Boren in de meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josephus2024
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-02 21:10
Beste mensen,

Ik krijg een modem in de meterkast. Voor dit modem heeft een elektricien een wandcontactdoos bijgeplaatst. Voor de verbinding tussen meterkast en wandcontactdoos heeft hij een gat in de zijwand van de meterkast geboord en vandaaruit de verbinding gemaakt. (Aan de bovenkant waren nog voldoende mogelijkheden om vandaaruit de verbinding te maken, zoals dat voor alle zaken, zoals koelkast, fornuis, badkmer etc. is gebeurd)
Deze man was binnen 15 minuten klaar. Hij heeft bij een aantal andere appartementen in hetzelfde gebouw op dezelfde manier een wandcontactdoos geplaatst. De voorrijkosten zijn daardoor minimaal. Kosten €75 euro
Mag men zomaar in de zijkant van de meterkast gaan boren? Is dit toegestaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NPVbs3e8V8bLNFqdzI7ZRWziM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGon66w3naCNKEpqSPlIWzGL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik voeg nu een foto toe. Super bedankt voor de reacties. Wat vinden jullie van de foto/aanleg?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sfhuyEpknMBQlM5JJwDpjxzkaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AwJ6Nd9PrLhT0bVoM8PZmnU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door josephus2024 op 24-04-2024 22:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:35
Er is een verschil tussen meterkast en zekeringkast..

In jou geval gaat het om een zekeringkast, en ja, dit mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
@josephus2024
Toevallig heb ik dit ook een poosje gedaan als monteur, eerst een cursus gevolgd voor het aanleggen van een WCD in de meterkast. Dat bestond uit een theorie- en praktijkgedeelte. Dat ging om de NEN 3140:2011 NL, Bedrijfsvoering van elektrische installaties - Laagspanning (norm is inmiddels ingetrokken).

Gaten boren in de groepenkast was daar geen onderdeel van, maar iedere situatie is natuurlijk anders.
Heb je een foto van hoe het momenteel is aangelegd? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:16

Wildfire

Joy to the world!

Een gat boren in de groepenkast zelf lijkt me zeker niet de bedoeling. Normaliter ga je met een PVC-buis via de bovenzijde van de groepenkast en dan monteer je daar een WCD op -- en als er geen vrije plekken meer zijn aan de bovenzijde, dan monteer je een WCD op een bestaande groep.

(ik ben een VOP, Voldoende Onderricht Persoon, volgens NEN3140; is onderdeel van mijn opleiding voor mijn werkzaamheden als KPN monteur)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Wildfire schreef op woensdag 24 april 2024 @ 01:23:
Een gat boren in de groepenkast zelf lijkt me zeker niet de bedoeling. Normaliter ga je met een PVC-buis via de bovenzijde van de groepenkast en dan monteer je daar een WCD op -- en als er geen vrije plekken meer zijn aan de bovenzijde, dan monteer je een WCD op een bestaande groep.

(ik ben een VOP, Voldoende Onderricht Persoon, volgens NEN3140; is onderdeel van mijn opleiding voor mijn werkzaamheden als KPN monteur)
Is geen probleem. Fraaier zou wel zijn omgebruik te maken van een “uitbreekpoort” aan de zijkant en daar gewoon een invoerstuk (met wartel) in te zetten maar ook aan de zijkant een wartel erin boren is een “normale” oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Ik merk uit je bericht dat je het ook absurd vindt dat je 75 euro hebt betaald voor een kwartiertje werk terwijl de man daar ook voor andere klussen was. Ik heb natuurlijk geen idee hoe die 75 euro van tevoren is afgesproken en of het gespecificeerd is, maar het lijkt mij niet dat alle woningen daar de volle pond aan voorrijkosten zullen betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@josephus2024
Is het je eigen huis of huur je?

Persoonlijk zou ik nooit toestaan dat iemand in mijn groepenkast zou boren. Gewoon lekker op de juiste manier laten aansluiten.

Zo bijv:
Afbeeldingslocatie: https://www.boonict.nl/wp-content/uploads/2021/03/Stopcontact-in-meterkast-scaled.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

President schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:37:
Ik merk uit je bericht dat je het ook absurd vindt dat je 75 euro hebt betaald voor een kwartiertje werk terwijl de man daar ook voor andere klussen was. Ik heb natuurlijk geen idee hoe die 75 euro van tevoren is afgesproken en of het gespecificeerd is, maar het lijkt mij niet dat alle woningen daar de volle pond aan voorrijkosten zullen betalen?
Ik lees toch iets anders. Zoals ik het lees waren de kosten in totaal 75 euro. En dat vond TS prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Een foto helpt...

Wat ik uit het elektra forum begrijp, mag je alleen geschikte openingen gebruiken. Dus buis in een buisinvoer, of een wartel. Random een gat aan de zijkant is in principe niet een probleem, mits een geschikte buisinvoerstuk of wartel (voor kabel) is geplaatst.

