inderdaad, ga naar fase 2 en leg een zwaardere kabel naar je schuur 5x4 of 5x 6. (Dan hou je de mogelijkheid open om later alsnog evt 3fase omvormer te nemen). En zet aders parallel. Dikke kans dat de huidige omvormer dan al zo veel minder afslaat op 253V dat je geen nieuwe omvormer nodig hebt.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
KEES01NED schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:34:
De 1 fase aansluiten op fase 2 is geen optie omdat daar te weinig verbruikers op zitten, levert het zelfde probleem op. Verbruik zorgt voor een daling van de spanning.
Juist fase 1 met fase 3 wisselen voor je hele huis is juist een makkelijke aanpassing.

Wat @Ronald bedoelt is dat het spanningsverlies bij zelfde vermogen en adresdikte bij 3-fase 6x lager is dan 1-fase.

Verschil tussen 2,5qmm en 6qmm is een factor 2,5.

• KEES01NED
Hmmm ik weet niet. Nu even theoretisch ik meet een verlies van 2,5 Volt tussen de omvormer en de straat zeg maar. De maximale winst die ik kan maken is dus 2,5 Volt, even uitgaande van de 1 fase, of zie ik dat verkeerd.

Het overgaan naar een 3 fasen omvormer levert mijn inziens de meeste voordelen op rekening houden met de beperking van de dikte van de grond kabel nu. Zoals gezegd aansluiten op een andere fase is geen optie, zie ergens hierboven.

Ik denk dat dikkere kabels, rekening houden met de huidige belasting van de grid in mijn buurt, minder oplevert dan men zou verwachten. Bovendien is het een behoorlijke investering, want alle draden moeten dikker 6mm2 ook in de verdeelkast en meterkast etc.

Ik denk dat ik op dit moment voldoende info heb om een keuze te maken, ik ben ook nog bezig het boek photvoltaik lehrbuch zu grundlagen technologie und praxis te bestuderen. voor diegenen die duits kunnen is dat een echte aanrader.

• DukeBox
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik gebruik ook wel eens een automatische fasen schakelaar voor 1 fase omvormers, die schakelen automatisch naar de fase met de laagste spanning.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• KEES01NED
Hoi Dukebox, interessant, heb je daar meer info over?

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-11 18:41
KEES01NED schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:46:
Hoi Dukebox, interessant, heb je daar meer info over?
Ik denk dat je beter af zult zijn als je begint met je bekabeling aan te passen.
Meterkast alles naar 6mm², kabel naar omvormer ook naar 6mm³.
Daar zal de meeste winst uit te halen zijn

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier is het verschil in spanning ook +/- 2.5V tussen netvoeding en omvormer met 0,0 opwek want het is nog vroeg en NL ligt onder een zooi wolken.
230V bij de netvoeding
232.6 bij de omvormer
Draden zijn 10mm2 over minder dan 10 meter, de winst bij de TS zit echt in het netwerk buiten de deur. Als daar in ruststand als 248V uit komt dan heb je weinig speelruimte.

Inmiddels nog maar 1V verschil, we gooien het op afrondingsfoutjes. :+

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 26-04-2024 08:53 ]

• KEES01NED
Jadjong, mijn idee... netwerk buiten is de bottleneck. Dikkere kabels kunnen nog wel wachten.
Pagina: 1