Andere vraag is: hoe heeft hij de bekabeling in de groepenkast verder gedaan? Zijn er aftakblokjes gebruikt (correct) of twee draden onder een schroef (gevaarlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Zwartoog schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:17:
Een foto helpt...

Wat ik uit het elektra forum begrijp, mag je alleen geschikte openingen gebruiken. Dus buis in een buisinvoer, of een wartel. Random een gat aan de zijkant is in principe niet een probleem, mits een geschikte buisinvoerstuk of wartel (voor kabel) is geplaatst.

Andere vraag is: hoe heeft hij de bekabeling in de groepenkast verder gedaan? Zijn er aftakblokjes gebruikt (correct) of twee draden onder een schroef (gevaarlijk)?
Twee draden onder een klem hoeft niets mis mee te zijn.
Fabrikant van het component kan aangeven dat de klem er geschikt voor is en als beide draden dezelfde diameter hebben en naast elkaar (niet voor elkaar) onder de klem zitten is daar eigenlijk niets gevaarlijks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:09
nevermind.

[ Voor 97% gewijzigd door ozzynator op 24-04-2024 14:36 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
Meterkast? geen probleem, ook niet in de groepenkast zelf als daar een extra buis naar toe moet, wel de buis goed vast maken aan de achterwand.
In het plafond van de kast lopen gewoonlijk (vele) elektra groepen naar toe: allemaal gaten...

[ Voor 14% gewijzigd door natural colour op 24-04-2024 17:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josephus2024
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-02 21:10
Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid heb ik ook een foto van de bovenkant van de zekeringenkast genomen. Zou het niet logischer zijn geweest vandaaruit een kabel te trekken, en niet een gat in de meterkast te boren? Ik ben een leek, geen idee. Dus ook geen idee wat de man in de zekeringenkast gedaan heeft.
Het is geen huurhuis, maar eigen bezit.
Het stopcontact en de aansluiting van ChrisB. ziet er wel een stuk degelijker uit, voor zover ik dat kan beoordelen.

[ Voor 18% gewijzigd door josephus2024 op 24-04-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Die bovenplaat haal je er niet eenvoudig uit (als in, je moet dan alle koppelingen er uit halen), die oude haf kastjes zijn ook van vrij hard en 'breekbaar' plastic dus ik zou er ook niet al te blij van worden als monteur.

Buiten al het vuil dat dan ook in de kast valt, als zo'n plaatje breekt gaat zit er meteen geen verband meer, vervangen is dan heel wat meer werk (als ze nog te krijgen zijn).

Netjes... nee, meest risicoloze installatie... ja.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
josephus2024 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:27:
Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid heb ik ook een foto van de bovenkant van de zekeringenkast genomen. Zou het niet logischer zijn geweest vandaaruit een kabel te trekken, en niet een gat in de meterkast te boren? Ik ben een leek, geen idee. Dus ook geen idee wat de man in de zekeringenkast gedaan heeft.
Het is geen huurhuis, maar eigen bezit.
Het stopcontact en de aansluiting van ChrisB. ziet er wel een stuk degelijker uit, voor zover ik dat kan beoordelen.
Niet netjes, maar het mag wel en het zal ook net zo goed werken. Waarschijnlijk was ie op de nette manier minstens een uur bezig geweest en had het je een paar honderd euro gekost. Het zit uit het zicht, is veilig en goedkoop, niet langer over nadenken dus :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De flexibele buis sluit niet aan op de kast?
Op de foto lijkt hij er losjes tegenaan te liggen.

Ik vraag mij wel af hoe hij het aan de binnenkant van de kast bekabeld heeft. Daar mag je bijvoorbeeld geen lasklemmen gebruiken.

En zoals hierboven besproken mag je niet bij elk merk/type twee kabels in hetzelfde gat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Keltie schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:20:
[...]

Twee draden onder een klem hoeft niets mis mee te zijn.
Fabrikant van het component kan aangeven dat de klem er geschikt voor is en als beide draden dezelfde diameter hebben en naast elkaar (niet voor elkaar) onder de klem zitten is daar eigenlijk niets gevaarlijks aan.
Ik zeg ook:
twee draden onder een schroef
@josephus2024 Ik zie dat je nu een foto hebt toegevoegd. Dit is absoluut niet netjes - de draden zijn immers zichtbaar. Die buis moet in een buisinvoerstuk zitten. Had dan een 16 mm-gat geboord met de buis voldoende ingestoken, dan zou het nog soort van OK geweest zijn. Hoe die kabel rechts er aan de bovenkant in gaat, hoort ook niet (moet via een buis).

Even verder kijken: ik zie dat je een vrij antieke kast hebt (mijn opmerking over schroef was dus niet misplaatst - hoe ziet het er van binnen uit?). Hoe zit het met je aardlekbeveiliging? Als die uit dezelfde tijd is als wat ik nu zie van de kast, dan ben je veiligheidshalve aan een moderne toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
dit mag best maar die buis mag niet los zitten. zo kun je bij de blootliggende draden komen en dat mag niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1